Merivoimien kehitysnäkymät

Zumwaltissa VLS putket ovat pitkänä nauhana laivan kylkiä pitkin. Juurikin suojatakseen alusta. Se on uusin uusista, joten päinvastainen ajatus eli kaikki läjään selkärangan päälle kuulostaa kyllä erikoiselle.
 
Zumwaltissa VLS putket ovat pitkänä nauhana laivan kylkiä pitkin. Juurikin suojatakseen alusta. Se on uusin uusista, joten päinvastainen ajatus eli kaikki läjään selkärangan päälle kuulostaa kyllä erikoiselle.

Tai ne on siis jaettu kahteen nippuun keulakannen sivuille. Tämä ei liene kokonaan erillään siitä että keulaan on pitänyt mahduttaa myös kaksi h...tin isoa tykkiä. Siiloissa on muistaakseni mietitty turvallisuutta muutenkin ja ne on tehty vähän niin kuin länsitankkien ammusvarastot. Eli jos siilossa räjähtää suuntautuu voima enemmän kyljestä ulos eikä napsauta laivaa keskeltä poikki. Iso runko antaa myös eri tavalla mahdollisuuksia järjestelyihin kuin fregatti saati korvetti. Pienemmissä aluksissa ainakin järeämmät siilot on niukkojen tilojen takia jatkossakin pakko sijoittaa keskilinjalle tai sitten nostaa ne ylemmäs kansirakenteeseen.
 
Combattante BR71 -korvetissa on 71-metriseen alukseen tehty tilaa kopterihangaarille sijoittamalla 2x4 VLS-kennot kansirakennelman takaosaan laidoille. Ylemmässä kuvassa Arabiemiraattien Baynunah-luokan alus, johon tosin valittu vaakatasoon laukova RAM-ohjusjärjestelmä.

BAY_full1.jpg

bay_full2.jpg


https://cmn-group.com/products-and-services/military-vessels/combattante/combattante-br71/
https://en.wikipedia.org/wiki/Baynunah-class_corvette
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Israelin suurkauppa Intian laivaston it-aseistuksesta allekirjoitettu.
Laitetaan tämä uutinen tähän ketjuun, kun en muutakaan nyt keksi.

Israel signs $630 million contract with Indian Navy
State-owned Israel Aerospace Industries announced today that it has signed a huge contract with the Indian Navy. The contract is worth $630 million and according to IAI Director General Yossi Weiss, it will strengthen “the company’s status as a global leader in the domain of aerial defense systems.”
May 21, 2017, 1:30PM Becca Noy

missiledealisraehodo2105.jpg

Barak 8 system Photo Credit: IAI/Channel 2 News


Israel Aerospace Industries announced on Sunday that it has signed a $630 million contract with the Indian Navy. According to the deal, the state-owned Israeli company will provide four Indian Navy ships with air and defense missile systems.

This is the first time that a contract will be carried out with the Indian government company Bharat Electronics Ltd. Before the deal was signed, the Israeli Barak 8 long-range surface-to-air missile system (LRSAM system) was successfully tested last week from an Indian Navy ship. During the test, the missile system proved once again that it can identify an airborne threat and destroy the target.


IAI Director General Yossi Weiss stated: “This deal joins the list of deals that the IAI has signed in the past decade with the defense forces in India and it strengthens the company’s status as a global leader in the domain of aerial defense systems. The integration of the Indian government company BEL in the deal is a step forward in our relationship with the Indian industry as part of the ‘Make in India’ policy.”

http://www.jerusalemonline.com/news...n/israel-gets-huge-indian-navy-contract-28597
 
Luulisi nousevan riski poliittiseen puuttumiseen, sillä yhden tarjoajan kisa vaikuttaa irvokkaalta.

Trumputtimen kampanjalupaus 350 aluksen laivastosta osoittautui täydeksi sonnaksi. Ei lisännyt yhtään Obaman esitykseen, mutta yksi LCS, joka on laitettava ilmeisesti telakkatukisyistä keskusteluttaa. USN ei haluaisi.

We have heard persistent rumors that OMB director Mick Mulvaney added a second Littoral Combat Ship at the last minute after a working group warned him that buying only a single LCS would shutter one of the two shipyards involved. “There’s a discussion right now on whether or not we add some additional Littoral Combat Ships,” Mulvaney told the Hugh Hewitt Show on May 4th. “We did not add any of those as part of this $21 billion dollar request…The Navy doesn’t want them.”

Asked point-blank today whether the Navy might yet submit a supplemental request for a second LCS, the Navy budget chief, Rear Adm. Brian Luther, shot the possibility down in the Navy budget briefing here today: “We are not submitting an amendment (to the budget) for a second LCS…. I have not been directed to create or submit a second budget submission.”

In fact, not only does the Trump budget submitted today fail to add any ships, it actually cuts the Shipbuilding & Conversion, Navy (SCN) account by more than one billion dollars, from the $21.2 billion enacted in 2017 to $19.9 billion requested for 2018.

That’s a major disappointment to Navy advocates. Admittedly, we were never going to get a 350-ship Navy overnight. The service now stands at 275 and the Congressional Budget Office says growing to 355 could take 18 years. But the Chief of Naval Operations had very publicly said shipbuilders could ramp up production in the near term. Now any progress towards 350 is delayed at least a year — perhaps more.
http://breakingdefense.com/2017/05/no-new-ships-trump-cuts-navy-shipbuilding-aircraft-procurement/
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi nousevan riski poliittiseen puuttumiseen, sillä yhden tarjoajan kisa vaikuttaa irvokkaalta.

Trumputtimen kampanjalupaus 350 aluksen laivastosta osoittautui täydeksi sonnaksi. Ei lisännyt yhtään Obaman esitykseen, mutta yksi LCS, joka on laitettava ilmeisesti telakkatukisyistä keskusteluttaa. USN ei haluaisi.

http://breakingdefense.com/2017/05/no-new-ships-trump-cuts-navy-shipbuilding-aircraft-procurement/
Ei taida olla Reaganin perillinen sittenkään.. :rolleyes:
 
Olisiko jotakin tekemistä huollettavuuden ja käsiteltävyyden takia? Jos se siilo on jotakin seinää vasten, niin siltä puolelta ei pääse huoltamaan. Muita syitä saattaa olla lataaminen. Tietääkseni jenkkilaivastolla on huoltoaluksia jotka kykenevät lastaamaan noita ohjuksia aluksiin. Mahtaisikohan onnistua jos ne siilot olisi ympäriinsä laivaa? Jonkinlaista nosturiahan siinä on kuitenkin käytettävä.

VLS:t ladataan satamassa. Aikaisemmin Ticoissa oli latausnosturi merellä latausta varten, mutta se oli hidasta ja vaarallista.

Voisiko olla niin että siilopaketin ympärille tulee aina ylimääräistä tilaa vievää tavaraa jonka määrä tietysti moninkertaistuisi mikäli setti hajautettaisiin? Näin ohjukset veisivät nykyistä enemmän tilaa tai sitten niitä olisi vähemmän? Mitään teknistä estettä hajauttamiselle/ripottelulle ei kaiketi sinällään ole. Kun sitä ei kuitenkaan ole missään tehty lienee kyse siitä ettei moista ole kukaan koskaan missään katsonut tarpeelliseksi. Voi siis olettaa että haitat olisivat hyötyjä suuremmat. Ja ainakin jenkkialuksissa siiloja on jo jaettu etu- ja takakannelle ( Burke&Ticonderoga ). Aika vähän laivoissa myös on alueita joissa mojova osuma ei joka tapauksessa tekisi kipeää ja rampauttaisi toimintaa.

VLS:t on taloudellisenta tehdä jonkunkokoisissa moduuleissa. Näin saadaan johdot ja kaapelit yhteen nippuun, ja ennenkaikkea palokaasujen poistomekanismi:
BAE-Systems-Lands-MK-41-VLS-Contract-Options.jpg


Eli 8 siilon modulissa on keskellä siiloille yhteinen palokaasun poistoventtiili. Zumwaltin Mk57:ssa on moduulit pitkittäin ja tämä lisää ratkaisun painoa. 4 siilon Mk57 painaa yhtä paljon kuin 8 siilon Mk41.
Kyllähän tämän näkee jo alusten statseista, Arleigh Burkeissa on 96 siiloa 9000 tonnin aluksessa, Zumwaltissa on 80 siiloa 14500 tonnin aluksessa. Zumwaltissa on isommat ja raskaammat tykit tilaa viemässä mutta silti.
 

Olikos meikäläinen jäänmurtajaosaaminen jo mukana tuossa selvitystyössä? USS Backswimmer ja USS Strider, here we come!

Tähän suuntaan on oltu menossa fantasian tasolla jo aiemmin toisessa ketjussa.
Olipas herkullinen heräte, täytyykin kertoa hankkeesta, jonka on varman HuHun mukaan tarkoitus korvata laivastollemme aiemmin suunnitellut sisävesijäänmurtajat:

Paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa. Murtajan luulisi kestävän vähän kolistelua ja azipodeilla voidaan muuttaa kulkusuuntaakin kohtuullisen näppärästi. Vihollisen juorukello- luokan ohjushävittäjän koettaessa puskea kylkeen meurautettaan ruori styyrpuuriin ja pyöräytetään keulat vastakkain jyräten häiriköivä kippo massalla aaltojen alle. "Oho! Sori siitä." Sen jälkeen otetaan pressut tykkitornin ja ohjuskontin päältä pois.

Hampaisiin asti aseistettu törmäyspaikalta poistuva taistelujäänmurtaja FNS Malluainen munii syvyyksiin tilanteen alkaessa eskaloitua muutaman miinan ja niille kaveriksi sementtikuorisen tuhoojadroneminivedenalaisen, joka jää pohjaan kytikselle odottelemaan vastapuolen laivasto- osastoa. Saimaannorppa -luokan häivedrone odottaa kärsivällisesti passiivimoodissa ja iskee kun tilanne on otollinen.

Samaan aikaan FNS Malluaisen sisaralus FNS Vesikirppu suuntaa kokka kohisten kohti Ahvenanmaata. Alueelle on tunkeutunut tuntematon "rahtilaiva", jonka sisuksista purkautuu pysäytettäessä yllättäen muutama liukas pikkupirulainen, jotka koettavat luikahtaa karkuun. Tykkitornissa käy kolina, kun kranaatteja survotaan putkeen, mutta kotvasen kuluttua aaltojen yllä vallitsee hiljaisuus.
 

Tuntuu hullulta ajatukselta. Hidas jäissä kolisteleva jäänmurtaja on ehkä huonoin alusta asejärjestelmille. Yhdysvaltain rannikkovartiostolla on muutenkin krooninen pula jäänmurtajista ja nyt laivasto haluaa tehdä niistä "oikeita" sotalaivoja...

edit: Noh, sikäli kun Venäjä on rakentamassa peräti kahta ohjuksin varustettua metrin paksuisissa jäissä kulkevaa partioalusta, niin ehkä tämä on tarpeen.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top