Olipa hauska ketjulöydös ja kiitos
@Hanski lle hyvästä tietopläjäyksestä.
Vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen loppupuolella vietin vuoden kymenlaaksossa näiden härvelien parissa. Niistä muistikuvia:
Masien kanssa tapeltiin käynnistyvyydestä. Saihan ne aina viimeistään pakkosyötöllä käyntiin, mutta tienoo vaikutti sitten siltä että jossain on kulotus menossa. Valmetti oli laiska, mutta maastokelpoisuus ilahdutti. Myös käsikaasu toimi hienosti vakionopeudensäätimenä, kun pitkäkilpisten viertä valtatiellä työnnettiin. Taisi sama löytyä Rasista.
Rasi se taas ei kääntynyt sitten mihinkään, joskin Cummins käynnistyi ja kulki paljon reippaammin. Eberit näistä löytyi, mutta harvemmin toimivat.. Kovimmat jätkät ajeli kasilla muunninta vasten.
E-sisuja oli jokunen, joka olikin sitten jo "kuorma-auto" vakionopeudensäätimineen. Joskin se Allison oli aivan perseestä. Liukkaan radalla sain nuhteita, kun en viidennelläkään kerralla pystynyt autoa ajamaan väistössä keiloja päin, vaikka ohje oli seisoa jarrulla koko väistön. Se kun tiputti pienempää pykälää ja lähti viemään perää sivulle, jolloin selkärangasta löysäys, ohjaus ja pysäytys oikeaan paikkaan.
Parhaiten mieleeni näistä ajoista jäi eräs SM Sisu. Se oli maansiirtolavalla ja Fullerilla. Kukaan muu ei sillä tykännyt / osannut ajaa, joten sain aina tilaisuuden tullen ottaa sen alleni. Harmillisesti se taidettiin palveluksen loppuvaiheessa siirtää käyttökieltoon.
SK:ta meillä oli lähinnä rahtiversiona, ei siis edes maastoon yrittävinä laitteina. Krazit ja Zilit oli tiiviisti katoksissa, varmaankin jo pikaisesti poistumiseni jälkeen hävityksessä. Etuvetoisella UAZillakin ajettiin (SPOL-joukkio oli tuhonnut käsijarrulevyn ja piti palauttaa yksilö varuskuntaan. Otettiin kardaani siis irti ja ajeltiin etuveto pois etulinjasta).
Pyöräkuormaajina toimi Vanhoja Valmeteja. Au-kurssilla kaveri ajoi toisen melkein kyljelleen ojaan ja oli aikamoinen operaatio pienen Länkkärin avustuksella repiä ylös. Ilmeisen heti poistumiseni jälkeen nämä korvattiinkin englantilaisvalmisteisilla, joiden parissa olenkin sattumoisin työskennellyt viimeisen reilun 10 vuotta.
124 Scanioita oli rivi autokouluautoina. Niillä heitettiin aamuisin lämmityslenkki, jotta ajo-opettajat ei tarvinnu tunneille takkia matkaan. Lenkin jälkeen oli hyvä käydä reippaalla aamupalalla ja päälle aamutorkut ennen lounasta.