Meriteollisuus ja telakat

Ei se ainakaan heikennä sitä. Kanadassa on ollut usein telakkateollisuus ja valtiolliset tilaukset poliittisen pelin kohteena (Itärannikko vs länsirannikko, ranskankielinen alue vs englanninkielinen alue).
Lisäksi Kanadan kansallisen laivanrakennusstrategian tavoitteena on herättää kotimainen laivanrakennusteollisuus uudelleen henkiin, joten on varsin epätodennäköistä, että he lähtisivät nyt tilaamaan Suomesta jäänmurtajia. Uudet raskaat, keskiraskaat ja kevyet jäänmurtajat on jo jaettu itärannikon Seaspanin ja Quebecin Davien välillä.

Kanada on myös hankkinut neljä "tilapäismurtajaa" tuuraamaan 70- ja 80-luvulla rakennettuja murtajia niiden ollessa telakalla elinkaarenpidennyksessä.
 
Botskeja on ilmeisesti tilattu kaksi. Kanadassa hoidettavan hankkeen arvoksi ilmoitettu +3miljardia dollaria. Ei aivan selvinnyt, että mitä dollareita, mutta jos CAD niin sekin olisi noin 2miljardia USD.

EDIT: no löyty tarkempia tietoja tästä Suomen tilauksesta:
"Ottawa will formalize on Saturday with Davie a firm contract of $3.25 billion for the construction of a polar icebreaker PolarMax, intended for the Canadian Coast Guard. Since Davie is not yet ready to build the entire 139-metre-long boat, but time is pressing, construction will be carried out partly in Lévis and partly in Helsinki, Finland. This transatlantic collaboration stems from the “ICE Pact” agreement signed in November 2024 by Canada, the United States and Finland. The Canadian workers will first train with their colleagues at Davie's Finnish subsidiary, which will begin producing modular interior and superstructure components. Then the workers will return to the country to begin production of the hull in Lévis. The modular components will then be shipped to Lévis, where the icebreaker will be finalized for delivery in 2030. "
 
Viimeksi muokattu:
Botskeja on ilmeisesti tilattu kaksi. Kanadassa hoidettavan hankkeen arvoksi ilmoitettu +3miljardia dollaria. Ei aivan selvinnyt, että mitä dollareita, mutta jos CAD niin sekin olisi noin 2miljardia USD.

EDIT: no löyty tarkempia tietoja tästä Suomen tilauksesta:
"Ottawa will formalize on Saturday with Davie a firm contract of $3.25 billion for the construction of a polar icebreaker PolarMax, intended for the Canadian Coast Guard. Since Davie is not yet ready to build the entire 139-metre-long boat, but time is pressing, construction will be carried out partly in Lévis and partly in Helsinki, Finland. This transatlantic collaboration stems from the “ICE Pact” agreement signed in November 2024 by Canada, the United States and Finland. The Canadian workers will first train with their colleagues at Davie's Finnish subsidiary, which will begin producing modular interior and superstructure components. Then the workers will return to the country to begin production of the hull in Lévis. The modular components will then be shipped to Lévis, where the icebreaker will be finalized for delivery in 2030. "
Jahas, eli sitten kun osaaminen on saatu siirettyä voidaankin Helsingin telakka lopettaa...
 
Jahas, eli sitten kun osaaminen on saatu siirettyä voidaankin Helsingin telakka lopettaa...
Noh, on sieltä useampikin aikaisempi omistaja koittanut siirtää tietotaitoa pois, laihoin tuloksin. Tässä pelissä on Helsingin telakalla tietty kokemuspohjainen etumatka. Epäilen, että tuskin kanadalaiset saavat kanttiinin ruokalistaa kummallisempia tuliaisia vietyä kotopuoleen. ;)
 
Todellisuus on tajuttu jenkeissäkin.

36kk on kohtuu tiukka aika, muttei mitenkään mahdoton. Kuten aiemmin arveltu, Trump tahtonee päästä hehkuttamaan vielä oman valtakautensa aikana ensimmäistä luovutettua jäänmurtajaa. Ilman Suomen telakoita, siihen ei liene mahdollisuuksia. (ellei sitten tahdo rakentaa Kiinassa/Venäjällä). Ainoa muu viime vuosikymmeninä jäissä kulkevia isoja laivoja rakentanut telakka lienee Wismar, mikä ei tuskin on tarjolla kun saksalaiset rakentavat siellä omia laivojaan nykyään.
 
Todellisuus on tajuttu jenkeissäkin.

36kk on kohtuu tiukka aika, muttei mitenkään mahdoton. Kuten aiemmin arveltu, Trump tahtonee päästä hehkuttamaan vielä oman valtakautensa aikana ensimmäistä luovutettua jäänmurtajaa. Ilman Suomen telakoita, siihen ei liene mahdollisuuksia. (ellei sitten tahdo rakentaa Kiinassa/Venäjällä). Ainoa muu viime vuosikymmeninä jäissä kulkevia isoja laivoja rakentanut telakka lienee Wismar, mikä ei tuskin on tarjolla kun saksalaiset rakentavat siellä omia laivojaan nykyään.
Eipä tuo taida onnistua muutoin kuin tilaamalla Suomesta. Jenkit ei osaa ja kanadalaisten touhukaan ei ole erityisen tehokasta, eikä edullista. Kanadalainen Seaspan yrittää kuitenkin apajille tarjoamalle diiliä, jossa se suunnittelee jäänmurtajat ja jenkit rakentaa, mutta eihän tuo ratkaise mitään jenkkien ongelmia. Se rakentaminen on tehotonta, hidasta ja kallista jenkeissä.

Jos ne on yhtään tosissaan tuon 40kpl kanssa ja huolissaan aikatauluista, niin kyllä niiden olisi melkein pakko tilata puolet niistä Suomesta. Ei ne muuten saa niitä ikinä.

Norjalaiset taisi tosin ostaa ei niin pitkä aika sitten jäänmurtajia Italiasta (: ja nyt se Meloni olis kyllä siellä Meloniensa kanssa Trumpia tapaamassa.
 
Rauman telakka neuvottelee nyt virallisesti jäänmurtajien rakentamisesta Yhdysvalloille.

"HS:n tietojen mukaan Rauman telakka neuvottelee enintään viiden keskikokoisen jäänmurtajan rakentamisesta ja tunnustelee lisäksi kolmen suuren jäänmurtajan rakentamista.

Viiden keskikokoisen aluksen tilauksen arvo olisi noin 2,5 miljardia euroa."

Mitään ei ole vielä siis allekirjoitettu, mutta kyllä siellä ihan virallisesti ollaan nyt kontakteissa Yhdysvaltojen rannikkovartioston kanssa. Kolmen suuren jäänmurtajan tilauksen arvo olisi vielä suurempi kuin tuo mainittu viisi keskikokoista. Nyt puhutaan siis vasta Rauman telakasta. Helsingissähän niitä myös rakennetaan ja viikko-pari takaperin paikallinen toimitusjohtaja vaikutti myös melko optimistiselta mahdollisten tilausten suhteen.

Kyllä mä itse uskon jo vahvasti, että Suomessa niitä tullaan rakentamaan ja vieläpä ihan merkittävä osuus. Suomesta tilatessa ne vain yksinkertaisesti saa huomattavasti nopeammin ja edullisemmin. Yhdysvalloilla on tietysti halu kehittää sitä omaa osaamistaan, mutta tarviiko siihen osaamisen kehittämiseen oikeasti yrittää rakentaa ne kaikki 40? Mielestäni ei.

Toteutuessaan olisi kyllä mahtava juttu Suomen telakoille, kun vielä ottaa huomioon, että näiden lisäksi Turun telakalla on jo tilauksia niistä jättiristeilijöistä ensi vuosikymmenen puolelle asti.
 
Rauman telakka neuvottelee nyt virallisesti jäänmurtajien rakentamisesta Yhdysvalloille.

"HS:n tietojen mukaan Rauman telakka neuvottelee enintään viiden keskikokoisen jäänmurtajan rakentamisesta ja tunnustelee lisäksi kolmen suuren jäänmurtajan rakentamista.

Viiden keskikokoisen aluksen tilauksen arvo olisi noin 2,5 miljardia euroa."

Mitään ei ole vielä siis allekirjoitettu, mutta kyllä siellä ihan virallisesti ollaan nyt kontakteissa Yhdysvaltojen rannikkovartioston kanssa. Kolmen suuren jäänmurtajan tilauksen arvo olisi vielä suurempi kuin tuo mainittu viisi keskikokoista. Nyt puhutaan siis vasta Rauman telakasta. Helsingissähän niitä myös rakennetaan ja viikko-pari takaperin paikallinen toimitusjohtaja vaikutti myös melko optimistiselta mahdollisten tilausten suhteen.

Kyllä mä itse uskon jo vahvasti, että Suomessa niitä tullaan rakentamaan ja vieläpä ihan merkittävä osuus. Suomesta tilatessa ne vain yksinkertaisesti saa huomattavasti nopeammin ja edullisemmin. Yhdysvalloilla on tietysti halu kehittää sitä omaa osaamistaan, mutta tarviiko siihen osaamisen kehittämiseen oikeasti yrittää rakentaa ne kaikki 40? Mielestäni ei.

Toteutuessaan olisi kyllä mahtava juttu Suomen telakoille, kun vielä ottaa huomioon, että näiden lisäksi Turun telakalla on jo tilauksia niistä jättiristeilijöistä ensi vuosikymmenen puolelle asti.
Jenkeillä on kiire joten pakkotilanne sen suhteen. Ainoastaan Suomesta saa riittävän nopeasti valmiita jäänmurtajia, opiskeluun menee vuosia...
 
Jenkeillä on kiire joten pakkotilanne sen suhteen. Ainoastaan Suomesta saa riittävän nopeasti valmiita jäänmurtajia, opiskeluun menee vuosia...
Niin ja itse tosiaan argumentoisin, että ei Yhdysvaltojen oikeasti edes kannata yrittää siihen, että ne pystyisi valmistamaan jäänmurtajia liukuhihnalta. Kyseessä on kuitenkin lopulta aika niche-ala. Mielestäni niille riittää siihen osaamisen kartuttamiseen se, että ne rakentaa vain pienen osan niistä itse. Kun tuo huhuttu 40kpl on saatu käyttöön, niin sitten niille varmaankin riittäisi se, että siellä on joku yksi telakka, joka (jatkuvasti) rakentaa niitä jäänmurtajia ja pitää yllä tuota tärkeää strategista osaamista. Jenkkien kannattaa panostaa massatuotannon suhteen muiden tyyppisiin laivoihin.
 
Back
Top