Maastopukua itselleni

Maunisto, post: 1246264, member: 5573"]
Pystyttekö heittämään jotain esimerkki kokoja, mitä olette milläkin mitoilla valinneet takki/housu yhdistelmäksi? Itse 171cm & 75kg ja harteikas. M koko takistakin vaikuttaa isolta ja kun ei mitään palautusoikeuksia ole, niin kiinnostaisi tietää vähän osviittaa. Housuissa nopealla mittauksella M-kokoon hukkuisi.
[/QUOTE]
Takista M, jos kaulus ei ole yli 43-44 (kauluspaitakokoa). Se kaulus on siinä helposti se rajoittavin tekijä, S-kokoa en voi suositella kuin oikein pienille.

Itse 174/72 ja M on ihan hyvä.
 
Olen tässä miettinyt oman M05:n hankintaa. Kannattaako ostaa ns. perus-RES -puku, paranneltu versio (esim. Särmä) vai odotella että yhteispohjoismainen tst-puvun leikkaus ilmestyy katalogiin?
 
Olen tässä miettinyt oman M05:n hankintaa. Kannattaako ostaa ns. perus-RES -puku, paranneltu versio (esim. Särmä) vai odotella että yhteispohjoismainen tst-puvun leikkaus ilmestyy katalogiin?
Meidän kollilla on lekan kenttähousut, mutta tst paita on tradehardin koska se on mukavampi päällä ja palosuojattu myös. Niin ja 50e halvempi
 
Olen tässä miettinyt oman M05:n hankintaa. Kannattaako ostaa ns. perus-RES -puku, paranneltu versio (esim. Särmä) vai odotella että yhteispohjoismainen tst-puvun leikkaus ilmestyy katalogiin?
Käyttötarkoitus vaikuttaa, samoin peruspuvun istuvuus sinulle ja miksei myös budjetti. Mikäli käytät platecarrieriä, suosittelen särmä-takkia tai taistelupaitaa. Levyn alle jäävät taskut ja vetoketjut ovat ikäviä. Muiden liivien kanssa perustakki menee luultavasti paremmin. Itse olen suunnitellut lekan taisteluhousujen ostoa paremman istuvuuden vuoksi; olen testannut harjoitusten yhteydessä jo kolmea eri housukokoa ja kaikissa on ollut jokin pielessä - liian lyhyet, liian väljät, polvisuojien paikat liian alhaalla jne. Kannattaa melkein käydä sovittamassa ja sitten pohtia, onko kalliimpi versio lisärahan arvoinen.
 
NCU ei tule myyntiin. Mutta niin, lekan kenttäpöksyt ja sitten tehtävän mukaan millaista takkia tai paitaa päälle. Jos budjetti tiukka niin mieluummin kenttätakki kuin taistelupaita.
 
Olen tässä miettinyt oman M05:n hankintaa. Kannattaako ostaa ns. perus-RES -puku, paranneltu versio (esim. Särmä) vai odotella että yhteispohjoismainen tst-puvun leikkaus ilmestyy katalogiin?
Lekan perus res puvun takki ihan hyvä. Housujen leikkaus on sitten erilainen versus pv, lekan mallissa vyötärö kainaloissa. Lekan sivuilla on hyvin kerrottu mitä muutoksia takissa ja housuissa on tehty Pv,n malliin, voi itse päätellä tarvitseeko näitä päivityksiä vai pärjääkö ihan perusmallilla.

Riippuen mihin tarkoitukseen puvun tarvitsee niin suosittelen myös että kokeilee lekan kenttähousuja ovat heti paremmat kuin perus housut mutta hinta ei vielä nouse kovin ylös perushousuista.
 
Monelle nykyihmiselle lienee yllätys että vyötärö on navan kohdalla eikä 2cm munien yläpuolella.

Monella ressulla torson kapein kohta ei ole vyötäröllä (sillä kohtaa on yleensä paksuin kohta) joten kovin ylös tulevien pöksyjen kanssa olkaimet olisi jees...
 
Monella ressulla torson kapein kohta ei ole vyötäröllä (sillä kohtaa on yleensä paksuin kohta) joten kovin ylös tulevien pöksyjen kanssa olkaimet olisi jees...
Sen takia minä käytän olkaimia ja vyötä. Itsekoottu olkaimet eri osista.





Soljet sellaiset koukut jotka tarttuvat vyön alareunaan. Tällalaila vyö ei pääse valumaan alas vaikka olisi minkälainen omenan muotoinen vatsa.
Joten minun housut pysyy navan korkeudella läskeistä riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
PS. Minulla ei koskaan ole olkaimet näkyvissä. Aina jonkun paidan alla. Eli ylin paitakerroksen helma on aina housuvyötärön ulkopuolella.
 
Sen takia minä käytän olkaimia ja vyötä. Itsekoottu olkaimet eri osista.





Soljet sellaiset koukut jotka tarttuvat vyön alareunaan. Tällalaila vyö ei pääse valumaan alas vaikka olisi minkälainen omenan muotoinen vatsa.
Joten minun housut pysyy navan korkeudella läskeistä riippumatta.
Mistä tuollaiset koukut löytää, tarvisin muutamat snigel kautta gorkatyyppisiin housun roikottimiin?
 
Noi lekan tappeluhousjen mitoitus on kyllä omituinen, suosittelen käydä kokeilemassa ennen ostamista.
Lekan Res housuissa leikkaus omituinen on, jos istuu hyvin paikallaan seisoskellessa niin kyykkyyn ei pääse eikä jalka nouse, Kenttähousut on aikas pussihousut ja tappeluhousut oli ainoat jotka istui hyvin. (Aika solakkaa mallia olen itse)
 
Mistä tuollaiset koukut löytää,
Ameriikan ihmemaasta minä olen tilannut olkaimet joissa noita koukkuja.
"Teurastin" siis yhden olkainparin saadakseni noita koukkuja itsetehtyyn olkaimiin.

 
Viimeksi muokattu:
Lekan Res housuissa leikkaus omituinen on, jos istuu hyvin paikallaan seisoskellessa niin kyykkyyn ei pääse eikä jalka nouse, Kenttähousut on aikas pussihousut ja tappeluhousut oli ainoat jotka istui hyvin. (Aika solakkaa mallia olen itse)
Itelle noi Lekan perus RES maastohousut istuu täydellisesti eivätkä rajoita liikkumista ollenkaan toisin kuin puolustusvoimien tarjoamat versiot. Olen ruumiinrakenteelta "urheilullinen", lihasta on kohtalaisesti ja rasvat alhaalla. Varsinkin perse/reisi osasto on hankala saada mahtumaan PV:n housuihin ja ylisuurella housun koollakin rajoitta liikkuvuutta merkittävästi.
 
Itelle noi Lekan perus RES maastohousut istuu täydellisesti eivätkä rajoita liikkumista ollenkaan toisin kuin puolustusvoimien tarjoamat versiot. Olen ruumiinrakenteelta "urheilullinen", lihasta on kohtalaisesti ja rasvat alhaalla. Varsinkin perse/reisi osasto on hankala saada mahtumaan PV:n housuihin ja ylisuurella housun koollakin rajoitta liikkuvuutta merkittävästi.
Jossain esikunnassa on vissiin päätetty ettei suomalaisella taistelijalla ole reisiä eikä persettä. Kuuskakkosiin vielä mahtui mutta sen jälkeen on ollut tuskaisempaa. Ysiykköset olivat tässä suhteessa erityissurkeat.
 
Mistä tuollaiset koukut löytää, tarvisin muutamat snigel kautta gorkatyyppisiin housun roikottimiin?
Yksi vaihtoehto voisi olla Snigel/Carinthia tyyppiset henkselit, jotka tulee velcrolla vyön ympäri:

1947__c8ec53_t.jpg


Myös kotimainen Varustemoukari on ilmeisesti tekemässä noista omaa versiotaan, kevään muotivärissä eli M05:sessa. ;)

Tai jos DIY kiinnostaa niin 25mm hihnanauhaa, ja pari liukusolkea, ja saat todella minimaalliset henkselit, jotka kiepahtavat vyön ympäri. G-Hookeilla, saat noista pikairroitettavat!
 
Jossain esikunnassa on vissiin päätetty ettei suomalaisella taistelijalla ole reisiä eikä persettä. Kuuskakkosiin vielä mahtui mutta sen jälkeen on ollut tuskaisempaa. Ysiykköset olivat tässä suhteessa erityissurkeat.
Tuo PV:n housuleikkaus on tosiaan ihan vitsi, pakaroille ja munille saman verran tilaa. Havaitsin myös itse Lekan RES-versioita sovitellessani että ei ne atleettipakarat sen paremmin mahdu vaikka vyötärön korkeutta olisi jatkettu kainaloihin - ylipäänsä tuo leikkaus on hyvin ongelmallinen ainakin minulle 190 cm pitkän vartalon raajageometrialla (lahkeen ja vyötärön jatkaminen ei poista haara-pakara -alueen ongelmaa että noi valuu tai haittaa muutoin toimintaa koosta riippumatta). Toki yksinkertaisethan nuo ovat valmistaa tuolla simppelillä leikkauksella - satasen hintalappu moisista halpahallin erähousuleikkauksella varustetuista pöksyistä on vaan liikaa kun parempiakin saa jo tuohon rahaan.

Lekan kenttähousut sen sijaan ovat varsin verrattomat, voin todellakin suositella ja niihin kannattaa investoida jos M05-housua on saatava. Ovat vieläpä varsin majuriturvalliset, mutta leikkaukseen on panostettu ihan erilailla kuin RES-pöksyyn. Ja vaikka valkkaisi talvikäyttöä ajatellen kenttähoususta pykälää reilumman koon, kuten itse tein, niin eivät näytä huonosti istuvilta kuten ylikokoiset valtion puntit. Miellyttävimpiä kenttähousuja mitä olen omistanut.

Takiksi olen itselle hankkinut OrigoPro:n M05 "Brittismockin", kärkipäässä hupun, korkeamman kauluksen ja isojen taskujen takia (sopii hanskaa ynnä muuta säilöön) ja pitkänä ihmisenä arvostaa pidempää helmaa. Ominaisuuksillahan tuo takki ei koreile, mitään erikoista siinä ei ole, mutta matkaa Lekan "Recon smockiin" jää hinnassa tuntuvasti enkä kaivannut tiedustelurotsin taskumäärää. Plate carrierin kanssa tuo on tietenkin vähän hassu liivin alla, mutta kangas on sen verran kevyttä, mukavaa ja hengittävää että on toiminut (plus ei ole hiertäviä suuria vetoketjuja). Kangas on samaa kuin Lekan kenttähousuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo PV:n housuleikkaus on tosiaan ihan vitsi, pakaroille ja munille saman verran tilaa. Havaitsin myös itse Lekan RES-versioita sovitellessani että ei ne atleettipakarat sen paremmin mahdu vaikka vyötärön korkeutta olisi jatkettu kainaloihin - ylipäänsä tuo leikkaus on hyvin ongelmallinen ainakin minulle 190 cm pitkän vartalon raajageometrialla (lahkeen ja vyötärön jatkaminen ei poista haara-pakara -alueen ongelmaa että noi valuu tai haittaa muutoin toimintaa koosta riippumatta). Toki yksinkertaisethan nuo ovat valmistaa tuolla simppelillä leikkauksella - satasen hintalappu moisista halpahallin erähousuleikkauksella varustetuista pöksyistä on vaan liikaa kun parempiakin saa jo tuohon rahaan.

Lekan kenttähousut sen sijaan ovat varsin verrattomat, voin todellakin suositella ja niihin kannattaa investoida jos M05-housua on saatava. Ovat vieläpä varsin majuriturvalliset, mutta leikkaukseen on panostettu ihan erilailla kuin RES-pöksyyn. Ja vaikka valkkaisi talvikäyttöä ajatellen kenttähoususta pykälää reilumman koon, kuten itse tein, niin eivät näytä huonosti istuvilta kuten ylikokoiset valtion puntit. Miellyttävimpiä kenttähousuja mitä olen omistanut.

Takiksi olen itselle hankkinut OrigoPro:n M05 "Brittismockin", kärkipäässä hupun, korkeamman kauluksen ja isojen taskujen takia (sopii hanskaa ynnä muuta säilöön) ja pitkänä ihmisenä arvostaa pidempää helmaa. Ominaisuuksillahan tuo takki ei koreile, mitään erikoista siinä ei ole, mutta matkaa Lekan "Recon smockiin" jää hinnassa tuntuvasti enkä kaivannut tiedustelurotsin taskumäärää. Plate carrierin kanssa tuo on tietenkin vähän hassu liivin alla, mutta kangas on sen verran kevyttä, mukavaa ja hengittävää että on toiminut (plus ei ole hiertäviä suuria vetoketjuja). Kangas on samaa kuin Lekan kenttähousuissa.

Hyvää tietää. Pallien mahduttamisessa ei kyllä ole koskaan ollut ongelmaa. Mistä johtunee?
 
Back
Top