Meriteollisuus ja telakat

Miten on pitääkö tilaus kilpailuttaa EU:n laajuisesti? Jos vaikka Ruotsi haluaa halvat rungot Romaniasta.

 
Rauma Marine Constructionsin telakalla Raumalla rakennustöiden loppuvaiheessa oleva Aurora Botnia luovutetaan tämän vuoden heinäkuun puolivälissä. Heinäkuulle tarkentuneen luovutusajankohdan myötä pystytään RMC:n mukaan varaamaan riittävä aika polttoaineratkaisuja valmisteleville töille ja varmistamaan telakalle koronaturvallisen työskentely-ympäristö.

Aluksen tilaaja on varustamo Wasaline. Wasa Express jatkaa reitillä siihen saakka.

RMC kertoi jo maaliskuussa, että Aurora Botnian luovutus myöhästyy toukokuulta kesäkuun puoliväliin. Silloin laitetoimituksiin tuli viivästyksiä, minkä lisäksi ongelmia tuli helmikuussa tuotannon pysäyttämisestä. Työntekijöiden keskuudessa ilmeni tuolloin iso koronavirustartuntojen rypäs, ja noin 1 000 työntekijästä yli 300:lla todettiin tartunta.

Aurora Botnia palasi viime viikolla ensimmäiseltä merikoeajoltaan, jolla testattiin laivan suorituskykyä. Hyvin onnistuneen koeajon jälkeen RMC:n telakalla on valmistauduttu seuraavaan merikoeajoon, jolla keskitytään testaamaan laivan ensisijaisena polttoaineena käytettävää nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä.

Toisen merikokeen valmistelevien töiden myötä on tarkentunut myös Aurora Botnian luovutusaikataulu.

–  Kyseessä on uuden sukupolven matkustaja-autolautta, joka pystyy hyödyntämään polttoaineenaan LNG:tä, sähköä ja tulevaisuudessa myös biokaasua. Innovatiivisen polttoaineratkaisun valmistelevat työt ovat vieneet ennakoitua enemmän aikaa, minkä myötä luovutusajankohta on tarkentunut heinäkuulle, kertoo Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa tiedotteessa.

Heinimaan mukaan on myös erittäin tärkeää, että rakennustöiden loppuvaihe pystytään hoitamaan mahdollisimman koronaturvallisesti.

– Päätimme yhdessä tilaajan kanssa jo maaliskuussa, että tärkeintä on saada aluksen viimeistely- ja käyttöönottotöissä toimivien määrä pidettyä koronan kannalta turvallisissa rajoissa. Tässä olemme onnistuneet, ja koronatilanne on pysynyt telakalla rauhallisena. Heinäkuun luovutusaikataululla pystymme jatkamaan työskentelyä sen eteen, että alus saadaan luovutettua turvallisuudesta tinkimättä.
 
Meyer Turku aloitti maanantaina 14.kesäkuuta Royal Caribbean Internationalille rakennettavan Icon of the Seas –aluksen tuotannon. Myös laivan nimi julkistettiin tilaisuudessa.

Royal Caribbean -varustamo on tilannut Turun telakalta kolme Icon-jättiristeilijää. Kaikki Turusta tilaamat alukset rakennetaan ja peruutuksia laivatilauksiin ei ole tulossa koronaviruksen aiheuttamista viivästyksistä huolimatta.

Tuotannonaloitusta juhlistettiin maanantaina koronaturvallisesti telakan levyhallilla. Paikalla olivat Meyer Turun hallituksen puheenjohtaja Bernard Meyer, toimitusjohtaja Tim Meyer, Royal Caribbean Groupin hallituksen puheenjohtaja ja pääjohtaja Richard Fain sekä uusien laivojen varapresidentti Harri Kulovaara. Royal Caribbean Internationalin toimitusjohtaja Michael Bayley osallistui tapahtumaan etäyhteyden kautta.

Meyer Turku
Royal Caribbean Groupin hallituksen puheenjohtaja ja pääjohtaja Richard Fain painoi tuotannon käyntiin Turun telakan levyhallilla. Royal Caribbean Internationalin toimitusjohtaja Michael Bayley osallistui tapahtumaan etäyhteyden kautta.

Royal Caribbean Groupin hallituksen puheenjohtaja ja pääjohtaja Richard Fain painoi tuotannon käyntiin Turun telakan levyhallilla. Royal Caribbean Internationalin toimitusjohtaja Michael Bayley osallistui tapahtumaan etäyhteyden kautta.
– Sitouduimme Icon –luokan julkistuksen yhteydessä vuonna 2016 tuottamaan puhdasta energiaa merellä, ja kohta siitä on tulossa alan käytäntö, toimitusjohtaja Michael Bayley sanoi etäyhteyden kautta.

Meyer Turulle Icon of the Seas on sekä suuri haaste että mahdollisuus nousta jälleen laivanrakennuksen kärkeen. Varustamo Royal Caribbeanin tilaamien alusten ensimmäisen laivan rakentaminen aloitettiin jo viime keväänä matalalla profiililla.

– Olemme ottaneet tämän haasteen innolla vastaan. Nyt kun laivan tuotanto levyhalleissamme on alkanut, alamme nähdä suunnittelumme tulosten saavan fyysistä muotoa, toimitusjohtaja Tim Meyer kertoo tiedotteessa.

Valmistuessaan vuonna 2023 Icon of the Seas on ympäristöteknologialtaan edistyksellinen risteilylaiva. Laivassa on muun muassa vedenalaisen pohjan ilmavoitelu, jossa miljoonilla mikroskooppisilla ilmakuplilla rungon kitkaa vähennetään, sekä erittäin kehittynyt lämmön talteenottojärjestelmä, joka ottaa talteen ja käyttöön jopa kolme megawattia energiaa.
 

 

Raumalla testaus ja eristys purevat:
 
Back
Top