Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Minkähän laivaston komentaja mahtaisi olla halukas luovuttamaan aluksiaan Itämerelle? Siellä odottaa Tsushiman kohtalo...
Niin kysyinkin siirtäisitkö laivat pois Itämereltä heidän asemassa ennen kuin isompi sota alkaa?
 
Se olisi niin hirveä arvovaltatappio ettei NL2 semmoiseen taivu, ennemmin antaa laivaston tuhoutua. Eikä ne kovin paljon paremmassa turvassa ole pohjoisessakaan loppujen lopuksi.
Julkisesti voisivat kertoa että tuo on sotaharjoitus ja kysymyshän ei ole siitä tuhoutuisiko laivasto vaan miten käyttäisivät sitä mahdollisimman tehokkaasti sodan alussa ennen sitä?
Palavan LNG-terminaalin vieressä kelluva örkkilaiva ei elä pitkään muttei terminaaliakaan korjata hetkessä.
 
Corporal Friskin mukaan Ruotsilla on korvetti/fregattihankkeessaan neljä vaihtoehtoa:

Alfa4000
FDI
Type 31
Luleå

En osaa kommentoida listan todenperäisyyttä, mutta tuon perusteella RMC ei olisi kisassa mukana.
Melko huvittava kombo paatteja. Svenska marinen ei edes tiedä mitä haluaa, kun eihän noilla paateilla ole keskenään melkein mitään tekemistä toistensa kanssa? Kaikkea Espanjalaisten haaveunissa ilmentyneestä 112m fregatista Rahtilaiva-31:seen saakka. Vaihtoehdoista olemassa on ainoastaan FDI..

Ei siinä että pelkästään alusten kokoluokka on eri, mutta niin on myös kyllä mahdolliset suorituskyvyt ja kotimainen (Saabin järjestelmien) integraatiomahdollisuus. Tämä Ruotsin hanke alkaa ihan oikeasti näyttämään siltä, että Suomella on LV2030 käynyt ja kukkunut paljon ennen länsinaapurin fregattien FOC:ia.
 
Melko huvittava kombo paatteja. Svenska marinen ei edes tiedä mitä haluaa, kun eihän noilla paateilla ole keskenään melkein mitään tekemistä toistensa kanssa? Kaikkea Espanjalaisten haaveunissa ilmentyneestä 112m fregatista Rahtilaiva-31:seen saakka. Vaihtoehdoista olemassa on ainoastaan FDI..

Ei siinä että pelkästään alusten kokoluokka on eri, mutta niin on myös kyllä mahdolliset suorituskyvyt ja kotimainen (Saabin järjestelmien) integraatiomahdollisuus. Tämä Ruotsin hanke alkaa ihan oikeasti näyttämään siltä, että Suomella on LV2030 käynyt ja kukkunut paljon ennen länsinaapurin fregattien FOC:ia.
Täytyy olla hyvin alustavaa haarukointia, jos sitäkään. Ensimmäistä alusta on haaveiltu saapuvaksi heti 2030 paikkeilla, mutta 2040 on tosiaan realistisempi.

JOS tarinassa on mitään perää.
 
Corporal Friskin mukaan Ruotsilla on korvetti/fregattihankkeessaan neljä vaihtoehtoa:

Alfa4000
FDI
Type 31
Luleå

En osaa kommentoida listan todenperäisyyttä, mutta tuon perusteella RMC ei olisi kisassa mukana.
Eihän RMC ole missään vaiheessa ollut kisassa mukana. Jo vuosia sitten ruotsalainen amiraali totesi ruotsalaisen ylimielisesti, että Ruotsi ei tarvitse aseistettua jäänmurtajaa...

Ruotsi on etsimässä suurempaa IT-painotteista fregattia. Listasi Luleå on Saabin/Kockumsin suunnitelma ja laivaluokan nimeksi tulee Luleå.

Tämä hanke on jo vuosia myöhässä ja tällä menolla Suomi saa aseistetut jäänmurtajansa vuosia ennen kuin viimeinen palaverien kanelbulle on syöty!
 
Viimeksi muokattu:
Eihän RMC ole missään vaiheessa ollut kisassa mukana. Jo vuosia sitten ruotsalainen amieaali totesi ruotsalaisen ylimielisesti, että Ruotsi ei tarvitse aseistettua jäänmurtajaa...

Ruotsi on etsimässä suurempaa IT-painotteista fregattia. Listasi Luleå on Saabin/Kockumsin suunnitelma ja laivaluokan nimeksi tulee Luleå.

Tämä hanke on jo vuosia myöhässä ja tällä menolla Suomi saa aseistetut jäänmurtajansa vuosia ennen kuin viimeinen palaverien kanelbulle on syöty!
Ei olekaan. Kunhan totesin asian taas kerran, kun asiaa täällä aina toisinaan arvuutellaan

Tämä on tietysti sikäli sääli, että RMC:llä olisi vapaata kapasiteettia juuri oikeaan aikaan. No, väkisin ei voi myydä.

-typo ( älkää ystävät ikinä vaihtako luuria numeroa pienempään, aivan järkyttävä määrä hutilyöntejä :facepalm: )
 
Viimeksi muokattu:
Eihän RMC ole missään vaiheessa ollut kisassa mukana. Jo vuosia sitten ruotsalainen amiraali totesi ruotsalaisen ylimielisesti, että Ruotsi ei tarvitse aseistettua jäänmurtajaa...

Ruotsi on etsimässä suurempaa IT-painotteista fregattia. Listasi Luleå on Saabin/Kockumsin suunnitelma ja laivaluokan nimeksi tulee Luleå.

Tämä hanke on jo vuosia myöhässä ja tällä menolla Suomi saa aseistetut jäänmurtajansa vuosia ennen kuin viimeinen palaverien kanelbulle on syöty!
Pohjanmaa-luokkahan ei siis ole mikään aseistettu jäänmurtaja. Se on jäitä rajoitetusti kestävä ja niissä olosuhteissa rajoitetusti toimimaan kykenevä fregatti. Rajoitetusti tarkoittaa tässä sitä, että jään vahvuus ei saa olla kuin XX cm.
Aseistettuja jäänmurtajia on kyllä ollut niin Suomella kuin Ruotsilla. Venäjällä on nykyään jonkinasteiseen jäänmurtoon kykenevä aseistettu partioalus arktisilla alueilla.
 
Pohjanmaa-luokkahan ei siis ole mikään aseistettu jäänmurtaja. Se on jäitä rajoitetusti kestävä ja niissä olosuhteissa rajoitetusti toimimaan kykenevä fregatti. Rajoitetusti tarkoittaa tässä sitä, että jään vahvuus ei saa olla kuin XX cm.
Aseistettuja jäänmurtajia on kyllä ollut niin Suomella kuin Ruotsilla. Venäjällä on nykyään jonkinasteiseen jäänmurtoon kykenevä aseistettu partioalus arktisilla alueilla.
Yllättävän paljon herää ennakkoluuloja, kun sotalaivalla on kyky toimia jäissä. Vaikka asiassa ei edes ole mitään uutta.
 
Pohjanmaa-luokkahan ei siis ole mikään aseistettu jäänmurtaja. Se on jäitä rajoitetusti kestävä ja niissä olosuhteissa rajoitetusti toimimaan kykenevä fregatti. Rajoitetusti tarkoittaa tässä sitä, että jään vahvuus ei saa olla kuin XX cm.
Aseistettuja jäänmurtajia on kyllä ollut niin Suomella kuin Ruotsilla. Venäjällä on nykyään jonkinasteiseen jäänmurtoon kykenevä aseistettu partioalus arktisilla alueilla.
Maanpuolustus.netissä tämä on hyvin tiedossa, mutta sama tieto pitäisi saada välitettyä myös Ruotsin amiraliteettiin!
 
Ruotsi on etsimässä suurempaa IT-painotteista fregattia. Listasi Luleå on Saabin/Kockumsin suunnitelma ja laivaluokan nimeksi tulee Luleå.
Näin siellä on höpötetty, mutta mielenkiintoisesti yhtäkään suurta IT-fregattia ei kilpailussa ole mukana. FDI on varmaan lähimpänä, mutta sekin rajoittuu aivan maksimissaan 32x siiloon (lieköhän sama määrä siihenkään menisi strike pituista mk41?). Type-31 omaa sitten kaikkia muita rajoituksia ja epävarmuuksia, joista on täälläkin jonkin verran väännetty.

Tietysti pitää odottaa mikä Saab/Kockums ehdotuksesta muodostuu, mutta senkin osalta arvailut ovat liikkuneet alle 120m "kevytfregatissa". Pohjanmaa olisi mahtunut mukaan kyllä todella hyvin, jos tuolla ihan oikeasti seikkailee tuo Navantialainen mukana.

Ensimmäistä alusta on haaveiltu saapuvaksi heti 2030 paikkeilla, mutta 2040 on tosiaan realistisempi.
Jos ajattelee positiivisesti ja ensimmäinen saapuisi vaikka 2035, niin olisi loistava mahdollisuus nimetä ensimmäinen fregatti ja ensimmäinen Blekinge-lka samassa kastetilaisuudessa!
 
Corporal Friskin mukaan Ruotsilla on korvetti/fregattihankkeessaan neljä vaihtoehtoa:

Alfa4000
FDI
Type 31
Luleå

En osaa kommentoida listan todenperäisyyttä, mutta tuon perusteella RMC ei olisi kisassa mukana.
Mikseivät ruotsalaiset ole ottaneet Mogamia kirittämään? Sehän olisi myös samaa kokoluokkaa, ja on näemmä ollut varsin onnistunut.

Eihän RMC ole missään vaiheessa ollut kisassa mukana. Jo vuosia sitten ruotsalainen amiraali totesi ruotsalaisen ylimielisesti, että Ruotsi ei tarvitse aseistettua jäänmurtajaa...
Liian kova paikka vanhalle merimahdille ostaa pikkuveljeltä sotalaivat. Sama oli aikoinaan IMI-Valmet-konsortion rynnäkkökiväärin kanssa, nyt maavoimat ovat siellä jo päässeet tästä kompleksistaan yli.

Pohjanmaa-luokkahan ei siis ole mikään aseistettu jäänmurtaja. Se on jäitä rajoitetusti kestävä ja niissä olosuhteissa rajoitetusti toimimaan kykenevä fregatti. Rajoitetusti tarkoittaa tässä sitä, että jään vahvuus ei saa olla kuin XX cm.
Aseistettuja jäänmurtajia on kyllä ollut niin Suomella kuin Ruotsilla. Venäjällä on nykyään jonkinasteiseen jäänmurtoon kykenevä aseistettu partioalus arktisilla alueilla.
Kun asiaa vähän googlettelin, niin vanhimmassa käytössä olevassa jäänmurtajassamme Voimassa on tykkejä ollut aikoinaan kiinnikin (kaksi Boforsin 40-millistä keulassa). Taitaisi muihinkin (ainakin vanhempiin) samalla periaatteella saada lähikäytettävän 40 mm Boforsin pienin muutostöin, mutta se lienee nykyaikana enemmänkin moraalinkohotusta kuin varteenotettava suorituskyky.
Icebreaker_Voima_in_Kruunuvuorenselkä_in_1955.webp
 
Mikseivät ruotsalaiset ole ottaneet Mogamia kirittämään? Sehän olisi myös samaa kokoluokkaa, ja on näemmä ollut varsin onnistunut.


Liian kova paikka vanhalle merimahdille ostaa pikkuveljeltä sotalaivat. Sama oli aikoinaan IMI-Valmet-konsortion rynnäkkökiväärin kanssa, nyt maavoimat ovat siellä jo päässeet tästä kompleksistaan yli.


Kun asiaa vähän googlettelin, niin vanhimmassa käytössä olevassa jäänmurtajassamme Voimassa on tykkejä ollut aikoinaan kiinnikin (kaksi Boforsin 40-millistä keulassa). Taitaisi muihinkin (ainakin vanhempiin) samalla periaatteella saada lähikäytettävän 40 mm Boforsin pienin muutostöin, mutta se lienee nykyaikana enemmänkin moraalinkohotusta kuin varteenotettava suorituskyky.
Katso liite: 126185
Sergei se pitää olla!
 
Mikseivät ruotsalaiset ole ottaneet Mogamia kirittämään? Sehän olisi myös samaa kokoluokkaa, ja on näemmä ollut varsin onnistunut.


Liian kova paikka vanhalle merimahdille ostaa pikkuveljeltä sotalaivat. Sama oli aikoinaan IMI-Valmet-konsortion rynnäkkökiväärin kanssa, nyt maavoimat ovat siellä jo päässeet tästä kompleksistaan yli.


Kun asiaa vähän googlettelin, niin vanhimmassa käytössä olevassa jäänmurtajassamme Voimassa on tykkejä ollut aikoinaan kiinnikin (kaksi Boforsin 40-millistä keulassa). Taitaisi muihinkin (ainakin vanhempiin) samalla periaatteella saada lähikäytettävän 40 mm Boforsin pienin muutostöin, mutta se lienee nykyaikana enemmänkin moraalinkohotusta kuin varteenotettava suorituskyky.
Katso liite: 126185
Siis onko tää sama Voima joka on edelleen käytössä?
 
Back
Top