Merivoimien kehitysnäkymät

Sitten takaisin merivoimien tulevaisuuteen... kohta olisi alettava miettimään, mitä Hamina-luokan jälkeen.
Haminan ja Pohjanmaan välimaastoon kokoluokaltaan sijoittuva alusluokka. Runkomäärä ei mun mielestä sais vähentyä tai muuten menee oikeasti paukut liian vähiin määriin.
 
Laatu korvaa määrän.
Määräkin on laatua.

Eli ei ihan helppo rasti... ehkä 4 x n. 1100 tn aluksia?

Joissain tapauksissa kyllä, mutta ei välttämättä merisodankäynnissä.

Edessä on siis Hamina lkan valvontakyvyn, pintatorjunta- ja vedenalaisen sodankäynnin kykyjen sekä Pansio lkan miinoitus- ja kuljetuskyvyn korvaaminen 30-luvun puolivälistä alkaen. Osa kyvyistä vaatinee jatkossakin aluslavettia, osa ei.
 
Ihmisten töillä nyt vaan ei voi perustella esim. maailman tuhoamista. Ehkä surkein syy kaikista mahdollisista. Aina löytyy joku, jonka "työ" menee.
Älä hulluja puhu. Lentomatkustaminen tulee lisääntymään kuten alla oleva IATA:n ennuste näyttää. Eiköhän iloita siitä, että yhä useammalla kiinalaisellakin on varaa matkustella.

pax-graph.png
 
Laatu korvaa määrän.
Määräkin on laatua.

Eli ei ihan helppo rasti... ehkä 4 x n. 1100 tn aluksia?

Optimisesti nykyisen Hämeenmaa-kokoluokan aluksia, joilla on Pansioiden, Haminoiden ja Kataisten suorituskykyjä. Hyvin voimakkaasti modulaarinen rakenne. Jos siviilipuolelta haetaan verrokkeja, niin erilaiset nopeat MSPV -alukset voisivat olla näitä.

Kiinteänä aseistuksena Haminoiden varustus - pl. Umkhontot, eli 40mm tykki, mto:t, torpedot, Trackfiret. Aluksella iso monitoimikansi joka voi olla tehtävän mukaan katettu tai ei katettu. Monitoimikannella miinoja, sutovarustusta, miinantorjuntavarustusta tai ihan vaan kuljetettavaa kamaa. Aluksella myös sangen tehokas nosturi.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en vielä mieti mitä Haminoiden jälkeen, ne ovat nyt elämänsä iskussa.

Kuinka Katanpäihin onnistuisi Torped 47 ja Trackfire?
 
Itse en vielä mieti mitä Haminoiden jälkeen, ne ovat nyt elämänsä iskussa.

Kuinka Katanpäihin onnistuisi Torped 47 ja Trackfire?

Kataisten ongelmana on jäänmurtokyvyn puute ja hitaus. Uudella monitoimialusluokalla häive ei tule olemaan prioriteetti, vaan jäänmurtokyky, nopeus ja modulaarisuus.
 
Laitetaanpa vielä villi lisäspekulaatio. Optimitapauksessa aluksen PTO:t ja ITO:t ovat kuorma-autokuljetettavissa moduleissa, jolloin niitä voidaan tarpeen vaatiessa käyttää myös maarintaman tukena tilanteessa jossa tarvetta merellisen uhan torjuntaan ei ole - tai jos se on Merivoimien tehtävän suorittamisen kannalta edullisinta.

Helpoimmillaan tähän toki päästään siten, että MTO-patterit käyttävät samaa ohjustyyppiä kuin alukset (kuten nyt on, ja varmasti tulevaisuudessa) ja toisaalta meillä on ITO-järjestelmä joka voi käyttää myös Merivoimien ITO:ta.

Mutta voisiko ITO:n modulaarisuudella saada maa-ilmatorjunnalle tarpeen vaatiessa vielä enemmän peittoa?
 
Viimeksi muokattu:
Itse en vielä mieti mitä Haminoiden jälkeen, ne ovat nyt elämänsä iskussa.

Kuinka Katanpäihin onnistuisi Torped 47 ja Trackfire?
Elämänsä iskussa Hamina oli välittömästi telakalta luovutuksen jälkeen. Tuolloin Umhkonton tilalla oli äärimmäisen varmatoiminen ja luotettava kaksi putkinen ilmatorjuntakanuuna.
 
Optimisesti nykyisen Hämeenmaa-kokoluokan aluksia, joilla on Pansioiden, Haminoiden ja Kataisten suorituskykyjä. Hyvin voimakkaasti modulaarinen rakenne. Jos siviilipuolelta haetaan verrokkeja, niin erilaiset nopeat MSPV -alukset voisivat olla näitä.

Kiinteänä aseistuksena Haminoiden varustus - pl. Umkhontot, eli 40mm tykki, mto:t, torpedot, Trackfiret. Aluksella iso monitoimikansi joka voi olla tehtävän mukaan katettu tai ei katettu. Monitoimikannella miinoja, sutovarustusta, miinantorjuntavarustusta tai ihan vaan kuljetettavaa kamaa. Aluksella myös sangen tehokas nosturi.

Itse lähtisin ainakin konseptitasolla tavoittelemaan jotain Pohjanmaa lkan "Absalon"-versiota. Sama runko, sama propulsiojärjestelmä ilman turbiinia, ns kauppa-alusstandardeilla rakennettuna (Turva lkan tasoa). Pp isossa monikäyttöisessä monitoimikannessa. Eli lopputuloksena jäävahvistettu omasuojakyvyllä varustettu monitoimialus, joka kykenee hoitamaan Pansio lkan miinoitus- ja kuljetuskyvyn sekä toimimaan miehittämättömien lavettien tukialuksena.

Saaristo-operaatiot kannattanee jättää suosiolla Jehu lkan kokoisille vene lkan aluksille
 
Itse lähtisin ainakin konseptitasolla tavoittelemaan jotain Pohjanmaa lkan "Absalon"-versiota. Sama runko, sama propulsiojärjestelmä ilman turbiinia, ns kauppa-alusstandardeilla rakennettuna (Turva lkan tasoa). Pp isossa monikäyttöisessä monitoimikannessa. Eli lopputuloksena jäävahvistettu omasuojakyvyllä varustettu monitoimialus, joka kykenee hoitamaan Pansio lkan miinoitus- ja kuljetuskyvyn sekä toimimaan miehittämättömien lavettien tukialuksena.

Saaristo-operaatiot kannattanee jättää suosiolla Jehu lkan kokoisille vene lkan aluksille

Tuo olisi ihanne, mutta riittävätkö resurssit? Lähdin pessimistinä tavoittelemaan Hämeenmaa-kokoluokkaa, toisaalta eipä teräs ja propulsio paljon maksa tässä konkurssissa.

Tosiaan, saaristo Jehu-kokoluokan veneille, joista iso osa on tulevaisuudessa miehittämättömiä. Noita voisi tukeutua sitten noille monitoimialuksille. Tehtävinä toisten miehittämättömien alusten pintatorjunta, suto ja mito.

Modulaarinen rakenne mahdollistaisi sitten päivityksen vaikka täysiverisiksi ilmatorjuntafregateiksi jos rahahanat aukeaisivat.

Käytännössä noille tulisi varmaan vielä Katanpää -lkan tehtävät.
 
Itse en vielä mieti mitä Haminoiden jälkeen, ne ovat nyt elämänsä iskussa.

Kuinka Katanpäihin onnistuisi Torped 47 ja Trackfire?

Hamina lkan elinjakso päättynee 30-luvun puolivälistä alkaen, eli se tarkoittaa, että korvaavan suorituskyvyn konseptisuunnittelun tulee alkaa tämän vuosikymmenen alkupuolella, viim 2025, koska alustavat ajatukset tulee viedä myös kehittämisohjelmaan (4+4+4 vuotta)!
 
Tuo olisi ihanne, mutta riittävätkö resurssit? Lähdin pessimistinä tavoittelemaan Hämeenmaa-kokoluokkaa, toisaalta eipä teräs ja propulsio paljon maksa tässä konkurssissa.

Tosiaan, saaristo Jehu-kokoluokan veneille, joista iso osa on tulevaisuudessa miehittämättömiä. Noita voisi tukeutua sitten noille monitoimialuksille. Tehtävinä toisten miehittämättömien alusten pintatorjunta, suto ja mito.

Modulaarinen rakenne mahdollistaisi sitten päivityksen vaikka täysiverisiksi ilmatorjuntafregateiksi jos rahahanat aukeaisivat.

Käytännössä noille tulisi varmaan vielä Katanpää -lkan tehtävät.
Varmasti riittää mikäli vaihtoehtona olisi esim asetelma: neljä Turva-lkan tasoa olevaa monitoimialusta tai puhtaasti Hamina lkan tasoa olevaa ohjusvenettä tai -korvettia. Pitää muistaa, että pelkkä laivateräs ei käytännössä ole mikään cost driver. Häivetaso, huippunopeus, vaadittavat nopeusalueet ja taistelunkestävyys taistelujärjestelmästä puhumattakaan alkavat vasta kasvattaa hintalappua.
 
Itse lähtisin ainakin konseptitasolla tavoittelemaan jotain Pohjanmaa lkan "Absalon"-versiota. Sama runko, sama propulsiojärjestelmä ilman turbiinia, ns kauppa-alusstandardeilla rakennettuna (Turva lkan tasoa). Pp isossa monikäyttöisessä monitoimikannessa. Eli lopputuloksena jäävahvistettu omasuojakyvyllä varustettu monitoimialus, joka kykenee hoitamaan Pansio lkan miinoitus- ja kuljetuskyvyn sekä toimimaan miehittämättömien lavettien tukialuksena.

Saaristo-operaatiot kannattanee jättää suosiolla Jehu lkan kokoisille vene lkan aluksille
Tämä voisi olla yksi hyvä idea. Itse asiassa aluksesta tulisi jonkilainen "Mini-Mistral". Täysimittainen lentokansi, sen alla hangaari jossa myös peräportit ramppeineen... Pohjanmaan runko voi käydä hiukan pieneksi, mutta ehkä sitä skaalaamalla? Tai sitten, niin kuin se "Absalon" itse asiassa on, pienen rollikan runkoon? Nopeus n. 23 s niin ei koneisto maksa maltaita. Hyvä vaurionkestävyys pitäisi kaikesta huolimatta olla.
 
Tuo olisi ihanne, mutta riittävätkö resurssit? Lähdin pessimistinä tavoittelemaan Hämeenmaa-kokoluokkaa, toisaalta eipä teräs ja propulsio paljon maksa tässä konkurssissa.

Tosiaan, saaristo Jehu-kokoluokan veneille, joista iso osa on tulevaisuudessa miehittämättömiä. Noita voisi tukeutua sitten noille monitoimialuksille. Tehtävinä toisten miehittämättömien alusten pintatorjunta, suto ja mito.

Modulaarinen rakenne mahdollistaisi sitten päivityksen vaikka täysiverisiksi ilmatorjuntafregateiksi jos rahahanat aukeaisivat.

Käytännössä noille tulisi varmaan vielä Katanpää -lkan tehtävät.
Sen verran on korjattava, että jos alus rakennetaan alle 25s nopeusluokkaan ja siviilistandardeilla, ei siitä sitten millään enää tule mitään täysiveristä fregattia. Kaupallisen rakentamisen ja oikean sotalaivarakentamisen välissä on iso ero, jota ei tietenkään ulkoapäin siviili voi edes välttämättä erottaa.
 
Tämä voisi olla yksi hyvä idea. Itse asiassa aluksesta tulisi jonkilainen "Mini-Mistral". Täysimittainen lentokansi, sen alla hangaari jossa myös peräportit ramppeineen... Pohjanmaan runko voi käydä hiukan pieneksi, mutta ehkä sitä skaalaamalla? Tai sitten, niin kuin se "Absalon" itse asiassa on, pienen rollikan runkoon? Nopeus n. 23 s niin ei koneisto maksa maltaita. Hyvä vaurionkestävyys pitäisi kaikesta huolimatta olla.
Mistraleita yeah right. Yhä lennokkaampia pilvilinnoja.
Hold your horses ystävä. Nyt kaikki kädet ristiin, että nykyisetkin hankkeet saadaan toteutettua.
 
Sen verran on korjattava, että jos alus rakennetaan alle 25s nopeusluokkaan ja siviilistandardeilla, ei siitä sitten millään enää tule mitään täysiveristä fregattia. Kaupallisen rakentamisen ja oikean sotalaivarakentamisen välissä on iso ero, jota ei tietenkään ulkoapäin siviili voi edes välttämättä erottaa.

Tila voidaan varata turbiineille ja runko rakentaa valmiiksi vaikka 30kts varten. Häive lienee 90-luvun idea Itämerellä ja näissä kokoluokissa.

Sinänsä monitoimialuksen osalta monitoimikannelle voisi kehitellä myös esim. kenttäsairaalamoduleja, jolloin alusta voisi käyttää mm. humanitäärisissä tehtävissä. Joo, huudetaan krihakuuhotuksesta, mutta samat modulithan olisivat käytössä sa-käytössä tai jos vaikka pandemia sattuisi tulemaan.

Ihannetapauksessahan samaa alusluokkaa hankittaisiin myös Rajalle, mutta eipä tule tapahtumaan...
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka Katanpäihin onnistuisi Torped 47 ja Trackfire?
Trackfire varmasti mahtuu helposti, kun se on kerran asennettu Jehuunkin. Tp47 laukaisinkaan ei paljoa tilaa Haminan kannelta vie, täälläkin on jossain ollut kuva siitä. Paljonko räkkitilaa sen elektroniikka vaatii ja onko miten helposti integroitavissa Katanpäiden taistelunjohtojärjestelmään ovat ne rahakysymykset. Toisaalta jos jostain nurkasta löytyy tila ylimääriselle konsolille ja räkit riittää, niin huutointegraatiollakin saa jo jotain aikaan. Optimaalinen se ei tietenkään ole.

Ja ainahan se Katanpää voi yrittää hiljaisella ajolla hiipiä veneen päälle ja puhkaista reikää runkoon SeaFoxilla. :camo:

Mutta jos yrittäisi olla vakavissaankin joskus, niin huonostihan Katanpää suto-saattajaksi taipuu. Uusimmat veneet saattavat jo olla hiljaisessakin ajossa nopeampia kuin Katanpää täydessä höyryssä. Katanpään sonar-varustus myöskin painottaa maksimaalista tarkkuutta aluksen alla ja lähellä, jotta miinat kyettäisiin havaitsemaan ja mielellään tunnistamaan. Sukellusveneen torjunnassa tarvitaan mieluummin pidempiä havainto- ja seurantaetäisyyksiä, mutta tarkkuudeksi riittää kymmenien metrien mittaluokka. Torpedoita noille kannattaa asennella vasta kun kaikki muut rungot ovat omansa saaneet.
 
Back
Top