Meriteollisuus ja telakat

Viimeisin Suomessa rakennettu jäänmurtaja taisi olla Polaris vuonna 2016. Toivottavasti suunnittelutaidot on tallessa.
Toistaiseksi viimeinen Suomessa täysin suunniteltu jäänmurtaja, joka on rakennettu, on valmistunut lokakuussa 2019 Viipurin telakalla. Sitä ennen valmistui saman vuoden heinäkuussa kiinalaiselta telakalta Suomessa suunniteltu jäätämurtava tutkimus- ja huoltoalus. Tällä hetkellä Norjassa on rakenteilla Suomessa suunniteltu jäätämurtava risteilylaiva...
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Helsingin telakan jengille on toistaiseksi töitä. Toki uutisessa mainittu Kreml-yhteys on siinä mielessä riski, että nykyinenkin omistaja voi teoriassa päätyä pakotelistalle. Jos näin käy, Helsingissä tuskin rakennetaan laivoja enää koskaan, vaan Hietalahden telakan paikalle saadaan ne paljon halutut kovan rahan merenranta-asunnot. Ja ehkä hotellikin, joista Helsingissä on huutava pula.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Helsingin telakan jengille on toistaiseksi töitä. Toki uutisessa mainittu Kreml-yhteys on siinä mielessä riski, että nykyinenkin omistaja voi teoriassa päätyä pakotelistalle. Jos näin käy, Helsingissä tuskin rakennetaan laivoja enää koskaan, vaan Hietalahden telakan paikalle saadaan ne paljon halutut kovan rahan merenranta-asunnot. Ja ehkä hotellikin, joista Helsingissä on huutava pula.

Sosiaalista asumista ne sinne rakentavat. Se on ajan henki. Somalisuurperhe kelan sponsoroimana miljoonia kovalla rahalla maksavan asunnon naapuriin. Katso se on tasa-arvoa.

Mutta kyllähän se voisi halvalla lähteä uudelle omistajalle laivanrakennukseen. Olisi tälle yhteiskunnalle tulojen kannalta hyödyllisempää kuin tuetun asumisen neukkukuutiot. Jostain rahaakin pitäisi saada yhteiskuntaan, pelkän sen tuhlaamisen sijasta, tai musiikki loppuu sopivissa tuoleissa.
 
Stadin telakka laski toisen rakenteilla olevan matkustajalaivan kölin:

 
Mitä veikkaatte Vikingin uuden paatin reitistä kohti Suomea? Olisiko koillisväylä mahdollinen? Paljonko säästyisi aikaa?
 
Back
Top