Minusta JSM on varteenotettava vaihtoehto F-35:n tapauksessa. En nyt äkkiseltään näe miksei JSM voisi korvata myös JASSM:ia, kun kerran kunnon land-attack-kykyä ja yli 500km kantamaakin on sille luvattu. Ainakaan mitään tutkahakuista "puhdasta" pintatorjuntaohjusta, millä maakohteisiin iskeminen on toissijainen kyky, ei mielestäni ole järkevää integroida HX:ään.
JSM:n taistelukärki on 100 kg + 20 kg titaanikuori ja vastaavasti JASSMin tst kärki on se 110 kg r-ainetta mutta siinä on 300 kg terästä/titaania kovien maalien läpäisemiseen joten JASSM kykenee tuhoamaan kovia ja syvällä olevia maaleja kuin puolikovia/pehmeitä. JASSM voidaan melko varmasti päivittää pidemmän kantaman versioon myöhemmin tai ainakin parantaa sen ominaisuuksia huomattavasti kantaman yms. osalta. ER-versio kantaa nyt 930 km joten JSM jää selvästi siitä myös kantamassa. JASSMin taival on vasta alussa suomessa ja maailmalla. Sekin kertoo jo jotain jos BAE tarjoaa Eurofighterin kanssa Storm Shadowia meille(vasta integroitu ) ja se puikko tuli käyttöön 2 vuotta JASSM-A versiota aikaisemmin.
Pintavalvontaan ja kevyeen vaikuttamiseen varustettu edullinen peruskopteri on melko varmasti edullisempi hankintakustannuksiltaan kuin raskaamman pään "lennokit". SUTO-kopteri taas ei välttämättä ole enää paljoa kalliimpi kuin raskaamman pään "lennokki". AW159 Wildcateja myytiin Filippiineille 50 miljoonan euron kappalehinnalla sisältäen koulutusta ja tuotetukea.
Kaikkeahan voi tietysti haluta mutta todellisuudessa olemassaolevien suorituskykyjen maksimointi ja täydentäminen pitkän kantaman/toiminta-ajan valvonnalla (UAS) saataisiin eniten katetta rahalle. En kannata vähän sitä sun tätä eli pikkukopteri merellä ja muutamalla raketilla tai parilla ohjuksella ja kk:lla ei pysty paljoonkaan. Mitään uutta sutokopteria ei tule eikä tarvita jos nykyisestä kalustosta otetaan kaikki irti.
Mitä tulee rajavartiolaitoksen Super Pumiin, niin kahta uusinta lukuunottamatta ne ovat jo vanhoja. Liekö kannattaisi päivittää muita kuin uusimpia, ja toisaalta, mitä kahdella kopterilla tekee suuressa kuvassa? Koostuisiko varustus vain kaikumittaimesta ja syvyyspommeista? Vai askarreltaisiinko mukaan myös "sonaripoijut" ja Torped 47? Pelkään jälleen, että kustannukset eivät ole suhteessa saavutettavaan hyötyyn. Lisäksi Super Pumat ovat väärän organisaation alaisuudessa.
Turun vartiolentolaivueen 2 AS 332 versiota purettiin atomeiksi ja päivitettiin samaan tasoon Helsingin pään uusien koneiden kanssa. Yksi vanhin kone Turusta poistettiin. Niillä on paljon vielä edessä ja kaikki on täysin digitalisoitu (EU:n tuella).
Koneisiin riittäisi varmasti muutospaketti, joka voitaisiin muuttaa tarvittaessa eli laskettava hydrofoni+käyttöasema sekä 2 kpl kiinnittimiä torpedoille (sivut). Luulen että onnistuisi kyllä. Sonaripoijut on ehkä turhia kun merialue on pieni ja matala, eikä sukellusveneillä ole paljon tilaa saaristossa. AS 332 kykenee kantamaan 20 henkilöä eli siirtämään hyvin ryhmiä saaristossa tarvittaessa. Oma suojaan voisi moodata lisäämällä ohjusvaroittimet ja silppu/soihtulaukaisimet ja omasuoja kk:t. Vaikka kantokyky laskisi pari ukkoa, ei haittaa.
Tuo organisaatiokysymys on ihan höpinää koska tiedät itsekin että rajavartiolaitos on sodanaikana osa pv:ä.
Jos spekuloidaan SUTO-koptereiden hankinnalla, vaikka rahaa niiden hankintaan ei lähitulevaisuudessa olekaan, niin NH90 NFH olisi varmaan kärkinimi kaikesta huolimatta. NH90 sopii hyvin olemassaoleviin järjestelmiin, tarjoaa hyvän kuljetuskapasiteetin ja yhteistyö Ruotsin kanssa syventyy (ml. Torped 47 integraatio).
NH-90TTH sopii huonommin merelle ja alustoimintaan, koska se on matalaversio eikä korotettu kuten Norjan ja Ruotsin vastaavat ja NATO-maiden vastaavat NFH:t. Kabiiniin ei saa välttämättä mitään ekstraa sovitettua ja vinssaaminen sekä toiminta siinä on vaikeampaa. Ei niitä korotettuja versioita turhaan tehty. SP on optimoitu järjestelmiltään ja koeteltu merellä.
Ai ei pärjää? Jälleen kerran amatöörit neuvomassa ammattilaisia...
Taiwanissa rakennettiin MD500:n pohjalta SUTO-kopteri.
Kysymys sinulle: kuinka monta potilasta Helsingin pelastuslaitoksen LEKA:n BO-105 pelasti Estonialta? Entä Rajan Jetikat? Kannattaa nyt miettiä kaksi kertaa ennenkuin nolaat itsesi että minkälaisessa säässä Suomenlahdella lennellään ja mitä siellä voi tehdä.
Miten MH-6 lentää 15 metrin sivu/vastatuulessa ja räntäsateessa tai leijuu paikallaan myrskyssä?
Tunnen muutaman lentoavustajan ja olen jutellut hekopilottien kanssa pari kertaa, joten jätän nuo sinun kommentit omaan arvoonsa. Ei merelle lähdetä vihellellen lentelemään ainakaan 24/7/365 vuodessa ja sellaisella koneella ei tee vittuakaan, joka ei pysty jokasään toimintaan!
Lähdetään siitä ensinnäkin että kopterin tulee pystyä leijumaan paikallaan kovalla tuulella fast-ropen kanssa ja sonaria dipatessa, tankata leijunnasta meren päällä ja kyettävä lentämään jäätävissä olosuhteissa. Lisäksi tehoreserviä on oltava ja toiminta-aikaa kohtuullisesti vaikeiden olosuhteiden vuoksi.
Luuletko sitäpaitsi että noilla Taikkujen koneilla lennellään missä vaan ja koska vaan? On pikkuisen eri juttu tulla tänne 4 vuodenajan pohjolaan kuin lennellä tropiikissa kirkkaissa säissä. En tiedä mitä odottavat noilta eikä kiinnosta.
Suosikkiwundewaffeni MBDA:n SPEAR3 on tarjolla Typhooniin ja F-35:n (toki myös Gripeniin, sillä siihen on plug&play periaatteella integroitu kaikki aseet jalkajousesta fotonitorpedoon). Sillä voisi hyökätä niin maa- kuin merimaaleja vastaan yli 130km päähän.
On varmasti potentti ase kuten Storm Breaker ainakin pieniin maaleihin. Tuhovoima Korvetti/Fregatti-luokan maaleihin on painon (alle 100kg) vuoksikin jo kyseenalainen. Esimerkiksi JSOW:n ohjelmoitava sytytin ja 100 kg ontelolataus+140 kg:n tunkeumalataus on vähän eri luokkaa teholtaan. Molemmat ovat verkostokeskeisiä aseitä eli ohjattavissa täysin datalinkin avulla.