juhapar kirjoitti:Millaiset olivat voimasuhteet maavoimilla Saddaminkaatokahinassa?
Olisiko laatu erot henkilöstön ja kaluston suhteen olleet huomattavat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
juhapar kirjoitti:Millaiset olivat voimasuhteet maavoimilla Saddaminkaatokahinassa?
juhapar kirjoitti:Millaiset olivat voimasuhteet maavoimilla Saddaminkaatokahinassa?
Radar kirjoitti:juhapar kirjoitti:Millaiset olivat voimasuhteet maavoimilla Saddaminkaatokahinassa?
Olisiko laatu erot henkilöstön ja kaluston suhteen olleet huomattavat?
baikal kirjoitti:juhapar kirjoitti:Millaiset olivat voimasuhteet maavoimilla Saddaminkaatokahinassa?
Liittouman ilmaylivoima naulasi kirjaimellisesti Irakin maavoimien liikkuvuuden kuin seinään. Tämä asia se tuppaa unohtumaan. Ankaran ilmaylivoiman oloissa voi olla yhtymätason liike pikkasen tappista puuhaa. Luonnollisesti julkaistuissa analyyseissa jätetään tämä asia hieman, hmmmm, vähemmälle huomiolle.
Reippaasti hämmentää everstin käsi hiekkalaatikon palikoita sinne ja tänne, homma pelaa kuin Stromsossa, kun jätetään varuilta jokin pikkujuttu pois pelistä, kuten ilmavoimat. Nimenomaan vastustajan.
Suoraan sanoen en usko lainkaan siihen, että yhtymätason liike onnistuisi oikeastaan mitenkään ilma-alivoiman oloissa.
Mosuri kirjoitti:baikal kirjoitti:juhapar kirjoitti:Millaiset olivat voimasuhteet maavoimilla Saddaminkaatokahinassa?
Liittouman ilmaylivoima naulasi kirjaimellisesti Irakin maavoimien liikkuvuuden kuin seinään. Tämä asia se tuppaa unohtumaan. Ankaran ilmaylivoiman oloissa voi olla yhtymätason liike pikkasen tappista puuhaa. Luonnollisesti julkaistuissa analyyseissa jätetään tämä asia hieman, hmmmm, vähemmälle huomiolle.
Reippaasti hämmentää everstin käsi hiekkalaatikon palikoita sinne ja tänne, homma pelaa kuin Stromsossa, kun jätetään varuilta jokin pikkujuttu pois pelistä, kuten ilmavoimat. Nimenomaan vastustajan.
Suoraan sanoen en usko lainkaan siihen, että yhtymätason liike onnistuisi oikeastaan mitenkään ilma-alivoiman oloissa.
No ensinnäkin olisi syytä huomata voimasuhteista seuraavaa, enään pitkiin aikoihin voimasuhteita ei ole miesten ja sapelien määrässä. Se vanha kunnon "kolme yhtä vastaan" pätee edelleenkin, nyt vain puhutaan tulivoimasta ja nimenomaan käyttökelpoisesta tulivoimasta.
Amerikkalaisilla oli Irakissa sekä persianlahden sodassa, että vuoden 2003 sotaretkellä vähintään tuo kolminkertainen tuliylivoima. Ensimmäisessä persianlahden sodassa amerikkalaisten ilmaylivoimaa olisi saattanut tasoittaa irakin tykistö mutta liittoutuneiden ilmavoimat & tykistö pystyivät raatelemaan joko tuliyksiköt hiljaiseksi tai tulenjohto ei pystynyt tehtäviinsä joko ammattitaidottomuuttaan tai komentojärjestelmän sortumisen takia.
Ikävä kyllä olemme tässäkin asiassa omaksuneet läntisen sotilaskulttuurin tavat. Huolestuneena seuraan noita juttuja joissa uhotaan, että "ilmavoimat saavuttavat ilmaherruuden ja takaavat toimintavapauden armeijalle sekä laivastolle". Olemme sortumassa suurvallan ylimielisyyteen. Joukot hyökkäävät ja käyvät kohtaamistaisteluja- voitot seuraavat toisiaan. Todellisuudessa pitäisi tarkastella Kannasta kesällä 44 ja saksalaisten taistelua ilma-alivoimaisena kesästä 43 aina kevääseen 45. Siinä olisi esimerkkiä ilma-alivoimaisen mekanisoitujen joukkojen käytöstä. Suomalaisten pitäisi ehdottomasti tutkia niitä tapauksia jossa ilma-alivoimaiset osapuolet ovat pystyneet kääntämään tilanteen edukseen - eikä leikkiä, että meidän hornet "laivasto" on ratkaisu kaikkiin ongelmiin.
baikal kirjoitti:Mosuri kirjoitti:No ensinnäkin olisi syytä huomata voimasuhteista seuraavaa, enään pitkiin aikoihin voimasuhteita ei ole miesten ja sapelien määrässä. Se vanha kunnon "kolme yhtä vastaan" pätee edelleenkin, nyt vain puhutaan tulivoimasta ja nimenomaan käyttökelpoisesta tulivoimasta.
Amerikkalaisilla oli Irakissa sekä persianlahden sodassa, että vuoden 2003 sotaretkellä vähintään tuo kolminkertainen tuliylivoima. Ensimmäisessä persianlahden sodassa amerikkalaisten ilmaylivoimaa olisi saattanut tasoittaa irakin tykistö mutta liittoutuneiden ilmavoimat & tykistö pystyivät raatelemaan joko tuliyksiköt hiljaiseksi tai tulenjohto ei pystynyt tehtäviinsä joko ammattitaidottomuuttaan tai komentojärjestelmän sortumisen takia.
Ikävä kyllä olemme tässäkin asiassa omaksuneet läntisen sotilaskulttuurin tavat. Huolestuneena seuraan noita juttuja joissa uhotaan, että "ilmavoimat saavuttavat ilmaherruuden ja takaavat toimintavapauden armeijalle sekä laivastolle". Olemme sortumassa suurvallan ylimielisyyteen. Joukot hyökkäävät ja käyvät kohtaamistaisteluja- voitot seuraavat toisiaan. Todellisuudessa pitäisi tarkastella Kannasta kesällä 44 ja saksalaisten taistelua ilma-alivoimaisena kesästä 43 aina kevääseen 45. Siinä olisi esimerkkiä ilma-alivoimaisen mekanisoitujen joukkojen käytöstä. Suomalaisten pitäisi ehdottomasti tutkia niitä tapauksia jossa ilma-alivoimaiset osapuolet ovat pystyneet kääntämään tilanteen edukseen - eikä leikkiä, että meidän hornet "laivasto" on ratkaisu kaikkiin ongelmiin.
No viittaan tässä kohtaa Gazan sota- ketjuun. Minä en usko myöskään siihen, että ilmavoimamme kykenisi oikeasti muuhun kuin SIETO ja vähän yli, toki sekin on ihan hyvä. Mutta että Ilmavoimat aseineen olisivat koko sodankäynnin runko meidän oloissamme....jooh, no ompahan jotain ajan kulua Siipiä lukiessa.
baikal kirjoitti:Just just, siirretään vaan tipoittain yhtymät taisteluun. Ja just kun on luettu, että tämä uusi myrsky ja mylväys on valmis kohtaamistaisteluun ja parissa päivässä riepottelee kaksi kertaa itseään vahvemman (lkm) vastustajan lunastuskuntoon. Sehän se onnistuu sitten tipoittain kentälle metodilla. Sanonko mitä rukkaseen.
Mosuri kirjoitti:baikal kirjoitti:Just just, siirretään vaan tipoittain yhtymät taisteluun. Ja just kun on luettu, että tämä uusi myrsky ja mylväys on valmis kohtaamistaisteluun ja parissa päivässä riepottelee kaksi kertaa itseään vahvemman (lkm) vastustajan lunastuskuntoon. Sehän se onnistuu sitten tipoittain kentälle metodilla. Sanonko mitä rukkaseen.
Niin jos yksikkö siirretään tipoittain alueelle niin ei siinä paljon "isketä ja murreta" vaan homma menee siihen, että nyhrätään muutamalla vaunulla kerrallaan.
Ongelmaksi myös muodostuu se, että jos vaunuja siirretään pitkin kyläteitä ja muita kinttupolkuja pitkin niin ei siinä voida paljon ilmatorjunnan suojasta puhua siirron aikana.
Aikoinaanhan sodan ajan panssariprikaatien yhdeksi lopettamisperusteiksi ilmoitettiin riittämätön ilmatorjunta ja pelko siitä, että yksikkö kärsii liian suuret tappiot jo marssiessaan Parolasta taistelualueelle.
JOKO kirjoitti:Vuorokaudessa siirtymä varsinaisen taistelualueen tuntumaan, eli 10-100 kilometrin päähän vihollisesta. Hajautus, porrastus ja harhautteet mahdollistanevat yhtymän siirtymän. Viimeisten kilometrien rynnistys koottuna osastona ja tappioista piittaamatta sekä mielellään runsaiden harhautteiden turvin. Ilmavalvonnan ja viestiverkon toimiessa taistelualueen lähestyminen onnistunee kohtuullisilla tappioilla. It antaa suojaa varsinaisessa hyökkäyksessä. Tilanne on kaiken järjen mukaan viholliselle vaikea ja ihan mitä vaan ei voi ilma-aseen toimesta ampua.
JOKO kirjoitti:Hajautus, porrastus ja harhautteet mahdollistanevat yhtymän siirtymän.
JOKO kirjoitti:Ilmavalvonnan ja viestiverkon toimiessa taistelualueen lähestyminen onnistunee kohtuullisilla tappioilla.
Mosuri kirjoitti:JOKO kirjoitti:Hajautus, porrastus ja harhautteet mahdollistanevat yhtymän siirtymän.Olisiko harhaviestit viestiverkossa, muiden joukkojen siirtyminen samalla suunnalla samaan aikaan, ELSO ja valemaalit samassa suunnassa?Mitäs tuollaiset harhautteet on?
Ei pidä paikkaansa. N-liitto teki kaikkensa rautatiekuljetusten häiritsemiseksi sodan aikana. Iso-isäni palveli veturimiehenä sotien aikana ja sanoi että vihollisen ilmavoimat yrittivät jatkuvasti hyökätä junia vastaan. Samaten ratapihoja ja siltoja pommitettiin kiivaasti kaakossa mm. kouvolassa. Ratapihat saatiin kuitenkin nopeasti kunnostettua ja naapurin silloinen pommitustarkkuus jätti melkoisesti toivomisen varaa. Sama koski Korian siltaa joka menee kymijoen ylitse n. 5 km Kouvolan keskustasta. Ryssät yrittivät tämän tästä tuhota siltaa mutta pudottivat pomminsa aina jokeen tai ohitse. Syynä tähän oli jyrkkä mutka jonka rata tekee pitkän suoran jälkeen joen kohdalla. Lentäjät seurasivat aina koneillaan rataa idästä ja pommittivat ohitse. Myös selänpäästä toiminut Lentolaivue 24 ja ilmatorjunta lienevät vaikeuttaneet asiaa jatkosodassa.Neukut eivät siihen jostain syystä ryhtyneet kesällä 44 Suomen suunnalla. Suomalaiset saivatkin siirrettyä yksiköitä rautateiden avulla ilman vihollisen sekaantumista. Neuvostoliiton resurssit olisivat riittäneet kyllä noiden kuljetusten vakavaan häiritsemiseen, johon suomalaisella rautatie-it:llä olisi ollut hyvin vähän sanomista.
Tunnetuin ratapihan pommitus 1944 lienee Lappeenrannan lähistöllä sijainneen Simolan rata-alueen pommitus 19.-20.6.1944:
Simolan pommitukset liittyivät Neuvostoliiton Karjalan kannaksella 10.6.1944 aloittamaan suurhyökkäykseen ja sen Viipurin valtauksen aikaisiin tapahtumiin 19.–20.6. Kaupungin valtausta nopeuttaakseen venäläiset pyrkivät estämään suomalaisvahvistuksien saapumisen alueelle muun muassa häiritsemällä rautatieliikennettä sotatoimialueella ja suomalaisten lähiselustassa. Riittävän tehokas häirintä oli mahdollista toteuttaa ainoastaan ilmapommituksin, sillä muilla keinoin rataverkolle ei olisi pystytty aiheuttamaan riittävän suuria ja vaikeasti korjattavia vahinkoja. Suomalaisten kannalta nimenomaan Simolan asemalla oli suuri merkitys Viipurin ja koko Kannaksen puolustukselle, sillä suorin tie alueelle Etelä-Suomesta tuotaville vahvistuksille kulki Simolan kautta.
Menehtyneitä Simolassa 19.–20.6.1944 aikana oli eri arvioista riippuen 137–160 ja haavoittuneita 150–200. Kuolleiden joukossa oli asemalla tai niiden välittömässä läheisyydessä työskennelleitä tai läpikulkumatkalla olleita sotilaita, työvelvollisia, lottia, venäläisiä sotavankeja, rautatiehenkilökuntaa ja siviilejä, joko evakkoja tai paikkakuntalaisia.
Kaikkiaan Simolan pommitusten ja niiden aiheuttamien tuhojen sekä epäonnistuneen torjunnan katsotaan olleen usean tekijän summa. Näitä tekijöitä olivat evakuoitavan väestön kertyminen ratapihoille, suojattavaan alueeseen nähden alimitoitettu ilmatorjunta, ilmavoimien vähäinen kalustomäärä, ilmavalvontaviestien kulussa esiintyneet viiveet sekä yleisessä tiedonkulussa ja tiedottamisessa esiintyneet puutteet. Simolan pommitukset olivat seurauksiltaan eräitä jatkosodan ajan uhrimäärältään tuhoisimmiksi muodostuneista pommituksia, jonka seuraukset saivat evakkojen lisäksi kantaa alueen ratapihoilla ja niiden ympäristössä työskennelleet henkilöt.
Lähde: Heikki Kauranne ja Jukka Vesen: Simolan pommitukset 19.-20.6.1944
http://tarinaikkuna.blogspot.com/2011/12/vesitorni-ja-simolan-pommitukset.html
Mosuri kirjoitti:JOKO kirjoitti:Vuorokaudessa siirtymä varsinaisen taistelualueen tuntumaan, eli 10-100 kilometrin päähän vihollisesta. Hajautus, porrastus ja harhautteet mahdollistanevat yhtymän siirtymän. Viimeisten kilometrien rynnistys koottuna osastona ja tappioista piittaamatta sekä mielellään runsaiden harhautteiden turvin. Ilmavalvonnan ja viestiverkon toimiessa taistelualueen lähestyminen onnistunee kohtuullisilla tappioilla. It antaa suojaa varsinaisessa hyökkäyksessä. Tilanne on kaiken järjen mukaan viholliselle vaikea ja ihan mitä vaan ei voi ilma-aseen toimesta ampua.
No aikoinaan oltiin huolissaan, että se ps-prikaati pääse toimintakykyisenä siirtymään Parolasta edes Helsinkiin lyömään sitä lv-divisioonaa.
Ihan noin mielenkiinnosta kysyn siirrätkö sen mekanisoidun pumpun 10-100 kilometrin päähän vihollisesta? On nimittäin melkoinen ero!
JOKO kirjoitti:Hajautus, porrastus ja harhautteet mahdollistanevat yhtymän siirtymän.
Mitäs tuollaiset harhautteet on?
Kuten sanottua, ongelmana ei ole siirtyminen vaan se, että tuollainen vähittäinen siirtyminen ei mahdollista keskittettyä käyttöä. Siinä vaiheessa kun "tipat" on saatu kasaan on se yllätysmomentti menetetty.
JOKO kirjoitti:Ilmavalvonnan ja viestiverkon toimiessa taistelualueen lähestyminen onnistunee kohtuullisilla tappioilla.
Niin kyllä se tappioiden välttäminen onnistuu, kun pysytään naamioverkon alla. Ongelmat alkaa siinä vaiheessa kun pitäisi liikkua.
...
Mitä tulee aisti-ilmavalvontaan niin ilmavoimien sodan ajan vahvuutta EI ole supistettu. Ongelmana ei kuitenkaan ole se, etteikö ilmavalvontaselostetta saataisi tai jopa ilmatilannekuvaa. Ongelmana on se ettei mekanisoitu pataljoona ole mikään uusi taktinen pallukka joka etenee tipoittain kinttupolkuja pítkin vaan sellainen ykkösnyrkki jonka tuhoamiseen vihollinen lähettää kyllä riittävästi ilmavoimiakin- kun yhdestä parvesta päästään eroon niin sitä kyllä seuraa toinen niin kauan kunnes haluttu vaikutus on saatu aikaiseksi.
Einomies1 kirjoitti:Mosuri kirjoitti:JOKO kirjoitti:Hajautus, porrastus ja harhautteet mahdollistanevat yhtymän siirtymän.Olisiko harhaviestit viestiverkossa, muiden joukkojen siirtyminen samalla suunnalla samaan aikaan, ELSO ja valemaalit samassa suunnassa?Mitäs tuollaiset harhautteet on?
Ei pidä paikkaansa. N-liitto teki kaikkensa rautatiekuljetusten häiritsemiseksi sodan aikana. Iso-isäni palveli veturimiehenä sotien aikana ja sanoi että vihollisen ilmavoimat yrittivät jatkuvasti hyökätä junia vastaan. Samaten ratapihoja ja siltoja pommitettiin kiivaasti kaakossa mm. kouvolassa. Ratapihat saatiin kuitenkin nopeasti kunnostettua ja naapurin silloinen pommitustarkkuus jätti melkoisesti toivomisen varaa. Sama koski Korian siltaa joka menee kymijoen ylitse n. 5 km Kouvolan keskustasta. Ryssät yrittivät tämän tästä tuhota siltaa mutta pudottivat pomminsa aina jokeen tai ohitse. Syynä tähän oli jyrkkä mutka jonka rata tekee pitkän suoran jälkeen joen kohdalla. Lentäjät seurasivat aina koneillaan rataa idästä ja pommittivat ohitse. Myös selänpäästä toiminut Lentolaivue 24 ja ilmatorjunta lienevät vaikeuttaneet asiaa jatkosodassa.Neukut eivät siihen jostain syystä ryhtyneet kesällä 44 Suomen suunnalla. Suomalaiset saivatkin siirrettyä yksiköitä rautateiden avulla ilman vihollisen sekaantumista. Neuvostoliiton resurssit olisivat riittäneet kyllä noiden kuljetusten vakavaan häiritsemiseen, johon suomalaisella rautatie-it:llä olisi ollut hyvin vähän sanomista.
Kaikki kunnia iso-isällesi, mutta yksittäisten ihmisten havainnot asioista eivät ole koko totuus. Rautateitä ja kuljetuksia vastaan kyllä hyökättiin mutta mikään painopiste ne eivät olleet. Asiaa on kyllä tutkittu ja todettu, että neukut eivät jostain syystä valinneet selkeitä painopisteitä pommituksilleen.
"Suomalaiset yrittivät pysäyttää venäläiset Kuuterselässä Panssaridivisioonan osien vastahyökkäyksellä. On hämmästyttävää, että divisioonan panssariprikaati onnistuttiin siirtämään junakuljetuksin niinkin eteen kuin Perkjärvelle vihollisen ilmatoiminnasta huolimatta - se oli uhkarohkea temppu. Tämä osoittaa venäläisten ilmavoimien epäonnistuneen taistelualueen eristämisessä. Viipurin ratapihaa pommitettiin ensimmäisen kerran suurin voimin vasta 14.6. "
Lappi Ahti: Ilmatorjunta ilmasodassa 1794-1945. s. 462-463
" 15.6. ylipäällikkö antoi käskyn valmistautua siirtymään viivyttäen VKT-asemaan. Siihen liittyi kahden uuuden yhtymän siirtäminen aikaisemman neljän lisäksi Aunuksesta kanta-Suomeen, mikä merkitsi luopumista Itä-Karjalasta. Ylipäällikön reserviksi käskettiin varata kaksi divisioonaa ja yksi prikaati. Kannakselle keskitettiin myös tykistöä ja panssarintorjuntaa. Itä-Karjalasta käskettiin siirtää kuusi ja kotialueelta vielä kaksi patteria Kannakselle, mikä oli aivan liian vähän suhteessa muihin joukkoihin. Neuvostoliiton ilmavoimien johto teki tässä pahan strategisen luokan virheen laiminlyödessään Kannaksen suuntaan johtavien rautatie- ja muiden liikenneyhteyksien katkaisemisen. Venäläisten virheen ansiosta suomalaisten sotilasjohdon paha erehdys ei muodostunut ratkaisevaksi."
Lappi Ahti: Ilmatorjunta ilmasodassa 1794-1945. s. 463
JOKO kirjoitti:Harhautteet ovat tietenkin liikkuvia ja paikallaan seisovia valemaaleja.
JOKO kirjoitti:Verraten vähäisellä työskentelyllä saa panssarivaunusta ja henkilöautosta tehtyä samanlaisen risukasan. Ilmasta näiden risukasojen liike on teillä havaittavissa, mutta tunnistaminen on mahdotonta.
JOKO kirjoitti:Kun radiosta alkaa tulla ikäviä viestejä ilmavalvontaselosteen muodossa, ajetaan telakoneet metsään ja muut laitteet jätetään niille sijoilleen. Ukot ainoastaan painelevat puskien suojiin. Ajoneuvot tulee pyrkiä porrastamaan riittävästi, jotta yksittäinen rynnäkkö tai pommi/ohjus ei tuhoa kerralla useampaa ajoneuvoa.
JOKO kirjoitti:Jonkinlainen it pitää tietysti olla harhautteiden tueksi, jotta vastapuoli ei voi rauhassa ampua kaikkea liikkuvaa. Meillä ei ole mitään ongelmaa syöttää tiet täyteen valemaaleja. Näin pitää myös tehdä kaikilla suunnilla ja heti sodan alettua. Todelliset siirrot hukutetaan valemaalien tulvaan. Vastapuolen into valemaalien tuhoamiseen kyllä loppuu, kunhan ryntökoneita ja helikoptereita saadaan edes jollain prosentilla alas.
Mosuri kirjoitti:JOKO kirjoitti:Harhautteet ovat tietenkin liikkuvia ja paikallaan seisovia valemaaleja.
Onkos tuo harhaute sitten jotain uutta PV:n termistöä. Valemaalit kyllä tiedän ja harhauttaminenkin on tuttua.
Mitäs nuo liikkuvat valemaalit muuten on? Vai ajettelitko rakentaa hiacen päälle vanerista ja tinapaperista jonkun CV-valemaalin. Kuka sitäkin sitten ajaa?
JOKO kirjoitti:Verraten vähäisellä työskentelyllä saa panssarivaunusta ja henkilöautosta tehtyä samanlaisen risukasan. Ilmasta näiden risukasojen liike on teillä havaittavissa, mutta tunnistaminen on mahdotonta.
No kyllä ajoneuvojen linjoja voi rikkoa havuilla tms. materiaalilla mutta ei niistä mitään "täysin tunnistamattomia hässäköitä" saa tehtyä. Lisäksi esim. maavalvontatutkaa käyttävälle jo ajoneuvojen nopeus paljastaa paljon. Maanteiden säännölinen tiedustelukuvaus saattaa myös paljastaa telan jälkiä (esim. ilmasuojaan menevät ajoneuvot jättävät niitä tai niitä jää varsinaiseen tiehen esim. tuoreeseen lumeen.)
JOKO kirjoitti:Kun radiosta alkaa tulla ikäviä viestejä ilmavalvontaselosteen muodossa, ajetaan telakoneet metsään ja muut laitteet jätetään niille sijoilleen. Ukot ainoastaan painelevat puskien suojiin. Ajoneuvot tulee pyrkiä porrastamaan riittävästi, jotta yksittäinen rynnäkkö tai pommi/ohjus ei tuhoa kerralla useampaa ajoneuvoa.
Jos vihollinen pyrkii ns. lähieristämiseen niin tuota löysää annetaan vain vähän. Lisäksi tuo ilmasuojaan ryntääminen ei poista sitä ongelmaa mikä tulee esim. tuhotuista silloista ja sirotemiinoitteista.
Tuntuu myös unohtuvan, että nuo mekanisoidut pumput ovat niitä ykkösnyrkkejä- jos vihollisen tiedustelupartio, lennokki tai vaikka tiedustelukone näkee edes vilauksen CV, Leo tai BMP kalustosta niin kyllä A2:n tiedustelu-upseerilla syttyy varmasti lamppu.
JOKO kirjoitti:Jonkinlainen it pitää tietysti olla harhautteiden tueksi, jotta vastapuoli ei voi rauhassa ampua kaikkea liikkuvaa. Meillä ei ole mitään ongelmaa syöttää tiet täyteen valemaaleja. Näin pitää myös tehdä kaikilla suunnilla ja heti sodan alettua. Todelliset siirrot hukutetaan valemaalien tulvaan. Vastapuolen into valemaalien tuhoamiseen kyllä loppuu, kunhan ryntökoneita ja helikoptereita saadaan edes jollain prosentilla alas.
No kuinka monta tuollaista valemaali tai ilmasuojelukomppaniaa meillä vuosittain sitten koulutetaan? Julkisten lähteiden perusteella ei yhtään. Entä kuinka paljon kertautetaan reserviläisiä noihin tehtäviin? Ei tietääkseni ketään. Kai tämäkin asia sitten hoidetaan "harmaassa vaiheessa"???
Eikä mekanisoidut yksiköt kaipaa "jonkinlaista" ilmatorjuntaa vaan helvetin vahvan ilmatorjunnan. Aikoinaanhan Buk-kalusto oli suunniteltu panssaridivisioonan it-järjestelmäksi. Kun mekanisoitua pumppua siirretään niin käytännössä jokaisen metrin marssireitillä pitää olla suojattuna vähinkään stinger/igla tasoisella it:llä. Siltoja yms. "pullonkauloja" pitää sitten suojata vähintään jollain Crotale tasoisella kalustolla. Mieluiten sillan vieressä pitää sitten vielä olla valemaali ja paikalla pitää olla ilmasuojelukomppanian savutusyksikkö. Ihannetilanteessa paikalla on jopa ilmasuojelukomppanian GPS/Glonass häirintäyksikkö joka nostaa luotauspalloilla tai lennokilla häirintälähettimen ilmaan.
Mikä sitten tilanne on todellisuudessa esim. mek.tst.os:lla on pelkät sergeit ja itkk:t aseinaan. Mitään ilmasuojelu ja valemaali komppanioita ei ole olemassakaan.