KK:ssa kuten meikäläisissäkin monitoimialuksissa voi olla ongelmia sijoittaa kontteja peräkannelle. Siellä on kaikenmoista luukkua ja kiinteäasenteista härpäkettä, mikä tekee avotilasta sokkeloisen. Reunoilla sen sijaan on vapaat kaistat joihin saisi helposti kiinteät kiskot.Niinhän se on. Viron valtiollisista aluksista parhaat varmaankin ovat Wambola, joka on miinalaivaksi rakennettu, ja Kindral Kurvits, jolla on isohko avoin monitoimikansi. Ensimmäinen voisi käyttää kiinteitä kiskoja, jälkimmäiselle kontit olisivat oiva ratkaisu.
Konttien kanssa on sekin etu, että kun niitä löytyy varastosta, voidaan joustavasti varustella miinanlaskuun mitä tahansa aluksia joita satutaan tarpeen iskiessä paikalle saamaan. Pieni lossilautta ottaa sen yhden tai pari konttia ja iso autolautta monta kymmentä. Ainoa vaatimus on että kontti saadaan aseteltua aivan aluksen perään. Vai onnistuuko noista kyljen sivu pudottaminenkin? Paljon vaarallisempaa se kuitenkin olisi.
Kyljeltä pudottaminen onnistuu kyllä. Esimerkiksi Rauma-luokassa kiskot ovat poikittain. Tai normaalisti yksi kiskopari ja siinä kiinni SPP.