Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ranskassa on tehty päätös rakentaa uusi lentotukialus. Valmista pitäisi olla 2038 eli ei ole aivan hätäisen miehen hommaa.

 
Jahas.. Samaa kuin viereinen kaveri, mutta enemmän tietoa ja paremmat lähteet :ROFLMAO:




Ranska tilaa uuden ydinkäyttöisen lentotukialuksen

Presidentti Macron vahvisti tänään Ranskan rakennuttavan uuden ydinkäyttöisen lentotukialuksen (PA-NG luokka) 2001 käyttöönotetun Charles Guallen tilalle (PA luokka). 2010-luvulla suunniteltiin PA-2 Charles Guallen pohjalta, mutta sisaralusta ei koskaan rakennettu. 2020 kahden pienen sijaan päätettiin tehdä yksi suuri ja moderni lentotukialus mikä vastaa kyvykkyydeltään jenkkien Gerald F Ford -luokkaa

Aluksesta tulee merkittävästi nykyistä suurempi, CG:n 42 tuhannesta tonnista noustaan 80 tt:hen. Kansipinta-ala nousee 1,7 hehtaariin, mikä mahdollistaa yli 40 koneen operoinnin.

Nykyinen alus pysyy operatiivisessa käytössä 2030-luvun loppuun. PA-NG luokan suunnittelu on aloitettu 2020, nyt vahvistettiin hankintapäätös. Rakentaminen alkaa n. 2030 ja tavoitteena on olla operatiivisessa käytössä 2038.

Poikkeuksellisesti aluksesta ei ole tulossa Ranskan tyyliin täysin kotimaista, esimerkisi on julkistettu että Amerkikkalainen General Atomic toimittaa laivalle kolme laukaisukatapulttia ja koneiden kiinniottojärjestelmät.

Kiinalla on Type04 projekti ydinkäyttöisen lentotukialuksen rakentamiseksi, mutta jos Ranska tämän saa ensin valmiiksi niin sitten ainoa ydinkäyttöinen jenkkien ulkopuolella.

1766342589833.webp


 
Viimeksi muokattu:
Ranskassa on tehty päätös rakentaa uusi lentotukialus. Valmista pitäisi olla 2038 eli ei ole aivan hätäisen miehen hommaa.


Paljon fiksumpi ratkaisu kuin Brittien ei-ydinkäyttöiset ja ilman katapultteja olevat tukialukset.
 
Jahas.. Samaa kuin viereinen kaveri, mutta enemmän tietoa ja paremmat lähteet :ROFLMAO:




Ranska tilaa uuden ydinkäyttöisen lentotukialuksen

Presidentti Macron vahvisti tänään Ranskan rakennuttavan uuden ydinkäyttöisen lentotukialuksen (PA-NG luokka) 2001 käyttöönotetun Charles Guallen tilalle (PA luokka). 2010-luvulla suunniteltiin PA-2 Charles Guallen pohjalta, mutta sisaralusta ei koskaan rakennettu. 2020 kahden pienen sijaan päätettiin tehdä yksi suuri ja moderni lentotukialus mikä vastaa kyvykkyydeltään jenkkien Gerald F Ford -luokkaa

Aluksesta tulee merkittävästi nykyistä suurempi, CG:n 42 tuhannesta tonnista noustaan 80 tt:hen. Kansipinta-ala nousee 1,7 hehtaariin, mikä mahdollistaa yli 40 koneen operoinnin.

Nykyinen alus pysyy operatiivisessa käytössä 2030-luvun loppuun. PA-NG luokan suunnittelu on aloitettu 2020, nyt vahvistettiin hankintapäätös. Rakentaminen alkaa n. 2030 ja tavoitteena on olla operatiivisessa käytössä 2038.

Poikkeuksellisesti aluksesta ei ole tulossa Ranskan tyyliin täysin kotimaista, esimerkisi on julkistettu että Amerkikkalainen General Atomic toimittaa laivalle kolme laukaisukatapulttia ja koneiden kiinniottojärjestelmät.

Kiinalla on Type04 projekti ydinkäyttöisen lentotukialuksen rakentamiseksi, mutta jos Ranska tämän saa ensin valmiiksi niin sitten ainoa ydinkäyttöinen jenkkien ulkopuolella.

Katso liite: 126840



Eli liene pelkoa, että valmistuisi aikataulussa...
 
Paljon fiksumpi ratkaisu kuin Brittien ei-ydinkäyttöiset ja ilman katapultteja olevat tukialukset.

Tässä on vahva syy-yhteys. Modernit elektromagneettiset katapultit toimivat sähköllä ja ydinvoima antaa sähköä sekä työntövoimaa 440 MW:n edestä mikä on 4 kertaa Brittien Queen Elisabeth luokan maksimiteho, 2X RR kaasuturbiinit ja 2X Wärtsilän dieselit.

3 katapulttia, samat kuin jenkkien EMALS Geral F Fordeissa, tarkoittaa yli kolminkertaista ilmaanlähtönopeutta koneparville verrattuna yhteen hyppyriin ja samalla saadaan kaksi laskeutumisaluetta molempiin suuntiin vaikka yksi katapulteista olisi lähettämässä tai tarvittaessa kolme laskeutumistasaa.
Eli kuten Ranska totesi tarvitaan kaksi erillistä alusta (kuten briteillä) että päästään samaan operationaaliseen toimintaan koneissa. Ydinkäyttöinen on kalliimpi kuin tavallinen, mutta yksi ydinkäyttöinen on edullisempi kuin kaksi tavallista.

Koska Ranskalla on vahva ydinvoimaosaaminen kotimaassa ja 50 vuotta ydinkäyttöisiä laivastoaluksia, niin päätös lienee helppo. (uusi K22 reaktori on jatkokehitelmä käytössä olevasta Suffren -luokan ydinsukellusveneen ja Charles De Guallen K15 reaktorista, mikä pohjautuu 70-luvun lopun Rubis-ydinsukellusveneluokan CAS-48 paineraktoriin)

Ydinvoimalla alus kulkee tyynessä meressä 70 km/h ja kelistä riippumatta +50 kmh ja yhdellä polttoainetankilla n. 20 vuotta, vertailun vuoksi Queen Elisabeth kulkee 40km/h ja 18000 km.

Valmistuessaan kyseessä on suurin koskaan euroopassa rakennettu sota-alus, mutta uppouma on vasta 80% Turun telakan risteilijöistä :ROFLMAO:



Saint-Nazairen tehokas risteilylaivatelakka kyllä kyhää tuon lähes valmiiksi aikataulussa mutta viimeistely operationaaliseen käyttöön ottanee kuitenkin ennakoitua kauemmin. Noin ennustuksena. Saa ottaa talteen.


Charles de Gualle tilattiin 03/1986
Valmistus telakalla alkoi 04/1989, välissä 3v 1kk
Vesillelasku 05/1994, välissä 5v 1kk
Käyttöönotto 05/2001 välissä 7v

Eli tilauksesta palvelukseen 15v 2kk, viimeistelyn osuus 45% käytetystä ajasta.

US Navyn CVN-X eli Gerald R Ford luokka:
tilaus 07/2000
Valmistus telakalla alkoi 08/2005, välissä 5v 1kk
vesillelasku 11/2009 välissä 4v 3kk
käyttöönotto 07/2017 välissä 7 vuotta 9kk

eli tilauksesta palvelukseen 17 vuotta, viimeistelyn osuus 46% käytetystä ajasta.


Nyt osa suunnittelusta ja reaktori ovat valmiina, osa kriittisisistä järjestelmistä ostetaan valmiina. Että palveluksessa ollaan 2038 on aikaa jäljellä 13 vuotta, josta on ilmoitettu että 4 menee ennen valmistuksen aloitusta. Kiire tulee jos sama 45% eli 5v 10kk menee viimeistelyyn. :censored:
 
Viimeksi muokattu:
Jahas.. Samaa kuin viereinen kaveri, mutta enemmän tietoa ja paremmat lähteet :ROFLMAO:




Ranska tilaa uuden ydinkäyttöisen lentotukialuksen

Presidentti Macron vahvisti tänään Ranskan rakennuttavan uuden ydinkäyttöisen lentotukialuksen (PA-NG luokka) 2001 käyttöönotetun Charles Guallen tilalle (PA luokka). 2010-luvulla suunniteltiin PA-2 Charles Guallen pohjalta, mutta sisaralusta ei koskaan rakennettu. 2020 kahden pienen sijaan päätettiin tehdä yksi suuri ja moderni lentotukialus mikä vastaa kyvykkyydeltään jenkkien Gerald F Ford -luokkaa

Aluksesta tulee merkittävästi nykyistä suurempi, CG:n 42 tuhannesta tonnista noustaan 80 tt:hen. Kansipinta-ala nousee 1,7 hehtaariin, mikä mahdollistaa yli 40 koneen operoinnin.

Nykyinen alus pysyy operatiivisessa käytössä 2030-luvun loppuun. PA-NG luokan suunnittelu on aloitettu 2020, nyt vahvistettiin hankintapäätös. Rakentaminen alkaa n. 2030 ja tavoitteena on olla operatiivisessa käytössä 2038.

Poikkeuksellisesti aluksesta ei ole tulossa Ranskan tyyliin täysin kotimaista, esimerkisi on julkistettu että Amerkikkalainen General Atomic toimittaa laivalle kolme laukaisukatapulttia ja koneiden kiinniottojärjestelmät.

Kiinalla on Type04 projekti ydinkäyttöisen lentotukialuksen rakentamiseksi, mutta jos Ranska tämän saa ensin valmiiksi niin sitten ainoa ydinkäyttöinen jenkkien ulkopuolella.

Katso liite: 126840
Mistä nuo wikin 7 saksalaista kesken jäänyttä tukialusta on revitty? Kahta varsinaista aloitettiin rakentamaan, konversioita suunniteltiin, mutta aloitettiinkl yhtään?
 
Saint-Nazairen tehokas risteilylaivatelakka kyllä kyhää tuon lähes valmiiksi aikataulussa mutta viimeistely operationaaliseen käyttöön ottanee kuitenkin ennakoitua kauemmin. Noin ennustuksena. Saa ottaa talteen.
Risteilylaivatelakkaa odotaa helvetin ikävä yllätys.
Jos se alkaa tuohon.
Sanonpahan vaan... tai sanonkin, että se on vähän sama kuin Dacian tehdas alkaisi tekemään Ferrareita. EMM.
 
Mistä nuo wikin 7 saksalaista kesken jäänyttä tukialusta on revitty? Kahta varsinaista aloitettiin rakentamaan, konversioita suunniteltiin, mutta aloitettiinkl yhtään?

Veikkaan että 7 listalla ovat alla olevat, poislukien 1 ms. aikainen German Aircraft Carrier 1, sama suunnitelma yritettiin toistaa 2 ms aikaan, mutta resurssit eivät riittäneet.

Graf Zeppelin luokan Die Graf Zeppelin oli 85% valmis sodan alkaessa, mutta johtuen muuttuvista tarpeista ja Kriegsmarinen tilanteesta atlantilla, sitä ei koskaan otettu operatiiviseen käyttöön.
Seydlitz luokan risteilijä oli laskettu vesille 1939 ja sitä lähdettiin muuttamaan lentotukialukseksi, mutta valmista ei koskaan tullut


1766351976704.webp


 
Risteilylaivatelakkaa odotaa helvetin ikävä yllätys.
Jos se alkaa tuohon.
Sanonpahan vaan... tai sanonkin, että se on vähän sama kuin Dacian tehdas alkaisi tekemään Ferrareita. EMM.

Valmistetaan varmasti Ranskan valtion ja Thalesin omistaman Naval Groupin Brestin telakalla, missä kaikki Ranskan MS2 jälkeen tehdyt sotalaivat on rakennettu. Firma tunnettiin aiemmin nimellä Direction des Constructions et Armes Navales eli laivaston ase- ja alusvalmistus. Samalla Brestin telakalla tehty sotalaivoja 400 vuotta.

Naval Group on myös tämän aluksen ja koko laivaston kaluston suunnittelija. Itseasiassa valtaosa Ranskan sota-aluksista heidän käsialaa jo 170-vuotta ennen Napoleonin valtaannousua, vuodesta 1631.

Navalin toinen telakka Cherbourgissa valmistaa ydinsukellusveneitä ja kolmas kuivatelakka Tolousessa tekee laivaston huollot.




Chantiers de l'Atlantiquen risteilytelakka ei kuitenkaan ole mikään nakkikioski, entinen STX europe ja edelleen maailman 4 suurin valmistuskapasiteetiltaan. Historiaa sotalaivoista mm. venäjän laivaston Sevastopol maihinnousualukset :oops:
 
Viimeksi muokattu:
3 katapulttia, samat kuin jenkkien EMALS Geral F Fordeissa, tarkoittaa yli kolminkertaista ilmaanlähtönopeutta koneparville verrattuna yhteen hyppyriin ja samalla saadaan kaksi laskeutumisaluetta molempiin suuntiin vaikka yksi katapulteista olisi lähettämässä tai tarvittaessa kolme laskeutumistasaa.
Eli kuten Ranska totesi tarvitaan kaksi erillistä alusta (kuten briteillä) että päästään samaan operationaaliseen toimintaan koneissa. Ydinkäyttöinen on kalliimpi kuin tavallinen, mutta yksi ydinkäyttöinen on edullisempi kuin kaksi tavallista.

Briteillä oli pitkään oma sähkökatapulttihanke, EMKIT/EMCAT.

Yhtenä suurena ongelmana hyppyrissä on se, että se toimii hävittäjille tietyin varauksin, muttei niin hyvin raskaammille ja hitaammille lentokoneille. Esim. AEW-koneiden suhteen Britit joutuvat turvautumaan helikoptereihin, kun taas Ranskalla on Charles de Gaullella käytössä E-2 Hawkeye.
 
Valmistetaan varmasti Ranskan valtion ja Thalesin omistaman Naval Groupin Brestin telakalla, missä kaikki Ranskan MS2 jälkeen tehdyt sotalaivat on rakennettu. Firma tunnettiin aiemmin nimellä Direction des Constructions et Armes Navales eli laivaston ase- ja alusvalmistus. Samalla Brestin telakalla tehty sotalaivoja 400 vuotta.

Naval Group on myös tämän aluksen ja koko laivaston kaluston suunnittelija. Itseasiassa valtaosa Ranskan sota-aluksista heidän käsialaa jo 170-vuotta ennen Napoleonin valtaannousua, vuodesta 1631.

Navalin toinen telakka Cherbourgissa valmistaa ydinsukellusveneitä ja kolmas kuivatelakka Tolousessa tekee laivaston huollot.




Chantiers de l'Atlantiquen risteilytelakka ei kuitenkaan ole mikään nakkikioski, entinen STX europe ja edelleen maailman 4 suurin valmistuskapasiteetiltaan. Historiaa sotalaivoista mm. venäjän laivaston Sevastopol maihinnousualukset :oops:

Kuten noissa linkeissä lukee niin sen lentotukialuksen rakentaa pääurakoitsijana Chantiers de l’Atlantique Saint-Nazairessa. Projekti toteutetaan yhteistyössä Naval Groupin kanssa (joka vastaa suunnittelusta, taistelujärjestelmistä ja kokonaiskoordinaatiosta) yhteisyrityksessä MO Porte-Avions, ja ydinvoimajärjestelmästä vastaa TechnicAtome. Reaktori ja taistelujärjestelmät laietaan paikalleen Toulonissa.
 
Briteillä oli pitkään oma sähkökatapulttihanke, EMKIT/EMCAT.

Yhtenä suurena ongelmana hyppyrissä on se, että se toimii hävittäjille tietyin varauksin, muttei niin hyvin raskaammille ja hitaammille lentokoneille. Esim. AEW-koneiden suhteen Britit joutuvat turvautumaan helikoptereihin, kun taas Ranskalla on Charles de Gaullella käytössä E-2 Hawkeye.
Queen Elizabeth luokkaa suunniteltaessa oli pöydällä kaksi versiota, hyppyrimalli ja katapulttimalli, ja jossain vaiheessa suunnitelmana oli rakentaa 1 kpl molempia. Kun rakentaminen käynnistyi, päätettiin molemmista tehdä katapulttimalli ja F-35 tilaus vaihtaa B:stä C-malliin. Tämä taas ei käynyt Jenkeille sillä se olisi vaarantanut koko F-35B hävittäjä kehityksen ja Merijalkaväen käyttämät tukialukset olisivat olleet vaarassa jäädä ilman hävittäjiä. Osittain Jenkkien vaatimuksesta päätettiin molemmista tehdä hyppyrimalli jossa olisi jonkinlainen valmius että ne voitaisiin tulevaisuudessa varustaa katapulteilla.
Brittilähteiden mukaa F-35B pystyy nousemaan Q-E luokan hyppyristä täydellä sisäisellä ase- ja polttoainekuormalla, ja jos ulkopuolisia aseita lisätään, pitää sisäistä kuormaa vähentää. Lentoonlähtöä suurempi ongelma on laskeutuminen sillä tukialuksissa ei myöskään ole jarruvaijereita joten painavammat (ja kalliit) aseet pitää pudottaa mereen jotta pystysuora laskeutuminen onnistuisi. Tästä syystä F-35B malliin kehitettiin SRVL (shipborne rolling vertical landing) jossa laskeutuminen tapahtuu perinteisempään tapaan käyttämällä apuna siipien nostovoimaa ja sitten jarruttamalla tehokkailla levyjarruilla. Brittilähteiden mukaan homma onnistuu näin mutta hävittäjän jarruihin on jokaisen laskeutumisen jälkeen tehtävä kallis remontti. Kuulostaa hullulta mutta saattaa silti olla kannattavaa jos vaihtoehtona on pudottaa muutaman miljoonan arvoiset ampumattomat ohjukset mereen.
 
Queen Elizabeth luokkaa suunniteltaessa oli pöydällä kaksi versiota, hyppyrimalli ja katapulttimalli, ja jossain vaiheessa suunnitelmana oli rakentaa 1 kpl molempia. Kun rakentaminen käynnistyi, päätettiin molemmista tehdä katapulttimalli ja F-35 tilaus vaihtaa B:stä C-malliin. Tämä taas ei käynyt Jenkeille sillä se olisi vaarantanut koko F-35B hävittäjä kehityksen ja Merijalkaväen käyttämät tukialukset olisivat olleet vaarassa jäädä ilman hävittäjiä. Osittain Jenkkien vaatimuksesta päätettiin molemmista tehdä hyppyrimalli jossa olisi jonkinlainen valmius että ne voitaisiin tulevaisuudessa varustaa katapulteilla.
Brittilähteiden mukaa F-35B pystyy nousemaan Q-E luokan hyppyristä täydellä sisäisellä ase- ja polttoainekuormalla, ja jos ulkopuolisia aseita lisätään, pitää sisäistä kuormaa vähentää. Lentoonlähtöä suurempi ongelma on laskeutuminen sillä tukialuksissa ei myöskään ole jarruvaijereita joten painavammat (ja kalliit) aseet pitää pudottaa mereen jotta pystysuora laskeutuminen onnistuisi. Tästä syystä F-35B malliin kehitettiin SRVL (shipborne rolling vertical landing) jossa laskeutuminen tapahtuu perinteisempään tapaan käyttämällä apuna siipien nostovoimaa ja sitten jarruttamalla tehokkailla levyjarruilla. Brittilähteiden mukaan homma onnistuu näin mutta hävittäjän jarruihin on jokaisen laskeutumisen jälkeen tehtävä kallis remontti. Kuulostaa hullulta mutta saattaa silti olla kannattavaa jos vaihtoehtona on pudottaa muutaman miljoonan arvoiset ampumattomat ohjukset mereen.
Pakko kyllä sanoa, ettei ihan helppoa ole heilläkään...
Mistä ihmeestä kumpuaa tämän päivän sekoilu asiassa kuin asiassa? Onko ihminen tyhmentynyt jo näin paljon 1950-luvun jälkeen?
 
Kuten noissa linkeissä lukee niin sen lentotukialuksen rakentaa pääurakoitsijana Chantiers de l’Atlantique Saint-Nazairessa. Projekti toteutetaan yhteistyössä Naval Groupin kanssa (joka vastaa suunnittelusta, taistelujärjestelmistä ja kokonaiskoordinaatiosta) yhteisyrityksessä MO Porte-Avions, ja ydinvoimajärjestelmästä vastaa TechnicAtome. Reaktori ja taistelujärjestelmät laietaan paikalleen Toulonissa.

Olet oikeassa, Brestin kuiva-allas ei ole riittävän iso tälle alukselle. Lisäksi lukemassani Navalin historiassa oli vanhaa tietoa, PA-2 luokka oli tarkoitus valmistaa Brestissä.

Mutta Chantiers de L'Atlantique siirtyi STX:n konkurssissa Ranskan valtiolle ja Navalille 2017. Naval on suunnittelija, pääurakoitsija ja koordinoija, projekti toteutetaan tietoturva- ja eu:n kilpailulainsäädäntösyistä (firewall käytäntö) erillisen yrityksen "MO Porte-Avions suomeksi OY Lentotuki-Alus" puitteissa, mikä on olemassa vain tämän aluksen rakentamista varten.

Ehkä hiusten halkomista, mutta Ranska omistaa Navalin ja telakan ja Naval vastaa Ranskan laivaston alusten suunnittelusta ja rakentamisesta.

Kun Ranska käytti miljardeja 2017 STX:n konkurssipesän hankitaan pelastaakseen työpaikat oli tarkoituksena säästää Navalin toiminnoista sulkemalla heidän Brestin telakka ja keskisttää kaikki pinta-alusten valmistus samaan paikkaan. Samalla EU ei muodostu ongelmaksi jos telakan omistus liittyy maanpuolustukseen. 2019 alkaen Saint-Nazairessa piti valmistaa 4 uutta Ronarc'h luokan fregattia, mutta valmistus siirrettiin turvallisuussyistä Brestiin, toinen vaikuttava asia oli Brestissä työskentelevien henkilöiden haluttomuus siirtyä 250 km päähän.

Risteilytelakka liittyy myös kiinteästi Suomeen, STX kusi asiat Turussa todella nopeasti vaikka Akerin alla tilauskirja oli täynnä ja Royal Caribianin 2012 tilaama kolmas Oasis alus Harmony of the Seas ei saanut Kreikkakriisin jälkimainingeissa valtiontakausta tai Nordean vientiluottoa. Vuoden vatvomisen jälkeen STX siirsi projektin Ranskaan ja samalla noin miljardin arvoiset piirrustukset menivät lähes ilmaiseksi Saint Nazaireen joka valmisti niillä neljä OASIS luokan alusta ja härskisti kopio Oasiksen pohjalta ainakin Edge -risteilyalusluokan. Tekivät edellisen Oasis luokan laivan viimevuonna ja neuvottelevat vielä yhdestä 2028. Turku sai Mayerin alla asiat taas kasaan ja kehitti suuremman ICON luokan, mutta Oasiksen tietovuoto lienee suomen teollisuuden suurimpia menetetyksiä.








Naval News julkisti lisätietoa aluksesta:


Naval Groups design and development activity completed over the past four years has resulted in a 78,000-tonne displacement ship with an overall length of 310 metres and a beam of approximately 90 metres. Sized around an embarked air group comprising 30 combat aircraft, plus other fixed and rotary-wing aircraft, key characteristics of the PA-Ng design includes ship-wide electrification of power systems and equipment, a single integrated island superstructure, a three-track Electromagnetic Aircraft Launch System (EMALS), a three-wire Advanced Arrestor Gear (AAG) recovery system, two hangars, and two deck-edge aircraft elevators (each with a 40 tonne lift capacity) offset to starboard.

Ship size, and the configuration of the 17,200m2 flight deck, has been driven by the requirements of the embarked air group. According to Captain Thibault Lavernhe, the PA-Ng is tailored for an air wing of 30 fighters or unmanned combat air vehicles [UCAVs], three E-2D Hawkeyes and five to six helicopters. The French Navy has already scoped a broad plan for the evolution of the PA-Ng air wing, recognising that plans for a next generation of crewed and uncrewed combat air capabilities are still developing. The expectation is that the new carrier will enter service with the Rafale M at F5 standard, the E-2D Hawkeye, and unmanned air vehicles (UAVs). According to Captain La Lavernhe, it is anticipated that a carrier-compatible UCAV will augment the air group from around 2040.

 
Back
Top