Vonka
Supreme Leader
Mutta mun koti on pelkkiä seiniä ja mä en saa millään rakennettua siitä sellaista, että mä haluan siellä olla. Ja se ajaa mut teeskentelemään onnellista, vetämään pään täyteen ja tanssimaan pöydillä tunteakseni edes hetken olevani elossa.
Tämä on varmaan se juttu. Ero tuo ahdistusta ja ainakin joksikin aikaa itsetunto-ongelmia. Jotenkin näen hyvänä sen, että olet selvästi alkamassa käsitellä juttua. Ehkä se neljä vuotta meni vähän humussa ja sumussa ja juttu jäi kellumaan. Nyt se ikään kuin tulee uudelleen luokse, että tällä kertaa se on käsiteltävä.
Kyllä tunteisiin on oikeutus. Tiedä vielä mitä hyvää tuo prosessi tullessaan, kun sen oikein hoitaa. Varmaan pienin askelin. Siinähän on sellainenkin tarkoitus, että jos on lapsia, ja jos heitä ei tarpeeksi näe tai ei ollenkaan, se aika vielä tulee, että ne taas on. Kun pitää itsestään huolta pikkuhiljaa. Pystyy vanhemmuuteen vaikka aikuisille lapsille.
On ollut aika, jolloin minulla ei ollut tytärtä. Samaa tytärtä, jolle opetin varhaisen lapsuuden aikana kaiken, uimisen, luistelun, polkupyörällä ajamisen, kalastamisen - kaiken. Niin tehokkaasti kriiseissä naiset osaavat vetää viattomat suojakseen ja aseeksi halutessaan. Kyllä oli vittumaista. Ja tein virheitä, otin häppää ja ajattelin, että olkoon kaikki paskat, mitäs tuosta sitten. Aloin kuitenkin hiljaa tehdä ryhtiliikettä. Nyt tyttö on aikuinen, ja minulla on taas tytär. Kävin juuri tekemässä remppaa hänen kämpillään. Jos hän jotain tarvitsee, hän soittaa muuten minulle. Enkä milloinkaan puhu menneistä.
Syvyyksistä pitää tosiaan tulla kuin sukelluskello, hitaasti mutta varmasti, pienin liikkein, vankkaa pohjaa rakentaa koko ajan, perustaa. Eikä se erikoislääkärin konsultaatiokäynti pahaa tee. 35 minuuttia on vielä alle 70 kun Kela-korvaus vähennetään.