Maastokuorma-autot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja otwa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En näköjään osaa ilmaista iteseäni oikein, tarkoitin tuon Volvo C304 6X6 kohdalla sen kaltaista ajoneuvoa, ei juuri yks yhteen vanhan rakentamista vanhoilla osilla, vaan tietysti nykypäivän tekniikalla.

Haaveilen Kupla wolkarin ajatusmailmaan sopivaa "kansa maastoautoa" äärimmäisen yksinkertaista maastoajoneuvoa jota olisi helppo ja halpa tuottaa nopeasti kriisin aikana, korvaamaan siviiliajoneuvoja.

Unimog on kyllä olla yksi vaihtoehto jota oon miettinyt, jos sen saisi karvahattu mallina, mutta kuten on nyt nähty, kuinka nopeasti sellaisia saisi euroopan markkinoilta suuria määriä kriisissä, kysyntää voi silloin olla kova ja silloin hinta nousee ja riittääkö tuotantokapasiteetti. Suomi kun ei pysty niitä etukäteen varastoon ostamaan.
Sorry, luin viestisi liian kirjaimellisesti! Sinällään tämän kategorian ajoneuvolle on tarvetta monilla asevoimilla. Ruotsi korvaa juuri näitä Volvoja (Tgb 11, 13 ja 20) Ivecon Military Utilities Vehicle -sarjan ajoneuvoilla. Ensimmäinen tilaus nyt syksyllä käsitti 400 ajoneuvoa 850 miljoonan kruunun (n. 74 M€) tilauksella. Ajoneuvoja hankitaan 11 eri versiona: https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/fmv-tecknar-ramavtal-om-multifunktionsfordon/ Ajoneuvon valmistajan sivut: https://www.idvgroup.com/products/multirole-vehicles/muv-military-utility-vehicles-4x4/

Itävalta korvaa Volvoja vastaavaa Pinzgauer-ajoneuvoaan niinikään Ivecon MUV -sarjan ajoneuvoilla.

Iveco voisi olla hyvä kandidaatti myös Suomeen edellyttäen, että se toimii talvisäässä. Unimog on vähän vastaava, mutta jo selkeästi suurempi.

Omassa suunnittelussa ja tehtaan rakentamisessa ei olisi kaupallisesti järkeä, kustannustehokkainta on ostaa valmis tuotannossa oleva malli. Lisenssituotanto voisi olla järkevää, jos hankintamäärät olisivat tuhannen paremmalla puolella.
 
Itävalta korvaa Volvoja vastaavaa Pinzgauer-ajoneuvoaan niinikään Ivecon MUV -sarjan ajoneuvoilla.
Tuo on ominaisuuksiltaan/kooltaan lähellä ajatustani, mutta riittääkö maasto-ominaisuudet? Mietin jos metsäautotie rupee kevätrospuutossa pettämään niin jääkö miten herkästi kiinni, onko riittävä maavara ja onko tarpeeksi isot renkaat sekä päällepäin näyttää liian hienosti rakennetulta
-> hintava.

Nyky ajoneuvoissa on niin hirveesti elektroniikkaa ja muuta sähköisiä yms hienoja ominaisuuksia, jotta ne kestää sotilaskäytössä niistä tulee kalliita.
 
Tuo on ominaisuuksiltaan/kooltaan lähellä ajatustani, mutta riittääkö maasto-ominaisuudet? Mietin jos metsäautotie rupee kevätrospuutossa pettämään niin jääkö miten herkästi kiinni, onko riittävä maavara ja onko tarpeeksi isot renkaat sekä päällepäin näyttää liian hienosti rakennetulta
-> hintava.

Nyky ajoneuvoissa on niin hirveesti elektroniikkaa ja muuta sähköisiä yms hienoja ominaisuuksia, jotta ne kestää sotilaskäytössä niistä tulee kalliita.
Ruotsin tilauksessa 1. erän kappalehinta oli 185 k€, tämä sisältää varmasti dokumentaation, varaosia, käyttö- ja huoltokoulutuksen sekä toimitusprojektin hallinnan. Yksittäisen ajoneuvon hinta jää tämän alle, se alkaa olla länsimaassa tehdylle laatutuotteelle jo varsin alhainen. Lisäksi tulee huomioida rauhanajan määräykset, esimerkiksi ABS-jarruista tinkiminen ei ole enää tätä maailmaa. Ajoneuvossa on varmasti CAN-väylä, ajotietokone ja muuta elektroniikkaa, mutta niiden hinta sarjatuotettuna on edullinen ja vaihto onnistuu viallisen yksikön vaihdolla. Toisaalta CAN-väylä takaa helpomman vikadiagnoosin.

Suuremmat renkaat saa alle, kun sellaiset tilaa!
 
Noita pulla-autoja (joka periaatteessa Iveco Dailyn 4x4 mil-versiokin on) kun on joskus mietitty, niin periaatteessa kytkettävä perä (monet kevyemmät pulla-autot ovat etuvetoisia) kiinteällä lukolla olisi ihan riittävä moneen sotakäyttöön. Eli sähköinen mekaaninen kytkin, joka menee päälle kun painaa nappia. Automaattisesti "lukkoperä". Tarkoitettu alle 40 km/h ajamiseen. Koska useimmiten kun nelivetoa tarvitsee, se on pienissä nopeuksissa.
 
Noita pulla-autoja (joka periaatteessa Iveco Dailyn 4x4 mil-versiokin on) kun on joskus mietitty, niin periaatteessa kytkettävä perä (monet kevyemmät pulla-autot ovat etuvetoisia) kiinteällä lukolla olisi ihan riittävä moneen sotakäyttöön. Eli sähköinen mekaaninen kytkin, joka menee päälle kun painaa nappia. Automaattisesti "lukkoperä". Tarkoitettu alle 40 km/h ajamiseen. Koska useimmiten kun nelivetoa tarvitsee, se on pienissä nopeuksissa.
Suomessa tuota ajoneuvoluokkaa edustavat pv:n neliveto-Sprinterit.
 
Ajoneuvossa on varmasti CAN-väylä, ajotietokone ja muuta elektroniikkaa, mutta niiden hinta sarjatuotettuna on edullinen ja vaihto onnistuu viallisen yksikön vaihdolla. Toisaalta CAN-väylä takaa helpomman vikadiagnoosin.

Suuremmat renkaat saa alle, kun sellaiset tilaa!
Niin jos vika on jossain yksikössä, mutta jos on vikaa johdoissa tai jossain anturissa, sulakkeita sen sata kpl eripuolilla autoa yms. Toivottavasti lampun vaihto ei vaadi koko umpion vaihtoa ja mistä sie sinne mehtään niitä elektroniikan osia nopeasti hommaat.
Sähkövikoja tulee niin herkästi, kovassa käytössä.

Valitettavasti en nyt löytynyt kuvia isommista pyöristä eikä suuremmasta maavarasta, kuvien autolla ei kyllä kovin epätasaisessa metsässä ajella.

Kyllä kai tuohon ryhmä mahtus kyytiin, peräkärriin muu varustus. Vaan ei tuossakaan liikaa maavaraa ole, kivet ja kannot pitää kiertää.


1000109359.webp
 
Tuo on ominaisuuksiltaan/kooltaan lähellä ajatustani, mutta riittääkö maasto-ominaisuudet? Mietin jos metsäautotie rupee kevätrospuutossa pettämään niin jääkö miten herkästi kiinni, onko riittävä maavara ja onko tarpeeksi isot renkaat sekä päällepäin näyttää liian hienosti rakennetulta
-> hintava.

Nyky ajoneuvoissa on niin hirveesti elektroniikkaa ja muuta sähköisiä yms hienoja ominaisuuksia, jotta ne kestää sotilaskäytössä niistä tulee kalliita.
Jos tehtäisiin auto/kuorma-auto jossa ei olisi lainkaan elektroniikkaa, se vaatisi tänäpäivänä sille erikseen tuotettuja komponetteja ja joka johtaisi hinnan kasvuun. Osa asioista voidaan kierää ohjelmallisesti. Erilaiset päästö ja rajoitusasiat ovat ohjelmallisesti toteutettuja. Mercedes tarjoaa "viranomaislinjastolta" tuotettuja tuotteita jossa pakollisia ohjelmia/ominaisuuksia voidaan jättää pois, tai muuten muuttaa. Tunnetuin tälläinen ominaisuus on paloautojen AdBlue tehon pudotus ominaisuus. Moottorin teho putoaa, kun Adblue neste loppuu. Paloautossa tuo ominaisuus kytketään pois, eli nesteen loppuminen ei vaikuta muuhun kuin päästäjen kasvuun.
 
Jos tehtäisiin auto/kuorma-auto jossa ei olisi lainkaan elektroniikkaa, se vaatisi tänäpäivänä sille erikseen tuotettuja komponetteja ja joka johtaisi hinnan kasvuun. Osa asioista voidaan kierää ohjelmallisesti. Erilaiset päästö ja rajoitusasiat ovat ohjelmallisesti toteutettuja. Mercedes tarjoaa "viranomaislinjastolta" tuotettuja tuotteita jossa pakollisia ohjelmia/ominaisuuksia voidaan jättää pois, tai muuten muuttaa. Tunnetuin tälläinen ominaisuus on paloautojen AdBlue tehon pudotus ominaisuus. Moottorin teho putoaa, kun Adblue neste loppuu. Paloautossa tuo ominaisuus kytketään pois, eli nesteen loppuminen ei vaikuta muuhun kuin päästäjen kasvuun.
Elekroniikka minimiin ja yksinkertaiseksi, taitaa nykyään iso osa ajoneuvojen ongelmista johtua elekrtoniikasta ja ajatuksenihan on, että tuota ajoneuvoa alettas valmistaa sitten, kun kriisi alkaa olla ovella ja aletaan nostaa sotavalmiutta, jolloin muutenkin kaiken mailman päästövaatimukset joutaa romukoppaan sekä turvallisuus vaatimuksissakin voidaan hiukan tinkiä. Ehkä tuotannon käynistyksen kokeilussa voitas koulutuskäyttöön muutama kymmenen tuottaa, runkoja ja lavoja vois esim traktorin peräkärrejä tuottavat tehtaa alkaa tehä. Ohjaamonkehikkoja ja lavan turvakaarija voi mikä tahansa konepaja tehä ja ohjaamon pelti/lasikuitu osien teko onnistuu kanssa melkein millätahansa pajalla, ajoneuvohan ei ole kuin ison pakettiauton kokoinen mutta "hyvällä" masto-ominaisuuksilla, ehkä huippunopeudenkaan ei tarvii olla kuin 80km/h

Onhan selvitty ennenkin ilman elektroniikkaa raskailla ajoneuvoilla, eikö enää nykyaikana osata ajaa autolla ilman tietokonetta?


Ongelma tuossa on mistä noita moottoreita (vieläkö suomessa Valmet moottoreita valmistetaan?) ja voimansiirron komponentteja (akseleita sais kai Sisulta) siinä vaiheessa saadaan tarpeeksi paljon ja nopeasti. Sopiva vaihteisto on suurin ongelma hankkia.

Ainahan olis parempi jos edullisia maastoajoneuvoja olis markkinoilla saatavilla, silloin kun niitä aletaan tarvita, mutta riittääkö toimituskapasiteetti täyttämään kysynnän ja sopiiko aikataulu, eli toimitus heti.
 
Elekroniikka minimiin ja yksinkertaiseksi, taitaa nykyään iso osa ajoneuvojen ongelmista johtua elekrtoniikasta ja ajatuksenihan on, että tuota ajoneuvoa alettas valmistaa sitten, kun kriisi alkaa olla ovella ja aletaan nostaa sotavalmiutta, jolloin muutenkin kaiken mailman päästövaatimukset joutaa romukoppaan sekä turvallisuus vaatimuksissakin voidaan hiukan tinkiä. Ehkä tuotannon käynistyksen kokeilussa voitas koulutuskäyttöön muutama kymmenen tuottaa, runkoja ja lavoja vois esim traktorin peräkärrejä tuottavat tehtaa alkaa tehä. Ohjaamonkehikkoja ja lavan turvakaarija voi mikä tahansa konepaja tehä ja ohjaamon pelti/lasikuitu osien teko onnistuu kanssa melkein millätahansa pajalla, ajoneuvohan ei ole kuin ison pakettiauton kokoinen mutta "hyvällä" masto-ominaisuuksilla, ehkä huippunopeudenkaan ei tarvii olla kuin 80km/h

Onhan selvitty ennenkin ilman elektroniikkaa raskailla ajoneuvoilla, eikö enää nykyaikana osata ajaa autolla ilman tietokonetta?


Ongelma tuossa on mistä noita moottoreita (vieläkö suomessa Valmet moottoreita valmistetaan?) ja voimansiirron komponentteja (akseleita sais kai Sisulta) siinä vaiheessa saadaan tarpeeksi paljon ja nopeasti. Sopiva vaihteisto on suurin ongelma hankkia.

Ainahan olis parempi jos edullisia maastoajoneuvoja olis markkinoilla saatavilla, silloin kun niitä aletaan tarvita, mutta riittääkö toimituskapasiteetti täyttämään kysynnän ja sopiiko aikataulu, eli toimitus heti.
Valmet-moottoreita ei ole valmistettu enää vuosikymmeniin. Ainoa mitä löytyy on AGCO sekä Wärtsilä. AGCOa taas huhujen mukaan ei kiinnosta sotilaspuoli. Wärtsilä taas on keskittynyt _pikkuisen_ isompiin moottoreihin.

Ilman elektroniikkaa ei taida nykyisin olla kuin kiinalaisia aggregaatteja.

Lisäksi huomauttaisin realiteeteista: ei millään teollisuudenalalla ole ylimääräistä kapasiteettia, ellei sitä kovalla rahalla erikseen varata . Ja minkään tuotteen, varsinkaan ajoneuvon jossa on tuhansia alikomponentteja ja nimikkeitä, tuottaminen pystymetsästä ei tapahdu sormia napsauttamalla. Puhumattakaan siitä jos kyseessä on ajoneuvo, jota ei ole rauhanaikana valmistettu. Eli meillä ei ole ko komponentteja varastoituna alihankkijoiden hyllyissä, ei ole hiljaista tietoa siitä miten se kannattaa tehokkaimmin kokoonpanna jne.
 
Eli meillä ei ole ko komponentteja varastoituna alihankkijoiden hyllyissä, ei ole hiljaista tietoa siitä miten se kannattaa tehokkaimmin kokoonpanna jne.
Viellä viimeisen kerran palaan tähän aiheeseen (toivon mukaa)
Sitähän minä viestissäni sanoin, ongelma on mistä siihen hätään niitä moottoreita ja voimansiirron osa saa.

Tuossa vaiheessa kyllä tuotanto kapasiteettiä on, kun muu tuotanto ajetaan alas ja siirrytään "sota aikaan". Kai muu valmistautuminen ja suunnittelu menee siihen kokonaismaanpuolustuksen piikkiin, eli jonkinlaisia sopimuksia ja suunnnitelma valmiudesta tuotantoon pv:n kanssa.

Muu on kyllä kohtuudella saatavissa valmiiksi pöytälaatikkoon odottamaan, tuossa ajoneuvossa voi kyllä hyödyntää monia olemassa olevia siviilipuolen osia ja tuotantoa. Vai onko nykyään niin, ettei enää osata ajatella yksinkertaisesti, kun jo polkupyörissäkin pitää olla ihmejousitukset ja mahdoton määrä vaihteita.

Otetaan yksi mahdollinen esimerkki. ( PV sais etsii sopivamman)
Kun esim. tuo Volvon C304 6x6 (nimen omaan vanhan tekniikan ajoneuvona) ajoneuvo kokoluokkana ja ominaisuuksiltaan täyttäisi vaatimukset, niin hankitaan sen piirustukset, luulisi kohtuu hintaan saava tuotannosta poistuneen tuotteen kohdalla, muokataan niitä esim. vaikka oppilastyönä jossain oppilaitoksessa, sopiviksi nykypäivään, niin että erilaiset voimassiirto osien asentaminen onnistuu, Runko on tuotettavissa vaikka Weckman Steelin tehtaalla, siellä kun on jo materiaalia ja kokemusta peräkärrin runkojen tekemiseen. Ohjauksessa voidaan hyödyntää esim. Valmet traktoreiden tekniikkaa. Ja mittaristossa riittäisi ne muutamat tärkeet, polttoaineen-, moottorinlämpötilan-, öljyn- ja ilmanpaine-, kierrosluku- ja nopeysmittari (ehkä joku muu mittari) vaikka sitten sähköisenä, autotarvikeliikkeissä noita yksittäisiä mittareita on myynnissä, kai niitä jostain euroopan varastosta saa suurempia määriä. Ohjaamon istuimia saa vaikka purkaamolta jos ei muualta. Sähköjohtoja ja muuta terästä on kaupat/varastot täynä. Konepajat kyllä tekee osia akseliston ripustukseen ja jousituksen kiinnitykseen sekä korin tukirakenteet ja tarvittavat turva kaaret, jos vain piirustukset (ne oppilastyönnä tehdyt) annetaan, itse korihan voi olla suurimmalta osaltaan vaikka pressusta tehty.
Renkaita tekee Nokian Renkaat jo nyt miten lie vanteiden kanssa, tuskin niiden tekeminen on rakettitiedettä.

Ongelma on nimenomaan tuo moottorin ja voimansiirron osien saaminen. Tarvittaessa diesel moottorista kai voidaan saada toimva ilman sähköistä ohjausta, on ainakin ennen toiminut, ei vaan oo kaikkia nykyominaisuuksia mukana, olisko AGCO:n moottoreissa joku sopivan kokoinen? Löytyykö enään mistään käsikäyttösiä synkronoituja vaihteistoja, alennusvaihde on simppeli juttu.
En nyt löytänyt tähän hätään kuvaa tuon Volvon akselistosta (jousituksesta) ja muusta voimansiirrosta, kuinka vaikea se olisi kopioida/korvata sopivilla nykypäivän osilla.

Kuten tekstistä huomaa ei olisi mikään kaunotar ulkonäöltään, mutta luulisi hommansa hoitavan. Olisko Traktoria ja peräkärriä parempi ratkaisu on sitten toinen juttu.

En kyllä panisi vastaan jos saa, valmiin ajoneuvon jolla on tarpeeksi hyvä maasto-ominaisuudet, joltain tehtaalta halvalla ja paljon heti toimitukseen. Kun tuollainen tarve tulisi, ei se ilmasta oo kotimaassakaan tehdä, tuskin polkupyöriin suuremmassa määrin palataan.
 
Valmet-moottoreita ei ole valmistettu enää vuosikymmeniin. Ainoa mitä löytyy on AGCO sekä Wärtsilä. AGCOa taas huhujen mukaan ei kiinnosta sotilaspuoli. Wärtsilä taas on keskittynyt _pikkuisen_ isompiin moottoreihin.

Ilman elektroniikkaa ei taida nykyisin olla kuin kiinalaisia aggregaatteja.

Lisäksi huomauttaisin realiteeteista: ei millään teollisuudenalalla ole ylimääräistä kapasiteettia, ellei sitä kovalla rahalla erikseen varata . Ja minkään tuotteen, varsinkaan ajoneuvon jossa on tuhansia alikomponentteja ja nimikkeitä, tuottaminen pystymetsästä ei tapahdu sormia napsauttamalla. Puhumattakaan siitä jos kyseessä on ajoneuvo, jota ei ole rauhanaikana valmistettu. Eli meillä ei ole ko komponentteja varastoituna alihankkijoiden hyllyissä, ei ole hiljaista tietoa siitä miten se kannattaa tehokkaimmin kokoonpanna jne.
Jos oikein pilkkua viilataan, Valmet on muutaman nimen- ja omistajanmuutoksen jälkeen nykyisin Agco Power. Valmet -moottoreiden valmistusta ei ole missään vaiheessa lopetettu. AP ei halua tuottaa on road moottoreita vaa keskittyy oman konsernin tarpeiden tyydyttämiseen off road moottoreiden osalta.

Täysin ilman elektronista ohjausta olevia moottoreita käytetään esim MF traktoreissa joita valmistetaan edelleen Turkin ja Pakistanin kaltaisissa paikoissa.

Aika epätoivoiselta tuntuisi kyllä jonkun uuden ajoneuvon valmistamisen aloittaminen sodan alla Suomessa. Suuri osa komponenteista ja valmistuksen välineistä kuitenkin pitäisi hankkia ulkomailta eli saatavuusongelmakaan ei helpottaisi.
 
Viellä viimeisen kerran palaan tähän aiheeseen (toivon mukaa)
Sitähän minä viestissäni sanoin, ongelma on mistä siihen hätään niitä moottoreita ja voimansiirron osa saa.

Tuossa vaiheessa kyllä tuotanto kapasiteettiä on, kun muu tuotanto ajetaan alas ja siirrytään "sota aikaan". Kai muu valmistautuminen ja suunnittelu menee siihen kokonaismaanpuolustuksen piikkiin, eli jonkinlaisia sopimuksia ja suunnnitelma valmiudesta tuotantoon pv:n kanssa.

Muu on kyllä kohtuudella saatavissa valmiiksi pöytälaatikkoon odottamaan, tuossa ajoneuvossa voi kyllä hyödyntää monia olemassa olevia siviilipuolen osia ja tuotantoa. Vai onko nykyään niin, ettei enää osata ajatella yksinkertaisesti, kun jo polkupyörissäkin pitää olla ihmejousitukset ja mahdoton määrä vaihteita.

Otetaan yksi mahdollinen esimerkki. ( PV sais etsii sopivamman)
Kun esim. tuo Volvon C304 6x6 (nimen omaan vanhan tekniikan ajoneuvona) ajoneuvo kokoluokkana ja ominaisuuksiltaan täyttäisi vaatimukset, niin hankitaan sen piirustukset, luulisi kohtuu hintaan saava tuotannosta poistuneen tuotteen kohdalla, muokataan niitä esim. vaikka oppilastyönä jossain oppilaitoksessa, sopiviksi nykypäivään, niin että erilaiset voimassiirto osien asentaminen onnistuu, Runko on tuotettavissa vaikka Weckman Steelin tehtaalla, siellä kun on jo materiaalia ja kokemusta peräkärrin runkojen tekemiseen. Ohjauksessa voidaan hyödyntää esim. Valmet traktoreiden tekniikkaa. Ja mittaristossa riittäisi ne muutamat tärkeet, polttoaineen-, moottorinlämpötilan-, öljyn- ja ilmanpaine-, kierrosluku- ja nopeysmittari (ehkä joku muu mittari) vaikka sitten sähköisenä, autotarvikeliikkeissä noita yksittäisiä mittareita on myynnissä, kai niitä jostain euroopan varastosta saa suurempia määriä. Ohjaamon istuimia saa vaikka purkaamolta jos ei muualta. Sähköjohtoja ja muuta terästä on kaupat/varastot täynä. Konepajat kyllä tekee osia akseliston ripustukseen ja jousituksen kiinnitykseen sekä korin tukirakenteet ja tarvittavat turva kaaret, jos vain piirustukset (ne oppilastyönnä tehdyt) annetaan, itse korihan voi olla suurimmalta osaltaan vaikka pressusta tehty.
Renkaita tekee Nokian Renkaat jo nyt miten lie vanteiden kanssa, tuskin niiden tekeminen on rakettitiedettä.

Ongelma on nimenomaan tuo moottorin ja voimansiirron osien saaminen. Tarvittaessa diesel moottorista kai voidaan saada toimva ilman sähköistä ohjausta, on ainakin ennen toiminut, ei vaan oo kaikkia nykyominaisuuksia mukana, olisko AGCO:n moottoreissa joku sopivan kokoinen? Löytyykö enään mistään käsikäyttösiä synkronoituja vaihteistoja, alennusvaihde on simppeli juttu.
En nyt löytänyt tähän hätään kuvaa tuon Volvon akselistosta (jousituksesta) ja muusta voimansiirrosta, kuinka vaikea se olisi kopioida/korvata sopivilla nykypäivän osilla.

Kuten tekstistä huomaa ei olisi mikään kaunotar ulkonäöltään, mutta luulisi hommansa hoitavan. Olisko Traktoria ja peräkärriä parempi ratkaisu on sitten toinen juttu.

En kyllä panisi vastaan jos saa, valmiin ajoneuvon jolla on tarpeeksi hyvä maasto-ominaisuudet, joltain tehtaalta halvalla ja paljon heti toimitukseen. Kun tuollainen tarve tulisi, ei se ilmasta oo kotimaassakaan tehdä, tuskin polkupyöriin suuremmassa määrin palataan.
Näissä visioissa olisi kivaa, jos niissä olisi realismia mukana edes hitusen verran siteeksi...
 
Helpoin ratkaisu taitaa olla, että mies ja luottokortti lähtee kiertämään Saksassa, Ranskassa, Hollannissa ostamassa autoja, jotka kaivataan Suomeen.
Meinasin myös jo kommentoida helppous-/kustannustehokkuusjärjestystä. Oma järkevyyslistani olisi seuraava:
  1. SA-varustukseen kuuluvan kaluston ml. maastokuorma-autot ostaminen rauhanaikana suunnitelmallisesti ja kustannustehokkaasti
  2. ottokalustoon turvautuminen (esimerkiksi traktorit)
  3. kriisin uhatessa tarvittavan maastokuorma-autokaluston ostaminen Euroopasta
  4. ostojen laajentaminen Pohjois-Amerikkaan
  5. ostojen laajentaminen Aasiaan (Japani, Etelä-Korea)
  6. ersatz-tuotanto Suomessa
 
totta on myös sekin, että jos täällä soditaan siten että maastokuorma-autoja tarvitaan, niin todennäköisesti 80% Euroopasta ei (vielä) sodi, ja siellä ehtii ja pystyy kuorma-autoja tuottamaan. Meillä pitää olla tarpeeksi Sisuja ensirähinään ja loput keikat sitten Oshkoshilla ym mitä tänne laivaavat Narvikin kautta.
 
Jos aletaan haaveilla ihan kunnolla uudesta kotimaisesta maastokuorma-autosta, niin miten rakentaisitte ja varustaisitte sen? Oisko ne Proton vai Masin kokoisia? Jos jälkimmäisiä, oisko kaikki koukkulavalaitteilla vai meneekö maastokyky samantien painon myötä?

Miten lämmitys? Moottorin, hytin ja joskus lavan, onko olemassa oikeasti luotettavaa Webastoa/Eberspächeriä vai pitääkö sekin tehdä itse?

Entä sitten sähköpuoli? Kyllähän näihin sais integroida jonkun generaattorin ja massiivisen kiinteistöakun ja invertterin niin vois ”tukea” itseään (esim lämmittää sähköllä hyttiä, nesteitä ja akkuja), vedettävien laitteiden sähköiset avustimet/lämmittimet, ladata kuljetettavia joukkoja ja tarjota virtaa parkissa vaikka esikunnalle tai huollolle. Mutta älkää luulko että esitän hybridiä. Ei sähkömoottoria ja täysin erillinen sähkösysteemi. Jos se on kaputt, auto edelleen kunnossa. Kaksi erillistä laturia.
 
Jos aletaan haaveilla ihan kunnolla uudesta kotimaisesta maastokuorma-autosta, niin miten rakentaisitte ja varustaisitte sen? Oisko ne Proton vai Masin kokoisia? Jos jälkimmäisiä, oisko kaikki koukkulavalaitteilla vai meneekö maastokyky samantien painon myötä?

Miten lämmitys? Moottorin, hytin ja joskus lavan, onko olemassa oikeasti luotettavaa Webastoa/Eberspächeriä vai pitääkö sekin tehdä itse?

Entä sitten sähköpuoli? Kyllähän näihin sais integroida jonkun generaattorin ja massiivisen kiinteistöakun ja invertterin niin vois ”tukea” itseään (esim lämmittää sähköllä hyttiä, nesteitä ja akkuja), vedettävien laitteiden sähköiset avustimet/lämmittimet, ladata kuljetettavia joukkoja ja tarjota virtaa parkissa vaikka esikunnalle tai huollolle. Mutta älkää luulko että esitän hybridiä. Ei sähkömoottoria ja täysin erillinen sähkösysteemi. Jos se on kaputt, auto edelleen kunnossa. Kaksi erillistä laturia.
Kyllähän Sisulla on monta hyvää mallia jo ollut tuotannossa, ne vain pitää päivittää nykyaikaan ja varustaa tilaajan toiveiden mukaan, ei joka autossa tarvii olla kaikkea luettelemaasi varustusta, ja kokojakin tarvitaan useita. Vois olla Masin ja Rasin kaltaisia kiertyvällä rungolla varustettuja tosi maastoautoja ja sitten nykyaikaisia ETP sarjalaisia.
 
En ole läheskään kaikkia tän ketjun viestejä lukenut, koska joitakin "aktivisteja" (jopuni) on kieltolistallani, mutta ymmärsin niin, että haikaillaan yksinkertaisen vanhan aikaisella tekniikalla varustetun maastokuorma-auton valmistamisesta ja/tai hankkimisesta.

Mielstäni ajatus on ainakin periaatteessa hyvä. Sota-ajan varalle hankittavissa ja säilöttävissä ajoneuvoissa modernisuus on vain riesa. Jos (valitettavasti kun) nyt hankitaan nykyaikainen kuorma-auto ja sitä säilötään 20 vuotta luolassa sotaa varten, niin kuka sen vanhentuneesta elektroniikasta enää mitään ymmärtää sen jälkeen, kun tekniikka menee kuitenkin koko ajan eteenpäin. Sota-aikaa varten säilöttävän siirtymiseen ja siirtämiseen tarkoitettujen laitteiden tulee olla todella yksinkertaisia. Yksikään euroopassa valkokilpiseksi kelpaava ajoneuvo ei sitä ole.

Ehkä pitäis mennä katsomaan mitä uutta materiaalin ja henkilöiden siirtoon tarkoitettua sota-ajoneuvoa Ukrainassa on suunniteltu ja valmistettu 2022-2025 aikana. Oletan, että ei ole päästöridektiivit ja tietokoneet olleet ensisijaisia seikkoja, vaan enemmän yksinkertaisuus, valmistuksen nopeus, valmistuksen hinta ja helppo korjattavuus.

Ne armeijan ajoneuvot joilla ajellaan paljon rauhan aikana saa olla tavallisia siviiliajoneuvoja silloin, kun niiden ominaisuudet riittävät, mutta jos jotain hankitaan vain sota-ajan käyttöön, niin mielestäni 10 uustuotanto Sisu A45:ta on huomattavasti parempi hankinta kuin 1 aseistamaton Patrian 6x6 (tjsp). Toki hyökkäävälle kärjelle pitää olla panssaroituakin.

Henkilöautotkin ovat nykyään aivan hirveän monimutkaisia ja kalliita. Minulla on, ja on ollut museoajoneuvoja ja mm. 1970-luvun rallivehkeitä. Inhoan ja suorastaan vihaan nykyautoja niiden monimutkaisen tekniikan takia. Vähän enemmän maailmaa kiertäneinä niissä palaa varoitusvaloja enemmän kuin kaupungin kävelykadulla joulun alla. Korjaamoillakin pyöritellään vaan käsiä. Katsastukset menee läpi, kun nollaa vikamuistit katsastusaseman pihassa ja vielä etänä pari kertaa, kun auto on jo syynättävänä. Jos saisin valita ottaisinko nyt käyttöautoksi uutena MB:n 123 300TDT (vuodelta 1978) vai vuoden 2025 VW Passat hybridifarkun, niin kyllä se toi mersu ilman muuta olisi. Siinä olisi autoa seuraavaksi 30 vuodeksi ja kaikki huollot ja korjaukset pystyisi tekemään itse. En siis pidä hulluna haikailua "vanhan aikaisten" maastokuorma-autojen, maastohenkilöautojen ja traktoreiden perään sota-ajan varastoja hankkiessa.
 
Back
Top