Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mielenkiintoinen heitto. MD500 / OH-6 Littlebird on merenpäällä vähän huono koska se on yksimoottorikone. Ehkä 15 min päähän voisi lentää rannikolta mutta tuskin kauemmaksi.
Mites tuollainen EC-135:
Fantail on myös paremmin suojattu pyrstöroottoriratkaisu.
Joku uusilta korveteilta operoiva kevyesti aseistettu miehittämätön kopteri voisi olla mahdollisuuksien rajoissa.
Se seikka että vastapuoli rakentaa uuden tyyppisiä, tulivoimaisia ja nopeita veneitä ei voi jäädä vastaamatta. US NAVYn ja Israelin kyky vastata rannikoilla sekä saaristossa asymmetriseen + symmetriseen sodankäyntiin nojaa jatkossa pinta-aluksissa LCS:n ja Saàr korvettien lisäksi nopeisiin taisteluveneisiin.
Meille tulivoimaisen ja nopean veneen hankinta olisi samanlainen etu kuin aikoinaan saaristolaivaston tykkisluupit, jotka näyttelivät soutufregattien ja tykkijollien kanssa merkittävää osaa suomen rannikoilla käydyissä voitokkaissa taisteluissa.
Talvella taas purku voidaan tehdä ääritapauksessa riittävän kantavalle jäälle.
Ei tarvitse ohittaa. Reitti voi mennä Bornholmin pohjoispuolelta ja edelleen Öölannin ja Gotlannin länsipuolelta.Kalingradia ei edelleenkään tulla ohittamaan mikäli rahtilaivat halutaan upottaa.
Venäjän kykyä estää muiden toimintaa Itämerellä liioitellaan, Ruotsin puolustusvoimien tutkimuslaitos arvioi
Läntisessä keskustelussa usein esiin nousevaa Venäjän A2/AD-kykyjen muodostamaa (anti access, area denial) uhkaa on Ruotsin puolustusvoimien tutkimuslaitos FOI:n mukaan liioiteltu. Siitä huolimatta Venäjän järjestelmiin vastaaminen vaatii tutkijoiden mukaan toimia.
A2/AD-kyvylle ei ole suoraa suomenkielistä vastinetta. Sillä tarkoitetaan käytännössä kykyä estää etäältä mahdollisen vastustajan operointi ja pääsy tietylle alueelle. Usein puhutaan pitkän kantaman sensori- ja asejärjestelmien muodostamista ”kuplista”. Niillä viitataan esimerkiksi meri- ja ilmatorjuntaohjusjärjestelmiin, sekä liikuteltavien ballististen Iskander-ohjusten kaltaisiin aseisiin. Venäjä on ottanut viime aikoina runsaasti tällaisia asejärjestelmiä käyttöön Itämerellä. Niiden luomalla kuplalla voidaan suojata esimerkiksi omien joukkojen siirtoja ja estää vastustajan joukkojen liikkeitä.
FOI:n apulaistutkimusjohtaja Robert Dalsjön ja tutkija Michael Jonssonin tästä löytyvä raportti on otsikoitu ”kuplan puhkaiseminen”.
– Tulemme raportissamme siihen tulokseen, että Venäjän A2/AD-kyvyt ovat vähemmän tehokkaita kuin Venäjän asevoimat tai länsimainen lehdistö väittävät, Dalsjö toteaa FOI:n tiedotteessa.
Etenkin ohjusjärjestelmien tehokkaita kantamia tai kykyä osua kohteisiin yliarvioidaan usein.
– Kymmenien kilometrien päässä olevan kohteen havaitseminen ja sitä vastaan iskeminen on ensinnäkin paljon vaikeampaa kuin ihmiset luulevat, Robert Dalsjö jatkaa.
Raportissa huomautetaan esimerkiksi, että Venäjän kehittyneen S-400-ilmatorjuntaohjusjärjestelmän kantamaksi mainostetaan 400 kilometriä. Todellisuudessa kantama on ruotsalaisten mukaan 150-200 kilometriä ja matalalla lentäviä ohjuksia vastaan jopa vain 20 kilometriä.
Tätä oon yrittäny vuosia selittää huonolla menestyksellähttps://merivoimat.fi/artikkeli/-/a...la-tilannekuvalla-valmiudella-ja-yhteistyolla
Meriliikenne turvataan kattavalla tilannekuvalla, valmiudella ja yhteistyöllä
Meriyhteyksien turvaamisen tavoitteena on varmistaa meren käytettävyys Suomen väestön elinmahdollisuuksien turvaamiseksi, talouselämän toimintaedellytysten ylläpitämiseksi ja maanpuolustuksen tarpeiden täyttämiseksi. Laivakuljetusten osuus Suomen viennin määrästä on 90 % ja tuonnista 80 %, joten Itämeren tulee säilyä käytettävänä niin rauhan kuin kriisinkin aikana.
Meriyhteyksien turvaaminen voidaan jakaa meriliikenteen toimintaedellytyksien ylläpitämiseen, meriliikenteen johtamiseen ja meriliikenteen suojaamiseen.
Tilannetietoisuus, valvonta, tiedustelu ja turvallisen merialueen ylläpito alueellisen koskemattomuuden turvaamisen keinoin ovat tärkeimpiä passiivisia keinoja.
Aktiivisiksi luetellaan puolestaan merioperaatioiden osana tehtävät tulenkäyttötoimenpiteet ja mm. miinoittaminen.
Liian usein meriliikenteen suojaaminen mielletään "ajamiseksi suojattavan kohteen vieressä".
Se voi joskus olla sitäkin, mutta pääosa suojaamisesta täytyy tapahtua muilla keinoin, kuten valvonnalla, tilannekuvan ylläpidolla sekä mm. valmiudella tulenkäyttöön ja miinoittamiseen.
- Kaiken perusta on kuitenkin kattava tilannekuva ja arvio sotilaallista uhkista. Näiden perusteella muut merelliset toimijat ohjaavat meriliikennettä turvallisille reiteille, Muurinen tarkentaa.
- Meriyhteyksien turvaaminen vaatii laajaa yhteistyötä eikä onnistu yksinään. Merivoimat toteuttaa tätä tehtävää kiinteässä yhteistyössä muiden viranomaisten ja merellisten toimijoiden kanssa.
Uusi alusluokka lisää suorituskykyä ja sopii Suomen olosuhteisiin
Merioperaatioiden päämäärä on meren hallinta aina satamista tärkeimpien väylien kautta kauas merelle. Meriliikenteen käytössä olevan merialueen ja Suomeen johtavien väylien hallinta edellyttää hyvää tilannekuvaa saaristosta ja mereltä, minkä takia mm. yhteistyö rannikko- ja laivastojoukkojen sekä maa- ja ilmavoimien joukkojen kanssa on tärkeässä roolissa. Meriliikenteen turvaamiseen matala Itämeri ja rannikon tiheä saaristo ovat yhtä aikaa mahdollisuus ja haaste.
- Saaristo luo toki suojaa. Toisaalta Suomeen tulevan meriliikenteen käyttämät väylät ovat rajalliset. Vuodenajat eivät juuri vaikuta kauppamerenkulkuun, sillä se pyörii ympäri vuoden.
Saariston merialue jäätyy lähes aina, joten myös meiltä vaaditaan toimintakykyä merenkäynnistä tai jäätilanteesta riippumatta.
- Meriliikenteen turvaaminen ja siihen käytettävät keinot ovat täysin uhkariippuvaisia. Pääsääntö on, että kaikki Suomen satamat pitäisi pystyä pitämään auki mahdollisimman pitkään.
Elämänlankamme päättyy satamiin ja kansantaloutemme vaatima kauppatavara lähtee siitä eteenpäin.
Uusien Pohjanmaa -luokan monitoimikorvettien vahvuus myös meriliikenteen turvaamiseen liittyen on sen kyvyssä valvontaan, suojan tarjoamiseen sekä toimintakykyyn ympärivuoden.
- Uudet alukset kykenevät laskemaan miinoitteita, käyttämään tulta pinnalle, pinnan alle ja ilmaan. Ne ovat aluksia jotka voivat kaukosuojata tai lähisuojata meriliikennettä.
Nykyiseen kalustoomme verrattuna tuleva laivue on huomattavasti kyvykkäämpi. Sillä ei vain korvata poistuvia aluksia, vaan parannetaan meripuolustuksen suorituskykyä
Asejärjestelmien ja teknologian kehittyessä uuden teknologian hyödyntäminen on avainasemassa, kun merivoimat toteuttaa omia tehtäviään.
Tilannekuva säilyy kuitenkin keskiössä.
- Maailmalla on kokeiltu mm. miehittämättömiä aluksia ja asejärjestelmiä, joilla on varmasti jonkinlainen rooli tulevaisuuden merisodankäynnissä.
Kaiken päätöksenteon ja arvioinnin taustalla säilyy silti ihminen, Muurinen muistuttaa.
On listannut suurinpiirtein kaikki ja maan taivaan väliltä, joten melko vähäinen informaatioarvo.
Britit miettivät Harpoonille korvaajaa ulkomailta kun oma uusi ohjustyyppi FC/ASW on vasta suunnittelupöydällä. Myös Gabriel V mainittu.
https://www.navalnews.com/naval-new...s-notice-for-interim-ssgw-anti-ship-missiles/
On listannut suurinpiirtein kaikki ja maan taivaan väliltä, joten melko vähäinen informaatioarvo.
Olisin kuitenkin laittanut Gabrielin pois luokasta less likely, koska sen muut näyttävät olevan aika eksoottisia. Suomen laivaston osto on kelpo näyttö ja Israel tavanomaisempi kauppakumppani. Brexit-Britannia ei vain ole kovin todennäköinen Gabrielin ostaja. Saattaa olla geopoliittisesti viisasta ostaa LRASM tai Harpoon Block 2+. NSM myös menee joten kuten. RBS:llä lähinnä huumoriarvo tästä näkökulmasta.
J0ss0n
The Singaporean Formidable-class frigates using the Gabriel 5/ANAM is actually a rather plausible theory.
But also, why not the British Type 45 destroyers and the future Type 26 frigates? It’s said that they have just old Harpoon launchers recycled from the decommissioned Type 22 frigates – and there’s been high obscurity regarding the ASM armament of both of the classes in general. After a request based on the British Freedom of Information act, only that the Type 45 class use recycled launchers was revealed, not even the missile type. What is even more odd is that the Royal Navy has said that their Harpoon Block 1C missiles (RGM-84D) were to be taken out of service in 2018, and they made a deal with Boeing to just to supply the launchers with spare parts at the price of US$ 2.5M, which isn’t enough for any missiles. Curiously, that’d leave the Royal Navy without an ASM for over 10 years or so.
https://ukdefencejournal.org.uk/united-kingdom-purchases-harpoon-missile-upgrades-support/
The British also have a history of secrecy of arms deals with Israel, most notably the British using the Spike NLOS system (under the name Exactor), for 4 years even before the existence of the whole Spike NLOS system was revealed by Israel.
August 11, 2018 at 4:28 pm
Tästä MD-500 projektista oli aika pitkä topiikki muualla foorumissa ja itse ehdotin siellä nykyisten harjoitusversioiden päivittämistä light-attack versioihin, pelkkien harjoituskopterien sijasta. Eipä kerännyt hurraahuutoja (tyypilliset kommentit olivat luokkaa "liian kallis", "ei sovi meille" yms.).Kyllä. Miten olisi se Little Bird kauko-ohjauksella? Ei tarvitse ryhtyä edes ensimmäiseksi asiakkaaksi, vaikka muu käyttäjäkunta onkin "rikkaampia valtioita". Esimerkiksi neljä kappaletta Hellfire-ohjuksia tekee minuun vaikutuksen noin pienessä kopterissa.
Spike on hyvä mutta sillä ei oikein tuhota jalkaväkeä saaristossa tai rannikolla. Jotain konkreettista tykistön tai heittimistön muodossa tarvitaan.Veikkaisin, että ilma on uusi vahva elementti rannikonkin merisodassa. Dronet, Spike-NLOS, Kamikaze-dronet, meritorjuntaohjukset jne muodostavat aika ikävän haasteen rannikko-oloissa ilmestyessään saaren takaa. Esim. NLOS kantama on luokkaa 30km, millä yltää merkittävän pitkälle. Ja se on enemmän kuin riittävä teholtaan taisteluveneitä vastaan. NLOSin voi asentaa ehkä jopa Jurmoonkin? Siinä olisi todellinen köyhän miehen rannikko-ohjusvene..
Se riippuu mitä ostetaan ja mitä halutaan. Kannattaako hankkia vaikka kymmeniä kappaleita uutta meto-tyyppiä vai käyttää monitoimista täsmäpommia sekundaariroolissa?Lisäksi HX:n uudet kaukaa laukaistavat täsmäaseet tulevat todennäköisesti toimimaan erinomaisesti myös botskeja vastaan. Toki, riippuen siitä, miten sitä kykyä päätetään rakentaa.
Minusta JSM on varteenotettava vaihtoehto F-35:n tapauksessa. En nyt äkkiseltään näe miksei JSM voisi korvata myös JASSM:ia, kun kerran kunnon land-attack-kykyä ja yli 500km kantamaakin on sille luvattu. Ainakaan mitään tutkahakuista "puhdasta" pintatorjuntaohjusta, millä maakohteisiin iskeminen on toissijainen kyky, ei mielestäni ole järkevää integroida HX:ään.Tiedossa jo on että konetyypistä riippuen vaihtoehtoina on MBDA Marte ER, Exocet, JSM, LRASM, Harpoon ja Saab Gungnir. Merivoimat hylkäsi PTA 2020 tarjouksessa valtaosan noista, joten hankittaisiinko niitä hävittäjien yhteydessä enää? Tiedossa ei ole että saako Gabrielista ilmalaukaistavaa versiota mutta se olisi järkevin ratkaisu tai sitten tyytyä monitoimipommeihin kuten AGM-154C1 block III.
The JSM is a fifth-generation long-range, anti-ship and land-attack cruise missile that employs an imaging infrared seeker that enables autonomous target recognition, and a two-way data link to power target-update, retargeting and mission-abort capabilities.
Tästä MD-500 projektista oli aika pitkä topiikki muualla foorumissa ja itse ehdotin siellä nykyisten harjoitusversioiden päivittämistä light-attack versioihin, pelkkien harjoituskopterien sijasta. Eipä kerännyt hurraahuutoja (tyypilliset kommentit olivat luokkaa "liian kallis", "ei sovi meille" yms.).
Jos sitä realismia nyt sitten lisätään peliin, niin ehkäpä kunnon monitoimikopterit 4-5 kpl, joilla hätistellään sukellusveneitä, pintamaaleja ja kuljetetaan joukkoja tai sitten pelkät lennokit voisi tulla kysymykseen eli joko-tai. Uusia koptereita ei kyllä tule, ainoastaan rajan Super Pumat olisi realistista päivittää paremmin maanpuolustusta palvelemaan.
Yksimoottorikoneet on taas merellä aika heikoilla varsinkin kovissa säissä, joten MH-6 / MD-500 ei siellä pärjää. Ainoastaan erikoisjoukkojen tukemiseen maa-alueilla ja ake:ssa siitä voisi olla hyötyä mutta sen selviytymiskyky ilmatorjuntaa vastaan on heikko.
Se riippuu mitä ostetaan ja mitä halutaan. Kannattaako hankkia vaikka kymmeniä kappaleita uutta meto-tyyppiä vai käyttää monitoimista täsmäpommia sekundaariroolissa?
Muistaakseni silloin kaavailit niitä erikoisjoukkojen tukemiseen ja keskustelu koski muutoinkin miehitettyä versiota. En tosiaan usko, että miehitettyjä koptereita kannattaa muokata/hankkia noin kapea-alaiseen toimenkuvaan.