otwa
Luutnantti
Masin suunnittelu alkoi vuonna 1978. Tuotanto alkoi 1982 ja päättyi 1991.Masit ja Rasit olivat kai aika onnistuneita ajoneuvoja?
Olisiko järkeen käynistää niistä päivitetyn version uustuotanto. Otetaan huomioon käyttäkokemus ja tekniikan kehittyminen, poistetaan turha elektroniikka ja yksinkertaistetaan sähköjärjestemä.
Entä Sisu A2045 käyttökokemuksen mukaan päivitettynä -> Mercedes-Benz Unimogin kokoluokkaan, eli pienempi kuin Masi
Sisun ETP-sarjalainen taitaa olla varsin tyyris ajoneuvo, massamaiseen hankintaan.
Eli kyseessä on melkein 47 vuotta vanha design, jonka tuotannon alkamisesta on melkein 42 vuotta ja päättymisestä 33 vuotta.
Jos Masi olisi reserviläinen, alkaisi kolkutella jo nuoremmastakin päästä toisen linjan sijoitusta ja vanhimmasta nostoväkeä.
Ei sellaista niin vain polkaista uudelleen käyntiin. Piirustukset tuskin ovat säilyneet ja jos onkin, niin ne ovat paperisia ilman minkäänlaista CAD-tietoa. Kaikki pitäisi siis ns reverse engineereta, alikomponentit päivittää nykyaikaisempiin, huomioida nykyinen matkustajaturvallisuus jne.
Sisulla ei ole halua moista ponnistelua tehdä, eikä oikein muita valmistajia ole. Patriaa ei kiinnosta. Masin runko on kiertyvä, joten se rajoittaa alikomponenttien ja runkojen ostoa.
Helpommin saat alkuperäisen kuplavolkkarin päivitettyä nykypäivään kuin Masin uudelleentuotantoon.