Metsästysaseet

Linnun metsästys ,varsinkin hanhen, luotiaseella edellyttää onnistuakseen tuonne 300 metrin matkalle ulottuvaa tarkkuutta. Kuten oivallat ase/kiikari yhdistelmä ei ole välttämättä paras enää hirvestykseen.



Patruuna valikoima osuu välille 6.5 mm - 7.62 ja sitten satsaus kotilataus laitteistoon jos haluat hanhipaistia ylipitkiltä matkoilta. Etäisyys mittari on ihan välttämätön nopeus mittari ei ehkä niinkään. Tosin patruunan lataus tasaisuutta ei ilman nopeutta tiedä.



Mutta summataan. Kertomasi perusteella seuraava hankinta/hinta arvio.

Rosteri ase muovitukilla esim. se Tikka tai joku käytetty mieluummin vähän raskaampi malli. 700 - 1000 eur

Kiikaritähtäin Swa, Zeiss, S&B,Kahles,....Meopta 3-10-12x50-56. Käytetty valolla 700 - 1400 eur

jalat kiinteät esim. Warne Irroitettavat Warne - Apell 130 - 600 eur

etäisyys mittari esim Nikon 0 - 400 m alk. 200 eur

tehdaspatruunoita ? eur

Valitaan luoti joka käyttötarkoitukseen ja KOEAMMUTAAN jotta tiedetään iskemät etäisyyksille. Ilman tätä tietopankkia voit unohtaa säikyt hanhet.

Katsele kuitenkin niitä käytettyjä. Saksassa monesti kiikarissa pikairrotus, mutta oma kokemus on että pitkille matkoille kiinteät antavat paremman luottamuksen.

Ai niin, lentomatkustus. Hyvä lentolaukku aseelle maksaa kanssa jotain. Siellä silti kiikari on melko turvassa.

Ja hirvi hommiin sitten ihan oma aseensa, jossa ne avotähtäimet ja 1 - 5 kiikari pikajaloilla.
 
Mitä se secondi nyt sekoilee. Zeiss classic:a saa tietysti punapisteellä. Sitten toi 1,5-6x50 lienee sellainen suurennos linssi yhdistelmä ettei sitä tee kuin muutama halpismerkki Sightron ja just se Luger tai joku muu kaukoidänihme. Kyseenalaista laatua suht kovaan hintaan. Mikä muuten on 55 mm kiikari?

Muistaakseni kyseinen testattu malli ei sisältänyt punapistettä, hintaluokka jotakin 800 euroa taisi olla siihen aikaan. Punapisteellliset maksaa sitten enemmän. [EDIT] Eiku saatana olisiko se ollut tuo conquest! Kuitenkin noita Zeissin "budjetti"-luokan ratkaisuja[/EDIT]

55mm kiikari on kutakuikin siinä 55mm lähimaastossa pyörivä värkki, olipa se 54 tai 56, ei kuitenkaan 50 tai 60. Helpottiko?

Juu itselläni on Luger, aivan toimiva peli. Ei ole ollut ongelmia osumapisteen vaeltelun kanssa eikä mitään muutakan. Jos olisi ollut rahaa laittaa enemmän niin Meopta olisi postista tullut, mutta nyt piti tyytyä tuohon hintaluokkaan. Kiinassa kasattu toki, mutta se selittääkin miksi reilulla 500 eurolla saa 800 euron tähtäimen. Minun pointti on lähinnä se että jos hämäräominaisuudet on tärkeät niin tuon yhden testin mukaan tuossa on varteenotettava vaihtoehto joka päihittää nuo kalliimmat tähtäimet. Toki pimeässä tehdyt testit on sellaisia että niissä on monenlaista muuttujaa, joten testistä riippuen. Tuossa vaan oli se että sen lisäksi että kohde piti nähdä niin sitä piti voida ampuakin, siksi tuo Lugerin ristikko sai kehuja aikaiseksi suhteessa sen heikkoihin linsseihin.

Se että riittääkö luotto kiinalaiseen laatuun on toki asiallinen kysymys. Toki esim Leupold ja monen muun tähtäimet kasataan Kiinassa, kotimaan laaduntarkkailulla pyritään varmistamaan että tähtäimet on valmistettu riittävän laadukkaasti. Se että riittääkö, siihen en osaa mennä sanomaan mutta eipä nuo paskan maineessa ole. Toki asiakaspalvelu on iso osa Leupoldin mainetta, eli paskan tähtäimen saa vaihdettua.
 
Viimeksi muokattu:
Kun ollaan mp-foorumilla niin suosittelisin tähtäintä mildot-ristikolla, helppo määrittää etäisyyksiä oli se sitten tarkka-ammuntakurssilla jantteri, sodassa ihminen, metsällä hirvi tai lintu. Myös tarkka-ammuntakursseilta saa ihan varmasti apua metsästykseenkin ja mitä pidemmällä etenee niin voi sitten laskea omalla latauksella sopivat tuuli- ja korokertoimet ja teipata vaikka ne torneihin ellei halua paperitaulukkoa käyttää, laskea kännykällä tai muistaa ulkoa.
 
Lopuksi: 6,5x55 on loistava latvalinnustus+hanhestuskaliiperi ja kelpaa mainiosti hirvestykseenkin, mutta laitan pikku ajatuksen itämään:
-osta hirviväljäksi käytetty Mosin-Nagant -pohjainen kivääri; eivät ole hinnankiroissa (ykköskympeistä - satasiin) ja kaliiperivalikoimaa löytyy (7,62/8,2/9,3x53R).
-aftermarket-osia löytyy näihinkin sotaratsuihin nykyisellään leegio ja kakkosasesijoituksena wanha "rugged&reliable" MN on ihan must!

Mosin-Nagantin pimppaaminen on jopa melko mukavaa puuhaa ja jos hyväpiippuiseen yksilöön tekee MLU:n huolella, niin siinä on asetta pitkäksi aikaa. Tähtäinkisko ja vaimenninkierteet toki vaativat jo hieman laajemman valikoiman työkaluja ja osaamista tai asesepälle maksamista, mutta muuten riittää muutama ruuvimeisseli ja Dremel.

Tukki, laukaisukoneisto&varmistin ja tähtäin. Nuo kun päivittää, niin ase on jo hieman erilainen... Sitten tarpeen mukaan vaimenninta ja bipodia ym.

https://www.atigunstocks.com/mosin-nagant-monte-carlo-stock
http://www.timneytriggers.com/shop/Mosin-Nagant-C9.aspx

Lopputulos voi näyttää jotakuinkin tälläiseltä.

IMG_0091.jpg
 
T3:sen puolesta puhuu aftermarket- osien runsaus ja esim. lippaita saa ainakin meillä jokikisestä alan liikkeestä. Tukkeja löytyy jos jonkinlaisia, alakerran modifikaatiota isommille lippaille ynnä isompia kampia ja sen sellaisia. Tikasta saa tukinvaihdolla ja oikealla optiikalla loistavan TA- kiväärin.

Olenko ihan ollut uutispimennossa mutta eikö T3:n suurin lipas ole 5 patruunaa haussa olevissa kaliibereissa ja vakio vain 3? Itse en henkilökohtaisesti ole nähnyt järkeä pulttilukkokivääreissä irtolippailla. Makuulta syöttää nopeasti yksi kerrallaankin vaikka (ja tukkiin voi kiinnittää patruunanpidikkeitä) ja makasiiniin kuitenkin mahtuu tarpeeksi patruunoita ja jos pulttilukkoiseen metsästyskivääriin pitää vaihtaa uusi irtolipas niin ollaan sössitty. No mutta kun se on niin helppo ottaa irti kun aseessa ei saa olla patruunoita aseessa... No eikö alhaalta tyhjennettävä makasiinikin ole?

T3 varmint 6,5 sweduna olisi oma suositukseni. Super varmintin ja tacticalin lisähilkkeistä ei kannata maksaa, kun seppä sorvaa kierteet pikkurahalla ja loistavia tukkeja löytyy markkinoilta useita.

Saattaisi olla omakin valinta, tosin aivan yhtä hyvin voisi kallistua Remington 700:n vastaavan mallin puoleen. Tosin sitä ei taida saada sweduna. Siihen saa kilkkeitä vielä paremmin Brownellsista jos suostuvat lähettämään.
 
Minäkin tuossa odotin, että jolle kulle kelpaisi amerikan ihmeet, tai keski-euroopan kiväärit? Ostetaanko näitä amerikkalaisia ja eurooppalaisia kiväärejä siksi, kun ei paremmasta ymmärretä?

Kiikareista sanoisin, että laatuasiat ovat tasaantuneet kovasti parinkymmenen vuoden aikana. Mulla on yli 20 vuotta sitten ostettu amerikkalainen kiikari, maksoi tuolloin noin 3000 FIM, aika vähällä käytöllä ollut ja siisti peli, mutta jos rinnalle ottaa tämän päivän valmisteen hintaluokkaa 300 E, niin tuo uusi hakkaa tuon wanhan mennen tullen. Hintahaarukassa 500-1000 erot ovat todella pieniä. Normaalikäyttö kiikari kestää heittäen, heittelyä ja mäiskämistä huonosti. Jalat ovat kiikarin tärkein palikka. En harrasta tornissa istumista pimeällä, valaisua en ole siis tarvinnut, enkä juuri valovoimaakaan. Pusikkojahtiin en ota kiikarikivääriä lainkaan, jos vaan voin sen väistää.

Kun nuo hanhiasiat tulivat thråådille, niin sanompa sen verran, että "kovin" tuntemani metsähanhien soilta jahtaaja on käyttänyt pitkään amerikkalaista paksupiippuista 308 Win. Kiikarina on joku 300-400:n häkkyrä. Anekdoottina on mainittava, että hanhikanta on pienentynyt jo vuosia, ainakin alueilla, joissa itse liikun. Minulla on epäilyni syystä, mutta olkoon.
 
Hei!

Hyviä neuvoja on tullut, mutta laitan vielä oman listan.
Kaliberiksi 6,5*55. Lentorata on erinomainen. Patruunoiden saatavuus asiallinen. Ja ennen kaikkea paras lintukivääri noissa kalibereissa.

Kiväärin voi myös ostaa käytettynä. Uusista aseista Tikan lisäksi myös CZ on erinomainen vaihtoehto. Ehkä varmint piipulla.

Kiikariksi ei välttämättä tartte ostaa ihan sitä Swarovskia tai Zeissiä. Ei kuitenkaan mitään nikkoa tms. rimpulaa. Mielestäni esim. Meoptalla on hyvä hinta-laatusuhde. Alle 500 euron kiikaria ei taida kannattaa ostaa?

Kiikarin jaloissa ei kannata säästellä. Ne pitää olla hyvät. Itselläni on sakon jalkoja.

Jos et olisi tehnyt jo päätöstä yleisaseen hankinnasta niin olisin myös voinut ehdottaa kahta kivääriä. Pulttilukko .222 tai .223 kiikarin kanssa linnulle ja sitte joku pystykorva avotähtäimin hirvelle.

Itselläni on ollut yleiskiväärinä pari vuosikymmentä tsekkiläinen 30-06. Sillä on ammuttu kaikkea variksesta alkaen. Supeja ja jäniksiä kai eniten. Jos olis lapsena ollut rahaa niin olis ollut kiva jos olis ollut .222 hyvällä kiikarilla.
 
Konversiokittejä löytyy uudella liipasinkaaripalalla, jos semmoista tekee mieli. Vetää 10 kuulan lippaita tuon jälkeen. Ei noilla tosiaan metsästyksessä ole mitään tarvetta, mutta tikan tapauksessa mahdollista jos into/tarve iskee myöhemmin. Ei se tikka toki mikään ainut ja paras vaihtoehto ole. Olen itse jo pitkään katsellut TRG:n rinnalle jotain kevyttä .222 remiä liikkuvampaan pienriistajahtin. Sako 85 hunter tai Tikka T3 kohtuullisella optiikalla ja jonkinlaisella BDC/mrad- retikkelillä polttelisi kovasti syksyksi.

Samseksen tapauksessa unohtaisin kokonaan tuon etäisyyden määrittämisen mrad- pohjalta. Se ei ole helppoa eikä nopeaa eikä edes tarkkaa, kun pitää pieneen asentoaan muuttavaan maaliin saada tarkka laukaus. Laseretäisyysmittarit ovat tätä nykyä toimivia ja kohtuuhintaisia ja nopeita. Valmiiksi rauhassa katsotulla passipaikalla ei etäisyyksien katsominen ole koskaan ollut mikään kynnyskysymys. Toisekseen oikeasti etäisyyden määrittämiseen toimivat retikkelit ja suurennokset ovat sellaisissa putkissa, joiden hinta menee auttamatta reippaasti tuon parin tonnin budjetin yli.

Tällä en missään nimessä tarkoita, etteikö sitä etäisyyden arviointia retikkelillä kannattaisi harjoitella. Mä en vaan koe asiaa metsästyksessä millään lailla tarkoituksenmukaiseksi tai edes järkeväksi.

Pistäisin suurimman painoarvon optiikalle. Lintuhommat vaativat mrad/bdc- retikkeliä tai zeissin ASV:n tapaista korotorniratkaisua...tai mrad- napsullisia avoimia "taktisia" torneja. Olen nähnyt omin silmin, kun metsästäjä ampuu väärin arvioidulta matkalta tavallisella 4A- ristikolla mutu- tuntumalla korottamalla ohi. Ja kuten chineega sanoi, sen oman patruunan ballistiikka pitää tuntea. Se optiikka on se tärkein linkki sen kuulan saamiseksi sinne mihin pitää.
 
Koska aloitin tämän ketjun saadakseni neuvoja, ja sain, niin ajattelin kertoilla hieman mitä tuli ostettua. Chigeen'a ja muut huomannevat ostoslistassa paljon tuttua.

Tällaisen yhdistelmän hankin:

Ase: Tikka T3, komposiittitukki, rosteriraudat, .308 Win tuli kaliiperiksi pitkän ballistiikkataulukkojen ihmettelyn jälkeen. Ase on vähän käytetty, piippu kunnossa. Tuo komposiittitukki vaihtuu laminaattiin jollain aikavälillä.

Optiikka: Bushnell Elite 6500 2,5-18*56 valopisteellä. Valopisteen saa päälle ja pois tarpeen mukaan.

Optiikan kiinnitys: Optilockit pikajalalla.

Avotähtäimet: ei ole. Koeammunnan myötä nimittäin huomasin, että ampuminen on niin miellyttävää kun aseessa on vaimennin, että hommasin...

...Vaimentimen Ase Utra Northstar.

Budjetti: aika halvalla pääsin. Ase, vaimennin, asepussi, hihna ja kiikarin jalat pakettina 900 Eur. Optilockin renkaat 65 Eur ja pikajalka 125 Eur. Kiikari 700 Eur. Yhteensä aika tarkoin 1800 Eur eli 2000 Eur budjettiin jäi vielä väljääkin. Lisäksi aseen mukana tuli ylimääräinen kiikari joka pitää vielä trokata pois, hyvällä lykyllä siitä saa vielä hiukan omiaan pois.
 
Viimeksi muokattu:
Sil viissiin. Varmaan ihan hyvä paketti linnustukseen.



Tuo kiikari vähän ihmetyttää. Onkos Bushnell Elite 6500 sarjassa tosiaan tuollainen suureennos/etulinssi yhdistelmä?
 
Sil viissiin. Varmaan ihan hyvä paketti linnustukseen.



Tuo kiikari vähän ihmetyttää. Onkos Bushnell Elite 6500 sarjassa tosiaan tuollainen suureennos/etulinssi yhdistelmä?

Siis linssin leveys 50, putken paksuus linssin kohdalla 56 milliä (mittasin). Ja tuo suurennos - sellainen oli valikoimassa, mutta ei ole enää, Bushnell lopetti sen valmistuksen. Sain yhden viimeisistä kappaleista Suomessa, Ahti Huvilalla ja Sissoksella sitä myytiin.
 
Ja taas metsästystussarikysymys metsästystussariasioita paremmin tunteville.

Huonot uutiset: metsähanhi sitten rauhoitettiin ainakin kuluneeksi kaudeksi. Eli en ole päässyt hanheen kokeilemaan, saa nähdä pääsenkö koskaan.

Hyvät uutiset: pääsin hirviporukkaan, joten .308:lle on silti olemassa järkevä käyttötarkoitus.

Tilanne: nyt ollaan sitten tilanteessa, jossa pitäisi hankkia erillinen teeri- (ja muu pienriista)kivääri, joka ei olisi ihan niin järeä (=lihahävikkiä aiheuttava) kuin .308, eikä takavaara-alue olisi ihan niin montaa kilometriä. Olen tuon teeripyssyn kaliiperia mietiskellyt lähinnä .222:n ja .223 Rem.:n välillä.

Kysymys: minua ihmetyttää että enkö nyt tajua jotain tärkeää, kun .223 vaikuttaa olevan kaikin puolin parempi kuin .222 mutta silti .222 vaikuttaa olevan suositumpi ainakin Suomessa? Onko tähän jokin syy jota en hoksaa (siis muu kuin perinteet ja tottumukset)? Patruunatkin näyttäisivät olevan suurin piirtein samoissa hinnoissa ja kumpiakin pateja myy mikä tahansa aseliike.

Kysymys 2: Vai olisiko joku muu kaliiperi parempi kuin kumpikaan näistä? Mikä? Miksi juuri se?

Kaikki näkemykset otetaan mielenkiinnolla vastaan!
 
http://www.sakosuomi.fi/pdf/sako_patruunataulukko.pdf

243 win yksi hyvä vaihtoehto. Suorempi luodin lentorata ja energia parempi kuin .222 tai 223 :ssa, kts. taulukko.
Ampuisin kyllä .308:lla tai 7,62*53R:llä lintuakin. Itse asiassa nopea kevyt luoti luihin osuessaan voi tehdä pahemmat lihavauriot kuin nuo 7,62 mm painavammat luodit. Luoti lähtee luista pyörimään ja teerestä jää muuta kuin pyrstö ja pää. Ja tuo painavampi luoti on vähemmän herkkä tuulelle.

Hanhea ja metsoa kannattaa luultavasti ampua noilla pienemmillä kalibereilla .222 ja .223 puolivaipalla. Ilman luuosumaa nätti reikä ja lintu lentoon.
Siinäkin mielessä nuo 7,62 mm aseet olisivat varmempia. Tai tuo .243 win.
Ei .308:n luoti kokovaipalla teertäkään tuhoa, pataan pantavaa jää kyllä. Kokemusta on.
 
OK. Tuo takavaara-alue minua vain kovasti arveluttaa, kun kokovaippainen .308 lävistää teeren niin sehän lentää vielä kilometrikaupalla. Siksi pienempikaliiperinen ase tuntuisi turvallisemmalta ampua.
 
Ampuisin kyllä .308:lla tai 7,62*53R:llä lintuakin. Itse asiassa nopea kevyt luoti luihin osuessaan voi tehdä pahemmat lihavauriot kuin nuo 7,62 mm painavammat luodit.
Samaan johtopäätökseen olen minäkin päätynyt. Ei se tuo isompi kokovaippa mikään lihanhaaskaaja yleensä ole. Etelä-Suomen tiheästi asutetuilla seuduilla en kyllä sitä mielelläni käytä.
 
Ja taas metsästystussarikysymys metsästystussariasioita paremmin tunteville.

Huonot uutiset: metsähanhi sitten rauhoitettiin ainakin kuluneeksi kaudeksi. Eli en ole päässyt hanheen kokeilemaan, saa nähdä pääsenkö koskaan.

Hyvät uutiset: pääsin hirviporukkaan, joten .308:lle on silti olemassa järkevä käyttötarkoitus.

Tilanne: nyt ollaan sitten tilanteessa, jossa pitäisi hankkia erillinen teeri- (ja muu pienriista)kivääri, joka ei olisi ihan niin järeä (=lihahävikkiä aiheuttava) kuin .308, eikä takavaara-alue olisi ihan niin montaa kilometriä. Olen tuon teeripyssyn kaliiperia mietiskellyt lähinnä .222:n ja .223 Rem.:n välillä.

Kysymys: minua ihmetyttää että enkö nyt tajua jotain tärkeää, kun .223 vaikuttaa olevan kaikin puolin parempi kuin .222 mutta silti .222 vaikuttaa olevan suositumpi ainakin Suomessa? Onko tähän jokin syy jota en hoksaa (siis muu kuin perinteet ja tottumukset)? Patruunatkin näyttäisivät olevan suurin piirtein samoissa hinnoissa ja kumpiakin pateja myy mikä tahansa aseliike.

Kysymys 2: Vai olisiko joku muu kaliiperi parempi kuin kumpikaan näistä? Mikä? Miksi juuri se?

Kaikki näkemykset otetaan mielenkiinnolla vastaan!
Aiotko ampua pelkästään tehdas latauksia vai ladata myös itse?
 
Aiotko ampua pelkästään tehdas latauksia vai ladata myös itse?

Tehdaspaukkua ainakin toistaiseksi, latausvälineitä minulla ei ole. Olen ajatellut pitäytyä niin yleisissä kaliipereissa että saa edullista tehdaskutia.
 
Tehdaspaukkua ainakin toistaiseksi, latausvälineitä minulla ei ole. Olen ajatellut pitäytyä niin yleisissä kaliipereissa että saa edullista tehdaskutia.
Sitten .223 on turvallinen valinta A-tarvike valikoiman ja hintojen puolesta.
 
Back
Top