Merivoimien kehitysnäkymät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tämä sopisi varmaan tuohon Norjalaisten aikaisempaan (ja ilmeisesti nykyäänkin käynnissä olevaan) Vanguard projektiin.

Norjalla on todella vähän runkoja ja varsinkin apualuskykyä suhteessa merialueeseen. Ainakin Vanguardin aikaisemmissa hahmotelmissa on ollut juurikin kaikenlaisia aluksia miehittämättömien johtopaatista -> raskaaseen partioalukseen.
En ole tarkemmin asiaan perehtynyt. Pahamaineista monitoimisuutta siis havitellaan muuallakin, kuin Suomessa :D

Itse olen jokseenkin ymmärtänyt, että Type-26 korvaisi Nansenit, jokin korvettiluokka Skjoldit ja tämän lisäksi tulisi jokin emä/huolto/partio -alus korvaamaan Altat ja Oksøyt.
Olisko Norjalla tarvetta jäässäkulkukykyiselle ”korvetille”?

Tämä sopisi varmaan tuohon Norjalaisten aikaisempaan (ja ilmeisesti nykyäänkin käynnissä olevaan) Vanguard projektiin.

Norjalla on todella vähän runkoja ja varsinkin apualuskykyä suhteessa merialueeseen. Ainakin Vanguardin aikaisemmissa hahmotelmissa on ollut juurikin kaikenlaisia aluksia miehittämättömien johtopaatista -> raskaaseen partioalukseen.
Tuo Vanguard olikin mielenkiintoinen tuttavuus. Siellä oli tosin juttua kaupallisen perusrakenteen hyödyntämisestä tms, joten pitää varoa ettei @Analysti näe tätä.

Itse olen jokseenkin ymmärtänyt, että Type-26 korvaisi Nansenit, jokin korvettiluokka Skjoldit ja tämän lisäksi tulisi jokin emä/huolto/partio -alus korvaamaan Altat ja Oksøyt.

Olen ymmärtänyt, että Norjassa on jo nykyisellään vaikea miehittää kaikkea kalustoa, ja sukellusveneitäkin on tilattu pitkä liuta. Mielestäni Skjoldeista luopuminenkin oli jossakin vaiheessa paperilla säästökohteena - toki se oli ennen 3 prosentin Nato-tavoitteita. No, katsotaan.

Back