Matti Nykänen In Memoriam

Hallinkorva

Ylipäällikkö
Matti sai rauhan.

Lahdessa hän hyppäsi tuvassa tasajalkahypyllä yläpunkan päälle ja jäi siihen hyppyasentoon. Tämä kasarmilla 1984. Ponnistusvoima oli hurja.

Kyllä hän treenasikin. Koulupoikana hän oli hiukan kateissa ja asiaa kysyttiin kotoa, mutta ei ollut sielläkään. Koulusta soitettiin valmentajalle (Matti Pulli) ja Matti lähti ajelemaan. Siellä Nykänen oli mäessä treenaamassa. Mitäpä sitä koulussa.

Muutama vuosi sitten hän paiskasi kättä kapakassa esittäytyen: Matti-vainaa. Eikä siinä ollut leikkiä, vaikka joku räkätti.

Viisi olympiamitalia, joista neljä kultaa, 14 MM-mitalia (kuusi kultaa) ja 22 SM-mitalia, joista 13 kultaista.

Muistan Oslon MM-kisat 1982. Se hernerokkasumu pisti kaikille paskat housuun. Hansson oli varma voitostaan, ja norjalaiset tuulettivat. Tuli se 18-vuotias hullu suomalainen ja vei potin. Sellaisena minä haluan hänet muistaa.


Toivon, että Nykästä kunnioitetaan eikä aleta repostella hänen vakavaa sairauttaan. Antaa iltapölöjen ja muun somen tehdä se.
 
Taas muistan Olavi Virtaa, niin lujaa eli hän Ja nähtyänsä kaiken, hän näki enemmän.
Hänen kunniansa vietiin, hälle jäi vain maineen ies
Ja kun hän oli jo valmis luopumaan, vielä saapui myyntimies.


(Juhani Leskinen)
 
Katselin juuri Wiki-sitaateista Matti Nykäsen kuuluisia lausahduksia. Niitä oli paljon ja osa todella hauskoja letkeutuksia. Erittäin sanavalmis mies oli.
 
Kyllähän uutinen aamulla jonkilaisia tuntemuksia rasvanahkaajissa herätti. Politiikkojen ja vastaavien ei koskaan mitään.

Mitäs sitä totuutta peittelemään: vertaansa vailla oleva mäkihyppääjä ja välillä hyvä, toisinaan paha juoppo. Hmm, kuulostaa ihan suomalaiselta.

Mutta eteenpäin, sanoi Jutila.
 
Muistan vielä tapaamisemme Matin kanssa vuosia sitten aivan sattumalta satamassa, olimme menossa Tallinnaan. Poikamme, tuolloin ehkä n. 10-vuotias nyki minua hihasta ja kuiskasi, "Kato isi, Matti Nykänen"
Hän seisoi jonossa takanamme ja käännyimme tervehtimään ja kyselemään kuulumisia. Matti jutteli kaikkea poikamme kanssa ja ihmetteli kuinka noin nuori voi edes tuntea hänet.

Kuten edellä on jo kirjoitettu, aikamme paras mäkihyppääjä ja legenda.
 
Poikkesin Matin mäellä tänään, kun olin nurkilla liikkeellä. Niemisen Anssi oli saanut lipputangon torniin ja suruliputus oli tunteita herättävä. Kynttilöitä oli tullut jo mäelle.

Siellä tulevaisuuden kyvyt oli mäen kahviossa lehtihenkilöiden haastateltava(ksml) ja yllä mainitut prioriteetit mäkihyppy vs koulu oli hyvin toivojenkin tiedossa. Hieno huomata nuorista, että Matin urheilusaavutukset ohitti täysin uran jälkeiset tapahtumat.

Monenlaista säätäjääkin mukana kulki..Maick Sierrat jne...

R.I.P Masa

Ps. Patsas-hankkeen sijoituspaikka olisi kompassi(eli kävelykadun keskeisin paikka).
Olisi sopivasti kulta-ajan kantabaari Raatikellarin sisäänkäynnin kohdilla..
 
Viimeksi muokattu:
Omat muistot Matista;
Liedon mäellä kisaa katsomassa joskus 80 luvulla.
2000 alussa olen taas bongannut mäkikotkan Mansen yössä verskat päällä. Pari bodaria turvamiehinä.
 
Omat muistot Matista:

Esiintyi ainejärjestömme bileissä. Alunpitäen oli buukattu Janina Frostell, mutta erinäisten draama-queenien kilahtamisen jälkeen vaihtui Mattiin.


Eipä silti, kyllä Matti oli urheilusaavutustensa osalta samaa sarjaa kuin Paavo Nurmi tai Lasse Viren. Nykyiset maajoukkuetason urheilijat ovat Mattiin verrattuna maakuntatason urheilijoita. Mäkihypyssä ei ylletä edes siihen.
 
Matti Nykäselle harkitaan valtiollisten hautajaisten järjestämistä – todella harvinainen kunnianosoitus
Nelinkertainen olympiavoittaja kuoli sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Vuodesta 1990 lähtien valtiolliset hautajaiset on järjestetty vain kahdeksalle suomalaiselle.

https://yle.fi/urheilu/3-10632236
 
Nyt pikkasen harkintaa pelii. Kyseessä kuitenkin moninkertaisesti väkivaltarikoksista tuomittu henkilö.

Ei tietysti poista urheilu-uran saavutuksia, mutta valtiollisten hautajaisten osalta en kannata.
 
Ja Matin tällaisen rauhallisen ja aika lailla ymmärtääkseni omaa rauhaa arvostavan persoonan perusteella kysyisin, että haluaisiko Matti valtiolliset hautajaiset? En itse osaa vastata tähän, mutta hänen läheiset kyllä.
 
Vaikka Matti oli merkittävä urheilija niin minä kyllä säästäisin valtiolliset hautajaiset merkittäville vationmiehille ja sotilaille.
 
Vaikka Matti oli merkittävä urheilija niin minä kyllä säästäisin valtiolliset hautajaiset merkittäville vationmiehille ja sotilaille.
Plus tietysti muutamat poikkeukset noihin. Jos nyt sanottaisiin, että joku suomalainen heebo keksisi tavan, jollla kaikkien syöpien selvinneisyys nousisi 90%:iin, niin esim. tällaisesta ansiosta soisin mielellään valtiolliset hautajaiset.
 
Vaikka Matti oli merkittävä urheilija niin minä kyllä säästäisin valtiolliset hautajaiset merkittäville vationmiehille ja sotilaille.

Ketähän nykypolven sotilaista sellaiset ansaitsisi? Kopteri-Kustaa?

Suomessa on kaksi sotilasta saanut valtiolliset hautajaiset eli jääkärikenraali Väinö Valve (1995) ja jalkaväenkenraali Adolf Ehrnrooth (2004). Vaikea keksiä kuka nykysotilaista yltäisi edes etäisesti samaan kastiin.
 
Back
Top