Maastokuorma-autot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja otwa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tarvitaanko maastokuorma-autolta (huom, pystyvältä sellaiselta) loppupeleissä suurempaa maantienopeutta Firman käytössä kuin 60 km/h:ssa?

Ei, kunhan vain vääntö riittää että pystyy pitämään tuon nopeuden yllä myös isoissa mäissä. GAZ ei siihen pystynyt.

Ainakin arktisen liikkuvuuden ATV:lle on asetettu operatiivisen liikkuvuuden vaatimus 80km/h
Rauhanaikana helpottaa kummasti, että pv:n kalustolla voi ajaa 80 km/h, mattavihreät ajoneuvot sulahtavat mukavasti muun liikenteen joukkoon eivätkä aiheuta ruuhkaa.
 
Ei, kunhan vain vääntö riittää että pystyy pitämään tuon nopeuden yllä myös isoissa mäissä. GAZ ei siihen pystynyt.

Ainakin arktisen liikkuvuuden ATV:lle on asetettu operatiivisen liikkuvuuden vaatimus 80km/h

Rauhanaikana helpottaa kummasti, että pv:n kalustolla voi ajaa 80 km/h, mattavihreät ajoneuvot sulahtavat mukavasti muun liikenteen joukkoon eivätkä aiheuta ruuhkaa.
Lähinnä siltä kannalta, että 60 km/h -> 80 km/h nopeuden nosto lähes tuplaa ilmanvastuksen. Ja koska vierintävastus pysyy liki vakiona, niin kokonaistehon tarve tulee juurikin tuosta ilmanvastuksesta.

Välityksienkin kautta ajateltuna kokonaisvälitystä voisi 60 km/h max nopeudella laskea reippaasti esim lyhyellä perällä, mikä taas olisi maastossa edullista hitaina ryömintänopeuksina.

Ajodynamiikoissakin voi päästä helpommalla, mutta kuorkkien ajodynamiikkojen virittely ei kuulu omaan erikoisalaani.
 
Lähinnä siltä kannalta, että 60 km/h -> 80 km/h nopeuden nosto lähes tuplaa ilmanvastuksen. Ja koska vierintävastus pysyy liki vakiona, niin kokonaistehon tarve tulee juurikin tuosta ilmanvastuksesta.

Välityksienkin kautta ajateltuna kokonaisvälitystä voisi 60 km/h max nopeudella laskea reippaasti esim lyhyellä perällä, mikä taas olisi maastossa edullista hitaina ryömintänopeuksina.

Ajodynamiikoissakin voi päästä helpommalla, mutta kuorkkien ajodynamiikkojen virittely ei kuulu omaan erikoisalaani.
Jokainen kaupallinen maastokuorma-auto kuitenkin kulkee vaivatta sen 80 km/h. Totta kai tämä vaatii tehoa, mutta niin vaatii myös maastoajo.
 
Ei se mikään ihme ole, 4,5 l koneesta otettiin pihalle vain alle 300 Nm!

Katso liite: 112116

Nykypäivänä 4,5 l Cummins pukkaa ulos tuplaten tai triplaten Newtonmetrejä:

Niinpä ja BTR-60 oli kaksi näitä moottoreita. Maastossa GAZ oli melkoinen menijä alennus vaihteen ansioista sekä renkaiden ilmanpaineen säädön ansiosta. Puutteena oli lukot akselissa, toisaalta bensakone kertoi aina ennen, kun jää kiinni eli ei ollut dieselin tunnoton.
 
Lähinnä siltä kannalta, että 60 km/h -> 80 km/h nopeuden nosto lähes tuplaa ilmanvastuksen. Ja koska vierintävastus pysyy liki vakiona, niin kokonaistehon tarve tulee juurikin tuosta ilmanvastuksesta.

Välityksienkin kautta ajateltuna kokonaisvälitystä voisi 60 km/h max nopeudella laskea reippaasti esim lyhyellä perällä, mikä taas olisi maastossa edullista hitaina ryömintänopeuksina.

Ajodynamiikoissakin voi päästä helpommalla, mutta kuorkkien ajodynamiikkojen virittely ei kuulu omaan erikoisalaani.
Renkaiden paineella on merkittävä vaikutus ainakin Zil-131 kulutukseen, joskus ajoin etelään Rovajärveltä yhden auton ja siinä matkan aikana oli aikaa tehdä erilaisia kulutustestejä.
 
Niinpä ja BTR-60 oli kaksi näitä moottoreita. Maastossa GAZ oli melkoinen menijä alennus vaihteen ansioista sekä renkaiden ilmanpaineen säädön ansiosta. Puutteena oli lukot akselissa, toisaalta bensakone kertoi aina ennen, kun jää kiinni eli ei ollut dieselin tunnoton.
Spear 24:ssa oli panssaroitu G-mersu, UNIFIListä ilmeisesti ylijäänyt pikku laatikkovialla. Siinä oli lukot edessä, keskellä ja takana, helppo kytkeä napista. Tosin 5t painoisena meinasi jäädä pehmeään hiekkaan kiinni.

Nykyään ilmeisesti lukot eivät ole niin kovia menoeriä että niiden valinnasta (kuinka monta lukkoa laitetaan) kannattaa tinkiä?
 
Spear 24:ssa oli panssaroitu G-mersu, UNIFIListä ilmeisesti ylijäänyt pikku laatikkovialla. Siinä oli lukot edessä, keskellä ja takana, helppo kytkeä napista. Tosin 5t painoisena meinasi jäädä pehmeään hiekkaan kiinni.

Nykyään ilmeisesti lukot eivät ole niin kovia menoeriä että niiden valinnasta (kuinka monta lukkoa laitetaan) kannattaa tinkiä?
Meillä oli Afganistanissa käytössä Toyotan Land Cruiser 120 Dubai mallit (Norja osti) ja ne oli modattu Artic Trucksin toimesta. Niissä oli uudet akselit ja jakovaihteisto. Todella hyviä autoja.
 
Onko kellään käytännön kokemusta Volvo C304 6X6 ajoneuvosta?

Olisiko tuon kaltaisesta ajoneuvosta mihinkään, jos uustuotantoa virittelis nykypäivän komponenteilla.
 
Harva taitaa muistaa Sisu SA-110:n. Toisin kuin Masi ja edeltävä A45 tai Unimog, niin tässä oli päädytty todella jäykkään runkoon ja jousto toteutettiin pelkästään jousituksella. Suoritusarvot olivat hyvät, mutta hinta kallis.

Paljonko hinnasta tuli panssaroinnista, paljonko portaaleista ja paljonko jäykästä rungosta? Tässäkin on useita eri koulukuntia, osa vannoo kiertolöysän rungon nimeen (jostain olen lukenut että Unimogin runko saa kiertyä 20 ast). Osa taas sanoo, että jouston pitää tulla juurikin jousituksesta ja rungon oltava jäykkä.

Molemmat tavat näyttävät toimivan, tietysti pitkän ajan käyttötestiä vehkeelle ei koskaan saatu.

 
Harva taitaa muistaa Sisu SA-110:n. Toisin kuin Masi ja edeltävä A45 tai Unimog, niin tässä oli päädytty todella jäykkään runkoon ja jousto toteutettiin pelkästään jousituksella. Suoritusarvot olivat hyvät, mutta hinta kallis.

Paljonko hinnasta tuli panssaroinnista, paljonko portaaleista ja paljonko jäykästä rungosta? Tässäkin on useita eri koulukuntia, osa vannoo kiertolöysän rungon nimeen (jostain olen lukenut että Unimogin runko saa kiertyä 20 ast). Osa taas sanoo, että jouston pitää tulla juurikin jousituksesta ja rungon oltava jäykkä.

Molemmat tavat näyttävät toimivan, tietysti pitkän ajan käyttötestiä vehkeelle ei koskaan saatu.

Muistanpa nähneeni tuon 1987 Padasjoella ja näytti melkoisen valmiilta tuotteelta panssaroidulla lavalla. Harmi ettei siihen aikaan ollut puhelinta kameralla, olisi ottanut kuvan.
 
Onko kellään käytännön kokemusta Volvo C304 6X6 ajoneuvosta?

Olisiko tuon kaltaisesta ajoneuvosta mihinkään, jos uustuotantoa virittelis nykypäivän komponenteilla.
Nyt täytyy jo kysyä, että mikä ihmeen fetissi sinulla on ikiaikaisiin kulkuneuvoihin? Jos sellaisen haluaa, vielä löytynee Ruotsista harrastajamarkkinoilta tai ajamaan pääsee jossain elämysfirmassa...

Katsotaanpa:
  • Yleis-design ja tekniikka 1960-luvulta, ainoastaan yli 60 vuotta vanhaa
  • Moottori alitehoinen bensamoottori jo 1960-luvulla
  • Jarruina rumpujarrut, eivät kelpaa enää
  • Ohjaus simpukalla, ei ole tehty vastaavia 1970-luvun jälkeen
  • Jousitus jäykillä akseleilla ja kierrejousilla, eivät ole enää tätä päivää
  • Ergonomia on 1960-lukua, halustko oikeasti tuottaa sellaista uudellleen?
  • Turvallisuus ei vastaa mitään nykypäivän normeja
  • Lopputulemana bensakorkki on ainoa, mitä ei tarvitse suunnitella uudestaan!
Jonkun 60 vuotta vanhan auton uudelleensuunnittelussa tai tuotannossa ei ole järjen hitustakaan. Jos on tarkoitus saada oikeasti toimiva ja kustannustehokas ratkaisu, kannattaa ostaa massatuotannossa oleva yleinen kaupallinen malli, vaikkapa Unimog.
 
Viimeksi muokattu:
Jousitus jäykillä akseleilla ja kierrejousilla, eivät ole enää tätä päivää
Sellainen pieni huomautus, että Unimogissa on juuri kierrejouset ja jäykät akselit. Samoin G-Mersun malleissa.

Ainoa, jolla taitaa olla kovin raskaassa kalustossa erillisjousitus kierrejousin, ovat jenkit ja Oshkoshin patentoitu erillisjousitus. Ja tietysti Humvee ennen sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Jonkun 60 vuotta vanhan auton uudelleensuunnittelussa tai tuotannossa ei ole järjen hitustakaan. Jos on tarkoitus saada oikeasti toimiva ja kustannustehokas ratkaisu, kannattaa ostaa massatuotannossa oleva yleinen kaupallinen malli, vaikkapa Unimog.
En näköjään osaa ilmaista iteseäni oikein, tarkoitin tuon Volvo C304 6X6 kohdalla sen kaltaista ajoneuvoa, ei juuri yks yhteen vanhan rakentamista vanhoilla osilla, vaan tietysti nykypäivän tekniikalla.

Haaveilen Kupla wolkarin ajatusmailmaan sopivaa "kansa maastoautoa" äärimmäisen yksinkertaista maastoajoneuvoa jota olisi helppo ja halpa tuottaa nopeasti kriisin aikana, korvaamaan siviiliajoneuvoja.

Unimog on kyllä olla yksi vaihtoehto jota oon miettinyt, jos sen saisi karvahattu mallina, mutta kuten on nyt nähty, kuinka nopeasti sellaisia saisi euroopan markkinoilta suuria määriä kriisissä, kysyntää voi silloin olla kova ja silloin hinta nousee ja riittääkö tuotantokapasiteetti. Suomi kun ei pysty niitä etukäteen varastoon ostamaan.
 
Back
Top