Maastokuorma-autot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja otwa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tänä päivänä alkuperäisellä laadulla rakennettu MB 123 maksaisi usean uuden Passatin verran. Vikavalojen palaminen ei nimittäin ole yksistään monimutkaisuuden syytä, iso osa on tuotannon halpuutusta eli huononnusta. Siksi ajatus ei ole helposti sovellettavissa Puolustusvoimien kalustohankintoihin.
 
Tänä päivänä alkuperäisellä laadulla rakennettu MB 123 maksaisi usean uuden Passatin verran. Vikavalojen palaminen ei nimittäin ole yksistään monimutkaisuuden syytä, iso osa on tuotannon halpuutusta eli huononnusta. Siksi ajatus ei ole helposti sovellettavissa Puolustusvoimien kalustohankintoihin.
Tuotanto- ja suunnitteluoptimointia. Jos laskennallisesti Euroopassa auto laitetaan vaihtoon 2 v välein ja ajetaan 20tkm (hatusta vedetty luku) siinä ajassa, korkeintaan 100tkm takuun aikana, niin totta kai valmistaja optimoi kaiken niin, että ongelmat syntyvät sen 100tkm jälkeen. Muu on valmistajan näkökulmasta rahan haaskausta. Ja samoin helpottaa päästövaatimuksiin pääsyä kun auto on kevyt.

Aikoinaan ei ollut keinoja optimoida niin tarkasti (elementtimenetelmä ja väsymislaskenta olivat lapsenkengissä) plus teiden kunto monessa paikoissa Eurooppaa oli vielä 70-luvulla karkeaa soratietä. Eli osiin suunniteltiin paljon enemmän varmuuksia.

Paras esimerkki on tästä trendistä on 30-luvun Maybach josta joku inssi oli laskeskellut osien varmuuksia, kaikki oli tehty 7-8 kertaisella varmuudella.
 
Samalla kannattaa katsoa hiukan tulevia käyttäjiä. Nykyisin myytävistä kuorma-autoista suurin osa on joko automaattivaihteisia, tai robottivaihteisia. Luulen, että 15 v kuluttua ei löydy massottain kuskeja jotka ovat tottuneet manuaalivaihteistoihin. Sama taitaa koskea muutakin autojen tekniikkaa.

Jo nyt iso osa nuorista ei osaa ajaa manuaalista pakettiautoa.
 
Viimeksi muokattu:
Sisu sk 181 ja 192 4x4 mil on siitä kätevä että niissä on kartiotappi kiinnityksellä oleva lava ,voi nopeasti vaihtaa vaikka asejärjestelmän lavan tilalle yms. Kulkee mukavasti 100 km/h , hiljainen ohjaamo sekä moottori myös. Näitä myyty 7000-11000€ kpl huutokaupassa, suurin osa tsekkeihin.
 

Liitteet

  • 20241227_195919.webp
    20241227_195919.webp
    845.5 KB · Luettu: 89
Viron puolustusvoimat hankkii Volvon 4x4 ja 6x6 maastokuorma-autoja. Vanha kalusto ilmeisesti lähestyy eläkeikää.

Ei ilmoitettu kokonaissummaa tai kappalemääriä.

 
Olipa hauska ketjulöydös ja kiitos @Hanski lle hyvästä tietopläjäyksestä.

Vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen loppupuolella vietin vuoden kymenlaaksossa näiden härvelien parissa. Niistä muistikuvia:
Masien kanssa tapeltiin käynnistyvyydestä. Saihan ne aina viimeistään pakkosyötöllä käyntiin, mutta tienoo vaikutti sitten siltä että jossain on kulotus menossa. Valmetti oli laiska, mutta maastokelpoisuus ilahdutti. Myös käsikaasu toimi hienosti vakionopeudensäätimenä, kun pitkäkilpisten viertä valtatiellä työnnettiin. Taisi sama löytyä Rasista.
Rasi se taas ei kääntynyt sitten mihinkään, joskin Cummins käynnistyi ja kulki paljon reippaammin. Eberit näistä löytyi, mutta harvemmin toimivat.. Kovimmat jätkät ajeli kasilla muunninta vasten.

E-sisuja oli jokunen, joka olikin sitten jo "kuorma-auto" vakionopeudensäätimineen. Joskin se Allison oli aivan perseestä. Liukkaan radalla sain nuhteita, kun en viidennelläkään kerralla pystynyt autoa ajamaan väistössä keiloja päin, vaikka ohje oli seisoa jarrulla koko väistön. Se kun tiputti pienempää pykälää ja lähti viemään perää sivulle, jolloin selkärangasta löysäys, ohjaus ja pysäytys oikeaan paikkaan.

Parhaiten mieleeni näistä ajoista jäi eräs SM Sisu. Se oli maansiirtolavalla ja Fullerilla. Kukaan muu ei sillä tykännyt / osannut ajaa, joten sain aina tilaisuuden tullen ottaa sen alleni. Harmillisesti se taidettiin palveluksen loppuvaiheessa siirtää käyttökieltoon.

SK:ta meillä oli lähinnä rahtiversiona, ei siis edes maastoon yrittävinä laitteina. Krazit ja Zilit oli tiiviisti katoksissa, varmaankin jo pikaisesti poistumiseni jälkeen hävityksessä. Etuvetoisella UAZillakin ajettiin (SPOL-joukkio oli tuhonnut käsijarrulevyn ja piti palauttaa yksilö varuskuntaan. Otettiin kardaani siis irti ja ajeltiin etuveto pois etulinjasta).

Pyöräkuormaajina toimi Vanhoja Valmeteja. Au-kurssilla kaveri ajoi toisen melkein kyljelleen ojaan ja oli aikamoinen operaatio pienen Länkkärin avustuksella repiä ylös. Ilmeisen heti poistumiseni jälkeen nämä korvattiinkin englantilaisvalmisteisilla, joiden parissa olenkin sattumoisin työskennellyt viimeisen reilun 10 vuotta.

124 Scanioita oli rivi autokouluautoina. Niillä heitettiin aamuisin lämmityslenkki, jotta ajo-opettajat ei tarvinnu tunneille takkia matkaan. Lenkin jälkeen oli hyvä käydä reippaalla aamupalalla ja päälle aamutorkut ennen lounasta.
 
Tämä juttu ei nyt ihan sovi otsikkoon mutta en löytänyt parempaakaan paikkaa niin laitan tänne:


"Kansainvälisillä markkinoilla on selkeitä signaaleja eri maiden puolustusvoimien kiinnostuksesta siirtyä Suomen Puolustusvoimien tavoin monikäyttöisiin traktoripohjaisiin alustaratkaisuihin."
 
Back
Top