Merivoimien kehitysnäkymät

Oho. Kummaa, ettei mennyt hovihankkija Atlakselle. Ilmeisesti Suomikin teki sitten oikean valinnan...
Saksalaiset ovat hiljattain hankkineet sekä Saabia, että Atlasta. Saabilla on nähtävästi tehty jotain oikein, kun saavat lohkottua itselleen lisää markkinaosuutta.
 
Oho. Kummaa, ettei mennyt hovihankkija Atlakselle. Ilmeisesti Suomikin teki sitten oikean valinnan...
Suomi on tehnyt ilmeisen hyviä ja ammattimaisesti hoidettuja hankitoja/kilpailutuksia viime vuosina. HX lienee kruununjalokivi, mutta listaan mennee myös A6:t, K9, Gabriel ja jos vielä Laivue 2020 menee tuubiin, niin Suomen Puolustusvoimat alkaa olla kovan luokan referenssiasiakas.
 
Oiskohan noi tykännyt kyttyrää jos oisin Busterilla olutpullo kädessä koukannut jonon hännille jatkoksi? ;)
Olisi pitänyt olla vanha Master, Busterin sijasta. Olen sellaisessa kerran-pari ollut kyydissä ja vaarallinen laite se on. Koeajossa pari kollegaa meinasivat lentää kovasta vauhdista laidan ylitse kun yrittivät nopeaa käännöstä. Koska Busterilla sen kykeni tekemään, niin yllätys oli että tuon pohjaprofiili ei siihen sopinut. V-köli oli liian matala ja laitaprofiili jyrkkä. Se aiheutti veneen sivuluisun ja kun painopiste muuttui ulkokaarteen puolelle, tuli töksäys.

Vene ei mennyt suoraan hetkeäkään 3-4 henkilön kuormassa ja sitä oli vaikea saada plaaniin. Tosin moottori oli muistaakseni myös hieman alitehoinen.

Todellinen venäläinen A-luokan tuote siis. Sen siitä saa kun ostaa "halvan ja hyvän":p.
 
Olisi pitänyt olla vanha Master, Busterin sijasta. Olen sellaisessa kerran-pari ollut kyydissä ja vaarallinen laite se on. Koeajossa pari kollegaa meinasivat lentää kovasta vauhdista laidan ylitse kun yrittivät nopeaa käännöstä. Koska Busterilla sen kykeni tekemään, niin yllätys oli että tuon pohjaprofiili ei siihen sopinut. V-köli oli liian matala ja laitaprofiili jyrkkä. Se aiheutti veneen sivuluisun ja kun painopiste muuttui ulkokaarteen puolelle, tuli töksäys.

Vene ei mennyt suoraan hetkeäkään 3-4 henkilön kuormassa ja sitä oli vaikea saada plaaniin. Tosin moottori oli muistaakseni myös hieman alitehoinen.

Todellinen venäläinen A-luokan tuote siis. Sen siitä saa kun ostaa "halvan ja hyvän":p.

Tuossahan tuli mainittua jo kaksi erityyppistä venettä...
 
Hmmm… tällaiset miehittämättömät ase- ja/tai sensorilavetit voisivat tehtäväkohtaisesti täydentää aluksen tai alusten kykyä tarpeen mukaan, ilman että alukseen täytyy integroida kaikkea mahdollista. Voisiko esim. Hamina toimia ilmatorjuntafregatin roolissa jos sillä olisi omasuoja-aseistuksen lisäksi rinnalla ohjaamansa USV, joka toimii aselavettina järeämmällä it-aseistuksella?

Modulaarisuus on kova sana ja eikös LCS:kin ollut jos jonkinlaista mission-packia. Varustaminen vie aikaa ja sen voi tehdä vain yhdessä paikassa, USV:llä voitaisiin suht pienessäkin koossa kai tuoda tarvittavat lisäkyvyt nopeasti rinnalle ja yhtä nopeasti laittaa pois kun tarve lakkaa. Lisäksi lisäkyky usv muodossa ei ole sidonnainen tiettyyn alustyyppiin vaan esimerkkini it-alusta voisi yhtä hyvin tukea Katanpää-luokkaa siinä missä Haminaakin.

Perusmallin ”tyhmä” usv voisi olla vaikka miinalautta tai oikeastaan proomu.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top