Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Merelle viety huolto – RAS

Huoltotilaus: Ohjusvene Naantali tilaa huoltotäydennyksen. Ampumatarvikkeet: 2x ohjus ja 100 kpl 57mm. Polttoainetäydennys 35 tn. Täydennyspaikka Utön pohjoispuolelle klo 1200 alkaen. Täydennyksen yhteydessä suoritetaan henkilön evakuointi (ei kiireellinen)….

Arvaan että ohjusvene Naantalilla ei kiljuta riemusta kun tuo setti on kelkottu kyytiin ja laatikoita availlaan. Ei muuten mutta k.o. aluksen tykki on muistaakseni 40mm :p
 
Koska LSS tilausta jo suunnitellaan ja Pansiot juuri MLU päivitettiin niiden korvaamisesta kai tuskin on kyse?

LSS laivat ovat tarkoitettu oletettavasti Laivue 2020 tueksi?

88529488351fd4836e2375043e5509f3.jpg

Isot projektit etenevät hitaasti. Kannattaa muistaa, että Rauma-luokan MLU tehtiin vuosina 2010-2013 ja että Rauma-luokan korvaava MTA2020/LV2020 oli suunnitteilla jo vuonna 2009. Siis korvaajan suunnittelu alkoi ennen kuin korvattavan MLU ehdittiin tehdä! Voi siis ihan hyvin olla Pansiokin korvattavien listalla, todennäköisesti onkin, kun alusluokkien kokonaismäärää pyritään supistamaan.

--
Suomen osalta hanke on osa monitoimialus 2020 tutkimusohjelmaa, jonka merivoimat on käynnistänyt vuonna 2009. Tutkimusohjelman tavoitteena on kehittää valmiudet hankkia kustannustehokas ja monikäyttöinen 2020-luvun taistelualus. Tutkimusohjelmassa selvitetään muun muassa monitoimialuksen aluskokoon, rakenteisiin ja taistelukestävyyteen liittyviä kysymyksiä.

Monitoimialus 2020 (MTA2020) on sisällytetty merivoimien vuosien 2009 - 2020 meripuolustuksen kehittämisohjelmaan. Monitoimialus 2020 on monikäyttöinen alusluokka, joka suunnitellaan torjumaan perinteisiä ja asymmetrisiä uhkia avomerellä ja rannikon läheisyydessä Itämerellä. Lisäksi aluksella voi osallistua kansainvälisiin kriisinhallintaoperaatioihin. Uudella alusluokalla korvataan Hämeenmaa -luokan miinalaivojen, miinalaiva Pohjanmaan ja Rauma-luokan ohjusveneiden poistumisen myötä katoavaa suorituskykyä.
--

 
Isot projektit etenevät hitaasti. Kannattaa muistaa, että Rauma-luokan MLU tehtiin vuosina 2010-2013 ja että Rauma-luokan korvaava MTA2020/LV2020 oli suunnitteilla jo vuonna 2009. Siis korvaajan suunnittelu alkoi ennen kuin korvattavan MLU ehdittiin tehdä! Voi siis ihan hyvin olla Pansiokin korvattavien listalla, todennäköisesti onkin, kun alusluokkien kokonaismäärää pyritään supistamaan.




Kysyttäessä tulevista hankinnoista hän mainitsee LSS tilauksen ensin, sen jälkeen noin 5v päästä tapahtuvan heräteraivaaja hankinnan.
Loogisesti ajatellen LSS tilaus on pian odotettavissa ja edelleenkin muistan sellaisen kaavionkin nähneeni.
 
LSS alukselle löytyy rauhan aikana tehtäviä myös siviilipuolelta esim. öljyvahinkojen torjunta joten rahoitus varmaankin järjestyy. Vihreätkin hyväksyy aluksen rakentamisen koska sen voi lähettää Välimerelle tai Intian valtamerelle antamaan humanitääristä apua pakolaisille ;)
 
Louhi ja Turva tehtiin osittain öljysuojarahastosta saadulla fyffellä. Tosin sinne jäi kokonaisuudessaan vain 2-3 miljoonaa vuodessa (korvausten ja tulojen erotus). Louheen löytyi 50% eli 24 milliä ja Turvaan 13 milliä. Nyt eivät edes kerää 1.3.2020 alkaen kun rahastossa on 10 milliä. Eli sieltä olisi saatavissa vain 5 miljoonaa. https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/tietoa-yritysverotuksesta/valmisteverotus/oljysuojamaks/

Mutta tällainen siviilialukseksi naamioituminen on muutenkin hyvä tapa edistää hankkeen toteutumista. Huoltovarmuus jne. kovassa kurssissa koronan jälkeen.

 
Viimeksi muokattu:
Koko itämeri tulee varmaankin olemaan operaatioalueena uusilla aluksilla yt ruotsalaisten kanssa. Ei minulle tule äkkiseltään muuta syytä liikkuvan huollon kehittämiselle kuin se, että valmistauduttaisiin tukeutumaan osan vuotta esim meidän kotoisan jäävyöhykkeen toisella puolella: Ahvenanmaa, Gotlanti tai jossain muulla sopivalla alueella. LSS- ja mahd RAS-kykyjen kehittämisestä P-maa luokan hankintaan liittyen ei kyllä ole ollut tietääkseni aikaisemmin suunnitelmissa. Mikäli em kyky on tarkoitus luoda jo 20-luvulla, niin se tarkoittaisi valitettavasti sitä, että esim rannikkojoukkojen kaikkinainen kehittäminen hidastuisi entisestään.
Onhan näissä uusissa strategioissa sekin hyvä puoli, että maa-alueemme tultua vallatuksi voi Vapaan Suomen laivasto jatkaa taistelua vara-amiraali Törnin johdolla.
 
Jos raha on tiukassa, tuollainen huoltoalus voitaisiin toteuttaa konversiona vähän samaan tapaan kuin Kanadassa tehtiin pari vuotta takaperin. Sikäli kun Suomen tarpeet ovat erilaiset, voisi lähtökohdaksi ottaa vaikkapa offshore-huoltoaluksen, joita on edelleen työttömänä jos jonkin verran. Öljyntorjuntakykykin saattaisi tulla jo valmiina.
 
Pohditaanpa huoltovarmuutta... Jos oletetaan, että huoltovarmuudessa olisi hanat auki, kannattaisiko Suomessa tehdä USA:n tapainen reservilaivastojärjestelmä? Ts. valtio hankkisi vanhempia aluksia, joita pidettäisiin aktivointikunnossa kriisiä varten. Samat alukset toimisivat myös huoltovarmuusvarastoina, kalustovarastoina ym.

Modauksia tehtäisiin esimerkiksi lisäämällä nostureita, mexefloteja yms. kriisiajan satamakapasiteettia parantavia ratkaisuja.

 
Pohditaanpa huoltovarmuutta... Jos oletetaan, että huoltovarmuudessa olisi hanat auki, kannattaisiko Suomessa tehdä USA:n tapainen reservilaivastojärjestelmä? Ts. valtio hankkisi vanhempia aluksia, joita pidettäisiin aktivointikunnossa kriisiä varten. Samat alukset toimisivat myös huoltovarmuusvarastoina, kalustovarastoina ym.

Modauksia tehtäisiin esimerkiksi lisäämällä nostureita, mexefloteja yms. kriisiajan satamakapasiteettia parantavia ratkaisuja.

Periaatteessa hyvä idea. Mutta käytännössä ei. Ei ole nimittäin rahaa. Eli Suomessa homma hoidetaan sillä tavalla, että "reservilaivaston" alukset omistaa eri varustamot tai muut toimija ja sitten sodan sattuessa ne aluksen otetaan sieltä Merivoimien palvelukseen. USA-tyyppisen reservilaivaston pitäminen tulisi maksamaan paljon. Suomen systeemissä ongelmana on se, että tällä tavalla siellä reservissä on vain erilaisia apualuksia jne, koska taistelualuksia ei yksikään siviilitoimija tarvitse... Siispä taistelualusten osalta on tultava toimeen sillä, mitä rivissä kyetään pitämään. Ihan liian vähän kyllä nykyään. Mutta äänestäkää valtaan asioihin paremmin suhtautuvia poliitikkoja niin tilanne sitten joskus paranee.
 
Periaatteessa hyvä idea. Mutta käytännössä ei. Ei ole nimittäin rahaa. Eli Suomessa homma hoidetaan sillä tavalla, että "reservilaivaston" alukset omistaa eri varustamot tai muut toimija ja sitten sodan sattuessa ne aluksen otetaan sieltä Merivoimien palvelukseen. USA-tyyppisen reservilaivaston pitäminen tulisi maksamaan paljon. Suomen systeemissä ongelmana on se, että tällä tavalla siellä reservissä on vain erilaisia apualuksia jne, koska taistelualuksia ei yksikään siviilitoimija tarvitse... Siispä taistelualusten osalta on tultava toimeen sillä, mitä rivissä kyetään pitämään. Ihan liian vähän kyllä nykyään. Mutta äänestäkää valtaan asioihin paremmin suhtautuvia poliitikkoja niin tilanne sitten joskus paranee.

NDRF ei pidä yllä taistelualuksia, vaan nimenomaisesti kauppalaivoja huoltotarpeisiin. Suomen tapauksessa tarve tulisi huoltovarmuuden turvaamisesta. Esimerkiksi Huoltovarmuuskeskus ostaisi palvelun, jossa kauppalaiva olisi esim. 21 päivän valmiudessa käyttöön. Käytännössä alus olisi linjaliikenteestä poistunut Itämeren talviliikenteeseen soveltuva alus, mieluiten modifioituna tietyllä lisäelementeillä, kuten omilla purkunostureilla, ekstrapitkillä rampeilla ym.

Alusta voisi käyttää Huoltovarmuuskeskuksen tai vaikka Puolustusvoimien varastointikäyttöön tänä aikana. Ro-ro aluksella on tilaa ajoneuvoille, konttialuksella konteille, tankkerilla öljytuotteille, kuivarahtialuksella viljalle ym.

Taistelualusten ylläpito reservissä ei ole enää oikein nykymaailmaa.
 
Taistelualusten ylläpito reservissä ei ole enää oikein nykymaailmaa.
Olisivat edes Karjalan pitäneet jonkinlaisessa valmiudessa vaikka museoaluksena onkin. Vanha vainooja ei välttämättä osaisi edes odottaa. Valmistautuvat Gabriel saturaatio hyökkäyksiin mutta sitten iskeekin tykistösyöksy niemen takaa.
 
Olisivat edes Karjalan pitäneet jonkinlaisessa valmiudessa vaikka museoaluksena onkin. Vanha vainooja ei välttämättä osaisi edes odottaa. Valmistautuvat Gabriel saturaatio hyökkäyksiin mutta sitten iskeekin tykistösyöksy niemen takaa.
Turunmaa ja Karjala olivat vielä 2000-luvun alussa hyvässä kunnossa, mutta valitettavasti tuolloin voitti näkemys, että henkilöstö tarvitaan muualla. Kevyellä MLU2:lla olisivat varmaan jatkaneet näihin päiviin asti, ja eläköityminen ehkä Rauma lkan kanssa.
 
LSS alukselle löytyy rauhan aikana tehtäviä myös siviilipuolelta esim. öljyvahinkojen torjunta joten rahoitus varmaankin järjestyy. Vihreätkin hyväksyy aluksen rakentamisen koska sen voi lähettää Välimerelle tai Intian valtamerelle antamaan humanitääristä apua pakolaisille ;)

Tuonne mahtuisi varmaan koko Al-Hol...
 
Onhan näissä uusissa strategioissa sekin hyvä puoli, että maa-alueemme tultua vallatuksi voi Vapaan Suomen laivasto jatkaa taistelua vara-amiraali Törnin johdolla.
No joo, mutta kyllä se Suomen saaristo-/saaristojäävyöhyke on oikeasti hankala alue osan aikaa vuotta. Se oli kait ensisijainen peruste mm P-maa lkan jäävahvisteisuudelle. Ja muutoinkin tietyissä operaatioissa on hankalaa, kun yksi tärkeimmistä tukeutumisalueista päätukikohtineen on syvän saaristovyöhykkeen takana!
 
Turunmaa ja Karjala olivat vielä 2000-luvun alussa hyvässä kunnossa, mutta valitettavasti tuolloin voitti näkemys, että henkilöstö tarvitaan muualla. Kevyellä MLU2:lla olisivat varmaan jatkaneet näihin päiviin asti, ja eläköityminen ehkä Rauma lkan kanssa.
Hemmetin lämpimät muistot jääneet Karjalasta.
Turunmaa oli jo kuivatelakalla ollessani Pansiossa.
 
Isot projektit etenevät hitaasti. Kannattaa muistaa, että Rauma-luokan MLU tehtiin vuosina 2010-2013 ja että Rauma-luokan korvaava MTA2020/LV2020 oli suunnitteilla jo vuonna 2009. Siis korvaajan suunnittelu alkoi ennen kuin korvattavan MLU ehdittiin tehdä! Voi siis ihan hyvin olla Pansiokin korvattavien listalla, todennäköisesti onkin, kun alusluokkien kokonaismäärää pyritään supistamaan.




Jos oikein tarkkoja ollaan niin suunnittelu alkoi jo 2007 keväällä!
 
Jos oikein tarkkoja ollaan niin suunnittelu alkoi jo 2007 keväällä!

Käytin sanamuotoa "oli suunnitteilla jo", ja suunnittelu siis "alkoi ennen kuin korvattavan MLU ehdittiin tehdä". Emme siis ole ristiriidassa keskenämme, mutta hyvä täydennys tuo vuosi 2007 (mistä lähteestä poimittu? tai jos olit itse mukana, niin mistä tiedät, ettei yksikään kollega pyöritellyt asioita mielessään jo aiemmin?). :)
 
Eli jos fantasioidaan LSS:stä, voisi tälle hahmotella muutamia eri skenaariovaihtoehtoja:

Yksi iso, huoltotoimenpiteisiin keskittyvä alus

1.) Modifioidaan olemassa oleva (Merivoimien mittapuulla) iso kaupallinen alus huoltoalukseksi

2.) Tehdään uustuotantona, esim. telakkatukena, uusi iso huoltoalus

Pro: Saadaan kunnon huoltoalus jolla voidaan hoitaa operaatioita missä vaan. Lisäetu kriisinhallintaan.

Useampia aluksia:

1.) Tehdään pienempiä, esim. Offshore-huoltoaluksia muistuttavia huoltoaluksia - näillä voidaan korvata myös Pansiot, Katanpäät, Haminat sopivalla varustukesella

2.) Tehdään Absalomized Pohjanmaita samoin kriteerein.

Pro: Saadaan monikäyttöisyyttä eri skenaarioihin, mutta miten onnistuu RAS?
 
NDRF ei pidä yllä taistelualuksia, vaan nimenomaisesti kauppalaivoja huoltotarpeisiin. Suomen tapauksessa tarve tulisi huoltovarmuuden turvaamisesta. Esimerkiksi Huoltovarmuuskeskus ostaisi palvelun, jossa kauppalaiva olisi esim. 21 päivän valmiudessa käyttöön. Käytännössä alus olisi linjaliikenteestä poistunut Itämeren talviliikenteeseen soveltuva alus, mieluiten modifioituna tietyllä lisäelementeillä, kuten omilla purkunostureilla, ekstrapitkillä rampeilla ym.

Alusta voisi käyttää Huoltovarmuuskeskuksen tai vaikka Puolustusvoimien varastointikäyttöön tänä aikana. Ro-ro aluksella on tilaa ajoneuvoille, konttialuksella konteille, tankkerilla öljytuotteille, kuivarahtialuksella viljalle ym.

Taistelualusten ylläpito reservissä ei ole enää oikein nykymaailmaa.
Jos Suomen kontrollissa olevan kauppalaivaston ulos liputus jatkuu, niin ehkäpä jonain päivänä saavutetaan kipukynnys, ja aletaan miettiä muita ratkaisuja.
 
Back
Top