Maastopukua itselleni

Ainahan järjellä ei ole mitään tekemistä käytännön elämän ksnssa. Seuraava harjoitus mennään tetsarilla m85, koska harjoituksen johtajan (kapitulantti) käsky: mitään omia kantolaitteita ei käytetä ei edes m05... nooh käsky on käsky ja sotilaiden kuuluu totella vaan kyllä mää vähän takahampaita kiristelen.

Jos tähän maailmaan menisin verikauha, suikka tai edes lierihattu päässä, niin mitäpä lottootte miten kävis? :D

Muokattu typoja
Onpa pöljä harjoituksen johtaja...tyypillistä ALTSTO meininkiä. Kouluttavissa jouko-osastoissa tuollaisesta hölmöilystä on onneksi päästy pääosin eroon.

Peukku sille että teet niin kuin käsketään.

Kannattanee kera kavereiden antaa tämän näkyä harjoituksen palautteessa...jos ko harjoitukset ovat saaneet ennen 4,6 arvosanaksi ja seuraavasta tulee 3,5 perusteella varusteperseily, niin muuttu mieli äkkiä kun joutuu selittelemään esimiehilleen miksi arvosana romahti...
 
Viimeksi muokattu:
En suosittele kenellekään ylimielistä asennetta. Ihan jo siksi, kun sillä hyvin harvoin saa päitä käännettyä, pikemminkin päinvastoin.

Olen joskus aiemminkin sanonut, että jos mä koulutan varsinkin luokkahuoneelliselle+ opiskelijoita sanotaanpa vaikka mallinnusta, niin sitten tietyt jutut tehdään justiinsa sillä tavalla kun minä hyväksi katson. Jos ei pidä vaikka versionhallintaskeemasta niin saa toki asiasta kysyä ja jopa huomauttaa, minkä jälkeen selvitän syyt miksi kyseinen skeema on mun kurssilla voimassa. Jos vastaus ei kelpaa, voi mennä luokan ulkopuolelle itseopiskelemaan. Jos ei kelpaa ja käy aiheesta vittuilemaan, niin voip olla että näkyy arvosanassa.

Ja jos menen opiskelemaan toisen alan ammattilaisen johdolla jotain toista juttua, vaikkapa maanpuolustusta, niin lähden siitä, että säännöille on syynsä. Vaikka tuntuisivat minusta oudoilta, niin en lähde virnuilemaan. Saatan kysyä että "miksi," jos jokin vaikuttaa erikoisen oudolta, ja saatanpa jopa sanoa, että "olisiko mahdollista ensi kerralla tehdä toisin, koska..." Mutta olen aika 100% varma että jos vaan sanon että "en tee näin" niin ei siitä mitään hyvää seuraa.
 
Minä olen joviaali ressuja kohtaan (enkä vähiten siinä mitä varusteita MAASTOSSA käyttää), mutta kun vittuilee kerrankin päin naamaa niin seuraavaksi keskustellaan RL45§:n mahdollistamin toimenpitein... ja on muuten ihan selvä että jos saa ko lainkohdan perusteella rangaistuksen niin puretaan sijoitus PV:n toimesta MAAKK:ssa tai kouluttajapoolissa.
Juurikin noin. Veikkaan että taas kerran kyseessä oli vain henkilökohtaisen pahanolon purkautuminen internetissä, ennemin kuin todellisessa elämässä oikeasti tapahtunut asia. Luulisi jokaisen nohevan ressunkin tietävän, missä menee raja jota ei vaan kannata ylittää ehdointahdoin.

Laki sotilaskurinpidosta ja rikostorjunnasta PV:ssa antaa työkalut palveluksessa olevien kanssa, MakkaranPaistoKurssilaiset voi poistaa samantien kurssilta (kulkematta edes lähtöruudun kautta)
 
Puhuttelu, esittely ja asia koskee ressuakin jos asenne muuttuu ylimieliseksi.
Huomaa kyllä että et ole kertauksissa paljoa ollu. Tai sitte teillä jossaki muualla on hommat viturallaan jos siellä pitää olla virallisia ja pokkuroida. Hommat hoidetaan ja ollaan asiallisia PUOLIN JA TOISIN, siten ne hommat toimii. Ei vaatimalla kertauksissa olevia ressuja herrottelemaan ja pokkuroimaan tyhjän päiten.

Tarkennan nyt vielä tätä, että asiat hoidetaan mutta tyhjänpäiväiset touhut jätetään pois. Ei vaadita mitään herroittelua tai lippaan vetelyä. Henkilökunnan asenne kertauksissa olevia kohtaan pitää olla reilu ja rehellinen, ei kusipäinen ja varusmies-moodissa. Näitäkin on nähty harjoituksissa joskus. Usein kyseiset on palautettu maan päälle ihan muiden kapiaisten toimesta, että nyt järkeä peliin.
 
Ja jos menen opiskelemaan toisen alan ammattilaisen johdolla jotain toista juttua, vaikkapa maanpuolustusta, niin lähden siitä, että säännöille on syynsä. Vaikka tuntuisivat minusta oudoilta, niin en lähde virnuilemaan. Saatan kysyä että "miksi," jos jokin vaikuttaa erikoisen oudolta, ja saatanpa jopa sanoa, että "olisiko mahdollista ensi kerralla tehdä toisin, koska..." Mutta olen aika 100% varma että jos vaan sanon että "en tee näin" niin ei siitä mitään hyvää seuraa.

Tämä!
Jos kysyy "miksi näin" tai "voiko tehdä tälleen?" ja vastaus on että ei voi koska minä käskin näin. Täytyy silloin kouluttajan vähän katsoa omaa asennettaan.
Samalla lailla mie iteki joudun töissä harjoittelijoille neuvomaan ja perustelemaan toimintatapoja mitä opetan.
 
Liekkö sitten itselläni ollut hyvää tuuria vai mistä johtuu, mutta tapaamani PV:n työntekijät ovat pääsääntöisesti olleet ihan normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen kykeneviä ihmisiä.
 
Liekkö sitten itselläni ollut hyvää tuuria vai mistä johtuu, mutta tapaamani PV:n työntekijät ovat pääsääntöisesti olleet ihan normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen kykeneviä ihmisiä.
Yleensä joo, mutta soppaan on mahtunut joskus ne pahaa perunaakin. Jotka tosin on muuttanu asennettaan huomattuaan, ettei koulutettavat ole aivottomia varusveijareita.
 
Minä olen joviaali ressuja kohtaan (enkä vähiten siinä mitä varusteita MAASTOSSA käyttää), mutta kun vittuilee kerrankin päin naamaa niin seuraavaksi keskustellaan RL45§:n mahdollistamin toimenpitein... ja on muuten ihan selvä että jos saa ko lainkohdan perusteella rangaistuksen niin puretaan sijoitus PV:n toimesta MAAKK:ssa tai kouluttajapoolissa.
Juurikin noin. Veikkaan että taas kerran kyseessä oli vain henkilökohtaisen pahanolon purkautuminen internetissä, ennemin kuin todellisessa elämässä oikeasti tapahtunut asia. Luulisi jokaisen nohevan ressunkin tietävän, missä menee raja jota ei vaan kannata ylittää ehdointahdoin.

Laki sotilaskurinpidosta ja rikostorjunnasta PV:ssa antaa työkalut palveluksessa olevien kanssa, MakkaranPaistoKurssilaiset voi poistaa samantien kurssilta (kulkematta edes lähtöruudun kautta)
Huomaa kyllä että et ole kertauksissa paljoa ollu. Tai sitte teillä jossaki muualla on hommat viturallaan jos siellä pitää olla virallisia ja pokkuroida. Hommat hoidetaan ja ollaan asiallisia PUOLIN JA TOISIN, siten ne hommat toimii. Ei vaatimalla kertauksissa olevia ressuja herrottelemaan ja pokkuroimaan tyhjän päiten.

Tarkennan nyt vielä tätä, että asiat hoidetaan mutta tyhjänpäiväiset touhut jätetään pois. Ei vaadita mitään herroittelua tai lippaan vetelyä. Henkilökunnan asenne kertauksissa olevia kohtaan pitää olla reilu ja rehellinen, ei kusipäinen ja varusmies-moodissa. Näitäkin on nähty harjoituksissa joskus. Usein kyseiset on palautettu maan päälle ihan muiden kapiaisten toimesta, että nyt järkeä peliin.

Luitko tuon mitä lainasit viestistäni?
JOS ASENNE MUUTTUU YLIMIELISEKSI.

Reserviläinen ei sanele miten asiat hoidetaan kertauksissa, mutta omalla asenteella ja käytöksellä hän voi vaikuttaa asiaan.

Olen ollut vasta kaksi kertaa kertaamassa "reserviläisenä", joten sen suhteen olet oikeassa, yhteensä siis vain 12 vrk ja nekin viimeisen 4,5 kk aikana. Ehkä minäkin vielä ehdin oppia rötväilemään, tupakoimaan missä sattuu kasarmialueella ja kävelemään kädet taskussa ilman päähinettä, olenhan ressu jota ei koske mitkään vittuintin säännöt.
 
Yleensä joo, mutta soppaan on mahtunut joskus ne pahaa perunaakin. Jotka tosin on muuttanu asennettaan huomattuaan, ettei koulutettavat ole aivottomia varusveijareita.
Niin, tietysti voi kysyä onko PV sellainen ympäristö joka kannustaisi rakentavaan ja kriittiseen keskusteluun? Toivottavasti on. Mika Aalto voisi tutkia asiaa ja sohaista muurahaispesää.

Maanpuolustus.net tietysti on oma kuplansa ja tämän palstan perusteella ei kannattane vetää johtopäätöksiä. Tietysti jokaiseen suureen organisaatioon mahtuu ne omat ressukkansa, jotka pönkittävät heikkoa itsetuntoaan pokkuroimalla. PV voi jopa joillekkin tälläisistä reppanoista houkutteleva työpaikka, mutta ehkä ne karsiutuvat.

Luulen, että tulevaisuus tässäkin asiassa on valoisa.
 
Luitko tuon mitä lainasit viestistäni?
JOS ASENNE MUUTTUU YLIMIELISEKSI.

Reserviläinen ei sanele miten asiat hoidetaan kertauksissa, mutta omalla asenteella ja käytöksellä hän voi vaikuttaa asiaan.

Olen ollut vasta kaksi kertaa kertaamassa "reserviläisenä", joten sen suhteen olet oikeassa, yhteensä siis vain 12 vrk ja nekin viimeisen 4,5 kk aikana. Ehkä minäkin vielä ehdin oppia rötväilemään, tupakoimaan missä sattuu kasarmialueella ja kävelemään kädet taskussa ilman päähinettä, olenhan ressu jota ei koske mitkään vittuintin säännöt.

Huoh.....
Mitäpä tähän sitten sanois, ilmeisesti minä sitten rötväilen kasarmialueella ja kuljen tupakka huulessa ilman lakkia kokoajan.
Sanoinko minä missään vaiheessa, että reserviläinen sanelee mitä harjoituksessa tehdään? En sanonut.
Sanoin monta kertaa, että: Kun ollaan asiallisia PUOLIN JA TOISIN silloin hommat toimii parhaiten.
 
Hmm. Kertausharjoituksissa ei ole tullut vastaan turhantärkeää ammattisotilasta. Asiallista porukkaa. Hirmuisen hyvin on tultu toimeen ja vuorovaikutus on pelannut hyvin. Sellaiset nuoret upseerit, jotka voisivat olla ikänsä puolesta omia lapsia, ovat joskus aluksi hieman varovaisia lähestymistavassaan, mutta tutummaksi tultaessa jäykkyys poistuu.

Oma asenne vaikuttaa aika paljon siihen, miten asetelma rakentuu. Muodollisissa tilanteissa ollaan muodollisia ja silloin, kun on kyse käskemiseen ja komentosuhteisiin liittyvistä asioista, ei ole kahta puhetta siitä, kuka orkesteria johtaa.

Schnapps ist schnapps und dienst ist dienst, sano saksalainen.

EDIT: Ai niin, lipsahti melkein ohi aiheen. Omat kalvokengät ja pikkureppu ovat kelkkärehtäneet tavan takaa harjoituksissa. Koskaan ei ole sanottu pahaa sanaa. Paraateihin yms. olen pistänyt valtion patiinit jalkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti puolin ja toisin sattuu kusipäitä joukkoon mutta mollemmin puolin suurin osa on asiallista väkeä.
Kyllä sitä yhdessä harjoituksessa reserviläinen heitti rynkyn pitkin mettiä ja rikkoi teltan suutuspäissään ja kieltäytyi aamuheräämisestä koska " Fuck the police ja muut häntä käskevät" ei kuulemma enää joudu kertaamaan. yli kolmikyppinen kaveri tämäkin.

sitten taas erään MAAKK vetäjä on taas rakentanut "alaistensa" kanssa jonkin piilosaunan korpeen harjoituksia varten ja muutenkin kuulemma hoitannut maakin asiat erittäin tunnollisesti ja asiaankuuluvasti.
 
Meidän komppaniassa on ollut tyylinä, että kasarmilla mennään firman kamoilla näkyvien varusteiden osalta, pl. mahdollisesti jalkineet.

Maastossa käytetään tehtävään sopivia varusteita. Ainoa ehdoton nou-nou on vieraan valtion tunnukset kamoissa. Tetsarien osalta on tehty myös yhteishankintoja M/05 varusteliivin kanssa hyvin yhdennäköisistä liiveistä.
 
Meidän komppaniassa on ollut tyylinä, että kasarmilla mennään firman kamoilla näkyvien varusteiden osalta, pl. mahdollisesti jalkineet.

Maastossa käytetään tehtävään sopivia varusteita. Ainoa ehdoton nou-nou on vieraan valtion tunnukset kamoissa. Tetsarien osalta on tehty myös yhteishankintoja M/05 varusteliivin kanssa hyvin yhdennäköisistä liiveistä.

Tästä ketjusta voisi viimeisen pari sivua siirtää "ressujen vs. kantisten vuorovaikutusasenne-ketjuun" tai jonnekin muualle ;)

Itse ketjun teemaan:

Kuten on jo raportoitu, Varusteleka on alkanut jo tarjoamaan. Voinen kopioida propagandakirjeestä hintoja ja tietoja.

M05-maastokuviouutisia!
Projektit etenee pikkuhiljaa, taas on kertynyt vähän kertomisen arvoista. Ollaan nyt viimeiset pari viikkoa palaveerattu ja sumplittu tuotantoa kuntoon useamman eri valmistajan kanssa, hirmu hyvällä menestyksellä! Tällä hetkellä näyttää siltä, että tuona ilon ja onnen päivänä (26.9.2016) tullaan julkaisemaan ainakin nämä vaatekappaleet ja suurinpiirtein näillä hinnoilla:


  • M05 maastotakki (hinta-arvio noin 90-100 euroa)
  • M05 maastohousut (hinta-arvio noin 70-80 euroa)
  • M05 lippalakki (hinta-arvio noin 20 euroa)
  • M05 lierihattu (hinta-arvio noin 20-30 euroa)

Nämä ovat armeijan malleja pienillä parannuksilla, hyvinkin majuriturvallisilla sellaisilla. Eli ei mitään hirveän räikeää ja silmäänpistävää, mutta toimivaa! Koska meidän on tässä pienessä maassa aivan turha ryhtyä hintakilpailuun niiden muutaman muun tekijän kanssa, niin päätettiin lähestyä asiaa vähän fiksummasta suunnasta ja tarjota yksinkertaisesti parempaa vaihtoehtoa. Muutenkin olisi vain jotenkin tosi typerää tehdä nämä väkisin 1:1 intin mallien mukaan, kaikkine lastentautineen päivineen. Yksityiskohdista kerrotaan lisää kunhan saadaan mallipuku ommeltua, varmaan kesäkuun aikana. Pakkas- ja lumipuvut tulevat sitten perästä sitä mukaa kun kelit kylmenevät.


Ennakkomyynti
Ennakkomyynnit yritetään pistää tulille kesäkuun aikana, ellei nyt PV ole sitä mieltä, että ennakkomyynti ei käy päinsä ennenkuin kuvio on virallisesti vapaata riistaa, tämä on vielä selvityksen alla. Tarkoitus olisi ennakkomyynnissä tarjota kaikkia 29 eri kokoa mitä armeijankin puvuista löytyy vaikka kaikkia näitä ei välttämättä vakiotavaraksi varastoon otettaisikaan. Eli kaikki harvinaisen kokoiset M05-himoitsijat tarkkana sitten niin saatte oikean kokoisen puvun!


Erikoisuudet

Edellämainittujen "tavallisten" vaatteiden lisäksi ainakin seuraavien erikoisuuksien osalta näyttäisi vahvasti siltä, että nekin saadaan myyntiin ellei alkurysäykseen, niin sitä seuraavien viikkojen aikana:

  • Kuoritakki, ehkä housutkin (Erikoisjääkärin Kuoripuvusta kehitelty malli)
  • Combat shirt (ympäripyöreän tavallinen malli)
  • Taisteluhousut (Cryen Combat Pantseista matkittu malli)
  • M13 sadeasu (eli se uusi, kevyemmästä kankaasta tehty tavallinen sadeasu)
  • Verikauha-kenttälakki (suomalainen sotilasperinne kunniaan)
  • Laavukankaita ja sadeviittoja (paria eri kokoa)
  • Reppuja, laukkuja, taisteluvarusteita jne. erikoista pikkuroinaa.

Ja lisätietoja seuraa sitä mukaan kun projektit etenee!
 
Hyvä juttu tuo M05:n vapautuminen myyntiin. Meikäläiseltä se jää kuitenkin hankkimatta, koska MPK kai varustaa kurssilaisensa talon puolesta ja muissa kokoontumisissa voinee käyttää MPK-pukua. Itse tosin kävin kurssini 90-luvulla ja 2000-luvun alussa omalla M91:llä ja se on vieläkin niin kunnossa että saa kelvata virallisiin paikallisiin ressutilaisuuksiin. Muissa taas PV varustaa (harvoin enää mahdollista yli-ikäiselle). Omissa kerhoammunnoissa ym. menen omilla, kesäkuumalla brittien DPM tai M62, kylmällä Arktiksen Nato-puku gorekalvolla ja Tanskan musta/vihreä -kuviolla. Kunnon lätsä on vähän ongelma, kustomoitu lippis, M91-lippis ja paksu pipo vuorottelevat.
 
Tänään Inttistoren sivuja tutkiessaan tuli mieleen että ko. lafkan reserviläispuku saattaa päivittyä 05-kankaalla kun kuvion mallisuoja päättyy. Onko porukalla omakohtaista kokemusta ko. puvusta?
 
Ainakin inttistoresta jää M05 hankkimatta, koska kovin kallis, yli kaksisataa päähineen kanssa!
 
Back
Top