Maastokuorma-autot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja otwa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Näytä yksikin Volvo SA:n kilvissä?!?

Kenraalien S90:ä tai busseja ei lasketa.
Ainakin ilmavoimat näyttävät tykkäävän Volvoista ja minulla on vahva muistikuva, että jossain harjoituksessa mukana olisi ollut Scaniaa vastaava Volvon siviilimalliin perustuva 8*8-logistiikka-ajoneuvo.Volvo-tankkiautoja.webp
Kuva: Markku Mäkipirtti, Ulkomaiset sotilasjoneuvot 100 vuotta
 
Ainakin ilmavoimat näyttävät tykkäävän Volvoista ja minulla on vahva muistikuva, että jossain harjoituksessa mukana olisi ollut Scaniaa vastaava Volvon siviilimalliin perustuva 8*8-logistiikka-ajoneuvo.Katso liite: 110702
Kuva: Markku Mäkipirtti, Ulkomaiset sotilasjoneuvot 100 vuotta
Nuo ovat maantieautoja. Näitä ilmavoimien polttoaineautoja on tosiaankin jokunen ollut, mutta tuo vanhempikin oli jo Kalkussa huutokaupattavana.
 
Nuo ovat maantieautoja. Näitä ilmavoimien polttoaineautoja on tosiaankin jokunen ollut, mutta tuo vanhempikin oli jo Kalkussa huutokaupattavana.
En tiedä, mikä kysymyksesi tarkoitus oli, mutta sanasta sanaan se kuului: "Näytä yksikin Volvo SA:n kilvissä?!?" Oheisessa kuvassa niitä on kaksi...
 
Ketju on "maastokuorma-autot". :)
Hohhoijaa, itse jatkoit omaa kysymystäsi tällä lauseella "Kenraalien S90:ä tai busseja ei lasketa." Kenraalien S90:t eivät ole maastokuorma-autoja eivätkä ole bussitkaan. Olen todella pahoillani, että aiheutin sinulle pahan mielen mainitsemalla Volvon....
 

Katso liite: 110706

Kai tuo samaan maastoon menee ku PV:n Scaniat.

Ei kyllä mene tuollainen 8x4 lavettiveturi ei ole varsinainen maastoauto, jos verrokkina 6x6 tai 8x8 auto maastorenkain.

Pahoista paikoista tuollakin osaava kuski ajaa, kuten pölliautotkin.

Kuvan auto on Viron puolustusvoimien auto. Virossa on pitkään ollut paljon Volvon (maasto)kuorma-autoja puolustusvoimilla. Samoin Norjassa. Ruotsissa kalusto ehkä 50/50 Volvoa ja Scaniaa.

Siksi ihmettelen miksi ei Suomessa Volvo menesty PV:n hankinnoissa.
 
Olisi kiva saada kommentteja Sisun maastokuorma-autojen huonoistapuolista, kun oon kuullut välillä kerrottavan ongelmista. Toivoisin näkeväni uutisia uusista Sisun maastoajoneuvo hankinnoista GTP:n lisäksi puolustusvoimille, tukisi kotimaista tuotantoa ja työllisyyttä.
 
Unohtuipa tietenkin vielä yksi tärkeä malli!

Suomessakin tärkeä maastokuorma-autotyyppi on Mercedes-Benz Unimogin eri versiot. Näitä on ollut tasaisesti rivissä aina 1950-luvulta lähtien ja malliversioita on varmasti kymmeniä. Unimog on jokaisen armeijan peruskuorma-auto ja näitä on Suomessakin varmastikin satoja.

Viime vuosina varuskunnissa on alkanut näkyä kuvanmukaisia vähän nuhjaantuneita Unimog U1300L-sarjan maastokuorma-autoja joko pressukapellilla tai kiinteällä kontilla. Puolustusvoimat ei ole minusta tiedottanut hankinnasta, mutta nämä näyttävät vahvasti käytetyiltä, esimerkiksi Bundeswehrin varastoista hankituilta.
Katso liite: 110700
Unimog U1300L (Kuva: internetin syöverit)

Uudempaa Unimog-kalustoa on myös alkanut näkyä varsin paljon. Näitä on hankittu ainakin Stinger-pattereille, mutta todennäköisesti löytyy hyvinkin laajasti eri käyttötarkoituksissa.Katso liite: 110701Unimog U1500L (Kuva: Reserviläinen)
Ainakin kaaviotasolla 05- ja 05M-patterit on varustettu Unimogeilla. MANPAD-ryhmillä pitkähyttinen malli ja 05-laveteilla sitten erityinen apurungollinen malli konttiasennukselle.
 
Hohhoijaa, itse jatkoit omaa kysymystäsi tällä lauseella "Kenraalien S90:ä tai busseja ei lasketa." Kenraalien S90:t eivät ole maastokuorma-autoja eivätkä ole bussitkaan. Olen todella pahoillani, että aiheutin sinulle pahan mielen mainitsemalla Volvon....
Rauhoitutaas nyt poijjaat!

Esitän saman kuin @skärdis , mutta diplomaattisemmin :)

On varmaan ihan oikea havainto, että Sisuauto-hässäkän jälkeen hankitut maastokuorkit, tai niihin jollain tasolla rinnastuvat, ovat olleet Scaniaa ja Mersuja. Volvoja ei joukossa liene. Ei ole ainakaan omiin silmiin osunut yhtään.
 
Olisi kiva saada kommentteja Sisun maastokuorma-autojen huonoistapuolista, kun oon kuullut välillä kerrottavan ongelmista. Toivoisin näkeväni uutisia uusista Sisun maastoajoneuvo hankinnoista GTP:n lisäksi puolustusvoimille, tukisi kotimaista tuotantoa ja työllisyyttä.
Jos tuota koittaa kuuklettaa, niin osumia tulee lähinnä tälle foorumille. Kannattaa kaivella sieltä.

 
Rauhoitutaas nyt poijjaat!

Esitän saman kuin @skärdis , mutta diplomaattisemmin :)

On varmaan ihan oikea havainto, että Sisuauto-hässäkän jälkeen hankitut maastokuorkit, tai niihin jollain tasolla rinnastuvat, ovat olleet Scaniaa ja Mersuja. Volvoja ei joukossa liene. Ei ole ainakaan omiin silmiin osunut yhtään.
Se on selvää, että maavoimilla ei ole isossa mittakaavassa Volvoja. Ilmavoimat ovat selvästi harrastaneet ainakin jonkin verran Volvoja. Mitenkäs merivoimat?
 
Näitä hieman korotettuja melkein maastokuorma-autoja (yleensä jopa maastorenkailla) on koukkukonttivarustuksella logistiikan käytössä ainakin Mersun 4x4 ja 6x6 sekä Scanian 8x6.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä hieman korotettuja melkein maastokuorma-autoja (yleensä jopa maastorenkailla) on koukkukonttivarustuksella logistiikan käytössä ainakin Mersun 4x4 ja 6x6 sekä Scanian 8x6.
Ategoa olen eniten nähnyt, kai jonkinlainen SK:n hengenperillinen, tosin mielenkiintoista kyllä pommiautona? A2045:ia lähinnä operatiivisissa joukoissa. Masit ja Rasit tosiaan vielä liikenteessä, kuten @Hanski tiivistelmässään sanoi, halpa käyttää.

Isoin onkelma ehkä tulee juuri siitä, ettei maastokuorkkeja oikein ole kauheita määriä, ei Firman listalla eikä siviilissä. Ei edes SK:n tapaisia "pystyy poistumaan uralta". Muistaakseni Mäkipirtin kirjassa taisi olla, että 6x4 oli PV:llä hyvin suosittu siitä syystä, ettei oikeita jokapyörävetoisia vehkeitä kauheasti ollut. PV yritti Nemolla (eli perävaunun hydraulivedolla) korvata aitojen maastokuorkkien puutetta.

PV ei ole tainnut missään vaiheessa harkita Iveco Daily 4x4:n tai Fuso 4x4:n hankintaa?
 
Ural puuttuu listalta, niitä on edelleen mm. psv-huoltoautoina. Lähtömaana Itä-Saksa ja päällä päällä lasikuituinen kontti ja sisällä psv-huoltokalusto. Alunperin käytettiin T-72 kaluston korjaukseen ja huoltoon, mutta sisältö on päivitetty jäljellä olevaan kalustoon.
 
Masit ja Rasit olivat kai aika onnistuneita ajoneuvoja?

Olisiko järkeen käynistää niistä päivitetyn version uustuotanto. Otetaan huomioon käyttäkokemus ja tekniikan kehittyminen, poistetaan turha elektroniikka ja yksinkertaistetaan sähköjärjestemä.

Entä Sisu A2045 käyttökokemuksen mukaan päivitettynä -> Mercedes-Benz Unimogin kokoluokkaan, eli pienempi kuin Masi

Sisun ETP-sarjalainen taitaa olla varsin tyyris ajoneuvo, massamaiseen hankintaan.
 
Back
Top