Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Optinen kaapeli. Vanhoissa, esim. TOW:ssa oli sähköinen ohjaus. Ja senkin kyllä sai ampua veden tai sähköjohtojen yli, riippuen etäisyydestä ja ampumapaikan maastokohdan korkeudesta. Manuaalissa on ihan taulukko sen arvioimiseen/laskemiseen.
Tämä on aika yleinen väärinkäsitys, että torpedoissa voisi käyttää vain optista kaapelia. Kuparia on käytetty pitkään ja käytetään edelleen. Alla pari lähdettä, DRDO:n tuotesivu ja jenkkien tutkimus mereen jäävien kuparilankojen ympäristövaikutuksista. Näistä on pääteltävissä, että johtimissa on eristys. (DRDO mainostaa 2 johdinta ja USN tutki myös eristeen hajoamista.) Valtamerien suolapitoisuudet varmasti asettavat enemmänkin vaatimuksia kaapeleille, mutta ne tarkemmat yksityiskohdat ovat varmasti salaisuuksia. Ainakaan en niistä mitään tietoa googlailemalla löytänyt.

 
Tämä on aika yleinen väärinkäsitys, että torpedoissa voisi käyttää vain optista kaapelia. Kuparia on käytetty pitkään ja käytetään edelleen. Alla pari lähdettä, DRDO:n tuotesivu ja jenkkien tutkimus mereen jäävien kuparilankojen ympäristövaikutuksista. Näistä on pääteltävissä, että johtimissa on eristys. (DRDO mainostaa 2 johdinta ja USN tutki myös eristeen hajoamista.) Valtamerien suolapitoisuudet varmasti asettavat enemmänkin vaatimuksia kaapeleille, mutta ne tarkemmat yksityiskohdat ovat varmasti salaisuuksia. Ainakaan en niistä mitään tietoa googlailemalla löytänyt.

Kohta Saksa kehittää veteen liukenevan langan
 
:D

Jäin kiinni putkiaivoisuudesta. Mutta oletan, että niillä oikeasti isojen paattien kippareilla on muita SA-rooleja kuin hurvitella Jehuilla.
Hyvin voimakkaasti epäilen, että kaupallisten varustamojenn toimistoissa joku aktiivisesti tai edes ikinä ajattelee PV:n reserviläisten SA-sijoituksia. Ihan maksimissaan valtionyhtiöt ja nyt sitten Ukrainan jälkeen. Oli miten oli, miehiä on enemmän kuin paatteja niin siviilissä kuin Merivoimissa.
 
Hyvin voimakkaasti epäilen, että kaupallisten varustamojenn toimistoissa joku aktiivisesti tai edes ikinä ajattelee PV:n reserviläisten SA-sijoituksia. Ihan maksimissaan valtionyhtiöt ja nyt sitten Ukrainan jälkeen. Oli miten oli, miehiä on enemmän kuin paatteja niin siviilissä kuin Merivoimissa.
Itse uskon, että viranomaiset ovat kyllä pitäneet huolen siitä, että jokainen huoltovarmuuden kannalta tärkeä alus miehistöineen on tiedossa ja miehistöille VAP-varaus. Mutta toki reserviläismerimiehiä varmasti riittää merivoimienkin käyttöön sen mitä tarvetta on. Niitä on pitkin maailmaa eri maalaisten varustamojen palveluksessa, meriliikennohjaajina, luotseina, sisävesilaivojen miehistöissä jne.
 

Merivoimien miinalautta ajoi karille Saaristomerellä​



Miinalautta Pyhäranta ajoi karille Saaristomerellä Örön saaren länsipuolella keskiviikkoiltana, Merivoimat kertoi tiedotteessaan. Karilleajo sattui Rannikkolaivaston ampumaharjoituksen yhteydessä.

Karilleajosta ei aiheutunut henkilövahinkoja, mutta aluksen keulan rakenteiden vauriot johtivat pieniin vesivuotoihin aluksessa. Miehistö kuitenkin tukki omin voimin vuodot, ja aluksen tila on vakaa.

Merivoimien sukeltajat tarkastavat illan aikana aluksen pinnan alla olevat ulko-osat, minkä jälkeen alus valmistautuu irrottautumaan pohjakosketuksesta.
 
Melko noloa, että korkea-arvoiset brittiupseerit vielä seuraamassa tätä harjoitusta missä karilleajo tapahtuu..🙄


Siinä on hyvä sitten selittää jotain tyyliin, että "we have very good expertise in operating in these confined archipelagian waters as this live-fire exercise clealy demonstrates... Oops, Never mind!" 😆
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi arvovieraita ei varmaan ajeluteta millään kämyisellä miinalautalla, niin koko haaveri voidaan kätsysti lakaista maton alle: "...and there we have a towing exercise going on..."
 
Hyvää harjoitusta tuo merivoimille on.
Kaikki tietää, että Suomen merialueilla on vaikea purjehtia johtuen vesistön mataluudesta, tuhansista kivistä, karikoista ja saaristosta.
Muistan lukeneeni, että itämeressä on ihan uskomaton määrä hylkyjä. Ihan maailman kärkiluokkaa.
Ja nyt brittiupseeritkin asian omin silmin näkevät. Vaikeaa on ammattilaisillekkin 😀
 
Hyvää harjoitusta tuo merivoimille on.
Kaikki tietää, että Suomen merialueilla on vaikea purjehtia johtuen vesistön mataluudesta, tuhansista kivistä, karikoista ja saaristosta.
Muistan lukeneeni, että itämeressä on ihan uskomaton määrä hylkyjä. Ihan maailman kärkiluokkaa.
Ja nyt brittiupseeritkin asian omin silmin näkevät. Vaikeaa on ammattilaisillekkin 😀
Tämä ja niin kovasti!

Henk koht en luota miehistössä kehenkään kuka ei ole ajanut karille. Kertoo kokemuksen puutteesta, eikä ole suhattu kuin aurinkoisena päivänä terassille istumaan.
 
Hyvää harjoitusta tuo merivoimille on.
Kaikki tietää, että Suomen merialueilla on vaikea purjehtia johtuen vesistön mataluudesta, tuhansista kivistä, karikoista ja saaristosta.
Muistan lukeneeni, että itämeressä on ihan uskomaton määrä hylkyjä. Ihan maailman kärkiluokkaa.
Ja nyt brittiupseeritkin asian omin silmin näkevät. Vaikeaa on ammattilaisillekkin 😀
Tämä ja niin kovasti!

Henk koht en luota miehistössä kehenkään kuka ei ole ajanut karille. Kertoo kokemuksen puutteesta, eikä ole suhattu kuin aurinkoisena päivänä terassille istumaan.
Juurikin näin. Asiantuntemuksesta ei kerro se, että ei ajeta karille, vaan se, miten toimitaan kun karille ajetaan. Tässä on toimittu juuri oikein, miehistö on tilkinnyt vuodot, muita aluksia on tullut avuksi, ei ole otettu turhia riskejä sukeltamalla pimeässä kun alus on tukevasti kivellä ja aamun valoakin voidaan odottaa, jne.
 
Hyvä muistutus miinasodankäynnin merkityksestä taistelutilan eristämisessä, puolustuksessa ja vihollisen merellisen liikkumistilan rajoittamisessa sekä vaikutuksista kaikelle merenkululle. Myös miinantorjuntaan on panostettava niin avomerellä kuin rannikko-alueellakin. Raivaaminen on vaarallista puuhaa kun toimitaan luonnon armoilla ja erityyppisten miinojen kanssa. Mustalla merellä on raivattu jo 28 merimiinaa, joista ainakin osa on ajomiinoja tai karanneita, syvyytettäviä miinoja. Herätemiinoja ei ilmeisesti ole raivattu.

Romanian minesweeper hits Sea Mine in the Black Sea​

The Musca-class minesweeper of the Romanian Navy, Lieutenant Dimitrie Nicolescu (pennant number:29), was damaged by a floating mine on 08 September 2022 in the Black Sea, northeast of the port of Constantza.

The threat of sea mines once again showed its cold face in the Black Sea on 08 September. The Romanian minesweeper was damaged at the stern and lost its maneuverability due to the explosion. The Romanian Navy stated that the entire crew is safe and no one was injured. This incident was the ninth sea mine detection since the beginning of the Russo-Ukrainian war.
According to the Romanian Navy, Lieutenant Dimitrie Nicolescu left the port of Constanța at about 1:15 p.m. on Thursday, September 8, to neutralize a mine that had been detected and reported by another vessel named Falcon, which was conducting certain activities at a distance of about 25 nautical miles (46 km) in the direction of NE from the entrance to the port of Constanța.

The mine was reported by the Falcon at about 11:45 a.m., and Lieutenant Dimitrie Nicolescu deployed to sea one hour and thirty minutes after the detection.
The reports suggest that after the Romanian minesweeper arrived at the position of the mine, sea conditions deteriorated, making it unable to conduct the Explosive Ordnance Disposal (EOD) operation and deploy the RHIB. After dark, and with the weather continuing to be rough, the ship was struck by the floating mine. The detonation left a small hole in the stern of the ship, near the waterline.

The Romanian Navy shared on its Facebook account that the crew responded immediately after the explosion and prevented the water from entering by plugging the hole, which was just above the waterline.
The minesweeper Lieutenant Dimitrie Nicolescu returned to her homeport Constanta with the help of the naval tugs Grozavul and Viteazu. There were no casualties or injuries, and the entire 75-member crew arrived safely at the port of Constanta on 09 September. The Romanian Navy said there was no major damage on board and the ship will be repaired and serviced soon.

“This is the third sea mine to enter the area of responsibility of Romanian Naval Forces since the beginning of the Russian-Ukrainian war. Until today, 28 naval mines have been destroyed in the western Black Sea, including three mines destroyed by Turkiye, two mines destroyed by Romania, one mine destroyed by Bulgaria, and 22 mines destroyed by Ukraine.”

Romanian Navy
https://www.navalnews.com/naval-news/2022/09/romanian-minesweeper-hits-sea-mine-in-the-black-sea/
 
Hyvä muistutus miinasodankäynnin merkityksestä taistelutilan eristämisessä, puolustuksessa ja vihollisen merellisen liikkumistilan rajoittamisessa sekä vaikutuksista kaikelle merenkululle. Myös miinantorjuntaan on panostettava niin avomerellä kuin rannikko-alueellakin. Raivaaminen on vaarallista puuhaa kun toimitaan luonnon armoilla ja erityyppisten miinojen kanssa. Mustalla merellä on raivattu jo 28 merimiinaa, joista ainakin osa on ajomiinoja tai karanneita, syvyytettäviä miinoja. Herätemiinoja ei ilmeisesti ole raivattu.

Romanian minesweeper hits Sea Mine in the Black Sea​

The Musca-class minesweeper of the Romanian Navy, Lieutenant Dimitrie Nicolescu (pennant number:29), was damaged by a floating mine on 08 September 2022 in the Black Sea, northeast of the port of Constantza.

The threat of sea mines once again showed its cold face in the Black Sea on 08 September. The Romanian minesweeper was damaged at the stern and lost its maneuverability due to the explosion. The Romanian Navy stated that the entire crew is safe and no one was injured. This incident was the ninth sea mine detection since the beginning of the Russo-Ukrainian war.
According to the Romanian Navy, Lieutenant Dimitrie Nicolescu left the port of Constanța at about 1:15 p.m. on Thursday, September 8, to neutralize a mine that had been detected and reported by another vessel named Falcon, which was conducting certain activities at a distance of about 25 nautical miles (46 km) in the direction of NE from the entrance to the port of Constanța.

The mine was reported by the Falcon at about 11:45 a.m., and Lieutenant Dimitrie Nicolescu deployed to sea one hour and thirty minutes after the detection.
The reports suggest that after the Romanian minesweeper arrived at the position of the mine, sea conditions deteriorated, making it unable to conduct the Explosive Ordnance Disposal (EOD) operation and deploy the RHIB. After dark, and with the weather continuing to be rough, the ship was struck by the floating mine. The detonation left a small hole in the stern of the ship, near the waterline.

The Romanian Navy shared on its Facebook account that the crew responded immediately after the explosion and prevented the water from entering by plugging the hole, which was just above the waterline.
The minesweeper Lieutenant Dimitrie Nicolescu returned to her homeport Constanta with the help of the naval tugs Grozavul and Viteazu. There were no casualties or injuries, and the entire 75-member crew arrived safely at the port of Constanta on 09 September. The Romanian Navy said there was no major damage on board and the ship will be repaired and serviced soon.


https://www.navalnews.com/naval-news/2022/09/romanian-minesweeper-hits-sea-mine-in-the-black-sea/

Mieletön uhka siivili/kauppamerenkululle kun noita ajomiinoja näköjään voi olla ihan missä vaan. 28 tuhottua miinaa ei ole pieni määrä ja 6 niistä jonkun muun kuin Ukrainan toimesta.

Suomella on raivauskapasiteettia, koskakohan olisi aika lähettää yksi paatti tositoimiin. Mielellään osana Nato-operaatiota, jolla pyritään turvaamaan alueen merenkulku sotatoimialueen ulkopuolella.
 
Back
Top