Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mie kyllä uskon kiinalaisten ottavan opikseen usa:n lentotukialuksista.
Ovat sen verran taitavia kopioimaan, ja kekseliäitä soveltamaan. Tietysti malusten määrän kiinni kurominen vie aikaa.
Kyllä se on niin, ettei halpa kopio taistelukentällä toimi. Eikä heillä ole strategiaa tai taktiikkaa noille vielä pitkään aikaan. Vaatimattomammankin uuden suorituskyvyn luominen ottaa sen 20 vuotta. On nähty.
 
Tuo Norjan FDI-tilaus onkin uutta tietoa...
Varsinkin kun Norjan valitsema fregatti ei ole edes mukana Ruotsalaisten kilpailussa 😁 Ei voi valita Norjalaisten kanssa samaa vaikka yrittäisivätkin.

3,6miljardia kuulostaa vähän siltä, että eiköhän sieltä ole tulossa 5-6kpl Type-31 fregattia. Jos naapurissa ei kämmätä taas täysin niin mahdollisesti 32-siilolla (CAMM ja CAMM-MR), sekä Pohjanmaiden kanssa samalla mastolla. Ensimmäinen 2032 syrjäyttäen Göteborg-lkalaisia ja viimeinen korvaa 40-luvulla Visbyt.

Kantani pysyy, että Ruotsalaisten käyttötarkoitukseen olisi saanut Raumalta pikku modauksilla paremman vehkeen. Tai jopa osittain uutena suunnittelutyönä...
 
Varsinkin kun Norjan valitsema fregatti ei ole edes mukana Ruotsalaisten kilpailussa 😁 Ei voi valita Norjalaisten kanssa samaa vaikka yrittäisivätkin.

3,6miljardia kuulostaa vähän siltä, että eiköhän sieltä ole tulossa 5-6kpl Type-31 fregattia. Jos naapurissa ei kämmätä taas täysin niin mahdollisesti 32-siilolla (CAMM ja CAMM-MR), sekä Pohjanmaiden kanssa samalla mastolla. Ensimmäinen 2032 syrjäyttäen Göteborg-lkalaisia ja viimeinen korvaa 40-luvulla Visbyt.

Kantani pysyy, että Ruotsalaisten käyttötarkoitukseen olisi saanut Raumalta pikku modauksilla paremman vehkeen. Tai jopa osittain uutena suunnittelutyönä...
Niin olisi. PIenin modifikaatioin huomattavasti parempi. Mutta ilmeisesti uskottavuus on jostain syystä 0.
 
Saksan tuleviin yli 10000 tonnin F127 "fregatteihin" on tulossa 96 Mk41 kennoa. SPY-6(V)1 tutkalla, SM-2, SM-3 ja SM-6 ohjuksilla ja Aegis-järjestelmällä tuo vertautuu Burke-luokan hävittäjään.
 
No nyt on sotalaivan näköä ... jestas kun on pähee toi keula.

IMG_7725.jpeg.webp

.. voiskos niihin Pohjanmaihin nyt kuitenkin vielä vaihtaa tommosen rambow ironclad -tyyppisen etupään. Se korsteenikin sopisi tohon kuin nenä päähän .. tossa on kunnon we-brake-for-nobody -meininkiä !
 
Toivottavasti saavat tuon kulkemaan tasapainoisesti ja vakaasti, aika raskastekoisilta näyttää nuo masto ja korsteeni rakennelmat. Mk41 kennotkin ovat korkeammalla kuin useimmissa muissa aluksissa 32 kpl etummaisen RIM laukaisimen takana ja 64 kpl korsteenirakennelman etupuolella.

P.S. etummainen korsteeni vähän samalla tavalla kuin Pohjanmaa-luokassa.
 
Pitäisiköhän meidänkin harkita veden alla kulkevia kamikaze droneja?
Saattaisi sopia myös siltojen tuhoamiseen sisävesillä.
 
Toivottavasti saavat tuon kulkemaan tasapainoisesti ja vakaasti, aika raskastekoisilta näyttää nuo masto ja korsteeni rakennelmat. Mk41 kennotkin ovat korkeammalla kuin useimmissa muissa aluksissa 32 kpl etummaisen RIM laukaisimen takana ja 64 kpl korsteenirakennelman etupuolella.

P.S. etummainen korsteeni vähän samalla tavalla kuin Pohjanmaa-luokassa.
Ehkä sen Pohjanmaa-korsteenin saisi modattua siten että siitä saisi jonkinlaisen sensorialustan, tai vastaavan.

Mitkäs noi ton F127:n keskiosassa sivuilla olevat "mastot" on ?
 
Ei sovi.

Eikä mene monta vuotta kun ne rakennetaan uudelleen vedenheitolla.
Tuo keula on kyllä kieltämättä mielenkiintoinen kun ottaa huomioon, että Saksa on paljon puhunut haluavansa F127-lkan olevan ICE 1C tasoa. Joo ei missään nimessä Pmaa tasoa, mutta jotain kuitenkin.

Pitäisiköhän meidänkin harkita veden alla kulkevia kamikaze droneja?
Eiköhän kaikkia mahdollisuuksia ja tekniikan kehittymistä mietitä jokainen arkipäivä, mutta huomauttaisin tälläistä järjestelmää kutsuttavan länsimaisessa laivastodoktriinissa ihan vaan Torpedoksi. Kaikki esitellyt järjestelmät ovat suorituskyvyltään maksimisaan 533mm torpedon tasolla.

Sellaisia saisi käyttöön vaikkapa konseptilla jota kutsun sukellusveneeksi. Se veisi tämän uuden ja mullistavan kamikaze underwater dronen lähelle vihollista ja ampuisi sen sitten pinnan alla ollessaan, pidentäen dronen kantamaa pysyen itse piilossa.
 
Ei sovi.

Eikä mene monta vuotta kun ne rakennetaan uudelleen vedenheitolla.

Niin se kävi 1930-luvullakin.

Atlantic bow once again.

Joo, mutta sinänsä hienoa nähdä Saksasta 90-luvun jälkeen asiallinen sotalaiva, AEGIS järjestelmällä ja amerikkalaisilla tutkilla ja aseilla.
 
Tuo keula on kyllä kieltämättä mielenkiintoinen kun ottaa huomioon, että Saksa on paljon puhunut haluavansa F127-lkan olevan ICE 1C tasoa. Joo ei missään nimessä Pmaa tasoa, mutta jotain kuitenkin.


Eiköhän kaikkia mahdollisuuksia ja tekniikan kehittymistä mietitä jokainen arkipäivä, mutta huomauttaisin tälläistä järjestelmää kutsuttavan länsimaisessa laivastodoktriinissa ihan vaan Torpedoksi. Kaikki esitellyt järjestelmät ovat suorituskyvyltään maksimisaan 533mm torpedon tasolla.

Sellaisia saisi käyttöön vaikkapa konseptilla jota kutsun sukellusveneeksi. Se veisi tämän uuden ja mullistavan kamikaze underwater dronen lähelle vihollista ja ampuisi sen sitten pinnan alla ollessaan, pidentäen dronen kantamaa pysyen itse piilossa.
Novorossijsk on kauempana miehittämättömästä Ukrainasta kuin Pietari Maarianhaminasta.
Sukellusvene voi tietysti myös tiedustella ja miinoittaa sekä mahdollisesti laukoa ohjuksia mutta hintakin lienee hieman eri luokkaa eivätkä nämä ole toisiaan pois sulkevia vaihtoehtoja.
 
Ei sovi.

Eikä mene monta vuotta kun ne rakennetaan uudelleen vedenheitolla.

Niin se kävi 1930-luvullakin.

Tuo keula on kyllä kieltämättä mielenkiintoinen kun ottaa huomioon, että Saksa on paljon puhunut haluavansa F127-lkan olevan ICE 1C tasoa. Joo ei missään nimessä Pmaa tasoa, mutta jotain kuitenkin.

Historia tuntuu taas toistavan itseään. Nyt näkyy sotalaivoissa muoti-ilmiönä olevan Inverted Bow -tyyppiset keulat. Edellisen kerran nämä olivat muodissa 1800-luvun lopulla ja eiköhän taas käy kuten aikaisemminkin: taas huomataan nopeassa ajossa ja kovassa kelissä, että kaikki vesi pyrkii keulasta sisälle laivaan! Odotamme F127:een perinteistä Atlantik-keulaa!
 
Historia tuntuu taas toistavan itseään. Nyt näkyy sotalaivoissa muoti-ilmiönä olevan Inverted Bow -tyyppiset keulat. Edellisen kerran nämä olivat muodissa 1800-luvun lopulla ja eiköhän taas käy kuten aikaisemminkin: taas huomataan nopeassa ajossa ja kovassa kelissä, että kaikki vesi pyrkii keulasta sisälle laivaan! Odotamme F127:een perinteistä Atlantik-keulaa!
Juu, FDI:hin jo ilmestyi semmoinen "roiskelista". Keulan modifikaatiota odotellessa.
Samoin muutama muu asia on syntynyt enemmän muodista kuin tieteestä ja ongelmiahan siitä seurasi.

Muutoin tuo F-127 on siis oikeastaan risteilijä - olisi älyllisesti rehellistä myös luokitella ne niin.
Ai niin, meinas unohtua, ja alusten nimet:

CG1 Admiral Hipper
CG2 Blucher
CG3 Prinz Eugen
CG4 Seydliz
CG5 Lutzow.

:-)
 
Juu, FDI:hin jo ilmestyi semmoinen "roiskelista". Keulan modifikaatiota odotellessa.
Samoin muutama muu asia on syntynyt enemmän muodista kuin tieteestä ja ongelmiahan siitä seurasi.

Muutoin tuo F-127 on siis oikeastaan risteilijä - olisi älyllisesti rehellistä myös luokitella ne niin.
Ai niin, meinas unohtua, ja alusten nimet:

CG1 Admiral Hipper
CG2 Blucher
CG3 Prinz Eugen
CG4 Seydliz
CG5 Lutzow.

:-)
Nimet olisivat kyllä upeat ja niistä tulee vahvat historialliset vibat! Lützow ei ollut minulle tuttu, mutta se olikin näköjään vuonna 1940 keskeneräisenä Neuvostoliitolle myyty alusluokan jäsen.
 
Back
Top