Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kuvittele tähän yhteyteen Vuorineuvos Tuura sanomassa Tämähän on ilon ja onnen päivä:
Merkittävä määrä PM16:sta, toimitukset alkaa vuoden lopusta. Viro aikoo myös ostaa MTO:n, mainitaan jutussa.
Oli aika odotettu päätös päätyä Patrian Blocker-miinaan. Varmaan kehittyneimpiä maailmassa tällä hetkellä ja vielä tuki vieressä + suunniteltu Itämerelle.
 
Kreikkalaisten uuden fregatti-hankkeen kilpailijat esittelyssä:

Bongattua:
- Damen ja Naval Group viety häiveessä muotojen mukaan pisimmälle
- Navalgroupin FDI:ä ainoana wavepiercing-keula
- LCS ainoana jettipropulsiolla varustettu
- Babcock Arrowhead 140 ainoana VLS-kennot keskellä laivaa, ei keulassa (ei rungon läpi menevää monitoimiruumaa?)
- Saksalaiset eivät edes halunneet puhua Xavierin kanssa!:oops:

Nämä tietysti vain protoja, eikä lopullisia ratkaisuja ja lopullista tuotetta modifioidaan.

Stopgap-ratkaisu tarvitaan samalla joko päivittämällä käytössä olevat tai tarjoamalla käytettyä alusta uusien valmistumiseen saakka. Babcock mm. ehdottaa 2 x Type 23 fregattien liisaamista Kreikalle???
 
Oli aika odotettu päätös päätyä Patrian Blocker-miinaan. Varmaan kehittyneimpiä maailmassa tällä hetkellä ja vielä tuki vieressä + suunniteltu Itämerelle.
Virallisesti kyseessä on Forcitin tuote, mutta Patriallakin on tosiaan ollut sormensa pelissä kotimaisten herätemiinojen elektroniikan puolella.

Meillähän on PM16:n rinnalla nykyään käytössä myös samaa herätekoneistoa hyödyntävä kotimaisen PM90-herätemiinan MOD-versio.


Lyhyt katsaus kotimaisiin herätemiinoihin löytyy Puolustustutkimuksen vuosikirjasta 2019 sivulta 70 alkaen.
 
Oliko Viron tarkoitus hankkia jotain erillistä miinanlaskijaa / miinalaiva, vai oliko suunnitelmassa asentaa miinakiskot Sandown-luokan miinanetsijöille ja Tallinkin autolautoille?
Tuolla:
olevalla videolla lasketaan miinoja 6 m kontista. Lieneekö mitään tekemistä Viron aikomusten kanssa vai onko markkinointimateriaalia?
Videolla sanotaan mm: "Te ette pane kuhu panna. Ja mitä pannaan. Sellai teemme mee. Se ette pane kahtakymnnt..."

Joku kieltä osaava voisi kertoa, jos videolla kerrotaan jotain mielenkiintoista (panemisesta? :unsure:).

Edit: konttihan oli Suomen harjoituksesta, mutta miksei menetelmä sopisi Virollekin. Onhan heillä mm. muutama monitoimimurtaja jonka kannelle kontteja sopisi.
 
Virallisesti kyseessä on Forcitin tuote, mutta Patriallakin on tosiaan ollut sormensa pelissä kotimaisten herätemiinojen elektroniikan puolella.

Meillähän on PM16:n rinnalla nykyään käytössä myös samaa herätekoneistoa hyödyntävä kotimaisen PM90-herätemiinan MOD-versio.


Lyhyt katsaus kotimaisiin herätemiinoihin löytyy Puolustustutkimuksen vuosikirjasta 2019 sivulta 70 alkaen.
Piti sanoa Forcit eikä Patria.
 

Eiköhän Viron jannut ota sen juuri tuon Sumico-kontin kanssa, jonka myötä ei tarvitse kuin aluksen, jossa riittävästi sille tilaa.

Huomasin maininnan tuosta Sumico-kontista kun luin tuon prosyyrin. Nyt kiinnostaisi se, että miten tuo vaikuttaa meidän asioihin? Lisääkö tuollaiset miinanlaskukykyä merkittävällä tavalla, vai onko tuo enemmän vientituote?
 
Merivoimien sivuilla on äskettäin julkaistu kuvaus vuoden 2032 tavoitetilasta. Muutamia lainauksia:

”Operatiivisia joukkoja käytetään koko toiminta-alueella uhkaa vastaavasti kuluttamaan vastustajaa, torjumaan merelliset hyökkäykset ja lyömään vastustajan taisteluvoima. Paikallisjoukoilla täydennetään painopistealueiden tilannekuvaa ja maalinosoituskykyä ja suojataan alueella olevat kohteet, toiminnot ja tukeutuvat joukot sekä kulutetaan vastustajan voimaa.”

- Mitä ovat merivoimien paikallisjoukot? Tehtävät kuulostavat nykyisten merivoimien alueellisten joukkojen tehtäviltä.

”Laivastojoukkojen taistelujaotus on tilanteenmukainen, ja laivastoyksiköitä käytetään tehtävän edellyttämissä kokoonpanoissa laivastoyhtymän komentajan tai erikseen nimetyn johtajan johdossa. Rannikkojoukkojen organisoinnissa pyritään yhdenmukaisiin ja modulaarisiin ratkaisuihin, jotta joukkojen käytettävyys ja yhteensopivuus koko operaatioalueella olisi mahdollisimman hyvä.”

- Mitä organisaatiomuutoksia tämä käytännössä tarkoittaa?

”Johtoportaissa toimiva ja operatiivisten joukkojen henkilöstö on osaamiseltaan ja kielitaidoltaan kansainvälisesti yhteensopivaa.
He kykenevät toimimaan osana kansainvälistä yksikköä, kansainvälisessä esikunnassa tai johtamaan esimerkiksi kriisinhallintaoperaatioissa kansainvälisiä suorituskykyjä ja joukkoja.”

”Henkilöstön operatiivista ja taktista ajattelua kehitetään karttaharjoittein, simulaatioin ja sotapelein.”

- Miten tämä näkyy reserviläisten koulutuksessa?

”Merivoimien johtamissykli ylläpidetään vastustajaa nopeampana hyödyntäen informaatioylivoimaa, tehtävätaktiikkaa, automatisaatiota, verkottuneita järjestelmiä ja vakioituja harjoiteltuja toimintatapoja.”

- Suunnittelun, päätöksenteon ja toimeenpanon nopeudessa on ollut parantamisen varaa ainakin maavoimien puolella. ”Vastustaja” korostaa omassa toiminnassaan sotilaallisen päätöksenteon nopeutta. Miten johtamissyklin ajankäytön tehokkuutta on tarkoitus parantaa?

”Merivoimat vuonna 2032 on yhtenäinen, yleisesti hyväksytty ja toimintakykyinen merellinen organisaatio. Se vastaa nähtävissä oleviin tehtäviin ja toimintaympäristöön meren pinnan alla, meren pinnalla ja ilmatilassa sekä kyber- ja informaatioulottuvuudessa sotilaallisilla suorituskyvyillään.”

- Mitä ovat merivoimien informaatio-operaatiot?
 

Säästöä kun ei tarvitse erikoisalusta sekä F-35 sisäisten kuilujen tapainen anti-tiedusteluratkaisu.
Levittää kykyä, mutta ei ehkä ole optimaallinen tavoitellessa maksimimiinoituskykyä yhdeltä alustalta.
Kai sitä voi verrata myös Nemoon kontilla tai ilman.
Ei tuolla opilla tosiaan isoja miinamääriä levitetä mutta vaikkapa pienemmällä satamaväylällä pari kontillista herätemiinoja on jo ihan merkittävä este. Isona etuna tietysti se, että kontin avulla lähes mikä tahansa lotja muuttuu käden käänteessä miinanlaskijaksi.

Virolla on kyllä miinoittamiseen hyvin soveltuvia viranomaisaluksia laivaston ulkopuolellakin, kunhan hommaavat niihin miinakiskot. Vaikkapa Ugissa rakennetut vartiolaivat/öt-alukset rakennetun vartiolaivan/ÖT-aluksen voisi ajatella varusteltavaksi tuohon tehtävään.

EDIT

Korjasin yksikkömuotoon, eipä niitä aluksia taida olla kuin yksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuolla opilla tosiaan isoja miinamääriä levitetä mutta vaikkapa pienemmällä satamaväylällä pari kontillista herätemiinoja on jo ihan merkittävä este. Isona etuna tietysti se, että kontin avulla lähes mikä tahansa lotja muuttuu käden käänteessä miinanlaskijaksi.
Noiden konttien idea lieneekin että niitä pitää hommata ns. riittävästi, ne kun voi yhdistää peräkkäin pidemmäksi pätkäksi. Kahdeksan jonoon ja neljä jonoa rinnakkain muuttaa minkä tahansa auto- tai monitoimikannen kohtuullisen kokoiseksi miinakanneksi.
 
Noiden konttien idea lieneekin että niitä pitää hommata ns. riittävästi, ne kun voi yhdistää peräkkäin pidemmäksi pätkäksi. Kahdeksan jonoon ja neljä jonoa rinnakkain muuttaa minkä tahansa auto- tai monitoimikannen kohtuullisen kokoiseksi miinakanneksi.
Montako sarvimiinaa menee per kontti? Varsinainen ryssän kauhu kyllä.
 
Noiden konttien idea lieneekin että niitä pitää hommata ns. riittävästi, ne kun voi yhdistää peräkkäin pidemmäksi pätkäksi. Kahdeksan jonoon ja neljä jonoa rinnakkain muuttaa minkä tahansa auto- tai monitoimikannen kohtuullisen kokoiseksi miinakanneksi.
Kaupallisilla aluksilla asia on varmasti noin. Ja kuljetuksiinkin saadaan ilmeisiä etuja. Viranomaisaluksilla on ljärjestäen ahtaammat tilat ja kiinteät kiskot toimivat paremmin. Poikkeus vahvistakoon tässäkin asiassa säännön.
 
Noiden konttien idea lieneekin että niitä pitää hommata ns. riittävästi, ne kun voi yhdistää peräkkäin pidemmäksi pätkäksi. Kahdeksan jonoon ja neljä jonoa rinnakkain muuttaa minkä tahansa auto- tai monitoimikannen kohtuullisen kokoiseksi miinakanneksi.
Osint vinkki = homman voi todeta oikeasti kuumenneen kun mainoksisssa pyörii "porauslautta" Cinderella tekee yhden kesäisen risteilyn Pietariin :D
 
Kaupallisilla aluksilla asia on varmasti noin. Ja kuljetuksiinkin saadaan ilmeisiä etuja. Viranomaisaluksilla on ljärjestäen ahtaammat tilat ja kiinteät kiskot toimivat paremmin. Poikkeus vahvistakoon tässäkin asiassa säännön.
Niinhän se on. Viron valtiollisista aluksista parhaat varmaankin ovat Wambola, joka on miinalaivaksi rakennettu, ja Kindral Kurvits, jolla on isohko avoin monitoimikansi. Ensimmäinen voisi käyttää kiinteitä kiskoja, jälkimmäiselle kontit olisivat oiva ratkaisu.

Konttien kanssa on sekin etu, että kun niitä löytyy varastosta, voidaan joustavasti varustella miinanlaskuun mitä tahansa aluksia joita satutaan tarpeen iskiessä paikalle saamaan. Pieni lossilautta ottaa sen yhden tai pari konttia ja iso autolautta monta kymmentä. Ainoa vaatimus on että kontti saadaan aseteltua aivan aluksen perään. Vai onnistuuko noista kyljen sivu pudottaminenkin? Paljon vaarallisempaa se kuitenkin olisi.
 
Back
Top