Merivoimien kehitysnäkymät

Totta kait seurataan, mutta strategisen suunnittelun prosessissa asiat tehdään By the Book, step by step juuri siten kuin VM edellyttää valtionhallinnossa toimittavan. Muutoin ei yksikään euro liikahda! Aikaa tuhraantuu, mutta tällä mm estetään se, ettei ilmaannu kaikkitietävää jeesusta, joka julistaa, että minun näkemykseni mukaa homma hoidetaan näin, kun hankitaan tuo ja nuo hilavitkuttimet...

Kyllä en itse väitäkään tietäväni, heitin oman veikkaukseni tarvittavasta suorituskyvystä, merivoimien tehtävä on koota kaikki mahdolliset veikkaukset, teoriat ja mahdollisuudet ja pelata sekä analysoida ne läpi.
Teniikka ja maailmaa muuttuu niin kovaan tahtiin että konsepteja tulee olemaan lukemattomia piirrustuspöydällä.
 
Kyllä en itse väitäkään tietäväni, heitin oman veikkaukseni tarvittavasta suorituskyvystä, merivoimien tehtävä on koota kaikki mahdolliset veikkaukset, teoriat ja mahdollisuudet ja pelata sekä analysoida ne läpi.
Teniikka ja maailmaa muuttuu niin kovaan tahtiin että konsepteja tulee olemaan lukemattomia piirrustuspöydällä.

Niinhän se on. Konsepteja tulee ja menee, mutta käytännössä vakavasti otettavan konseptin pyörittelyyn menee tuhottomasti voimavaroja, eli ei niitä koskaan kovin montaa laadita. Kyllä minäkin kykenen raapustelemaan käsillä olevaan ongelmaan pari kolme vaihtoehtoista konseptia päivässä, mutta niiden saattaminen vertailukelpoiseen muotoon, ja itse vertailu mallintamisen, simulaatioiden ja sotapelien avulla onkin jo aivan helvetinmoinen urakka, mihin suurehkokin organisaatio tukehtuu hyvin nopeasti. En silti tarkoita, etteikö Metivoimissa tehtäisi asioita ammattitaitoisesti.
 
Mitään kuljetuskyvyn korvaamistarvetta ei ainakaan teoriassa ole. Jurmo lkan peruskorjaus on meneillään, Pansio lkan MLU valmistui juuri. Periaatteessa merihuoltojoukkojen kuljetuskyky pitäisi säilyttää: kalustolautat, Pansio lkan jäänteet yms yms.

ESD: What are your Navy’s other procurement programmes underway or in the pipeline?
RAdm Harju: We are looking into the procurement of logistic support ships. The requirements for these new platforms are currently being looked into. We are also to replace our influence and contact minesweeping capabilities of the KUHA and KIISKI classes around mid-2020. A study is underway and we closely monitor the results of the European Defence Agency’s technology demonstrator projects, in which the Finnish Navy also participates. Even though the naval units take most of the attention, we need to maintain our coastal units’ capabilities at an adequate level. We are to substitute our RBS-15M SSM system with the GABRIEL SSM system, as well as the ageing short-range missile and fixed artillery systems.

 
ESD: What are your Navy’s other procurement programmes underway or in the pipeline?
RAdm Harju: We are looking into the procurement of logistic support ships. The requirements for these new platforms are currently being looked into. We are also to replace our influence and contact minesweeping capabilities of the KUHA and KIISKI classes around mid-2020. A study is underway and we closely monitor the results of the European Defence Agency’s technology demonstrator projects, in which the Finnish Navy also participates. Even though the naval units take most of the attention, we need to maintain our coastal units’ capabilities at an adequate level. We are to substitute our RBS-15M SSM system with the GABRIEL SSM system, as well as the ageing short-range missile and fixed artillery systems.


Eikös Katanpäiden pitänyt korvata nuo vanhat raivaajat? :cautious: No, taitaa olla amiraaleilla haaveissa miehittämättömät (valinnaisesti miehitetyt) pinta-alukset raivaukseen, kuten mm. Tanskassa ja Saksassa jo onkin käytössä ja Isossa-Britanniassa kokeilukäytössä. Nyt kun piikki on auki...
 
Eikös Katanpäiden pitänyt korvata nuo vanhat raivaajat? :cautious: No, taitaa olla amiraaleilla haaveissa miehittämättömät (valinnaisesti miehitetyt) pinta-alukset raivaukseen, kuten mm. Tanskassa ja Saksassa jo onkin käytössä ja Isossa-Britanniassa kokeilukäytössä. Nyt kun piikki on auki...


Tuollainenkin löytyi.

Today, the OCEAN2020 project, managed by a 42 partner consortium from 15 EU countries, has successfully launched its first sea demonstration in the Gulf of Taranto, Italy. The OCEAN2020 Live Sea Demonstration involves a total of 9 unmanned assets and six naval units from Italy, Spain, Greece and France. The deployment of manned and unmanned systems, when integrated with satellite and communication networks, aims to enhance overall maritime situational awareness and build a comprehensive picture of developing situations for military decision-makers

Baltic Sea 2020

A second Live Sea Demonstration will take place in Summer 2020 in the Baltic Sea and will be led by the Swedish Navy.


 
Today, the OCEAN2020 project, managed by a 42 partner consortium from 15 EU countries, has successfully launched its first sea demonstration in the Gulf of Taranto, Italy. The OCEAN2020 Live Sea Demonstration involves a total of 9 unmanned assets and six naval units from Italy, Spain, Greece and France. The deployment of manned and unmanned systems, when integrated with satellite and communication networks, aims to enhance overall maritime situational awareness and build a comprehensive picture of developing situations for military decision-makers

Baltic Sea 2020

A second Live Sea Demonstration will take place in Summer 2020 in the Baltic Sea and will be led by the Swedish Navy.



Katsotaan nyt. Joutuvat vielä liputtamaan koronaa tällä menolla... :D

Ennen liputettiin punatautia. Nyt liputetaan: "Laivalla on koronaa. Pysykää kaukana." :ROFLMAO:
 
ESD: What are your Navy’s other procurement programmes underway or in the pipeline?
RAdm Harju: We are looking into the procurement of logistic support ships. The requirements for these new platforms are currently being looked into. We are also to replace our influence and contact minesweeping capabilities of the KUHA and KIISKI classes around mid-2020. A study is underway and we closely monitor the results of the European Defence Agency’s technology demonstrator projects, in which the Finnish Navy also participates. Even though the naval units take most of the attention, we need to maintain our coastal units’ capabilities at an adequate level. We are to substitute our RBS-15M SSM system with the GABRIEL SSM system, as well as the ageing short-range missile and fixed artillery systems.


Eli kyseessä on ns apualusten = merihuoltojoukkojen kaluston korvaamisesta, eli juuri Pansio lka, Kampelat yms. On ollut tapetilla jo yli 10 vuotta. Toivottavasti etenee...
 
Eikös Katanpäiden pitänyt korvata nuo vanhat raivaajat? :cautious: No, taitaa olla amiraaleilla haaveissa miehittämättömät (valinnaisesti miehitetyt) pinta-alukset raivaukseen, kuten mm. Tanskassa ja Saksassa jo onkin käytössä ja Isossa-Britanniassa kokeilukäytössä. Nyt kun piikki on auki...
Ei, vaikka sitä ei välttämättä kovin selkeästi mediassa annettukaan ymmärtää. Katanpäät korvasivat miinalautta Kampela 3:n, jolla miinantorjuntakykyjä ja -laitteita ml. ROVit oli kokeiltu. Käytännössä siis hankittiin uusia kykyjä, joita Kuha-luokan kosketusraivaajille ei pystynyt järkevästi mahduttamaan. Kosketus- ja alueraivauskäytössä Katanpäät ovat lähes yhtä huonoja kuin Trafin yhteysalukset. Kuhat taas ovat olleet elinkaarensa päässä jo jonkin aikaa...

Selvästihän tuossa myönnetään että miehittämättömätkin kiinnostavat, mutta toistaiseksi niihin ei hirttäydytä vaan katsellaan mitä isot pojat ovat saaneet valmiiksi.
 
Eli kyseessä on ns apualusten = merihuoltojoukkojen kaluston korvaamisesta, eli juuri Pansio lka, Kampelat yms. On ollut tapetilla jo yli 10 vuotta. Toivottavasti etenee...

Koska LSS tilausta jo suunnitellaan ja Pansiot juuri MLU päivitettiin niiden korvaamisesta kai tuskin on kyse?

LSS laivat ovat tarkoitettu oletettavasti Laivue 2020 tueksi?

88529488351fd4836e2375043e5509f3.jpg
 
Eikös Katanpäiden pitänyt korvata nuo vanhat raivaajat? :cautious: No, taitaa olla amiraaleilla haaveissa miehittämättömät (valinnaisesti miehitetyt) pinta-alukset raivaukseen, kuten mm. Tanskassa ja Saksassa jo onkin käytössä ja Isossa-Britanniassa kokeilukäytössä. Nyt kun piikki on auki...

Ei pitänyt. Samaan aikaan kuin suunniteltiin miinanetsintäkyvyn hankintaa, tehtiin myös kenttäkokeita kauko-ohjattavien raivausjärjestelmien kanssa, taisi olla Suomi ja Hollanti yhteistuumin ruotsalaisten kanssa. Tämä siis jo ennen vuotta 2010.
 
Hyvä kun huomasit;) piti kirjoittaman Valas lka.


Mikä olisi maksimi kokoluokka LSS laivalle Suomessa?
Kauppojen hyllyltä olen löytänyt vain melkoisen suuria aluksia..

Kahteen pitäisi ainakin riittää rahat?
Suunnittelu Suomessa, rakennus muualla?

Oletaanko että suorityskyvyn pitää riittää tarvittaessa huoltamaan (replenish) neljä Pohjanmaa-luokan alusta yhdellä kertaa polttoaineella, ampumatarvikkeilla yms?
 
Mikä olisi maksimi kokoluokka LSS laivalle Suomessa?
Kauppojen hyllyltä olen löytänyt vain melkoisen suuria aluksia..

Kahteen pitäisi ainakin riittää rahat?
Suunnittelu Suomessa, rakennus muualla?

Oletaanko että suorityskyvyn pitää riittää tarvittaessa huoltamaan (replenish) neljä Pohjanmaa-luokan alusta yhdellä kertaa polttoaineella, ampumatarvikkeilla yms?

Ainoa valmis vaihtoehto, joka tulee äkkiseltään mieleen, olisi Uuden seelannin merivoimien HMNZS Canterbury. Perustuu Ro-Ro alukseen, on jäävahvisteinen ja omaa kuljetuskapasiteettia yms yms. Löytyy suoraan mm wikipediasta. Uppouma nousee vaan varsin suureksi täydellä lastilla. Siitä huolimatta varsin kompakti kippo.
 
Ainoa valmis vaihtoehto, joka tulee äkkiseltään mieleen, olisi Uuden seelannin merivoimien HMNZS Canterbury. Perustuu Ro-Ro alukseen, on jäävahvisteinen ja omaa kuljetuskapasiteettia yms yms. Löytyy suoraan mm wikipediasta. Uppouma nousee vaan varsin suureksi täydellä lastilla. Siitä huolimatta varsin kompakti kippo.

Siis pystyyko tuo myös tankkaamaan ja muuten huoltamaan taistelualuksia kuljetuskyvyn lisäksi?
 
Siis pystyyko tuo myös tankkaamaan ja muuten huoltamaan taistelualuksia kuljetuskyvyn lisäksi?
Ei pysty. Siinä ei ole esim RAS-kalustoa. Alus on eräänlainen "maihinnousutukialus" pienaluksille ja enimmillään neljälle helikopterille. Virallinen luokitus on "MRV", MultiRoleVessel. Kyseessä ei siis ole "LSS". Lisäksi se on niin hidas, että sen operointi taisteluosaston kanssa olisi todella hankalaa.

Tuon tyyppiset aluksen maailmalla ovat tosiaan hiukan liian isoja Suomeen, joten alus joudutaan suunnittelemaan ja rakentamaan taas ihan itse. Näkisin, että minimissään sen tulisi kyetä tankkaamaan kerrallaan yhtä "Pohjanmaata" kulussa ja tankkauskertoja kertatäytöllä vähintään 4 - 6 kpl. Lisäksi sen pitäisi pystyä antamaan muita tarvikkeita taistelualuksille, kevyempiä myös kulussa ja lisäksi mahdollistaa helikopterilla tehtävä VERTREP. Ehkä semmoinen 120 m ja n. 6000 - 7000 tn alus tulisi kyseeseen.
 
Ei ole replenishment ominaisuutta mutta varmaan pienillä lisäyksillä voisi sellaiseksi muuttaa. Taitaa olla liian suuri kun meillä focus on pohjois-itämerellä ?
Se ei ole ihan pieni muutos, jos esim pitää pystyä ottamaan 2500 tonnia kevyttä polttoöljyä muille annettavaksi... Toisesta tankista pitäisi pystyä antamaan heko-polttoainetta. Kolmannesta juomavettä. RAS-järjestelmä pitäisi asentaa, suuntavakavuuden ja ohjailukyvyn pitäisi täyttää RAS-toiminnan vaatimukset jne jne... ei onnistu. Kyseessä on ihan erilainen tuote.
 
Se ei ole ihan pieni muutos, jos esim pitää pystyä ottamaan 2500 tonnia kevyttä polttoöljyä muille annettavaksi... Toisesta tankista pitäisi pystyä antamaan heko-polttoainetta. Kolmannesta juomavettä. RAS-järjestelmä pitäisi asentaa, suuntavakavuuden ja ohjailukyvyn pitäisi täyttää RAS-toiminnan vaatimukset jne jne... ei onnistu. Kyseessä on ihan erilainen tuote.

Tankkeri/huoltoalus Uudella-Seelannilla on tosiaan erikseen. Tai jos ei vielä ole niin ihan kohta. Yksi paatti ei taivu ihan kaikkeen.
 
Merelle viety huolto – RAS

Huoltotilaus: Ohjusvene Naantali tilaa huoltotäydennyksen. Ampumatarvikkeet: 2x ohjus ja 100 kpl 57mm. Polttoainetäydennys 35 tn. Täydennyspaikka Utön pohjoispuolelle klo 1200 alkaen. Täydennyksen yhteydessä suoritetaan henkilön evakuointi (ei kiireellinen)….

1585061414758.png


"Pääasiallisina huoltoaluksina käytetään laivueen öljyntorjunta-aluksia, joiden kansikapasiteetti mahdollistaa suuren materiaalimäärän, ohjusten ja miinojen, kuljettamisen sekä lastauksen. Lisäksi niiden polttoainetankin ovat riittävän suuret, jotta ”nälkäiset” taistelualuset saavat riittävästi polttoainetta. Monitoimialus AG Louhi (pituus 71m) kykenee suorittamaan jopa kymmeniä ohjusveneen tankkauksia, ennen kuin sen itse tulee käydä täydentämässä. Täydennysten lisäksi huoltoalukset kykenevät tarvittaessa tukemaan aluksia mm. korjaustoiminnoilla ja lääkintäpalveluilla sekä tarvittaessa suojapalvelukyvyillä."

Sivulta 26 alkaen:
 
Viimeksi muokattu:
Ei pysty. Siinä ei ole esim RAS-kalustoa. Alus on eräänlainen "maihinnousutukialus" pienaluksille ja enimmillään neljälle helikopterille. Virallinen luokitus on "MRV", MultiRoleVessel. Kyseessä ei siis ole "LSS". Lisäksi se on niin hidas, että sen operointi taisteluosaston kanssa olisi todella hankalaa.

Tuon tyyppiset aluksen maailmalla ovat tosiaan hiukan liian isoja Suomeen, joten alus joudutaan suunnittelemaan ja rakentamaan taas ihan itse. Näkisin, että minimissään sen tulisi kyetä tankkaamaan kerrallaan yhtä "Pohjanmaata" kulussa ja tankkauskertoja kertatäytöllä vähintään 4 - 6 kpl. Lisäksi sen pitäisi pystyä antamaan muita tarvikkeita taistelualuksille, kevyempiä myös kulussa ja lisäksi mahdollistaa helikopterilla tehtävä VERTREP. Ehkä semmoinen 120 m ja n. 6000 - 7000 tn alus tulisi kyseeseen.

Roolituksen muutos ei välttämättä olisi mikään tuskallinen prosessi. Ja minulla on hyvin hatara muistikuva (ja jonkinmoinen konseptikuva) siitä, että ruotsalaiset olisivat kaavailleet juuri kyseistä alusluokkaa LSS-rooliin Visby lkalle kv-tehtäviä silmälläpitäen. Konseptikuvassa taisi olla kaksi Visbytä yhtaikaisesti kiinnittyneenä tankkausta ja täydennyksiä varten.

Nopeuden lisääminen saattaisi osoittautua kaikkein haastavimmaksi toimenpiteeksi. Tuommoista Kanaalin liikenteeseen alunperin suunniteltua ro-ro alusta ei hevillä saa kulkemaan kokka vettä pärskyttäen esim pintataisteluosaston mukana.

Nyt tuli mieleen, että varmaan pienin soveltuva alusluokka olisi saksalaisten Elbe lka. Uppouma jotain 3000 brt ja noin 100m pitkä. Nopeuttakaan ei sitten ole mitään huimasti.

Toisaalta meillä ei liene Itä-merellä tarvettakaan LSS-tyyppisille aluksille.
 
Back
Top