Maastokuorma-autot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja otwa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ennemminkin toisinpäin, viimeaikoina logistiikan vanhaa puhtaasti maantiekäyttöön tarkoitettua kalustoa on korvattu/täydennetty aiemmassa postauksessani mainitsemillani 4x4, 6x6 ja 8x6 -ajoneuvoilla. Tämä liittyy osaltaan PV:n päätökseen käyttää koukkukonttilogistiikkaa loppukäyttäjälle saakka.
 
Ennemminkin toisinpäin, viimeaikoina logistiikan vanhaa puhtaasti maantiekäyttöön tarkoitettua kalustoa on korvattu/täydennetty aiemmassa postauksessani mainitsemillani 4x4, 6x6 ja 8x6 -ajoneuvoilla. Tämä liittyy osaltaan PV:n päätökseen käyttää koukkukonttilogistiikkaa loppukäyttäjälle saakka.
Aivan, nuo mainitsemasi kuorma-autot on kai siviilimallista muokattuja, ei erityisesti maastoajoneuvoksi suunniteltuja kuten Masi ja Rasi.
Huollolle nuo sopivat kyllä hyvin, mutta taisteleville joukoille minusta kyllä tarvittas kunnon maastokuorma-autot.
 
Mietin vaan, onkohan PV löysännyt maastokuorma-autojen maastoliikkuvuus kykyvaatimusta, jotta saadaan enemmän vaihtoehtoja ajoneuvo valintaan.
Ja ollaanko siirtymässä pois "umpimetsästä" jolloin huonommallakin maasto-ominaisuudella pärjää.
Hyvä kysymys.
Itse mietin onko maastoliikkuvuutta uhrattu kantavuudelle. Eli ei edes yritetä mennä umpimetsään, vaan lasketaan, että metsäautoteitä on riittävästi.

Lisäksi, omakohtainen kokemus muutaman vuoden takaa, Vehon maastoajopäivät, jossa pääsi ajamaan Padasjoen maastossa mitä erilaisimilla "nelivedoilla". Maasto ei ollut tarpeeksi haastavaa Unimogille ja G-Mersulle, mutta hyvin ne maantieauton muokatutkin kiipesivät mäkiä ylös.
Eli eivät jää helposti kiinni.
 
Hyvä kysymys.
Itse mietin onko maastoliikkuvuutta uhrattu kantavuudelle. Eli ei edes yritetä mennä umpimetsään, vaan lasketaan, että metsäautoteitä on riittävästi.

Lisäksi, omakohtainen kokemus muutaman vuoden takaa, Vehon maastoajopäivät, jossa pääsi ajamaan Padasjoen maastossa mitä erilaisimilla "nelivedoilla". Maasto ei ollut tarpeeksi haastavaa Unimogille ja G-Mersulle, mutta hyvin ne maantieauton muokatutkin kiipesivät mäkiä ylös.
Eli eivät jää helposti kiinni.
Ei varmaan oo mitään järkeä lähtee sitä konttia jonnekin umpimetsään kilometrien päähän tiestä viemään tuollaisella huollon kuorma-autolla vaikkakin olis maastoajoneuvoksi muokattu.
Tukeudutaan enemmän tiestöön.
 
Ei varmaan oo mitään järkeä lähtee sitä konttia jonnekin umpimetsään kilometrien päähän tiestä viemään tuollaisella huollon kuorma-autolla vaikkakin olis maastoajoneuvoksi muokattu.
Tukeudutaan enemmän tiestöön.
Joukon sisäiseen jakeluun on hankittu ns. nopeita traktoreita (esim. Valtra N174, 53/57 km/h) koukkukonttiperävaunuilla. Mutta vaihtokuormausalueet voivat olla metsäautoteiden tai vastaavien päässä, jolloin logistiikka-auton paremmasta etenemiskyvystä on hyötyä.
 
Ei sinne umpimetsään enää mennä muutoin kun sissit.

Jos miettii millaista tavaramäärää hajautetun pataljoonan tst vaatii, niin ei sitä käsipelillä ja miesvoimin voida alkaa rahdata kilometrejä metsän sisään.

Vihollinen liikkuu teitä ja uria pitkin, niin mekin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei sinne umpimetsään enää mennä muutoin kun sissit.

Jos miettii millaista tavaramäärää hajautetun pataljoonan tst vaatii, niin ei sitä käsipelillä ja miesvoimin voida alkaa rahdata kilometrejä metsän sisään.

Vihollinen liikkuu teitä ja uria pitkin, niin mekin.

Eikä sitä tietöntä taipalettakaan enää samalla tavalla ole kuin ennen. Poislukien erämaat ja kansallispuistot.

Metsäteitä mutkittelee paljon ja pioneerit saavat varmasti suht. pienellä työllä niistä aikaan uusia reittejä.

Venäjän puolella muuten on paljon umpimetsää. Aika tympeä heidän hyökätä, kun on vain muutama ura.
 
Viimeksi muokattu:
Aika moni maa on hankkinut RMMV:n HX-kuorkkeja. Koska Sisukin käyttää MAN:in osia, niin siinähän olisi lisenssituotannon paikka?

Tollainen HX:hän se A2045 on sekin pohjimmiltaan... Vaan miten lie vertautunee HX-sarja Zetrosiin ja vaikkapa Scanian Gryphusiin?

Ja miten on, kun PV tuntuu hankkivan kalustoa vähän joka suunnasta? Olisiko tuossa virtaviivaistamisen paikka vai onko ok tarjouskilpailuttaa ja ottaa aina halvin, jolloin päädytään nykyisenkaltaiseen tilanteeseen, jossa kalusto on sitä sun tätä? Sisua, Scaniaa, Mersua, ehkä neuvostokuorkkejakin vielä...
 
Ei sinne umpimetsään enää mennä muutoin kun sissit.

Jos miettii millaista tavaramäärää hajautetun pataljoonan tst vaatii, niin ei sitä käsipelillä ja miesvoimin voida alkaa rahdata kilometrejä metsän sisään.

Vihollinen liikkuu teitä ja uria pitkin, niin mekin.
Ja sissejäkään ei enää ole.
Pointtisi taisi olla se mitä itsekin tässä kohtaa lankaa ajattelin. Eli jos siviilimallin rekka tai kuorma-auto pääsee metsäautotien päähän kääntöpaikalle, niin ei siitä enää jatketa kuorman viemistä traktorilla metsään. Nuo nopeat traktorit ja niiden kärryt ei sovellu tonnien viemiseen maastossa. Vaan tarvitaan metsätraktoreita jos metsään pitää tonneja kuljettaa. Ja toisaalta sitten se lähin seuraava metsäautotie on "aina" alle 500 metrin päässä, joten ajokoneen (metsätraktori) vieminen sinne tien päähän tarvii toisen rekan ja tonnien painoisen tavaran kelkkominen rekasta metsätaktoriin on hidasta. Lapissa ja Kainuussa sekä paikoin muuallakin on toki sellaista kuivaa kivetöntä kangasmaastoa joissa voi ajella umpisessa jopa Hiluxilla tai tavallisella maajussin traktorilla ja viljakärryllä, mutta ne on ehkä paikallisia poikkeuksia. Maastokuorma-autoilla ja nopeilla traktoreilla liikutaan varmaan kätevimmin pelloilla, kuin metsissä. Siellä ne päihittää takavetoisen kuorma-auton vuositasolla suunnilleen 100-15.

Maastokelpoisten tonneja kuskaavan kuorma-autojen tarve on loppujen lopuksi aika pieni, jos ajatellaan kaikkea kuormaa, jota sodan aikana liikutellaan. En varsinaisesti ole perehtynyt aiheeseen, mutta oletan kesäaikana maastokuorma-autojen tarpeen olevan alle 10% kaikesta sota-ajan maakuljetustarpeesta. Rospuuttoajat ja lumisen ajat lisää tarvetta ehkä 20-30 prosenttiin ja paikallisesti hetkittäin jopa sataan.

Silloin kun siviiliajoneuvojen maasto-ominaisuudet loppuu, niin mielestäni romu ja miehet liikkuisi maastokuorma-autoja ja nopeita liikennetraktoreita kätevämmin tela-kuorma-autolla, moottorikelkalla, mönkkärillä ja lihasvoimalla kantaen, vetäen ja työntäen.

Mielestäni nopeiden traktoreiden ja niiden peräkärryjen (kontti- ja irtotavara) isoin etu ei ole se, että niillä voisi viedä kontin/kuorman pahaan paikkaan vaan se on monikäyttöisyys, kun eteen saa lumiauran tai maansiirtokauhan jolla saa tiet auki ja siirreltyä + nosteltua kiviä, maata, lunta ja sotarojua.

Lisään vielä: silloin, kun sota-ajan kuljetusajoneuvo ei ole jatkuvasti logistiikka-ajossa vaan on joukon (joukkueen) mukana, niin maastokelpoisuudesta on iso hyöty siinä, että sen ajoneuvon saa pois tieltä muiden kulkua tukkimasta sekä paremmin ajettua ilmatähystyssuojauksen mahdollistamaan paikkaan. Eli ei operatiivisten joukkojen, esim. jonkun jääkärijoukkueen ainoa ajoneuvo voi olla mikään pullankuskauksessa palvellut takavetoinen kuorma-auto. Ajattelin tuossa aikaisemmissa kappaleissa enemmän sellaisia ajoneuvoja, jotka eivät liiku jatkuvasti joukon (joukkuea, komppania) mukana ja joita ei ole tarvetta panssaroida ja aseistaa.

PS! En ole logistiikan ammattilainen. Olen vaan katsellut maalla kädet taskussa mitä muut tekee ja liikkuu. Eli saa kumota ja väitellä olettamuksiani vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo nopeat traktorit ja niiden kärryt ei sovellu tonnien viemiseen maastossa
Tuosta oon erimieltä, kokemuksesta tiedän, että pienelläkin (64 hevosvoimaa) neliveto maataloustraktorilla, ilman vetävää tukkikärriä, kulkee iso tukkikuorma (useampi tonni) vaikeassakin maastossa.
Manta myrskyn jälkeen piti aikamoinen tukkisavotta tehä jolloin itä-suomen vaaramaisemissa tuollaisen yhdistelmän kanssa touhusin.

Toinen juttu tarviiko ja kannattaako lähteä sinne vaikeaan maastoon ajelemaan.
 
Ja miten on, kun PV tuntuu hankkivan kalustoa vähän joka suunnasta? Olisiko tuossa virtaviivaistamisen paikka vai onko ok tarjouskilpailuttaa ja ottaa aina halvin, jolloin päädytään nykyisenkaltaiseen tilanteeseen, jossa kalusto on sitä sun tätä?
Ei tämä ole valinta, kyse on EU:sta lähtöisin olevasta kilpailulainsäädännöstä. Joitakin kiertämisen mahdollisuuksia olisi, mutta kaikkien niiden yrittäminen johtaisi varmasti korkeimpaan markkinaoikeuteen häviäjien valittaessa.
 
Tuosta oon erimieltä, kokemuksesta tiedän, että pienelläkin (64 hevosvoimaa) neliveto maataloustraktorilla, ilman vetävää tukkikärriä, kulkee iso tukkikuorma (useampi tonni) vaikeassakin maastossa.

Perinteisesti vedettiin takavetoisella rekeä metsässä, ennen kuin varsinaiset ajokoneet tuli mukaan kuvioihin.


Ja samoin kuin sinä, niin on tullut ihan täysiä kuormia joskus ajettua neliveto traktorilla kainuun korvessa, kun keräilimme raivauksesta jääneet rangat pois.

Sittemmin samaa on tehty pienellä 25hv traktorilla pienillä kuormilla.

Kivetön Kainuu...

Edit: Kesällä ja talvella pääsee. Syksyllä ja keväällä on sitten nihkeää.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta oon erimieltä, kokemuksesta tiedän, että pienelläkin (64 hevosvoimaa) neliveto maataloustraktorilla, ilman vetävää tukkikärriä, kulkee iso tukkikuorma (useampi tonni) vaikeassakin maastossa.
Manta myrskyn jälkeen piti aikamoinen tukkisavotta tehä jolloin itä-suomen vaaramaisemissa tuollaisen yhdistelmän kanssa touhusin.

Toinen juttu tarviiko ja kannattaako lähteä sinne vaikeaan maastoon ajelemaan.
Traktorinmoottorit ovat yleensä olleet aika matalatehoisia mutta hyvin alhaalta vääntäviä (ja isolitraisia) joten pelkkä teho nyt ei kerro paljoakaan, vaan vaihteiston välitykset ja moottorin vääntö. Vanhaan aikaan myös sotilaskäyttöön tehdyt kuorma-automoottorin yleensä viritettiin alakanttiin, osin pa-laadun takia mutta toisaalta myös antamaan pidempi kestoikä.

Ja kun katselee vaikkapa Valtran moottorien tehoja ja vääntölukemia, niin pieniä tehoja mutta kovin alhaalta vääntäviä motteja. Jos sitä Masi 2.0:aa haluaisi, niin voisin katsella AGCO:n moottorien suuntaan.
 
Ei varmaan oo mitään järkeä lähtee sitä konttia jonnekin umpimetsään kilometrien päähän tiestä viemään tuollaisella huollon kuorma-autolla vaikkakin olis maastoajoneuvoksi muokattu.
Tukeudutaan enemmän tiestöön.
Umpimetsässä toimiva joukko huolletaan kätköistä ja rinkoista. Mikään konevoimalla liikkuva joukko ei tuollaisessa ympäristössä pysty toimimaan. Maaston puolella pitää pystyä poikkeamaan, mutta ei laajassa mitassa sen enempää.
 
Ei tämä ole valinta, kyse on EU:sta lähtöisin olevasta kilpailulainsäädännöstä. Joitakin kiertämisen mahdollisuuksia olisi, mutta kaikkien niiden yrittäminen johtaisi varmasti korkeimpaan markkinaoikeuteen häviäjien valittaessa.

Eikö tässä ole osaltaan ongelmana se, että kuljetuskaluston hankintoihin ei ole haluttu sitoa rahaa? Jos voidaan ostaa 500 miljoonalla jotakin tauhkaa toimitusten jakautuessa X vuoden ajalle, niin luulisi olevan mahdollista tässäkin asiassa. Sen sijaan ostetaan 100 kpl milloin mitäkin...

Tuohon tyyliin pitäisi ostaa (Huom! UK vielä EU-jäsen tuolloin.):

German manufacturer MAN announced on Friday it had won a tender to build 5,200 trucks for the British Ministry of Defence in a deal worth around 1.5 billion euros ($1.95 billion). The vehicles are due to be delivered between 2007 and 2013. The terms of the deal allow for the construction of a further 2,100 vehicles, said MAN, which beat off three rival bids to win the contract. The trucks ordered by the British army are all-terrain models from the SX and HX range, which are specially designed for use in military campaigns. The chassis for the trucks will be built by MAN's Austrian subsidiary and the vehicles will be assembled in Britain.
 
@Huhta kyllä olet oikeassa ja meinasin sen ensimmäiseen viestiini lisätä. Tiettyjä ongelmia toki liittyy paljon kerralla ostamiseenkin, Suomessa olisi ongelmallista uusia koko kalusto seitsemässä vuodessa ja sitten olla 10-15 vuotta hankkimatta mitään.
 
Raktoreista:
Euroopassa traktorit ovat isoilla pelloilla isojen laitteiden vetämiseen tarkoitettuja ja ominaisuudet ovat sen mukaan. Suomessa raktorit ovat monesti varsin monikäyttöisiä etunostimella varustettuja laitteita, löytyy paljon metsähommiin soveltuvia suht pieniä koneita, joissa on lyhyt akseliväli, pieni kääntösäde sekä suuri maavara. Vääntö(Nm) ja pienet vaihteet ovat joka raktorissa vakiona, ne ovat ominaisuudet joita hitaassa ja raskaassa metsätyössä eritoten tarvitaan, maantiellä 60km/h vetäessä ominaisuuksia tarvitaan lisää hevosvoimien ja isojen vaihteiden muodossa. Suomalaisista isommista laitteista metsäkuljetuksiin soveltuu raktori + kärri sekä metsätraktori, intin vermeistä ainakin ällitälli ja teka.
 
Viimeksi muokattu:
Raktoreista:
Euroopassa traktorit ovat isoilla pelloilla isojen laitteiden vetämiseen tarkoitettuja ja ominaisuudet ovat sen mukaan. Suomessa raktorit ovat monesti varsin monikäyttöisiä etunostimella varustettuja laitteita, löytyy paljon metsähommiin soveltuvia suht pieniä koneita, joissa on lyhyt akseliväli, pieni kääntösäde sekä suuri maavara. Vääntö(Nm) ja pienet vaihteet ovat joka raktorissa vakiona, ne ovat ominaisuudet joita hitaassa ja raskaassa metsätyössä eritoten tarvitaan, maantiellä 60km/h vetäessä ominaisuuksia tarvitaan lisää hevosvoimien ja isojen vaihteiden muodossa. Suomalaisista isommista laitteista metsäkuljetuksiin soveltuu raktori + kärri sekä metsätraktori, intin vermeistä ainakin ällitälli ja teka.
Kevyen krh:n käyttöön olen miettinyt pikkutraktoria, siihen mahtuisi perään itse heitin ja kranulootiakin ihan kivasti. Vs täyteen pakattuun Deffuun saati - herraisä - otto-Qashqaihin.
 
Umpimetsässä toimiva joukko huolletaan kätköistä ja rinkoista. Mikään konevoimalla liikkuva joukko ei tuollaisessa ympäristössä pysty toimimaan. Maaston puolella pitää pystyä poikkeamaan, mutta ei laajassa mitassa sen enempää.
Kunnon kuski kun on puikoissa, enduropyörällä liikkuu siellä missä jalkamiehellä on tekemistä. Ainakin patit ja mre et kulkee mukana syvällekin metsään.
 
Kevyen krh:n käyttöön olen miettinyt pikkutraktoria, siihen mahtuisi perään itse heitin ja kranulootiakin ihan kivasti. Vs täyteen pakattuun Deffuun saati - herraisä - otto-Qashqaihin.
Elä nyt Qashqaita. Minulla on sellainen 4-veto ja se ei pärjää edes Jeepille. Ei alennusvaihdetta ja olematon vääntö matalilla kierroksilla. Ainoa plussa penkin lämmittimistä.
 
Back
Top