Maastopukua itselleni

Onko siinäkin rinnan vetoketjujen takana ne valtava, vyötäröltä olka- ja sivusaumaan ulottuvat, taskut kuten brittismokissa on?
Juu samanlaiset löytyy tästäkin, mahtuu vaikka koko ryhmän termospullot kantoon. Lisäksi näiden molempien hehtaaritaskujen sisällä taskut kynille että mahtuu puoli penaalia, näistä toisen olisi voinut mun mielestä tehdä vaikka kännykkätaskuksi - ajattelin tällaisen modifikaation toteuttaa itse. Aika suora kopio siis brittien ratkaisuista pääpiirteissään.
 
Se mikä minusta on plussaa on että ison taskun lisäksi se tekee rintamukseen tuplakankaat. Hyvä asia esim sateella. Ei heti vety läpi ellei tule kaatosadetta.
Itselläni brittismokki MTP-kuvioisena mallia MK2.



Olen poistanut hihataskut sekä rinnan päällimäiset taskut. Minusta olivat tiellä reppua pois ottaessa ja selkään laitaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Takiksi olen itselle hankkinut OrigoPro:n M05 "Brittismockin", kärkipäässä hupun, korkeamman kauluksen ja isojen taskujen takia (sopii hanskaa ynnä muuta säilöön) ja pitkänä ihmisenä arvostaa pidempää helmaa. Ominaisuuksillahan tuo takki ei koreile, mitään erikoista siinä ei ole, mutta matkaa Lekan "Recon smockiin" jää hinnassa tuntuvasti enkä kaivannut tiedustelurotsin taskumäärää. Plate carrierin kanssa tuo on tietenkin vähän hassu liivin alla, mutta kangas on sen verran kevyttä, mukavaa ja hengittävää että on toiminut (plus ei ole hiertäviä suuria vetoketjuja). Kangas on samaa kuin Lekan kenttähousuissa.

Tuosta Origon Smockista puuttuu minusta yksi tärkeä ominaisuus, joka on kainalovetoketjut. Lekan Smockissa ne ovat, mutta Lekan Smockin kangas on ohutta ja eikä tuulenpitävää, eli se taas minusta missaa koko takin pointin.

Tämä siis vannoutuneena Windproof Smocki fanina. Rokkaan edelleen siviilissä Lekan ensimmäisen generaation siviilismockilla, jota pitäisi vähän kursia kasaan.


@Herman30 Olen itseasiassa miettinyt, että jos modaisin ja värjäisin tuollaisen MTP smocking vihreäksi, niin se voisi melkein mennä MC Tropicista. Mulla oli suunnilleen samalla tavalla modattu DPM kuvioitu smocki pitkään jokapäivän (EDC) takkina, kunnes ostin sen Lekan vihreän. Tuo MTP kangas ei minusta ole ihan niin hyvää, kuin se DPM oli, mutta ehkäpä minun täytyy nyt sinun innoittamanasi kokeilla tuota modia... :D
 
Tuosta Origon Smockista puuttuu minusta yksi tärkeä ominaisuus, joka on kainalovetoketjut.
Minulla muita britttismokkeja ei ole ollut joten en osaa vanhemmista malleista sanoa mutta tässä omassa MK2;ssa on kainalovetoketju, n. 30cm pitkä.
Sekä fleecevuoratut kädenlämmitystaskut helmataskujen takana. Niissäkin vetoketjusulku.
 
Se mikä minusta on plussaa on että ison taskun lisäksi se tekee rintamukseen tuplakankaat. Hyvä asia esim sateella. Ei heti vety läpi ellei tule kaatosadetta.
Tuo on totta, lisäksi tuo taskurakenne ei tuo ylimääräisiä saumoja repun rinkkojen alle.

Tuosta Origon Smockista puuttuu minusta yksi tärkeä ominaisuus, joka on kainalovetoketjut. Lekan Smockissa ne ovat, mutta Lekan Smockin kangas on ohutta ja eikä tuulenpitävää, eli se taas minusta missaa koko takin pointin.

Tämä siis vannoutuneena Windproof Smocki fanina. Rokkaan edelleen siviilissä Lekan ensimmäisen generaation siviilismockilla, jota pitäisi vähän kursia kasaan.
Kainalovetoketjuja minäkin heti takin käsiini saatuani aloin kaipaamaan, ne on aika "must have" -ominaisuus vaihteleviin hikoilutiloihin kun on kerran sellaista takkia käyttänyt missä ne on. Haaveilin sellaistenkin lisäämisestä takkiin, joskin tuo Origon smockin kangas ei mikään järin tuulenpitävä ole (Lekan smockissa näyttäisi olevan sama kangas), vaatisi tosiaan vaatevahaa tms. käsittelyn jos siitä Windproof smockin haluaisi.
Jonkinmoisen kyllästeen pintaan voisi suihkutella, mutta toisaalta ikäville keleille minulla on sitten brittiläinen gore-puku päälle/alle/väliin. Mutta tämä on ihan hyvä huomio tiedoksi hankintaa harkitseville että mikään tuulitakki tuo origolainen(kaan) ei ole suoraan muoveista ja vastaa käyttöideologialtaan hengittävää recon smockia.
 
Minulle nuo Windproof Smockit ovat "low-tech" softshellejä, eli pitävät elementit ulkona, mutta kuitenkin hengittävät enemmän, kuin oikea "hard-shell kuorikerros".
Sellainen tiedustelijan/taistelijan "yleispukine". Ideana, se että esim keväällä tai syksyllä rinkaa kantaessa et kuole lämpöhalvaukseen, mutta voit siitä hipsiä suoraan tähylle pariksi tunniksi ilman, että tarvitsee kaivaa "kuorikerrosta" esiin rinkasta.

Harmillisesti tähän "ideaan" kumpikaan noista tarjolla olevista malleista ei oikein istu.
 
Äitivainaa ompeli mulle 70-80-luvuilla aina uuden anorakin kun kasvoin vanhasta ulos. Tiukasta 100% puuvillapopliinista joka piti tuulen sekä Näsijärven talviviimassa että kesäleirin iltanuotiolla. Joka malli oli vähän kehittyneempi, oli tuulipussit hihansuissa, läpi- ja kengurutasku, jäykistetty hupun reuna, haararemmi, kiristys vyötäröllä ja helmassa, tuplakyynärpäät... Jos äiti vielä eläisi niin saisi laittaa pit zipit ja hihataskut mutta tuoni vei käsityöläisen... Teki kaverillenikin samanlaisen. No pointti se että missään oloissa en Suomen luonnossa osannut kaivata parempaa materiaalia ulkoiluvaatteeseen. Helkkarin tiivistä, kevyttä, kestävää ja nopeasti kuivuvaa. Kuuskekkonen oli selvä huononnus, toki eri spekseillä.

Sorry muistelusta mutta yksinkertainen ja vanhanaikainen on joskus ylivoimainen. Ainakin muistoissa...
 
Äitivainaa ompeli mulle 70-80-luvuilla aina uuden anorakin kun kasvoin vanhasta ulos. Tiukasta 100% puuvillapopliinista joka piti tuulen sekä Näsijärven talviviimassa että kesäleirin iltanuotiolla. Joka malli oli vähän kehittyneempi, oli tuulipussit hihansuissa, läpi- ja kengurutasku, jäykistetty hupun reuna, haararemmi, kiristys vyötäröllä ja helmassa, tuplakyynärpäät... Jos äiti vielä eläisi niin saisi laittaa pit zipit ja hihataskut mutta tuoni vei käsityöläisen... Teki kaverillenikin samanlaisen. No pointti se että missään oloissa en Suomen luonnossa osannut kaivata parempaa materiaalia ulkoiluvaatteeseen. Helkkarin tiivistä, kevyttä, kestävää ja nopeasti kuivuvaa. Kuuskekkonen oli selvä huononnus, toki eri spekseillä.

Sorry muistelusta mutta yksinkertainen ja vanhanaikainen on joskus ylivoimainen. Ainakin muistoissa...
Ei taida M05-kangasta löytyä puuvillapopliinina? Oma kokemukseni puuvillaisista M05-vaatteista on se, että niitä saa kuivattaa ikä ja terveys.
 
Onko porukalla muuten tietoa mikä on viimeisin linjaus MPK/ressu hommissa omien Multicam ja MTP kuvioitujen vaatteiden käytöstä? Sellaiset hyvin istuvat nyt sattuu löytymään eikä viitsisi laittaa satoja euroja M05 päivitykseen...
 
Äitivainaa ompeli mulle 70-80-luvuilla aina uuden anorakin kun kasvoin vanhasta ulos...
Tuntsakauppa. 50/50 puuvilla/polyesteri.

DSC03712-m05-e1519814124147.jpg
 
Onko porukalla muuten tietoa mikä on viimeisin linjaus MPK/ressu hommissa omien Multicam ja MTP kuvioitujen vaatteiden käytöstä? Sellaiset hyvin istuvat nyt sattuu löytymään eikä viitsisi laittaa satoja euroja M05 päivitykseen...
Ainakin syksyllä Hämeessä TRA-kurssille erikseen kiellettiin multicam-kuvioisten varusteiden käyttö, M05-kuvioidut/oliivinvihreät omat kamat sallittu joita sitten näkyikin laajasti ihmisillä. Liekö tästä edes mitään yleistä linjausta muuta kuin PV:n "kuosiltaan sopiva"? Tästä syystä tullut itsekin hankittua M05/vihreetä kampetta MC:n rinnalle/tilalle pikkuhiljaa, kun innostunut enemmän noissa MPK-touhuissa myös käymään.
 
Onko porukalla muuten tietoa mikä on viimeisin linjaus MPK/ressu hommissa omien Multicam ja MTP kuvioitujen vaatteiden käytöstä? Sellaiset hyvin istuvat nyt sattuu löytymään eikä viitsisi laittaa satoja euroja M05 päivitykseen...
Se riippuu aika paljon missä ollaan. Haminassa VEH:issä skapparit kielsivät jopa M05-kuvioisen verikauhan ja muiden VL:n omien romppeiden käytön. Hämiksen VEH:eissä porukoilla on ollut esim. multicam-tappelupaitoja eikä kukaan lotkauta korvaansa.

Varminta on kysyä kouluttajalta miten ko. kurssilla/harjoituksessa asiaan suhtaudutaan. Olen täälläkin lukenut, että jotkut ovat MC:n käyttäneet vihreän väriaineen kanssa pesussa, eikä sitä välttämättä huomaisi joksikin muuksi kuin M05:ksi.
 
Jos ressujen kanssa olisin tekemisissä niin M05/vihreä olisi värisävy missä joukko olisi.

Sitten jos kyseessä olisi jokin vaikkapa Vironlahden Reserviläisten Paikallisjaoston oma TRA-treeni valkjärvellä johon olisi komennettu kouluttajaksi tukemaan, niin vetäkööt vaikka cryet päällä ja omilla MR223silla, se on epäolennaista.

Mutta kun PV/MPK on rajapinta niin se tuo tietyn sapluunan kamppeisiin.

Screenshot_20230211_095949_Microsoft 365 (Office).jpg
 
Tuosta pv voisi ottaa koppia että kun lähettävät veh ta kh kutsun niin ilmoittavat joka kerta onko omat varusteet sallittuja tai kielletty kaikki. Ei tarvitsisi sitäkään reissujen aina pähkäillä.

Nykyään kun aktiiviressuilla on kamat sukista tst varustukseen m05/ vihreässä niin mitä niistä voisi käyttää harjoituksissa. Toki helpommin saa anteeksi kun luvan 😆
 
Sanoo että sijoitus on sellainen että tässä on kamppeet mitä laitos sitten lunastaa ennenkuin käskevät täydennysmieheksi puolitapettuun jääkärikomppaniaan. Majuri voi vähän yskiä mutta kaipa ymmärtää tilanteen.
 
Back
Top