RPG83
Soome Majori
Merivoimien tulevaisuus -ketjussa pohdittiin mahdollisuutta tunnelin rakentamiseen Viroon ja/tai Ruotsiin:
Millaisia mietteitä nämä herättävät? Haluan itse tehdä sen huomion, että merivoimien uusiin aluksiin on suunniteltu käytettävän miljardi euroa. Paljonko tunnelit maksaisivat?
Lähde
Itse kyllä kannatan tunnelien rakentamista sekä Viroon ja Ruotsiin, tietenkin huomioiden niiden kestävyyden vaikka ydiniskuun.
Useita ulosmenoväyliä jokaisesta, eli haarautumiset ennen maanpinnalle tuloa ja sopivan muotoiset rakenteet ja leikkaukset ja kurvit niihin, niin kestävät kyllä käsittääkseni vaikka ydiniskunkin. Silloin vihollisen pitäisi iskeä ydinpommilla tai hyvin vahvalla tavanomaisella kärjellä jokaiseen ulosmenoväylään, joita voisi olla vaikka 10-20 kpl. Kyllä siinä haastetta on. Varsinkin, kun ne olisivat kuitenkin jossain Turun itäpuolella tai Vaasassa meidän päässämme. Helsingin katakombeista voisi tehdä vaikka miten monta salaista kulkuväylää/liitäntää Viroon menevään tunneliin, eikä vanja saisi ikinä tietää niiden sijaintia eikä voisi tuhota niitä.
Tämmöisissä tunneleissa olisi toki myös se hyöty, että rautatien voisi pistää kulkemaan sinne. Viroonhan sopii sama raideleveys kuin Suomessakin on, Ruotsin päähän jouduttaisiin käyttämään jotain muuntosysteemiä tms. Rautateitse tavaraa kulkee nopeammin ja siistimmin kuin autoilla. Yksi raide kumpaankin suuntaan ja väliin rekalla ajettava kaksikaistainen tie, niin se olisi siinä sitten.![]()
Jotenkin veikkaan, että se olisi vain raide per suunta ratkaisu ja ulosmenoväyliä olisi vain rajallinen määrä. Toisaalta, pitää muistaa, että ydinaseiden käyttäminen vain huoltoreitin tukkimiseen ei kuullosta parhaalta tavalta käyttää ydinaseita, kun ne ydinpommit voi vipata vihollisen sotilaidenkin niskaan. Mutta koskapa noita tunneleita olisi kaksi kumpaankin Ruotsiin ja Viroon, niin olisi siinä hommaa joka tapauksessa ja Iskandereille ei olisi juuri käyttöä, pl. sillat ja ratapihat, mutta ne tuntuisi aika matalan prioriteetin maaleilta, kun sotilaskohteitakin on olemassa.
Millaisia mietteitä nämä herättävät? Haluan itse tehdä sen huomion, että merivoimien uusiin aluksiin on suunniteltu käytettävän miljardi euroa. Paljonko tunnelit maksaisivat?
Ratalinjaukset merikartoilla, pituusleikkaukset sekä eräitä rakenneleikkausten ehdotuksia
esitetään. Ratayhteyksien pituus Itämeren poikki vaihtelee 88...240 km. Yhden merenalaisen
kalliotunnelien pituus on 60...85 km. Ratayhteyksien rakentamiskustannukset tunneliratkaisuissa
ovat Ahvenanmaan poikki 3 400...5 000 M€, Suomenlahden poikki 2 300...2
700 M€ sekä Merenkurkun poikki 1 700...2 100 M€. Ahvenanmeren siltavaihtoehto lisäisi
kustannuksia 2 000...3 000 M€. Rakentamiskustannukset ovat vuoden 2007 hintatasolla.
Yhteyden toteuttaminen vie aikaa 15...30 vuotta.
Lähde