Meriteollisuus ja telakat

Sitä päivää ei taida ihan heti tulla kun USA alkaa rakennuttaa murtajia maailmalla. Suunnittelutoimistoille tämä voi poikiakin jotain. Esimerkiksi kiinalaisten omistamalle Deltamarinille.
 
USA:ssa taitaa edelleen olla voimassa pykälät joitten mukaan valtion laivat pitää rakentaa kotimaan telakoilla. Pokkeuslupia voidaan myöntää, mutta se lienee harvinaista anakin isommissa hankkeissa. Näistä kirjoiteltiin ja muistaakseni neuvoteltiinkin Suomen ja USA:n kesken 1970-luvulla kun USA hankki Polar Star ja Polar Sea -murtajat. Wärtsilä taisi saada jotain osia suunnittelutyöstä.
 
Koronakurimuksesta kärsivät maailman suurimmat jättivarustamot Carnival Corporation ja Royal Caribbean Group taistelevat selviytyäkseen vaikeuksistaan kriisin yhä jatkuessa. Turun telakan suurimmat ja tällä hetkellä ainoat asiakkaat ovat joutuneet seisottamaan liiketoimintaansa täysin jo useita kuukausia, eikä loppua näy.

Yhtiöt ovat joutuneet massiivisiin sopeuttamistoimiin ja vahvistamaan rahoitustaan kaikilla keksimillään keinoilla, jopa yksityisten lomasaartensa myynnillä. Vientiluottoyhtiöt ovat myöntäneet niille velkalomaa. Esimerkiksi Carnival on vakuuttanut pärjäävänsä vaikka vuoden ilman tuloja markkinoilta keräämänsä kymmenen miljardin pääoman turvin, vaikka korona-ajan juoksevat kulut ovat 650 miljoonaa dollaria kuukaudessa.

Pientä valoa tilanteeseen tuo nyt se, että Saksan risteilymarkkinat alkavat pikkuhiljaa elpyä. Carnival Corporationiin kuuluva Aida-varustamo aloittaa elokuussa risteilytoiminnan kolmella aluksellaan.

– Ensin elpyy Saksa ja sitä seuraa Italia. Sen sijaan Yhdysvalloissa tai Aasiassa ei edes alustavaa aikataulua ole vielä voitu tehdä, maailman suurimman varustamon Carnival Corporationin toimitusjohtaja Arnold Donaldkertoo yhtiön talouskatsauksessa.

Carnival Corporation kertoi hiljattain lisätietoja talousnäkymistään julkistettuaan muutama viikko sitten synkän puolivuotistuloksensa. Yhtiö aikoo ottaa käyttöön tilaamistaan yhdeksästä uudislaivasta ensi vuonna ainoastaan kaksi ja kolme sitä seuraavana vuonna.

Yhtiö kuitenkin painottaa, että yhtään risteilijätilausta ei ole peruttu.

Carnivalin mainitsemista aluksista kolme on tilattu Turun telakalta. Alkuperäisen suunnitelman mukaan Carnivalin Mardi Grasin piti valmistua noin kuukauden päästä, sitten luovutus siirrettiin telakan aloitteesta lokakuulle. Carnivalin mukaan alus otetaan kuitenkin käyttöön vasta helmikuun 6. päivä 2021.

– Me emme edelleenkään vahvista sitä, koska alus luovutetaan meiltä asiakkaalle, tai muidenkaan tilauskirjassamme olevien risteilijöiden aikataulujen muutoksia. Neuvottelemme edelleen niistä asiakkaidemme kanssa, kertoo Meyer Turun viestintäpäällikkö Tapani Mylly.

Myllyn mukaan myös huhtikuussa alkaneet yt-neuvottelut ovat yhä kesken. Niitä ovat viivästyttäneet neuvottelut asiakkaiden kanssa.

Carnival Corporationilla on Turusta tilattuna jo pitkälle rakennettu Costa Toscana, sekä alun perin vuonna 2022 luovutettavaksi suunniteltu Carnival 2 -työnimellä kulkeva alus.

Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer on aikaisemmin sanonut, että telakan toiveena on venyttää tilauskirjaa nykyistä pidemmälle. Tällä hetkellä töitä on vuoteen 2025.

Turun telakan toinen pääasiakas, Royal Caribbean on pitänyt tilanteestaan hyvin matalaa profiilia, eikä esimerkiksi Turun telakalta tilatuista kolmesta Icon-luokan aluksesta ole kerrottu juuri mitään. Ensimmäisen Icon-aluksen tuotanto aloitettiin keväällä kaikessa hiljaisuudessa, mutta tuolloin Jan Meyer kertoi, että on epävarmaa, jatketaanko aluksen tuotantoa normaalissa tahdissa. Ensimmäisen Icon-aluksen suunniteltu luovutus oli vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä. Joidenkin tietojen mukaan alukseen olisi kuitenkin tuotu lohkoja telakoilta Baltiasta ja Puolasta.

– En voi tähän sanoa tällä hetkellä mitään, Tapani Mylly toteaa.

Telakalla työt ovat hänen mukaansa jatkuneet tilanteesta huolimatta normaalisti. Etätyötä tekevät edelleen ne toimihenkilöt, jotka voivat tehdä sitä.

Telakan porttien sisällä käy päivittäin noin 4000-5000 henkeä töissä.
 
väärä ketju
 
Viimeksi muokattu:
Kommenteissa Timotex kirjoittaa asiaa!

Jaa missä kommenteissa? En löytänyt tuolta nimimerkiltä nopeasti pläräten kommenttia ainakaan isojen lehtien sivuilta.

Eniten tässä huolettaa, että saattavat rakentaa nuo lautat Ausseissa...


Premier Peter Gutwein today said the Government had pulled out of its memorandum of understanding (MoU) with Finnish company Rauma Marine Constructions (RMC) and would instead set up a taskforce to investigate options within Tasmania and Australia.

...

Ferry operator TT-Line's board recommended the Government sign a contract with the Finnish company, but the State Government decided to go a different way.
 
Jaa missä kommenteissa? En löytänyt tuolta nimimerkiltä nopeasti pläräten kommenttia ainakaan isojen lehtien sivuilta.

Eniten tässä huolettaa, että saattavat rakentaa nuo lautat Ausseissa...


Premier Peter Gutwein today said the Government had pulled out of its memorandum of understanding (MoU) with Finnish company Rauma Marine Constructions (RMC) and would instead set up a taskforce to investigate options within Tasmania and Australia.

...

Ferry operator TT-Line's board recommended the Government sign a contract with the Finnish company, but the State Government decided to go a different way.
Sorry oli väärä kanava.
Australialaisyhtiö perui aikeensa tilata kaksi matkustajalauttaa Rauman telakalta koronaviruspandemian takia
https://www.hs.fi/talous/art-2000006577367.html?share=4ed5c0d6f6a21fd5b0852b617d97ea88
 
Sorry oli väärä kanava.
Australialaisyhtiö perui aikeensa tilata kaksi matkustajalauttaa Rauman telakalta koronaviruspandemian takia
https://www.hs.fi/talous/art-2000006577367.html?share=4ed5c0d6f6a21fd5b0852b617d97ea88

Tietenkin unohdin Hesarin. :D

Mielestäni tuossa kommentissa mainituilla seikoilla ei ole mitään tekemistä Rauman telakan nyt peruuntuneen tilauksen kanssa. Aussit eivät ole ostamassa käytettyjä laivoja. Laivue 2020 -projektin osaltakin kommentissa eletään vielä aiesopimusaikaa, vaikka laivakauppa varmistui viime syksynä...

Melko tyypillinen Hesarin kommentti. Vaikuttaa asiapuheelta, mutta faktojen kanssa on vähän niin ja näin.

Carnival myi muuten kaksi Helsingissä 90-luvulla rakennettua risteilijää romuksi.
 
Viimeksi muokattu:
Saako joku auki?
Murrin itse:
Turun telakan ongelmat voivat taas viedä hallituksen vaikeiden ratkaisujen eteen

Turun telakan pahin pelko on se, että risteilymatkojen alkaminen uudelleen venyy ensi vuoden puolelle.

Suomen meriteollisuudessa eletään hermostuttavia aikoja. Monet talouden alat ovat toipuneet poikkeustoimista, mutta risteilymatkustaminen on yhä käytännössä pysähdyksissä.

Risteilyalan ongelmat muodostavat merkittävän riskin Suomelle. Meyer Turun telakka ja sen ympärille rakentunut Varsinais-Suomen meriteollisuus ovat yksi Euroopan suurista telakkaklustereista ja Suomen teollisuuden tukijaloista.

Turun telakka on erikoistunut miljardiluokan loistoristeilijöihin. Sen tilauskirja koostuu Carnivalin ja Royal Caribbeanin ja TUI Cruisesin komeimmista aluksista. Nyt telakka ja varustamot käyvät neuvotteluja tilauskirjojen venyttämisestä. Kolme alusta Turusta tilannut Royal Caribbean on kertonut, että se on sopinut alustilaustensa myöhästyttämisestä keskimäärin kymmenellä kuukaudella.

Se tietää myös Turun tilausten myöhästyttämistä. Vuoteen 2025 mennessä Turussa valmistuvaksi tarkoitettuja aluksia rakennetaan hitaammin ja pidempään.

Töiden määrä Turussa vähenee, ja vaikutukset ulottuvat koko meriteollisuusverkostoon.

Suomen taloudelle Turun telakan merkitys on suuri, sillä telakan ympärille on rakentunut laaja kumppaniverkosto.

Risteilylaivojen valmistuksen kotimaisuusaste on suuri ja siten alan merkitys Suomen taloudelle huomattava. Toisaalta telakan merkitystä Suomen työllisyydelle vähentää, että suuri osa telakan työntekijöistä on ulkomaalaisia.

Valtioiden rooli risteilyalusten valmistamisen rahoituksessa on suuri. Suomen lisäksi Saksan, Ranskan ja Italian telakat haluavat pitää kiinni omista tilauksistaan. Italian Fincantieri-telakka on valtio-omisteinen, ja myös Saksassa tuetaan kotimaisia yrityksiä aggressiivisesti.

Suomessa tukia hoitaa valtion erityisrahoittaja Finnvera, jonka alus- ja telakkatakausten kokonaismäärä oli vuodenvaihteessa lähes 14 miljardia euroa.

Kriisin aikana Finnvera on muiden eurooppalaisten vientirahoittajien tavoin antanut varustamoille mahdollisuuden olla lyhentämättä velkojaan. Pankit suhtautuvat varustamoiden lainoihin nyt nihkeästi. Niinpä valtioiden on otettava riskiä omalle kontolleen, jos ne haluavat oman maan telakan tilausten säilyvän.

Tähän mennessä Finnvera on maksanut sen, mitä on maksaa pitänyt.

Meriteollisuudessa jännitetään koko ajan sitä, milloin ja miten risteilymatkustaminen käynnistyy. Euroopassa on yritetty järjestää joitain risteilyjä mittavin turvatoimin, mutta Yhdysvalloissa laivat seisovat viranomaisten määräyksestä ainakin syyskuun.

Jos matkustaminen ei pääse tämän vuoden aikana kunnolla vauhtiin, vaarana on risteily-yhtiöiden kaatuminen. Pahimmillaan voisi käydä niin, että Suomi heittää huonoa rahaa hyvän perään.

Valtio joutui pelastamaan Turun telakkaa viimeksi vuonna 2014. Silloin ratkaisu telakan vaikeaan tilanteeseen löytyi uudesta saksalaisesta omistajasta.

Viime kädessä päätökset Suomen meriteollisuuden tukemisesta ovat hallituksen asioita. Tilanne on ollut jo esillä hallituksessa, mutta vaikeimmat päätökset saattavat olla edessäpäin. Ne voivat tulla eteen nopeasti, mutta niiden vaikutukset ovat kauaskantoisia. Jos telakkateollisuus menetettäisiin, se ei tulisi takaisin.

Pääkirjoitukset ovat HS:n kannanottoja ajankohtaiseen aiheeseen. Kirjoitukset laatii HS:n pääkirjoitustoimitus, ja ne heijastavat lehden periaatelinjaa.
 
Viimeksi muokattu:
Saksalainen, Genting Hong Kongin omistama MV Werften on niin ikään vaikeuksissa samoista syistä ja emoyhtiö on jo keskeyttänyt laskujen maksamisen velkojille ja pankeille. Jos tuo telakka menee nurin, Turun telakan selviytymismahdollisuudet pitkässä juoksussa paranevat kilpailijoiden kaatuessa. Toki pitää selvitä siihen asti, että risteilymatkailu taas elpyy.

 
Back
Top