Malesialais-kone ammuttu alas Ukrainan kriisialueella

nikyli

Korpraali
Juuri tulleen tiedon mukaan on malesialainen matkustajakone pudonnut alas, ja kaikki lähes kolmesataa koneessa ollutta kuolleet. Kone oli lentänyt 10 000 metrin korkeudessa. Joten jos se ammuttiin on kyseessä hiukan tehokkaampaa ja kehittyneempää kalustoa, jonka lähde on tod.näk. Venäjä. Mietin vain mikä on olliut ampumisen motiivi, tuossahan ei ole kuin häviäjiä.
 
Venäjän voisi yllättää tulitauko ehdotuksella. "Tappaminen saa riittää ja aselepo voimaan."

Muutaman kuukauden kun odottaisi niin olisi ehditty alueilla kutsunnat pitää ja kouluttaa joukot. Ukrainalla olisi huomattavasti korkeampi kynnys aloittaa sota uudelleen.
 
Käsittämätön terroriteko, kun asia sanotaan ihan kohdalleen. Ihan sama kuka ampui ja mikä oli olevinaan syy.....silkkaa piittaamatonta perseilyä.
 
Niin liittyy, mutta tämä on sen kokoluokan incidentti, että oma thread ei ole liioittelua.
 
Kaikista ällöttävintä on, että tuo roisto, Putin, esittää ihan muina miehinä pahoitteluitaan ja surunvalittelujaan ihan kuin kyse olisi jostain pienestä peltikolarista tai särjetystä astiasta...

Ei ole ihmishengellä suurta hintaa Venäjällä...
 
Separatisteilla ei ole ilmavoimia (ainakaan vielä) joten Ukrainan armeijalla ei olisi mitään syytä ampua alueella kulkevia lentokoneita.
 
Miten kukaan saattoi pudottaa lentokoneen 10 km korkeudelta? 4 teoriaa
teemu.png

Teemu J. Kammonen
Luotu:
17.7.2014 19:44
  1. 1
  2. 2
Ulkomaat
|
Ukrainan lentoturma
Ukrainan viranomaislähteet kertovat, että Malesian Airlinesin lennon MH17 putoaminen on nyt varmistunut. Lentoyhtiö on vahvistanut kadottaneensa yhteyden koneeseen ja koneen hylky on vahvistetusti löytynyt Donetskin alueelta Itä-Ukrainasta.

Putoamispaikka sijaitsee Ukrainassa noin 50 kilometrin päässä Venäjän rajasta.

Noin kaksi tuntia koneen katoamisen jälkeen putoamispaikalle ehtinyt länsitoimittaja kuvaili koneen hylyn palavan maassa. Ruumiita on laajalla jopa kilometrien alueella, mikä viittaisi koneen rungon hajoamiseen jo ilmassa.


Lento MH17 havaittiin vielä 5 minuuttia ennen putoamistaan julkisissa lentotutkapalveluissa 10 kilometrin korkeudella. Ukrainan sisäministeriön lähteiden mukaan Itä-Ukrainan separatistit ampuivat koneen alas ilmatorjuntaohjuksella. Separatistit kiistävät ja syyttävät hallintoa.

Harva ilmatorjuntajärjestelmä kantaa näin korkealle. Separatisteilla on ollut tiedustelutietojen mukaan käytössä noin 3 kilometrin korkeuteen yltäviä kannettavia ilmatorjuntaohjuksia. Tämän raskaampaa kalustoa ei ainakaan tiedetä olevan separatistitaistelijoiden käytössä.

Suomen puolustusvoimien ilmatorjuntakalustossa on ohjuksia neljää päämallia, joista jalkaväen liikuteltavia on yksi. Kiinteästi ajoneuvoon asennetut ohjukset yltävät 6 kilometriin. Raskaimmat ranskalaisvalmisteiset ohjusjärjestelmät voivat osua maaliin matkustajakoneiden normaalissa 10 kilometrin lentokorkeudessa.

Separatistit ovat ampuneet alas Ukrainan ilmavoimien lentokoneita ja helikoptereita.

Uutistoimisto Interfaxille puhuneet separatistien edustajat sanovat, ettei heillä ole mitään tekemistä MH17:n putoamisen kanssa. Separatistit syyttävät ohjusiskusta Ukrainan armeijaa.

Ukrainan keskushallinto puolestaan kiistää jyrkästi ampuneensa mitään ilmakohteita Itä-Ukrainassa.

Maasta ilmaan laukaistavien ohjusten lisäksi on olemassa toinen vaihtoehto: ilmasta ilmaan ammuttava ohjus. Separatisteilla ei tämän hetken tiedon mukaan ole ilmavoimia käytössään. Ainoa taho, joka olisi edes periaatteessa kyennyt ilmaiskuun konetta vastaan olisi näin Ukrainan armeija. Mikään ei viittaa tähänkään vaihtoehtoon.

Ukrainan armeijan voimankäyttö edes vahingossa siviilikonetta vastaan on hyvin epätodennäköistä, sillä vaikka Ukrainan ilmavoimat operoi alueella, separatisteilla ei ole käytössään ilmavoimia. Ukrainan armeija ei siksi ole varautunut ampumaan kohteita, jotka ovat ilmassa.

Toistaiseksi kukaan ei ole kyennyt vahvistamaan, että lento MH17 todella putosi ohjusiskun seurauksena.

Kolmas mahdollinen vaihtoehto on se, että lentokone on joutunut terrori-iskun kohteeksi ja itse koneessa olisi laukaistu räjähde. Tällä hetkellä kansainväliset lehtitiedot eivät kerro minkään terroristijärjestön ottaneen vastuuta iskusta.

Neljäntenä mahdollisuutena on se, että kone on kokenut teknisen vian tai tullut alas inhimillisen virheen vuoksi.
 

[URL='https://oma.uusisuomi.fi/oma/kayttaja/PetrusPennanen']Petrus Pennanen

17.7.2014 20:09
uusi Artikkeleissa on virhe. Separatistit ovat saaneet tällä viikolla kehittyneitä ilmatorjuntaohjuksia, ja asia on ollut hyvin tiedossa. Heidän johtajansa Strelkov / Girkin myös myönsi että antoi käskyn pudottamiseen. Asiassa ei siis ole muuta epäselvää kuin tuliko ohjus separatistien alueelta Ukrainassa vai suoraan Venäjän puolelta[/URL]


#Russia
'n cmdr Strelkov commented on downed #MH17 (thinking it was Ukrainian): "We warned - do not fly in our skies" pic.twitter.com/hkXoaD3xvT





 
Hurja väite: Putin oli todellinen kohde
Torstai 17.7.2014 klo 22.29

Venäläismediassa leviää väite, että Ukrainan separatistit yrittivät todellisuudessa pudottaa alas Vladimir Putinin koneen.


Venäläismedian mukaan Putinin kone lensi samassa kohdassa vain puoli tuntia aikaisemmin. (EPA)

Muun muassa Interfax ja Russia Today ovat kertoneet, että Venäjän presidentti Vladimir Putinin lentokone oli ohittanut turmapaikan vain hetkeä aiemmin.

Malaysia Airlinesin kone putosi Itä-Ukrainassa iltapäivällä Suomen aikaa. Väitteiden mukaan kone ammuttiin alas, mutta sille ei ole saatu vahvistusta.

Venäläismediassa kerrotaan, että Putinin kone oli lentänyt saman paikan ohi ja samassa korkeudessa vain reilut puoli tuntia aiemmin.

Sosiaalisessa mediassa leviää myös kuvia Malaysia Airlinesin koneesta ja Venäjän presidentin virkakoneesta. Koneiden sanotaan muistuttavan toisiaan muun muassa väritykseltään.
 
Jälleen kerran pyydän, että jätetään suurimmat salaliitot omaan arvoonsa.

Väitös siitä että venäjän presidentillinen kone olisi ollut kohteena, osoittautui muuten vääräksi. Russia Todayn mukaan kone ei ole lentänyt ukrainan ilmatilassa kuukausiin johtuen nykyisestä maiden välisestä tilanteesta.

-setämies-
 
New York Times onnettomuuspaikkatutkinnan haasteista: (oranssit/ mustat laatikot on kuulemma jo loydetty ja matkalla Moskovaan...)

The crash investigation for Malaysia Airlines Flight 17 could prove exceptionally complicated, with potential disputes over sovereignty.

Mark Dombroff, a partner at the American law firm McKenna, Long & Aldridge who focuses on the aviation industry, said legal precedent indicated that if a plane is downed by military action, the lead country in the investigation should be the country over whose territory the plane was shot down. That appears to be Ukraine in this case, but the rebels in eastern Ukraine claim to have set up an independent country and may try to claim the lead role in the investigation.

“One of the most complicated factors is getting investigators on the ground in hostile territory,” Mr. Dombroff said.

Ukraine, the rebels or both could decide to transfer leadership of the crash investigation either to the country of registry of the aircraft, which would be Malaysia, or to the country of manufacture of the aircraft, which would be the United States, since it was a Boeing 777.

Leading a crash investigation is, in some ways, a formality for developing countries, as most investigators with crash experience tend to come from countries that manufacture aircraft and certify their airworthiness. Russia’s proximity to the crash site, close ties to the rebels and extensive aviation experience mean it could try to play a sizable advisory role, particularly if the rebels follow through on reported plans to locate the flight data recorders and send them to Moscow.

The National Transportation Safety Board leads civilian crash investigations in the United States and plays a large advisory role in overseas crashes of American-made planes. But it tends to play more of a supporting role in cases involving allegations of military action against civilian aircraft.
 
Onkos täällä sotilasuransa ilmatorjunnan parissa tehneitä? Tulkaapa kertomaan minkälainen projekti on napsauttaa lentokone taivaalta alas.
Sallin itselleni oikeuden epäillä että noinkohan epämääräinen separatisti-reserviläis-huru-ukkoporukka onnistuisi ottamaan BUK:n käyttöön, löytämään sillä taivaalta 10km korkeudesta maalin ja sen jälkeen saattamaan ammuksen onnistuneesti perille.

On täysin mahdollista että attentaatti on tehty tavallaan kapinallisten nimissä mutta kuka veti liipaisimesta? Esimerkiksi Venäjän armeijan IT-upseerista saadaan separatisti kun otetaan häneltä uniformu pois ja puetaan separatistiksi. Mistä kapinalliset ovat saaneet kaluston käyttöön? Jos Ukrainan asevoimilta olisi hävinnyt vastaava laitos niin ihanko oikeasti olisivat vain odottaneet tumput suorina että jotain tällaista käy eivätkä esimerkiksi sulkeneet itäisen Ukrainan ilmatilaa?

Joku ei nyt täsmää.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Back
Top