Commander
Kenraali
Mutta saksalaiset suunnittelivat jo Hortenin toisessa kähinässä.
Sekin pitää paikkansa, mutta hyvät häiveominaisuudet olivat kait lähinnä monen yhteensattuman lopputulos kuin tietoinen tavoite?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mutta saksalaiset suunnittelivat jo Hortenin toisessa kähinässä.
Mutta mitkä seikat johtivat lentävän siiven kehittelyyn? Eli miksi saksalaiset kehittelivät sellaisen?Sekin pitää paikkansa, mutta hyvät häiveominaisuudet olivat kait lähinnä monen yhteensattuman lopputulos kuin tietoinen tavoite?
Mutta mitkä seikat johtivat lentävän siiven kehittelyyn? Eli miksi saksalaiset kehittelivät sellaisen?
Kyllä ja tiedän nämä tarinat. Mutta kysymys kuuluu että miksi tämä samanlainen suunnittelu ei lyönyt läpi kaupallisessa lentämisessä? vaikka oli ylivoimainen tapa viedä lastia perille pitkiin matkoihin"In 1943, when Nazi field marshal Hermann Göring demanded that the Luftwaffe’s next bomber aircraft be able to carry a 1,000-kilogram bomb load 1,000 kilometers into enemy territory at a speed of 1,000 kilometers per hour, the Horten brothers presented him with plans for a jet-powered, single-pilot flying wing. "
Why the Experimental Nazi Aircraft Known as the Horten Never Took Off
The unique design of the flyer, held in the collections of the Smithsonian, has infatuated aviation enthusiasts for decadeswww.smithsonianmag.com
Kyllä ja tiedän nämä tarinat. Mutta kysymys kuuluu että miksi tämä samanlainen suunnittelu ei lyönyt läpi kaupallisessa lentämisessä? vaikka oli ylivoimainen tapa viedä lastia perille pitkiin matkoihin
Eli natsit nyt vain sitten sattui kehittämään lentokoneen jota oli silloisella tegnolokialla helvetin vaikea saada pysymään ilmassa ja "stealth" ominaisuudet vain sattui tulemaan joukkoon.
ja tämä kaikki kun natsin perkeleet tiesi että englannin tutkat ohjasivat vähäiset hävittäjät oikeisiin paikkoihin.
Ehkä sinullekkin on vanha sanonta tuttu:Voittajat kirjoittaa historian? Ja Operation PaperclipKeskenjäänyttä Hortenia edelsi tällainen moottoriton vempele jossa ohjaaja oli vaaka-asennossa kitkan vähentämiseksi. Eli ehkä haluttiin enemmän mahdollisimman aerodynaaminen kone kuin niitä stealth-ominaisuuksia? Saksa ehti kuitenkin saada usean suihkumoottoreita käyttävän konetyypin palveluskäyttöön asti, joten ehkä tasapainoon liittyvät ongelmat olivat Hortenin yksi iso ongelma joka tuli kuntoon vasta tietokoneiden kautta.
Horten H.IV - Wikipedia
en.wikipedia.org
Kyllä ja ainakin Wikipedian mukaan Puolassa on vielä kaikkia aseita. Aluksien yleiskunnosta on vaikea sanoa mitään, mutta takuulla ylläpito on kallista ja alukset vaativat myös suuren miehistön. En usko niiden olevan rivissä enää ihan mahdottoman kauan, max 10 v?
Uzbrojenie przeciwokrętowe: 2 x RGM-84 Harpoon
przeciwlotnicze: 9 x RIM-66E SM-IMR Block VI
W polskiej służbie wykorzystywane są nowocześniejsze torpedy MU-90 Impact[4].
9 rakietowych pocisków przeciwlotniczych Raytheon RIM-66E Standard Missile 1 Medium Range Block VI
2 przeciwokrętowe pociski manewrujące RGM-84G Harpoon
W 2014 roku pociski RGM-84G Harpoon będące na uzbrojeniu polskich fregat zostały wycofane w celu utylizacji[6].
Minulla on semmoisia epäilyksiä, ettei ITO eikä MTO-järjestelmät enää toimi vaan alus on partio- ja sutoalus, siten, että tykit (76:nen ja 20 Phalanx) ovat operatiivisia, sonar ja heko sekä torpedot myös. Tutkat ja EW tietenkin toimivat myös, mutta Mk-13 laukaisin olisi poissa käytöstä. Tämä on siis vain päättelyä ja arvailua muiden vastaavien alusten elinkaaren loppupuolen perusteella.Puolankielinen W kertoo kylläkin kovin erikoisia juttuja. Tiedä sitten alkuperäislähteistä. Puolan MP.NET käynyt kirjoittelemassa?
ORP Generał Tadeusz Kościuszko:
Sivun mukaan aseistus on 9 x ITO ja 2 x MTO. Puolalaisten aluksissa on käytössä MU-90. Saman artikkelin mukaan MTO (Harpoon) on stenattu jo 2014.
Minulla on semmoisia epäilyksiä, ettei ITO eikä MTO-järjestelmät enää toimi vaan alus on partio- ja sutoalus, siten, että tykit (76:nen ja 20 Phalanx) ovat operatiivisia, sonar ja heko sekä torpedot myös. Tutkat ja EW tietenkin toimivat myös, mutta Mk-13 laukaisin olisi poissa käytöstä. Tämä on siis vain päättelyä ja arvailua muiden vastaavien alusten elinkaaren loppupuolen perusteella.
Minulla on semmoisia epäilyksiä, ettei ITO eikä MTO-järjestelmät enää toimi vaan alus on partio- ja sutoalus, siten, että tykit (76:nen ja 20 Phalanx) ovat operatiivisia, sonar ja heko sekä torpedot myös. Tutkat ja EW tietenkin toimivat myös, mutta Mk-13 laukaisin olisi poissa käytöstä. Tämä on siis vain päättelyä ja arvailua muiden vastaavien alusten elinkaaren loppupuolen perusteella.
Eli natsit nyt vain sitten sattui kehittämään lentokoneen jota oli silloisella tegnolokialla helvetin vaikea saada pysymään ilmassa ja "stealth" ominaisuudet vain sattui tulemaan joukkoon.
ja tämä kaikki kun natsin perkeleet tiesi että englannin tutkat ohjasivat vähäiset hävittäjät oikeisiin paikkoihin.
Ainakin 2018 vielä paukuteltu.Tuo on hyvin mahdollista ottaen tosiaan huomioon muiden luopumisen Standard Missile 1:stä. Wikipedian mukaan uusimpienkin tuotanto päättyi vuonna 1987 ja vuotta 2020 pidetään takarajana käytölle.
Siis voi olla ja varmaan tuleekin olemaan tulevaisuudessa.Kuka se puhuikaan ettei Suomella voisi olla avaruuslaukaisuja (ei vastaavasta järjestelystä kyllä sisunautteja laukaistaisi):
Saaristomerellä koettiin elokuussa historiallisia hetkiä, kun Hamina-luokan peruskorjattu ohjusvene Tornio laukaisi TP45-mallisen torpedon. Saabin valmistama TP45 oli ensimmäinen Suomen merivoimien operoima torpedo moneen vuosikymmeneen.
Merivoimien suunnittelupäällikkö, kommodori Janne Muurinen luonnehtii harjoitusta onnistuneeksi.
– Tornio ampui suunnitelman mukaisesti maalilaitteeseen. Onnistuneet torpedoammunnat todensivat halutun suorituskyvyn.
Merivoimat aikoo jatkossa ampua torpedoita säännöllisesti.
– Harjoittelulla pidämme yllä osaamistamme sekä pystymme todentamaan järjestelmien toimivuuden, Muurinen sanoo.
Saabin valmistama torpedomalli on Merivoimilla lainassa Ruotsin puolustusmateriaalilaitokselta. Mallin seuraaja, Saabin kevyttorpedo TP47 asennetaan myöhemmin Pohjanmaa-luokan korveteille sekä neljälle Hamina-luokan ohjusveneelle. Uuden torpedon toimitukset Merivoimiin alkavat vuonna 2023.
Torpedo kykenee itsenäisesti etsimään ja hakeutumaan vedenalaisiin maaleihin muuttaen syvyyttä, nopeutta ja suuntaansa. Se on suunniteltu Itämeren saaristoiset ja matalat olosuhteet huomioiden. Torpedoa voidaan käyttää myös pinta-aluksia vastaan. Jos Merivoimat on pärjännyt monta vuosikymmentä ilman torpedoja, niin mihin niitä nyt sitten tarvitaan?
– Merivoimat toteuttaa merellä samanaikaisia ja eri ulottuvuuksissa tapahtuvia merioperaatioita. Käytössä olevia järjestelmiä hyödynnetään maksimaalisesti ja Merivoimilla on nyt kyky vaikuttaa pistemaaleihin kauas, myös veden alle, Muurinen selventää.
Merivoimat on aiemmin kyennyt vaikuttamaan pinnanalaisiin sukellusveneisiin miinoilla, syvyysraketeilla ja -pommeilla. Nyt asekalustoon kuuluvat myös torpedot. Muurinen sanoo, että muualla maailmassa tapahtunut torpedokehitys on seurannut vedenalaisen sodankäynnin – käytännössä sukellusveneiden kehitystä.
– Uudet teknologiat ovat mahdollistaneet aseen käytön sukellusveneitä vastaan. Sama sukellusveneiden käyttämä moderni torpedoteknologia on käytettävissä myös pinta-alukselta laukaistavana, tehostaen merkittävästi pinta-alukselta suoritettavaa vedenalaista torjuntaa.
Koulutukseen on saatu apua Ruotsista
Koska torpedojärjestelmä on Merivoimille uusi, tarvitaan luonnollisesti myös koulutusta. Kommodori Muurisen mukaan järjestelmä koulutetaan kaikille, jotka tehtäviensä mukaan sen käyttöön osallistuvat.
– Koulutus vaihtelee riippuen siitä, onko kyseessä esimerkiksi huolto-, lastaus-, tai asejärjestelmän taktinen käyttö.
Torpedoa käytetään aluksen taistelukeskuksesta, järjestelmän käyttämisestä vastaavat taistelukeskusupseerit. Kannella valmisteluja heittimelle tekee muun muassa aluksen taisteluvälineupseeri.
– Varusmiehet ja reserviläiset osallistuvat oman tehtävänsä mukaisesti sota-aluksen eri tehtäviin ja muun muassa toimivat tehtävissä torpedon latauksessa.
Torpedojärjestelmän koulutusta on saatu Muurisen mukaan Ruotsissa, ja muiden muassa Saabin ja Ruotsin puolustusmateriaalilaitoksen asiantuntijat ovat käyneet kouluttamassa Suomessa.
– Nyt meille on syntynyt osaaminen kouluttaa itse oma henkilöstömme, sanoo Muurinen.
Itämeren rannikoilla sijaitsevista valtioista Venäjällä, Ruotsilla, Puolalla ja Saksalla on sukellusveneitä. Muurisen mukaan myös muiden maiden sukellusveneet voivat liikkua Itämerellä.
– Tämä tapahtuu yleensä joidenkin järjestettävien sotaharjoitusten yhteydessä. Itämerellä on todella paljon kansainvälistä vettä eli vesialueita, joiden katsotaan olevan "ei-kenenkään maata". Kaikilla valtioilla on oikeus käyttää sukellusveneitä kansainvälisillä vesillä.
Aika lailla normaalia. Miksiköhän haastavien projektien aikatauluissa aina ollaan liian optimistisia?Navy's new $45b warships face two-year delay
Trouble with the design risks impeding delivery of the navy's new frigates, potentially triggering another so-called 'valley of death' for Adelaide's shipbuilding workforce.www.afr.com
Aika lailla normaalia. Miksiköhän haastavien projektien aikatauluissa aina ollaan liian optimistisia?