Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Merten sheriffi kirjoitti:
Eli käytännössä Suomen suto kyky nousee ww2 tasosta kylmän sodan aikaiselle tasolle. Uusia äänettömiä venäläisiä sukellusveneitä varten tarvitsisimme suto varustettuja helikoptereita ja torpedoita.
Kirottujen MITO alusten hinnalla olisimme saaneet vaikka mitä.:camo:

Eiköhän Rauma-luokan sutokyky ole ollut kohtuullisella tasolla jo aiemminkin. Mielestäni puheet "Suomen sutokyvyn nousemisesta" ovat aika rajuja viimeisen kymmenen vuoden aikana tehtyjen leikkausten jälkeen. Pelkästään Helsinki-luokan poistaminen leikkasi kykyä rajusti, joten näkisin, että parhaimmillaankin voidaan sutokyky saada palautettua lähelle 2000-luvun alun todella vaatimatonta tasoa. Hamina-luokkahan hankittiin ilman minkäänlaista sutokykyä. Ongelmaksi jää tälläkin sektorilla se, että alusyksiköiden määrä on todella pieni. Rauma-luokalla voisi kuvitella olevan jonkinlainen rooli Ahvenanmaan suunnalla, ei sen enempää.
 
Joo minä muistan kun näin sen telkkarista kun ne haasteli yks upseeri Helsinkiohjuslaivalla ja hän ei ymmärtänyt miksi ne otetaan pois.

Laiva toimii ja on hyvä aseistus...
 
Merivoimat ja Patria Aviation ovat allekirjoittaneet sopimuksen neljän Rauma-luokan ohjusveneen peruskorjaamisesta keskiviikkona 30. kesäkuuta Turussa.

Puolustusministeri Jyri Häkämies päätti peruskorjaamisesta 23. kesäkuuta 2010. Patria Aviation Oy on hankkeen päätoimittaja vastaten kokonaistoimituksesta. Rauma, Raahe, Porvoo ja Naantali peruskorjataan vuosina 2010 - 2013. Alusten on tarkoitus saavuttaa operatiivinen valmius vuodesta 2014 alkaen. Hankkeen tavoitteena on turvata alusluokan elinikä 2020-luvulle asti.

- Peruskorjauksella saavutetaan ajanmukainen suorituskyky Rauma-luokalle ja jatketaan sen elinkaarta. Rauma-luokalla on myös keskeinen rooli merivoimien tällä hetkellä ainoana sukellusveneentorjuntaan kykenevänä alusluokkana, totesi merivoimien komentaja, vara-amiraali Juha Rannikko.

Patrian toimitusjohtaja Heikki Allonen korosti hankkeen merkitystä kotimaiselle teollisuudelle.

- Hanke on myös erinomainen osoitus pohjoismaisesta teollisesta yhteistyöstä: alusten taistelujärjestelmän päivityksen tekee ruotsalainen Saab AB Security and Defence Solutions ja aluksille asennettavat uudet kaikumittainjärjestelmät toimittaa norjalainen Kongsberg Maritime, Allonen muistutti
 
Hejsan kirjoitti:
Rauma-luokalla on myös keskeinen rooli merivoimien tällä hetkellä ainoana sukellusveneentorjuntaan kykenevänä alusluokkana, totesi merivoimien komentaja, vara-amiraali Juha Rannikko.

Onpas merivoimien komentajaa informoitu huonosti komennossaan olevien yksiköiden suorituskyvyistä. Taitaa Kiisla-luokka olla merivoimien tehokkain sukellusveneentorjunta-alus ja sen lisäksi vielä Hämeenmaalla on lähes vastaavanlainen kyky.
 
peelo kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Rauma-luokalla on myös keskeinen rooli merivoimien tällä hetkellä ainoana sukellusveneentorjuntaan kykenevänä alusluokkana, totesi merivoimien komentaja, vara-amiraali Juha Rannikko.

Onpas merivoimien komentajaa informoitu huonosti komennossaan olevien yksiköiden suorituskyvyistä. Taitaa Kiisla-luokka olla merivoimien tehokkain sukellusveneentorjunta-alus ja sen lisäksi vielä Hämeenmaalla on lähes vastaavanlainen kyky.

Eikös meillä ole vedenalaisia sensoreita? Luulisi niiden näyttelevän merkittävää roolia sukellusveneiden havaitsemisessa. Sama kai se on vaikka soutuveneellä kippaisi pommin niskaan.
 
Mihin me suto kykyä edes tarvitsisimme? Suomen aluevedet ovat tunnetusti venäläisten sukellusveneiden suoja-aluetta. Sodan jälkeen niillä oli tukikohta Turussa ja vielä 80 luvulla tulivat tänne suojaan ruotsalaisten ajojahdeilta.
Kuulin isoisältäni vasta viikko sitten, että oli työtehtävissä Turun satamassa venäläisellä sukellusveneellä. Korjasi sähkölaitteita ja akkuja.
 
Jaha tämä kuva kuuluu tänne: Euro-spike LR merivoimien versio.
Vähän isompi kun maavoimein Spikeit
 
Kätevästi tuntuu hoituvan maalitietojen päivittäminen nykyään. Sukellusvenettä ei sentään löydy.

[attachment=386]
 

Liitteet

  • coast.webp
    coast.webp
    45.8 KB · Luettu: 43
Hejsan kirjoitti:
Jaha tämä kuva kuuluu tänne: Euro-spike LR merivoimien versio.
Vähän isompi kun maavoimein Spikeit

Nuo kuvat on turhan isoja. Kone kyykkää. Ota pois tai tee niille jotakin.
 
Ja mielellään voisi muutenkin säännöstellä pelkkää kuvaspämmiä, pelkällä kuvalla kun on loppujen lopuksi aika vähän annettavaa mihinkään keskusteluun.

Mieluummin vaikka tiedostavaa tulkintaa ja tiukkaa tekstiä :idea:
 
Museo kirjoitti:
Kätevästi tuntuu hoituvan maalitietojen päivittäminen nykyään. Sukellusvenettä ei sentään löydy.

Onks toi kuva tuolta marinetraffic.com sivulta. Ne näyttäis pitävän aina aika ajoin tota AISsia päällä. Tällä hetkellä ei näy mitään. Toi APRS.fi on myös hyvä kun sieltä saa noi historiatiedot vuosien takaakin.
 
Laitaan se tähän, kun se on merivoimien tråådi.

Landing Craft Task Unit

The Navy Command Finland (NCF) is planning to procure a number of fast landing crafts for personnel (LC) and auxillary equipment for landing craft task unit (LC TU).
The aim of the RFI is to gather information on the technical solutions for the LC TU and identify manufacturers'possibilities, readiness and willingness to participate inthe aquisition and the integration of the system.

EDA-3252
 
Hejsan kirjoitti:
Laitaan se tähän, kun se on merivoimien tråådi.

Landing Craft Task Unit

The Navy Command Finland (NCF) is planning to procure a number of fast landing crafts for personnel (LC) and auxillary equipment for landing craft task unit (LC TU).
The aim of the RFI is to gather information on the technical solutions for the LC TU and identify manufacturers'possibilities, readiness and willingness to participate inthe aquisition and the integration of the system.

EDA-3252

Se auxillary equipment for landing craft task unit (LC TU), tarkoitaa ko se konekivääri tai vaikka NEMO?
 
Museo kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Se auxillary equipment for landing craft task unit (LC TU), tarkoitaa ko se konekivääri tai vaikka NEMO?

Yleensä termi auxillary viittaa laivastoasioissa huoltoon.

Termi auxiliary tarkoitta yleisesti avustavaa tai apua tms., esim. auxiliary engine = apukone ( hjälpmaskin, laivalla sähköä tuottava generaattorimoottori ), auxiliary personnel = apu-/varahenkilöstö, auxiliary equipment = apuvälineistö.
Eli tässä tapauksessa tuo auxiliary equipment tarkoittanee alusten kunnossapitoon tarvittavia välineitä. Voivat olla esim. alusten maasiirtoihin tarkoitettuja lavetteja, telakointinostureita tms.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Mihin me suto kykyä edes tarvitsisimme? Suomen aluevedet ovat tunnetusti venäläisten sukellusveneiden suoja-aluetta. Sodan jälkeen niillä oli tukikohta Turussa ja vielä 80 luvulla tulivat tänne suojaan ruotsalaisten ajojahdeilta.
Kuulin isoisältäni vasta viikko sitten, että oli työtehtävissä Turun satamassa venäläisellä sukellusveneellä. Korjasi sähkölaitteita ja akkuja.

Joo, tuohan kuului rauhansopimuksen ehtoihin. Hinasivatpa suomalaiset noita suveja avomerelle ja takaisin, en usko että ihan liian mielellään.

Rannikonpuolustaja-lehdessähän noista suto-episodeista on jonkun verran kirjoiteltu ja henki on ollut aika (jälki)uhoava... On jopa muuan kapteeni käskenyt ihan päin ajaa ja koviakin panoksia on mereen lykätty. 40 vuotta myöhemminhän sitä on helppo omalla sotaisuudella uhota, ei ole dokumentteja muita jäänyt kuin vuosien varrella paisutetut tarinat.
 
Onko tämä vaan paraatikalustoa? meinaan sitä ohjusta

syksyvene.jpg
 
Back
Top