Hanski
Respected Leader
Sorry, luin viestisi liian kirjaimellisesti! Sinällään tämän kategorian ajoneuvolle on tarvetta monilla asevoimilla. Ruotsi korvaa juuri näitä Volvoja (Tgb 11, 13 ja 20) Ivecon Military Utilities Vehicle -sarjan ajoneuvoilla. Ensimmäinen tilaus nyt syksyllä käsitti 400 ajoneuvoa 850 miljoonan kruunun (n. 74 M€) tilauksella. Ajoneuvoja hankitaan 11 eri versiona: https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/fmv-tecknar-ramavtal-om-multifunktionsfordon/ Ajoneuvon valmistajan sivut: https://www.idvgroup.com/products/multirole-vehicles/muv-military-utility-vehicles-4x4/En näköjään osaa ilmaista iteseäni oikein, tarkoitin tuon Volvo C304 6X6 kohdalla sen kaltaista ajoneuvoa, ei juuri yks yhteen vanhan rakentamista vanhoilla osilla, vaan tietysti nykypäivän tekniikalla.
Haaveilen Kupla wolkarin ajatusmailmaan sopivaa "kansa maastoautoa" äärimmäisen yksinkertaista maastoajoneuvoa jota olisi helppo ja halpa tuottaa nopeasti kriisin aikana, korvaamaan siviiliajoneuvoja.
Unimog on kyllä olla yksi vaihtoehto jota oon miettinyt, jos sen saisi karvahattu mallina, mutta kuten on nyt nähty, kuinka nopeasti sellaisia saisi euroopan markkinoilta suuria määriä kriisissä, kysyntää voi silloin olla kova ja silloin hinta nousee ja riittääkö tuotantokapasiteetti. Suomi kun ei pysty niitä etukäteen varastoon ostamaan.
Itävalta korvaa Volvoja vastaavaa Pinzgauer-ajoneuvoaan niinikään Ivecon MUV -sarjan ajoneuvoilla.
Iveco voisi olla hyvä kandidaatti myös Suomeen edellyttäen, että se toimii talvisäässä. Unimog on vähän vastaava, mutta jo selkeästi suurempi.
Omassa suunnittelussa ja tehtaan rakentamisessa ei olisi kaupallisesti järkeä, kustannustehokkainta on ostaa valmis tuotannossa oleva malli. Lisenssituotanto voisi olla järkevää, jos hankintamäärät olisivat tuhannen paremmalla puolella.