Maastokuorma-autot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja otwa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Masit ja Rasit olivat kai aika onnistuneita ajoneuvoja?

Olisiko järkeen käynistää niistä päivitetyn version uustuotanto. Otetaan huomioon käyttäkokemus ja tekniikan kehittyminen, poistetaan turha elektroniikka ja yksinkertaistetaan sähköjärjestemä.

Entä Sisu A2045 käyttökokemuksen mukaan päivitettynä -> Mercedes-Benz Unimogin kokoluokkaan, eli pienempi kuin Masi

Sisun ETP-sarjalainen taitaa olla varsin tyyris ajoneuvo, massamaiseen hankintaan.
Masin suunnittelu alkoi vuonna 1978. Tuotanto alkoi 1982 ja päättyi 1991.

Eli kyseessä on melkein 47 vuotta vanha design, jonka tuotannon alkamisesta on melkein 42 vuotta ja päättymisestä 33 vuotta.

Jos Masi olisi reserviläinen, alkaisi kolkutella jo nuoremmastakin päästä toisen linjan sijoitusta ja vanhimmasta nostoväkeä.

Ei sellaista niin vain polkaista uudelleen käyntiin. Piirustukset tuskin ovat säilyneet ja jos onkin, niin ne ovat paperisia ilman minkäänlaista CAD-tietoa. Kaikki pitäisi siis ns reverse engineereta, alikomponentit päivittää nykyaikaisempiin, huomioida nykyinen matkustajaturvallisuus jne.

Sisulla ei ole halua moista ponnistelua tehdä, eikä oikein muita valmistajia ole. Patriaa ei kiinnosta. Masin runko on kiertyvä, joten se rajoittaa alikomponenttien ja runkojen ostoa.

Helpommin saat alkuperäisen kuplavolkkarin päivitettyä nykypäivään kuin Masin uudelleentuotantoon.
 
Hauskaa on se, että maastokuorkkimaailmassa yksi menestyneimpiä malleja on itävaltalainen Steyr 12M18. Se on toiminut paitsi pohjana jenkkien FMTV:lle sekä kiinalaisten keskikoon maastokuorkille!
 
Ei sellaista niin vain polkaista uudelleen käyntiin. Piirustukset tuskin ovat säilyneet ja jos onkin, niin ne ovat paperisia ilman minkäänlaista CAD-tietoa. Kaikki pitäisi siis ns reverse engineereta, alikomponentit päivittää nykyaikaisempiin, huomioida nykyinen matkustajaturvallisuus jne.
tohtisin olla eri mieltä. Metallin leikkaaminen ja hitsaaminen ei ole vaikeaa. Jonkun rungon reverse engineerin ei voi olla kovin vaikeaa ja sen voi tehdä melkoisella itseluottamuksella. Jos rakenne kestää 40 vuotta varusmieskuskeja, on se ”legit”.
Voimansiirron komponenteiksi sopivista kaikkein vanhimmat ja yleisimmät mallit. Sähköt voi apinoida suoraan Masista tai Volvo Amazonista. Modernin moottorin mahdolliset väylät täysin irrallaan muusta sähköjärjestelmästä. Turvallisuus…ei ole.
Ei siis keksi eikä kehitä mitään uutta, koska se sen ajan vie. Tekee vaan kopion uusia osia ja tuotantomenetelmiä hyödyntäen.
 
tohtisin olla eri mieltä. Metallin leikkaaminen ja hitsaaminen ei ole vaikeaa. Jonkun rungon reverse engineerin ei voi olla kovin vaikeaa ja sen voi tehdä melkoisella itseluottamuksella. Jos rakenne kestää 40 vuotta varusmieskuskeja, on se ”legit”.
Voimansiirron komponenteiksi sopivista kaikkein vanhimmat ja yleisimmät mallit. Sähköt voi apinoida suoraan Masista tai Volvo Amazonista. Modernin moottorin mahdolliset väylät täysin irrallaan muusta sähköjärjestelmästä. Turvallisuus…ei ole.
Ei siis keksi eikä kehitä mitään uutta, koska se sen ajan vie. Tekee vaan kopion uusia osia ja tuotantomenetelmiä hyödyntäen.
Niin ja ottaa opiksi pitkästä käyttökokemuksista, päivittää jos on joitakin ongelmia/parantamisen varaa, pitää vain yksinkertaisena auto pitää jotta helppo huoltaa vaikka metsässä. Jos kerran on kehuttu edulliseksi käyttää/ ylläpitää, niin sitä pitäs hyödyntää.
Jo tuo pitkä käyttöikä on hyvä argumentti uudelleen tuotannolle.

Ei kai sitä hyväksi havaittua "pyörää" tarvii uudestaan keksiä.

Kyllä suomella pitäisi olla omaa tuotantoa maastokuorma-autoista kun kuorma-auto valmistusta löytyy, tuotanto kapasiteettia kai on.
 
tohtisin olla eri mieltä. Metallin leikkaaminen ja hitsaaminen ei ole vaikeaa. Jonkun rungon reverse engineerin ei voi olla kovin vaikeaa ja sen voi tehdä melkoisella itseluottamuksella. Jos rakenne kestää 40 vuotta varusmieskuskeja, on se ”legit”.
Voimansiirron komponenteiksi sopivista kaikkein vanhimmat ja yleisimmät mallit. Sähköt voi apinoida suoraan Masista tai Volvo Amazonista. Modernin moottorin mahdolliset väylät täysin irrallaan muusta sähköjärjestelmästä. Turvallisuus…ei ole.
Ei siis keksi eikä kehitä mitään uutta, koska se sen ajan vie. Tekee vaan kopion uusia osia ja tuotantomenetelmiä hyödyntäen.
Runko ei lienee se juttu, vaan se, ettei samanlaisia akseleita, vaihteistoja ja moottoreita ole enää tarjolla, vaan kaikki joudutaan sunnittelemaan uusille komponeiteille. Niitä taas ei kannata alkaa tekemään tuhannen auton sarjalle omia.
Liekö sellaisia moottoreita edes tarjolla, jossa voitaisiin kopioida Masin sähköt.
 
Juu, näin se vaan on. Uuden tuotteen on pakko täyttää tietyt turvallisuus- ja ympäristömääräykset. Lisäksi esim. analogielektroniikkamittaristo on ollut 80-luvulla halpa valmistaa, mutta ne tehtaat joissa niitä tehtiin (halvalla) on suljettu jo ajat sitten. Lisäksi työn hinta on Suomessa noussut huomattavasti 80-luvulta. Jos silloin oli halpaa tehdä piensarjatuotantoa enimmäkseen käsityönä, nyt se ei enää ole. Tulee mieleen Think City: Karmea kottero, joka maksoi 50k€ ja ei tuottanut valmistajalleen voittoa.
 
on se saatanan harmi että me hävittiin tää sota, kun ei osattu tehdä enää maastokuorma-autoa. Hirveä tarve monella vakuuttaa miksi niin ei vaan voi tehdä.

Eikö tässä viimeisen vuosikymmenen aikana tästä maasta tullut 3 uutta maastokelpoista rintamataksituotetta? Millä helvetin lihaksilla ne tehtiin tyhjästä, mutta kerran tehtyä karvalakkikuorma-autoa ei vaan kertakaikkiaan voi tehdä uudestaan 🤔
 
on se saatanan harmi että me hävittiin tää sota, kun ei osattu tehdä enää maastokuorma-autoa. Hirveä tarve monella vakuuttaa miksi niin ei vaan voi tehdä.

Eikö tässä viimeisen vuosikymmenen aikana tästä maasta tullut 3 uutta maastokelpoista rintamataksituotetta? Millä helvetin lihaksilla ne tehtiin tyhjästä, mutta kerran tehtyä karvalakkikuorma-autoa ei vaan kertakaikkiaan voi tehdä uudestaan 🤔
Ei ne edelliset tulleet tyhjästä.
Kyllä Sisu voinedelleen tehdä maastokuormaautoja, mutta ne eivät ole mutään Masi/Rasin kaltaisia, vaan omanlaisiaan tämän ajan tuotteita.
Se onko Sisulla tuotantokapasiteettia tehdä kaikkea on taas toinen asia.
 
Runko ei lienee se juttu, vaan se, ettei samanlaisia akseleita, vaihteistoja ja moottoreita ole enää tarjolla, vaan kaikki joudutaan sunnittelemaan uusille komponeiteille. Niitä taas ei kannata alkaa tekemään tuhannen auton sarjalle omia.
Liekö sellaisia moottoreita edes tarjolla, jossa voitaisiin kopioida Masin sähköt.
Ihmettelen vähän tuota, eihän sitä ole tarkoitus yks yhteen kopioida vanhoilla osilla tehdä, vaan tehdä Masi ja Rasi nykyaikaisilla osilla, sillä eikös muuten nuo kyseiset ajoneuvot ole PV:kin mielestä hyviä käytössä. Esimerkiksi Akselistoja tekee Sisu Axles niitä oli jo Misussa, moottoreita ja vaihteistoja on saatavana monelta eri valmistajalta, taitaa Valmettikin tehä vielä moottoreita. Sähköt nyt on pieni ongelma kokonaisuudessa, kunhan tehdään vain välttämättömät sähköistykset.

Pienillä muutoksilla runkoon ja ohjaamoon saadaan noille sopivat tilst sekä kiinnitys pisteet.
 
Kyllä Suomessa edelleen voidaan tehdä yksinkertaisia maastokuorma-autoja kuten A2045, mutta vanhan tuotteen ottaminen uudelleen tuotantoon ja sen valmistaminen vanhalla hinnalla ei ole mahdollista.
Kuka tässä on vanhasta hinnasta puhunut, otetaan vain hyväksi havaittu auto ja katsotaan siihen sopivat (nykyaikaiset) osat, lasketaan hinta, alkuperäiset suunittelukuluthan on jo saatu kuoletettua, eikä tarvittavien pienten muutosten tekeminen liene suuri eikä kallis juttu, kokemustahan Sisulla lienee edelleen olemassa.

Pääasia on että saadaan oikea ja kunnollinen maastokuorma-auto kotimaasta.
 
Masi/Rasi jouduttaisiin käytännössä reverse engineereemaan suurimmaksi osaksi, koska niistä ei ole minkäänlaista digitaalista kopiota (digital twin) olemassa. Eli mitään osatietoa jne ei ole olemassa 3D CAD -filuna. Hyvä jos alkuperäisiä piirroksiakaan on missään. Eli ensin pitäisi kopsata piirroksista tai pahimmassa tapauksessa purkaa yksi auto atomeiksi ja mitata sekä keskiarvoistaa valmistustoleransseista ja kulumisesta aiheutuvat mittaheitot. Samoin materiaalit pitäisi päivittää nykypäivään, missä tietysti tulee myös mahdollisuus optimoida esim painonsäästön puolesta.

Tämä kaikki siis, jos halutaan oikeasti kopioida Masi. Jos riittää sinne päin oleva juttu, niin asia on eri. Mutta kyllä sekin pitää silti simuloida, lujuuslaskea, mitoittaa jne. Ja luoda 3D malli.
 
Aika moni maa on hankkinut RMMV:n HX-kuorkkeja. Koska Sisukin käyttää MAN:in osia, niin siinähän olisi lisenssituotannon paikka?
Minkä lainset maasto-ominaisuudet noilla on? Kuvia kun katselee niin muistuttavat Sisun SK- sarjaa, eivät oikealta maastokuorma-autolta.

Mikä lie Sisu A2045 ja ETP-sarjalisten maasto-ominaisuudet verrattuna Masi ja Rasi autoihin?

Masi/Rasi jouduttaisiin käytännössä reverse engineereemaan suurimmaksi osaksi, koska niistä ei ole minkäänlaista digitaalista kopiota (digital twin) olemassa. Eli mitään osatietoa jne ei ole olemassa 3D CAD -filuna

Enhän mie mitään ymmärrä noiden maastokuorma-autojen rakentamisesta, mutta miten on ennen niitä rakennettu kun ei oo ollut noita kyseisiä tiedostoja ollut?

Olis kyllä tyhmästi toimittu, jos missään ei olisi noiden Masi ja Rasi autojen piirustuksia ja laskelmia säilytetty.
 
Enhän mie mitään ymmärrä noiden maastokuorma-autojen rakentamisesta, mutta miten on ennen niitä rakennettu kun ei oo ollut noita kyseisiä tiedostoja ollut?

Olis kyllä tyhmästi toimittu, jos missään ei olisi noiden Masi ja Rasi autojen piirustuksia ja laskelmia säilytetty
Maailma on ollut eri. Yhtä hyvin voisit omaa työtäsi tehdessä olla käyttämättä kännykkää tai tietokonetta, ja kysyä miten sitä on ennen saatu aikaiseksi. Onhan sitä saatu, mutta kun koko tuotantokenttä pyörii nykyisin sen oletuksen varassa, että osista on saatavilla jt, step tai jotain muuta tiedostomuotoa oleva malli. Paitsi ehkä jollain Pertsan konepajalla.

Ja et ehkä uskokaan kuinka yleistä tuo on. Revisionhallinnassa on monessa paikassa isoja ongelmia, aina ei meinaa löytää edes pari vuotta vanhempaa versiota osasta. Varsinkin jos firma on vaihtanut paikkaa tai nimeä, ja asioita on digitalisoitu, tai järjestelmä on muuttunut. Monessa firmassa edes ennen vuotta 2010 oleviin digitaalisiin piirroksiin pääse käsiksi, koska niin vanhoja tiedostomuotoja. Paperitkin voivat olla skannaamatta tai sitten heitettynä paperinkierrätykseen, tai lajittelematta jossain varastossa.
 
Oshkoshilla on kevyempää ja keskiraskasta tarjolla:


 
Maailma on ollut eri. Yhtä hyvin voisit omaa työtäsi tehdessä olla käyttämättä kännykkää tai tietokonetta, ja kysyä miten sitä on ennen saatu aikaiseksi. Onhan sitä saatu, mutta kun koko tuotantokenttä pyörii nykyisin sen oletuksen varassa, että osista on saatavilla jt, step tai jotain muuta tiedostomuotoa oleva malli. Paitsi ehkä jollain Pertsan konepajalla.

Ja et ehkä uskokaan kuinka yleistä tuo on. Revisionhallinnassa on monessa paikassa isoja ongelmia, aina ei meinaa löytää edes pari vuotta vanhempaa versiota osasta. Varsinkin jos firma on vaihtanut paikkaa tai nimeä, ja asioita on digitalisoitu, tai järjestelmä on muuttunut. Monessa firmassa edes ennen vuotta 2010 oleviin digitaalisiin piirroksiin pääse käsiksi, koska niin vanhoja tiedostomuotoja. Paperitkin voivat olla skannaamatta tai sitten heitettynä paperinkierrätykseen, tai lajittelematta jossain varastossa.
Toisaalta vanhasta piirustuksesta 3d-mallin tuottaminen on kesähessujen/halpatyöalihankintainkkarien hommia, ei vaadi varsinaista koneensuunnitteluosaamista, toisin kuin 3d:stä piirustuksen tekeminen.
 
Masi/Rasi jouduttaisiin käytännössä reverse engineereemaan suurimmaksi osaksi, koska niistä ei ole minkäänlaista digitaalista kopiota (digital twin) olemassa. Eli mitään osatietoa jne ei ole olemassa 3D CAD -filuna. Hyvä jos alkuperäisiä piirroksiakaan on missään.

Omasta kokemuksestani suuresta suomalaisesta konepajayhtiöstä;
- Kaikista paperisista piirustuksista tehtiin mikrofilmit
- Mikrofilmit skannattiin tietokantaan lähinnä tiff -muodossa (niitä löytyy vähintään 50 vuotta taaksepäin).
- 2D Autocad -piirustukset ovat olleet käytössä ainakin viimeisen neljännesvuosisadan ajan ja tallennettu kaikki nekin.

Hyvä lähtökohta alkaa tekemään 3D -mallinnusta, sikäli kun sitä tarvitaan.

Voi tietysti olla että Sisulla tehtiin piirustustalletusten suhteen kaikki päin persettä, mitä nyt en oikein usko.

Myöskin nuo materiaalit ovat muuttuneet vähemmän kuin uskotkaan. Eiköhän se S355 ole edelleen voimissaan.
 
Back
Top