Minkähän laivaston komentaja mahtaisi olla halukas luovuttamaan aluksiaan Itämerelle? Siellä odottaa Tsushiman kohtalo...Örkkien asemassa vahvistaisit Jäämeren laivastoa Itämeren laivastolla ennen konfliktin alkamista?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Minkähän laivaston komentaja mahtaisi olla halukas luovuttamaan aluksiaan Itämerelle? Siellä odottaa Tsushiman kohtalo...Örkkien asemassa vahvistaisit Jäämeren laivastoa Itämeren laivastolla ennen konfliktin alkamista?
Niin kysyinkin siirtäisitkö laivat pois Itämereltä heidän asemassa ennen kuin isompi sota alkaa?Minkähän laivaston komentaja mahtaisi olla halukas luovuttamaan aluksiaan Itämerelle? Siellä odottaa Tsushiman kohtalo...
Se olisi niin hirveä arvovaltatappio ettei NL2 semmoiseen taivu, ennemmin antaa laivaston tuhoutua. Eikä ne kovin paljon paremmassa turvassa ole pohjoisessakaan loppujen lopuksi.Niin kysyinkin siirtäisitkö laivat pois Itämereltä heidän asemassa ennen kuin isompi sota alkaa?
Julkisesti voisivat kertoa että tuo on sotaharjoitus ja kysymyshän ei ole siitä tuhoutuisiko laivasto vaan miten käyttäisivät sitä mahdollisimman tehokkaasti sodan alussa ennen sitä?Se olisi niin hirveä arvovaltatappio ettei NL2 semmoiseen taivu, ennemmin antaa laivaston tuhoutua. Eikä ne kovin paljon paremmassa turvassa ole pohjoisessakaan loppujen lopuksi.
Melko huvittava kombo paatteja. Svenska marinen ei edes tiedä mitä haluaa, kun eihän noilla paateilla ole keskenään melkein mitään tekemistä toistensa kanssa? Kaikkea Espanjalaisten haaveunissa ilmentyneestä 112m fregatista Rahtilaiva-31:seen saakka. Vaihtoehdoista olemassa on ainoastaan FDI..
Täytyy olla hyvin alustavaa haarukointia, jos sitäkään. Ensimmäistä alusta on haaveiltu saapuvaksi heti 2030 paikkeilla, mutta 2040 on tosiaan realistisempi.Melko huvittava kombo paatteja. Svenska marinen ei edes tiedä mitä haluaa, kun eihän noilla paateilla ole keskenään melkein mitään tekemistä toistensa kanssa? Kaikkea Espanjalaisten haaveunissa ilmentyneestä 112m fregatista Rahtilaiva-31:seen saakka. Vaihtoehdoista olemassa on ainoastaan FDI..
Ei siinä että pelkästään alusten kokoluokka on eri, mutta niin on myös kyllä mahdolliset suorituskyvyt ja kotimainen (Saabin järjestelmien) integraatiomahdollisuus. Tämä Ruotsin hanke alkaa ihan oikeasti näyttämään siltä, että Suomella on LV2030 käynyt ja kukkunut paljon ennen länsinaapurin fregattien FOC:ia.
Eihän RMC ole missään vaiheessa ollut kisassa mukana. Jo vuosia sitten ruotsalainen amiraali totesi ruotsalaisen ylimielisesti, että Ruotsi ei tarvitse aseistettua jäänmurtajaa...
Ei olekaan. Kunhan totesin asian taas kerran, kun asiaa täällä aina toisinaan arvuutellaanEihän RMC ole missään vaiheessa ollut kisassa mukana. Jo vuosia sitten ruotsalainen amieaali totesi ruotsalaisen ylimielisesti, että Ruotsi ei tarvitse aseistettua jäänmurtajaa...
Ruotsi on etsimässä suurempaa IT-painotteista fregattia. Listasi Luleå on Saabin/Kockumsin suunnitelma ja laivaluokan nimeksi tulee Luleå.
Tämä hanke on jo vuosia myöhässä ja tällä menolla Suomi saa aseistetut jäänmurtajansa vuosia ennen kuin viimeinen palaverien kanelbulle on syöty!
)Pohjanmaa-luokkahan ei siis ole mikään aseistettu jäänmurtaja. Se on jäitä rajoitetusti kestävä ja niissä olosuhteissa rajoitetusti toimimaan kykenevä fregatti. Rajoitetusti tarkoittaa tässä sitä, että jään vahvuus ei saa olla kuin XX cm.Eihän RMC ole missään vaiheessa ollut kisassa mukana. Jo vuosia sitten ruotsalainen amiraali totesi ruotsalaisen ylimielisesti, että Ruotsi ei tarvitse aseistettua jäänmurtajaa...
Ruotsi on etsimässä suurempaa IT-painotteista fregattia. Listasi Luleå on Saabin/Kockumsin suunnitelma ja laivaluokan nimeksi tulee Luleå.
Tämä hanke on jo vuosia myöhässä ja tällä menolla Suomi saa aseistetut jäänmurtajansa vuosia ennen kuin viimeinen palaverien kanelbulle on syöty!
Yllättävän paljon herää ennakkoluuloja, kun sotalaivalla on kyky toimia jäissä. Vaikka asiassa ei edes ole mitään uutta.Pohjanmaa-luokkahan ei siis ole mikään aseistettu jäänmurtaja. Se on jäitä rajoitetusti kestävä ja niissä olosuhteissa rajoitetusti toimimaan kykenevä fregatti. Rajoitetusti tarkoittaa tässä sitä, että jään vahvuus ei saa olla kuin XX cm.
Aseistettuja jäänmurtajia on kyllä ollut niin Suomella kuin Ruotsilla. Venäjällä on nykyään jonkinasteiseen jäänmurtoon kykenevä aseistettu partioalus arktisilla alueilla.
Maanpuolustus.netissä tämä on hyvin tiedossa, mutta sama tieto pitäisi saada välitettyä myös Ruotsin amiraliteettiin!Pohjanmaa-luokkahan ei siis ole mikään aseistettu jäänmurtaja. Se on jäitä rajoitetusti kestävä ja niissä olosuhteissa rajoitetusti toimimaan kykenevä fregatti. Rajoitetusti tarkoittaa tässä sitä, että jään vahvuus ei saa olla kuin XX cm.
Aseistettuja jäänmurtajia on kyllä ollut niin Suomella kuin Ruotsilla. Venäjällä on nykyään jonkinasteiseen jäänmurtoon kykenevä aseistettu partioalus arktisilla alueilla.
Näin siellä on höpötetty, mutta mielenkiintoisesti yhtäkään suurta IT-fregattia ei kilpailussa ole mukana. FDI on varmaan lähimpänä, mutta sekin rajoittuu aivan maksimissaan 32x siiloon (lieköhän sama määrä siihenkään menisi strike pituista mk41?). Type-31 omaa sitten kaikkia muita rajoituksia ja epävarmuuksia, joista on täälläkin jonkin verran väännetty.Ruotsi on etsimässä suurempaa IT-painotteista fregattia. Listasi Luleå on Saabin/Kockumsin suunnitelma ja laivaluokan nimeksi tulee Luleå.
Jos ajattelee positiivisesti ja ensimmäinen saapuisi vaikka 2035, niin olisi loistava mahdollisuus nimetä ensimmäinen fregatti ja ensimmäinen Blekinge-lka samassa kastetilaisuudessa!Ensimmäistä alusta on haaveiltu saapuvaksi heti 2030 paikkeilla, mutta 2040 on tosiaan realistisempi.
Mikseivät ruotsalaiset ole ottaneet Mogamia kirittämään? Sehän olisi myös samaa kokoluokkaa, ja on näemmä ollut varsin onnistunut.
Liian kova paikka vanhalle merimahdille ostaa pikkuveljeltä sotalaivat. Sama oli aikoinaan IMI-Valmet-konsortion rynnäkkökiväärin kanssa, nyt maavoimat ovat siellä jo päässeet tästä kompleksistaan yli.Eihän RMC ole missään vaiheessa ollut kisassa mukana. Jo vuosia sitten ruotsalainen amiraali totesi ruotsalaisen ylimielisesti, että Ruotsi ei tarvitse aseistettua jäänmurtajaa...
Kun asiaa vähän googlettelin, niin vanhimmassa käytössä olevassa jäänmurtajassamme Voimassa on tykkejä ollut aikoinaan kiinnikin (kaksi Boforsin 40-millistä keulassa). Taitaisi muihinkin (ainakin vanhempiin) samalla periaatteella saada lähikäytettävän 40 mm Boforsin pienin muutostöin, mutta se lienee nykyaikana enemmänkin moraalinkohotusta kuin varteenotettava suorituskyky.Pohjanmaa-luokkahan ei siis ole mikään aseistettu jäänmurtaja. Se on jäitä rajoitetusti kestävä ja niissä olosuhteissa rajoitetusti toimimaan kykenevä fregatti. Rajoitetusti tarkoittaa tässä sitä, että jään vahvuus ei saa olla kuin XX cm.
Aseistettuja jäänmurtajia on kyllä ollut niin Suomella kuin Ruotsilla. Venäjällä on nykyään jonkinasteiseen jäänmurtoon kykenevä aseistettu partioalus arktisilla alueilla.

Sergei se pitää olla!Mikseivät ruotsalaiset ole ottaneet Mogamia kirittämään? Sehän olisi myös samaa kokoluokkaa, ja on näemmä ollut varsin onnistunut.
Liian kova paikka vanhalle merimahdille ostaa pikkuveljeltä sotalaivat. Sama oli aikoinaan IMI-Valmet-konsortion rynnäkkökiväärin kanssa, nyt maavoimat ovat siellä jo päässeet tästä kompleksistaan yli.
Kun asiaa vähän googlettelin, niin vanhimmassa käytössä olevassa jäänmurtajassamme Voimassa on tykkejä ollut aikoinaan kiinnikin (kaksi Boforsin 40-millistä keulassa). Taitaisi muihinkin (ainakin vanhempiin) samalla periaatteella saada lähikäytettävän 40 mm Boforsin pienin muutostöin, mutta se lienee nykyaikana enemmänkin moraalinkohotusta kuin varteenotettava suorituskyky.
Katso liite: 126185
Siis onko tää sama Voima joka on edelleen käytössä?Mikseivät ruotsalaiset ole ottaneet Mogamia kirittämään? Sehän olisi myös samaa kokoluokkaa, ja on näemmä ollut varsin onnistunut.
Liian kova paikka vanhalle merimahdille ostaa pikkuveljeltä sotalaivat. Sama oli aikoinaan IMI-Valmet-konsortion rynnäkkökiväärin kanssa, nyt maavoimat ovat siellä jo päässeet tästä kompleksistaan yli.
Kun asiaa vähän googlettelin, niin vanhimmassa käytössä olevassa jäänmurtajassamme Voimassa on tykkejä ollut aikoinaan kiinnikin (kaksi Boforsin 40-millistä keulassa). Taitaisi muihinkin (ainakin vanhempiin) samalla periaatteella saada lähikäytettävän 40 mm Boforsin pienin muutostöin, mutta se lienee nykyaikana enemmänkin moraalinkohotusta kuin varteenotettava suorituskyky.
Katso liite: 126185
On. Runko rakennettu 1952-1953.Siis onko tää sama Voima joka on edelleen käytössä?
Kyllä, 1952 rakennettu. Aluksellehan tehtiin 1978-1979 isoja muutostöitä, joiden jälkeen sen ulkonäkö on ollut varsin erilainen.Siis onko tää sama Voima joka on edelleen käytössä?