Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Milloin se itse laivojen rakentaminen alkaa? 2022 kai aikataulun mukaan, mutta rakentaako tuollaisen hallin niin nopeasti vai meneekö vuoteen 2023?
Sopimus laivojen raketamisesta allekirjoitettiin vuoden 2019 syyskuussa. Merivoimien komentaja Jori Harju kertoi silloin että projekti on noin vuoden myöhässä ja rakentaminen alkaa noin kahden vuoden paasta (2021 syksyllä tai vähän sen jälkeen). Nyt näyttää että hankke on viivästynyt lisää ja ollaan jo lähes kaksi vuotta myöhässä.
 
Sopimus laivojen raketamisesta allekirjoitettiin vuoden 2019 syyskuussa. Merivoimien komentaja Jori Harju kertoi silloin että projekti on noin vuoden myöhässä ja rakentaminen alkaa noin kahden vuoden paasta (2021 syksyllä tai vähän sen jälkeen). Nyt näyttää että hankke on viivästynyt lisää ja ollaan jo lähes kaksi vuotta myöhässä.

Olisi aika hauskaa, jos meillä olisi ennen HX kuin LV maalissa. :p
 
Olisi aika hauskaa, jos meillä olisi ennen HX kuin LV maalissa. :p
Korvettihanke on mittaluokaltaan sellainen, äettä valmistaja huomioiden on viivästyminen suorastaan todennäköistä. Näkisin että siitä huolimatta on tehty fiksuja valintoja. Parempaa ei vain ollut tarjolla.

Vanhojen miinalaivojen poistamiselle ei kaiketi ole paniikkia, joten notkahdus suorituskyvyssä ei ole kuitenkaan kohtuuton. Rauma-luokka poistunee korveteista riippumatta heti kun Haminat ovat taas rivissä. Ilman MTO:ta ja sonareita niiden käyttöarvo on tasoa mitätön.
 
Korvettihanke on mittaluokaltaan sellainen, äettä valmistaja huomioiden on viivästyminen suorastaan todennäköistä. Näkisin että siitä huolimatta on tehty fiksuja valintoja. Parempaa ei vain ollut tarjolla.

Vanhojen miinalaivojen poistamiselle ei kaiketi ole paniikkia, joten notkahdus suorituskyvyssä ei ole kuitenkaan kohtuuton. Rauma-luokka poistunee korveteista riippumatta heti kun Haminat ovat taas rivissä. Ilman MTO:ta ja sonareita niiden käyttöarvo on tasoa mitätön.

Ei kai RBS-15 ole ihan vielä poistumassa? Jää aika kevyeksi meritorjuntakyky neljän Haminan varassa, kun Gabrielin maalavettejakaan ei (ainakaan julkitiedoin) ole vielä saapunut. Ja jollain pitäisi kai ylläpitää henkilöstönkin purjehdustaitoa, jotta Pohjanmaille ei tarvitsisi kouluttaa miehistöjä ihan pystymetsästä?
 
Ei kai RBS-15 ole ihan vielä poistumassa? Jää aika kevyeksi meritorjuntakyky neljän Haminan varassa, kun Gabrielin maalavettejakaan ei (ainakaan julkitiedoin) ole vielä saapunut. Ja jollain pitäisi kai ylläpitää henkilöstönkin purjehdustaitoa, jotta Pohjanmaille ei tarvitsisi kouluttaa miehistöjä ihan pystymetsästä?
Henkilökuntaa sitoutuu runsaasti sekä telakalle, että kirjoituspöydän taakse. Korvetit vaativat huomattavan määrän kirjallista ohjeistusta, sekä projektiorganisaation mm. valvontatehtäviin jo rakentamisvaiheessa. Muu alusluokan käyttöönoton valmistelu kirjallisine töineen kestää sekin vuosikausia eli päällystö ei pörräile välivuosia saaristossa aseistamattomalla ohjusveneellä "ylläpitämässä purjehdustaitoa" . Kokeneempi väki handlaa hommansa vaikkapa Hamina-luokalla, tai miinalaivalla ( älä sivuuta näitä) kerätyn kokemuksen turvin ja koulutuskierto mietitään niin, että 20-luvun mittaan tulee tuotettua riittävä määrä uutta henkilökuntaa myös korveteille. Aikataulumuutokset ovat toki ongelma tässä suhteessa. MTO ja PTO eivät myöskään voi olla laajassa mitassa rinnan käytössä, organisaatio ei taipuisi siihenkään.
 
Pohjanmaat rakennetaan täysimääräisinä ja varustettuna taisteluun kykenevinä. Raskasta CIWS järjestelmää peräröörin suojaksi ei tule, toinen mk41 on optio, ja strippibaari puuttuu, mutta muuten ne tulevat suunniteltuina. Uskokaa nyt vaan. Jännitteet ja luisu kohti uutta laajaa konfliktia on menossa ja kulisseissa se tiedetään kyllä, ei Suomi muuten talouden vaappuessa varustautuisi.
 
Suunnittelu, rakennusluvat,kilpailutus(julkinen hanke??),toteutus.

Ei ole valmista ensi vuonna.
Rakennusluvastakin voi valittaa.

Empä tiedä missä vaihees on menos mut jos siel on luvat jo kunnossa ja voisivat hommiin rueta ni helposti halli ois pystyssä ensi vuoden aikana. Mut paremmin tietävät näköjään tietävät kertoa et mitään ei oo viel aloitettu edes projektin suhteen.
 
Jännitteet ja luisu kohti uutta laajaa konfliktia on menossa ja kulisseissa se tiedetään kyllä, ei Suomi muuten talouden vaappuessa varustautuisi.
Tällaisilla forumeilla samanmieliset vahvistavat toistensa käsityksiä. Sehän ei tarkoita, että ne käsitykset välttämättä tai koskaan olisivat oikeita. Jos nykytekniikka olisi ollut somen osalta käytössä v. 1939, olisi netissä ehkä toiminut kaksikin keskustelukerhoa: "Ei sotaa tule.net" sekä "Tulkoot hurttina aroiltaan, mahtuvat multiin tänne-forum". Molemmat tietysti olis olleet väärässä syystä, ettei tavallisilla tallaajilla ole riittävästi tietoa eikä pätevyyttäkään tehdä tällaisia arvioita.

Mitä tulee nykyiseen erillisrahoituksen turvin tehtävään varustautumiseen, niin sehän on kylläkin hyvin poikkeuksellinen ratkaisu maanpuolustuksen ikuisessa rahoitusvajeessa. Voidaan verrata v. 1927 Laivastolakiin, jolloin kuitenkin sota oli vielä yli 10 v päässä. Muut Pohjoismaat vieläpä ajoivat samaan aikaan alas puolustuksensa, kun nyt jo unohdettu Kellog-Briand soppari kielsi hyökkäyssodan kansainvälisen politiikan välineenä.

Olen yrittänyt täällä (pääosin huonolla menestyksellä) kertoa, että tasarahan HX-erillisrahoitus onnistui ainoastaan edullisten poliittisten suhdanteiden ansiosta: Demarit pääsi paalupaikalle hallitusta tekemään, mutta oikea aito vasemmistohallitus onnistui ainoastaan saamalla myös vasemmistoliitto mukaan. Kokoomus ei tähän suostunu, jolloin kepulla oli valttikortti vaatia maakuntien lisäksi mitä nyt mieleen tuli. Näistä vaatimuksista yksi oli tämä tasarahan HX, joka "Spice Girlseille" oli ainoastaan lisää velkaa entisen päälle. Lv2020 nyt oli periaatteessa jo päätetty edellisessa porvarihallituksessa, mutta samasta syystä tämäkin meni läpi kasvaneine kustannuksineen.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä. Vaikka arvelisi kok-kepu-hallituksen olevan armeijamielisin, niin vasemmistohallituksen joutuessa katsomaan tosiasioita silmiin ne eivät pääse valittamaan asiasta oppositiossa. HX 10 on sitä luokkaa, että siihen ei olisi riittänyt porvarienemmistöhallituksen oma kannatus ilman nykyistä isompia mutkia matkaan.
Nykyinen hallitus on holtittomia tuhlareita täynnä, jolle lisärahoitus ei herätä erityistä huomiota.
Toista olisi jos vaikka vm:nä olisi kokoomus. Kulukurista olisi jatkuva natkuna. Toisaalta jos demarit ei olisi kuvioissa, niin laivue 2020 kotimaisuuskuvioita ei katsottaisi pelkästään myhäillen. Sielähän on hallin myötä Rauman kaupunki toistaiseksi isommalla panoksella rakentajana kuin telakka itse.

Miten käy ITSUKOlle 2023? Vai vieläkö joku kuvittelee lisärahoituksen olevan poliittisesti realistista?
 
Eihän ne mitään monimutkaisia rakenteita ole eristetyillä seinillä. Jokunlainen kantava runko ja päälle ehkä peltilevyjä sääsuojaksi.
180 metriä pitkä, 40 metriä leveä ja 30 metriä korkea ja hintaa 25 miljoonaa €.


On tuo nyt vähän muutakin kuin jonkinlainen kantava runko ja peltilevy suojana.


Hanke toteutetaan projektinjohto urakkana jota ei ole edes valittu.
 
180 metriä pitkä, 40 metriä leveä ja 30 metriä korkea ja hintaa 25 miljoonaa €.


On tuo nyt vähän muutakin kuin jonkinlainen kantava runko ja peltilevy suojana.


Hanke toteutetaan projektinjohto urakkana jota ei ole edes valittu.
Iso halli niin tietenkin se on kallis vaikei kovin monimutkianen ja tekninen halli.
Tässä kuva Kokkolan jokasään terminaalista jonne laivat pääsee sisään lastaukseen ja purkamiseen.

terminaalipalvelut-awt.jpg


kantasatama-kokkoloa-awt-terminaali.jpg
 
Konsolidaatiota. Renk hamusi L3Harris Technologies Combat Propulsionin.
Twiiteissa on käsitelty AFV-kulmasta, mutta Renk on tietysti myös erittäin merkittävä laivojen voimansiirtoon liittyvä toimija. Mm. Pohjanmaa-luokka, LCS...
"L3 CPS' main products include HMPT-500 series and HMPT-800 series transmission, the latter has been installed in Bradley A4, AMPV and M109A7 SPH."
"As part of the transaction, RENK Group also acquired L3Magnet-Motor GmbH in Starnberg, Germany, which is a global leader in Hybrid Drive solutions for protected vehicles and Navy vessels."
 
Olen yrittänyt täällä (pääosin huonolla menestyksellä) kertoa, että tasarahan HX-erillisrahoitus onnistui ainoastaan edullisten poliittisten suhdanteiden ansiosta: Demarit pääsi paalupaikalle hallitusta tekemään, mutta oikea aito vasemmistohallistus onnistui ainoastaan saamalla myös vasemmistoliitto mukaan. Kokoomus ei tähän suostunu, jolloin kepulla oli valttikortti vaatia maakuntien lisäksi mitä nyt mieleen tuli. Näistä vaatimuksista yksi oli tämä tasarahan HX, joka "Spice Girlseille" oli ainoastaan lisää velkaa entisen päälle. Lv2020 nyt oli periaatteessa jo päätetty edellisessa porvarihallituksessa, mutta samasta syystä tämäkin meni läpi kasvaneine kustannuksineen.
Rohkenisin olla hieman eri mieltä tässä. Uskon, että Venäjän muuttuminen yhä aggressiivisemmaksi kaiken maailman Krimin valtausten, Itä-Ukrainan epävakauttamisen sodan keinoin, myrkytyshyökkäykset Euroopan maissa, jne... on myös saanut suomalaiset politiikot heräämään uudella tavalla puolustuksen tärkeyteen ja tajuamaan, että LV2020:n ja HX:n erillisrahoitus on se minimi, joka täytyy tehdä että pystytään oman puolustuksen uskottavuus takaamaan.
 
Konsolidaatiota. Renk hamusi L3Harris Technologies Combat Propulsionin.
Twiiteissa on käsitelty AFV-kulmasta, mutta Renk on tietysti myös erittäin merkittävä laivojen voimansiirtoon liittyvä toimija. Mm. Pohjanmaa-luokka, LCS...
"L3 CPS' main products include HMPT-500 series and HMPT-800 series transmission, the latter has been installed in Bradley A4, AMPV and M109A7 SPH."
"As part of the transaction, RENK Group also acquired L3Magnet-Motor GmbH in Starnberg, Germany, which is a global leader in Hybrid Drive solutions for protected vehicles and Navy vessels."
Kyllähän noita muitakin firmoja löytyy voimansiirtopuolella kuten SAPA, jolla on sopimus USA:n armeijan raskaan kaluston tulevaisuuden voimansiirtojärjestelmän kehittämisestä. Tulevaisuutta silmällä pitäen ovat rakentaneet jenkkeihin uuden tehtaan voimansiirtojärjestelmien kehittämistä ja valmistusta varten. SAPA on espanjalainen yritys.

 
Back
Top