Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja optioaluksia ovat tietysti Tirpitz ja Bismarck!Kolme lisää tarvittaisiin, Saksa aikoo kasvattaa tilauskirjaa kahdeksaan.
Admiral Graf Spee
Gneisenau
Scharnhorst?
Risteilijän kokoluokassa on nimiä jäljellä vielä;Kolme lisää tarvittaisiin, Saksa aikoo kasvattaa tilauskirjaa kahdeksaan.
Admiral Graf Spee
Gneisenau
Scharnhorst?


ukdefencejournal.org.uk
Ranskassa on tehty päätös rakentaa uusi lentotukialus. Valmista pitäisi olla 2038 eli ei ole aivan hätäisen miehen hommaa.
![]()
France formally green lights PA-Ng aircraft carrier production - Naval News
French President Emmanuel Macron today announced that France's PA-Ng next generation aircraft carrier programme will proceed to the realization phase. This major milestone confirms that the French Navy’s current CVN Charles de Gaulle will be replaced from 2038.www.navalnews.com
Jahas.. Samaa kuin viereinen kaveri, mutta enemmän tietoa ja paremmat lähteet
Ranska tilaa uuden ydinkäyttöisen lentotukialuksen
Presidentti Macron vahvisti tänään Ranskan rakennuttavan uuden ydinkäyttöisen lentotukialuksen (PA-NG luokka) 2001 käyttöönotetun Charles Guallen tilalle (PA luokka). 2010-luvulla suunniteltiin PA-2 Charles Guallen pohjalta, mutta sisaralusta ei koskaan rakennettu. 2020 kahden pienen sijaan päätettiin tehdä yksi suuri ja moderni lentotukialus mikä vastaa kyvykkyydeltään jenkkien Gerald F Ford -luokkaa
Aluksesta tulee merkittävästi nykyistä suurempi, CG:n 42 tuhannesta tonnista noustaan 80 tt:hen. Kansipinta-ala nousee 1,7 hehtaariin, mikä mahdollistaa yli 40 koneen operoinnin.
Nykyinen alus pysyy operatiivisessa käytössä 2030-luvun loppuun. PA-NG luokan suunnittelu on aloitettu 2020, nyt vahvistettiin hankintapäätös. Rakentaminen alkaa n. 2030 ja tavoitteena on olla operatiivisessa käytössä 2038.
Poikkeuksellisesti aluksesta ei ole tulossa Ranskan tyyliin täysin kotimaista, esimerkisi on julkistettu että Amerkikkalainen General Atomic toimittaa laivalle kolme laukaisukatapulttia ja koneiden kiinniottojärjestelmät.
Kiinalla on Type04 projekti ydinkäyttöisen lentotukialuksen rakentamiseksi, mutta jos Ranska tämän saa ensin valmiiksi niin sitten ainoa ydinkäyttöinen jenkkien ulkopuolella.
Katso liite: 126840
![]()
France to build large new nuclear aircraft carrier
France has formally decided to proceed with the construction of a next-generation nuclear-powered aircraft carrier.ukdefencejournal.org.uk
![]()
Future French aircraft carrier - Wikipedia
en.wikipedia.org
![]()
List of aircraft carriers - Wikipedia
en.wikipedia.org
Saint-Nazairen tehokas risteilylaivatelakka kyllä kyhää tuon lähes valmiiksi aikataulussa mutta viimeistely operationaaliseen käyttöön ottanee kuitenkin ennakoitua kauemmin. Noin ennustuksena. Saa ottaa talteen.Eli liene pelkoa, että valmistuisi aikataulussa...
Paljon fiksumpi ratkaisu kuin Brittien ei-ydinkäyttöiset ja ilman katapultteja olevat tukialukset.

Saint-Nazairen tehokas risteilylaivatelakka kyllä kyhää tuon lähes valmiiksi aikataulussa mutta viimeistely operationaaliseen käyttöön ottanee kuitenkin ennakoitua kauemmin. Noin ennustuksena. Saa ottaa talteen.

Mistä nuo wikin 7 saksalaista kesken jäänyttä tukialusta on revitty? Kahta varsinaista aloitettiin rakentamaan, konversioita suunniteltiin, mutta aloitettiinkl yhtään?Jahas.. Samaa kuin viereinen kaveri, mutta enemmän tietoa ja paremmat lähteet
Ranska tilaa uuden ydinkäyttöisen lentotukialuksen
Presidentti Macron vahvisti tänään Ranskan rakennuttavan uuden ydinkäyttöisen lentotukialuksen (PA-NG luokka) 2001 käyttöönotetun Charles Guallen tilalle (PA luokka). 2010-luvulla suunniteltiin PA-2 Charles Guallen pohjalta, mutta sisaralusta ei koskaan rakennettu. 2020 kahden pienen sijaan päätettiin tehdä yksi suuri ja moderni lentotukialus mikä vastaa kyvykkyydeltään jenkkien Gerald F Ford -luokkaa
Aluksesta tulee merkittävästi nykyistä suurempi, CG:n 42 tuhannesta tonnista noustaan 80 tt:hen. Kansipinta-ala nousee 1,7 hehtaariin, mikä mahdollistaa yli 40 koneen operoinnin.
Nykyinen alus pysyy operatiivisessa käytössä 2030-luvun loppuun. PA-NG luokan suunnittelu on aloitettu 2020, nyt vahvistettiin hankintapäätös. Rakentaminen alkaa n. 2030 ja tavoitteena on olla operatiivisessa käytössä 2038.
Poikkeuksellisesti aluksesta ei ole tulossa Ranskan tyyliin täysin kotimaista, esimerkisi on julkistettu että Amerkikkalainen General Atomic toimittaa laivalle kolme laukaisukatapulttia ja koneiden kiinniottojärjestelmät.
Kiinalla on Type04 projekti ydinkäyttöisen lentotukialuksen rakentamiseksi, mutta jos Ranska tämän saa ensin valmiiksi niin sitten ainoa ydinkäyttöinen jenkkien ulkopuolella.
Katso liite: 126840
Risteilylaivatelakkaa odotaa helvetin ikävä yllätys.Saint-Nazairen tehokas risteilylaivatelakka kyllä kyhää tuon lähes valmiiksi aikataulussa mutta viimeistely operationaaliseen käyttöön ottanee kuitenkin ennakoitua kauemmin. Noin ennustuksena. Saa ottaa talteen.
Mistä nuo wikin 7 saksalaista kesken jäänyttä tukialusta on revitty? Kahta varsinaista aloitettiin rakentamaan, konversioita suunniteltiin, mutta aloitettiinkl yhtään?

Risteilylaivatelakkaa odotaa helvetin ikävä yllätys.
Jos se alkaa tuohon.
Sanonpahan vaan... tai sanonkin, että se on vähän sama kuin Dacian tehdas alkaisi tekemään Ferrareita. EMM.

3 katapulttia, samat kuin jenkkien EMALS Geral F Fordeissa, tarkoittaa yli kolminkertaista ilmaanlähtönopeutta koneparville verrattuna yhteen hyppyriin ja samalla saadaan kaksi laskeutumisaluetta molempiin suuntiin vaikka yksi katapulteista olisi lähettämässä tai tarvittaessa kolme laskeutumistasaa.
Eli kuten Ranska totesi tarvitaan kaksi erillistä alusta (kuten briteillä) että päästään samaan operationaaliseen toimintaan koneissa. Ydinkäyttöinen on kalliimpi kuin tavallinen, mutta yksi ydinkäyttöinen on edullisempi kuin kaksi tavallista.
Valmistetaan varmasti Ranskan valtion ja Thalesin omistaman Naval Groupin Brestin telakalla, missä kaikki Ranskan MS2 jälkeen tehdyt sotalaivat on rakennettu. Firma tunnettiin aiemmin nimellä Direction des Constructions et Armes Navales eli laivaston ase- ja alusvalmistus. Samalla Brestin telakalla tehty sotalaivoja 400 vuotta.
Naval Group on myös tämän aluksen ja koko laivaston kaluston suunnittelija. Itseasiassa valtaosa Ranskan sota-aluksista heidän käsialaa jo 170-vuotta ennen Napoleonin valtaannousua, vuodesta 1631.
Navalin toinen telakka Cherbourgissa valmistaa ydinsukellusveneitä ja kolmas kuivatelakka Tolousessa tekee laivaston huollot.
Naval Group - Wikipedia
en.wikipedia.org
Chantiers de l'Atlantiquen risteilytelakka ei kuitenkaan ole mikään nakkikioski, entinen STX europe ja edelleen maailman 4 suurin valmistuskapasiteetiltaan. Historiaa sotalaivoista mm. venäjän laivaston Sevastopol maihinnousualukset![]()
Queen Elizabeth luokkaa suunniteltaessa oli pöydällä kaksi versiota, hyppyrimalli ja katapulttimalli, ja jossain vaiheessa suunnitelmana oli rakentaa 1 kpl molempia. Kun rakentaminen käynnistyi, päätettiin molemmista tehdä katapulttimalli ja F-35 tilaus vaihtaa B:stä C-malliin. Tämä taas ei käynyt Jenkeille sillä se olisi vaarantanut koko F-35B hävittäjä kehityksen ja Merijalkaväen käyttämät tukialukset olisivat olleet vaarassa jäädä ilman hävittäjiä. Osittain Jenkkien vaatimuksesta päätettiin molemmista tehdä hyppyrimalli jossa olisi jonkinlainen valmius että ne voitaisiin tulevaisuudessa varustaa katapulteilla.Briteillä oli pitkään oma sähkökatapulttihanke, EMKIT/EMCAT.
Yhtenä suurena ongelmana hyppyrissä on se, että se toimii hävittäjille tietyin varauksin, muttei niin hyvin raskaammille ja hitaammille lentokoneille. Esim. AEW-koneiden suhteen Britit joutuvat turvautumaan helikoptereihin, kun taas Ranskalla on Charles de Gaullella käytössä E-2 Hawkeye.
Pakko kyllä sanoa, ettei ihan helppoa ole heilläkään...Queen Elizabeth luokkaa suunniteltaessa oli pöydällä kaksi versiota, hyppyrimalli ja katapulttimalli, ja jossain vaiheessa suunnitelmana oli rakentaa 1 kpl molempia. Kun rakentaminen käynnistyi, päätettiin molemmista tehdä katapulttimalli ja F-35 tilaus vaihtaa B:stä C-malliin. Tämä taas ei käynyt Jenkeille sillä se olisi vaarantanut koko F-35B hävittäjä kehityksen ja Merijalkaväen käyttämät tukialukset olisivat olleet vaarassa jäädä ilman hävittäjiä. Osittain Jenkkien vaatimuksesta päätettiin molemmista tehdä hyppyrimalli jossa olisi jonkinlainen valmius että ne voitaisiin tulevaisuudessa varustaa katapulteilla.
Brittilähteiden mukaa F-35B pystyy nousemaan Q-E luokan hyppyristä täydellä sisäisellä ase- ja polttoainekuormalla, ja jos ulkopuolisia aseita lisätään, pitää sisäistä kuormaa vähentää. Lentoonlähtöä suurempi ongelma on laskeutuminen sillä tukialuksissa ei myöskään ole jarruvaijereita joten painavammat (ja kalliit) aseet pitää pudottaa mereen jotta pystysuora laskeutuminen onnistuisi. Tästä syystä F-35B malliin kehitettiin SRVL (shipborne rolling vertical landing) jossa laskeutuminen tapahtuu perinteisempään tapaan käyttämällä apuna siipien nostovoimaa ja sitten jarruttamalla tehokkailla levyjarruilla. Brittilähteiden mukaan homma onnistuu näin mutta hävittäjän jarruihin on jokaisen laskeutumisen jälkeen tehtävä kallis remontti. Kuulostaa hullulta mutta saattaa silti olla kannattavaa jos vaihtoehtona on pudottaa muutaman miljoonan arvoiset ampumattomat ohjukset mereen.
Kuten noissa linkeissä lukee niin sen lentotukialuksen rakentaa pääurakoitsijana Chantiers de l’Atlantique Saint-Nazairessa. Projekti toteutetaan yhteistyössä Naval Groupin kanssa (joka vastaa suunnittelusta, taistelujärjestelmistä ja kokonaiskoordinaatiosta) yhteisyrityksessä MO Porte-Avions, ja ydinvoimajärjestelmästä vastaa TechnicAtome. Reaktori ja taistelujärjestelmät laietaan paikalleen Toulonissa.