Metsästysaseet

@Samses Ole epäsovinnainen ja riko rajoja hankkimalla lintukivääriksi AR-15 20" tai 24" vapaasti värähtelevällä piipulla ja siihen sitten optiikka päälle. :D
 
Olisihan tuo ainakin jännä nähdä minkälainen on ylikonstaapelin ilme kun menee asetta esittämään poliisiasemalle, kaivaa pussista Arskan ja kirkkain silmin vakuuttelee että "ihan vaan tuota linnustusta vartenhan tämä... niin tuo 5.56*45:hän on oikeastaan melkein sama kuin se .223 mihin oli lupa haettu..."
 
Suurin kynnys on jo ylitetty, kun postilaatikkoon kilahtaa hankkimislupa kiväärille toimintatavalla itselataava ja kaliiperina .223rem. Jos ase tarkastuksessa vastaa pumaskaan rustattua, niin ei se poliisi asiasta numeroa tee.

Jos jossain, niin hakemuksen jätön ja hankkimislupapäätöksen välissä olevalla aikajänteellä voikin sitten tapahtua mitä vain.;)
 
Sitten .223 on turvallinen valinta A-tarvike valikoiman ja hintojen puolesta.

Uteliaisuus vei voiton - ihan mielenkiinnosta, jos olisin sanonut että lataan itse, mitä kaliiperia olisit ehdottanut? 22-250 tms.?

22-250 olisi ballistisesti kaikkein laakein lentoradaltaan näistä 5,7 -versioista, mutta tehdaspaukut näyttävät olevat tyyriin puoleisia.
 
Uteliaisuus vei voiton - ihan mielenkiinnosta, jos olisin sanonut että lataan itse, mitä kaliiperia olisit ehdottanut? 22-250 tms.?

22-250 olisi ballistisesti kaikkein laakein lentoradaltaan näistä 5,7 -versioista, mutta tehdaspaukut näyttävät olevat tyyriin puoleisia.
22-250 tai 22-250 Ackley.
 
Uteliaisuus vei voiton - ihan mielenkiinnosta, jos olisin sanonut että lataan itse, mitä kaliiperia olisit ehdottanut? 22-250 tms.?

22-250 olisi ballistisesti kaikkein laakein lentoradaltaan näistä 5,7 -versioista, mutta tehdaspaukut näyttävät olevat tyyriin puoleisia.

.30%20cal%20Sabots.jpg


.30 cal Sabot designed for shooting .224 diameter tips out of your .30 cal rifle. They work best with 55 grain tips.
 
22-250 tai 22-250 Ackley.

OK kiitos!

Kuten näissä aseasioissa aina, näissä teeripyssykaliipereissakin tuntuu olevan kovin monenlaisia mielipiteitä. Minä rupesin juuri tuosta 22-250:stä puhumaan serkkupojalle (jolla on 40 v metsästyskokemusta oravasta karhuun) kun olin innostunut sen laakeasta lentoradasta, ja hän sanoi että älä nyt ainakaan sillä, se räjäyttää saaliin... :D

Ei varmaan auta kun hankkia joku ja kokeilla. Patruunasta ja luotityypistäkin tietysti on hyvin paljon kiinni miten käytännössä käyttäytyy.
 
OK kiitos!

Kuten näissä aseasioissa aina, näissä teeripyssykaliipereissakin tuntuu olevan kovin monenlaisia mielipiteitä. Minä rupesin juuri tuosta 22-250:stä puhumaan serkkupojalle (jolla on 40 v metsästyskokemusta oravasta karhuun) kun olin innostunut sen laakeasta lentoradasta, ja hän sanoi että älä nyt ainakaan sillä, se räjäyttää saaliin... :D
Se on mahdollista riippuen luodista, nopeudesta ja tulokulmasta. Itselle sattui 22-250:llä yksi tapaus jossa Teerin lihat jäivät ehjäksi mutta lintu oli valmiiksi suolistettu. Mukana voi kantaa miedompaa paukkua lyhyemmille etäisyyksille ja kovempaa pidemmille.
Kaliperista saa myös Peura laillisen mutta 6g 5.7mm luodit ovat kiven alla.
 
OK kiitos!

Kuten näissä aseasioissa aina, näissä teeripyssykaliipereissakin tuntuu olevan kovin monenlaisia mielipiteitä. Minä rupesin juuri tuosta 22-250:stä puhumaan serkkupojalle (jolla on 40 v metsästyskokemusta oravasta karhuun) kun olin innostunut sen laakeasta lentoradasta, ja hän sanoi että älä nyt ainakaan sillä, se räjäyttää saaliin... :D

Ei varmaan auta kun hankkia joku ja kokeilla. Patruunasta ja luotityypistäkin tietysti on hyvin paljon kiinni miten käytännössä käyttäytyy.

Räjäyttäminen on ehkä liioittelua, mutta velipoika ammuskeli appiukkonsa 22-250:llä ja oli sitä mieltä, että ottaa mieluummin pyssyn, jolla saa syötävää riistaa kuin pyssyn, jolla saa varmasti riistaa... Sortaa kuulema linnun hyvin, mutta kevyt ja nopea luoti repii helposti, jos ottaa isompaan luuhun.
 
Panin tilaukseen .223Rem pulttilukkoisen sakolaisen 8'' rihlanousulla. Katsotaan tuliko hyvä ostos vai hutiostos.
 
Kertokaapas itselataavista haulikoista - merkkejä/malleja, joista on hyviä/huonoja kokemuksia?

Taustaksi sen verran että nyt kun olen vuoden verran käyttänyt tuota .223 Rem Sako 85:ttä pienriistakiväärinä [- kokemukset ovat hyvät muuten, sen jälkeen kun tajusin että se tykkää huomattavan raskaista luodeista, ja rupesin syöttämään sille 75-grainista Partizania, Norman JaktMatch ym. kevyellä luodilla ladatut paukut eivät toimineet yhtään - ] niin seuraava hankittava ase olisi haulikon uusinta.

Lähes 50-vuotiaan päällekkäispiippuisen Valmetin tilalle ajattelin laittaa nykyaikaisen puolimoottorin.

Vaatimukset:

- 12 ga.
- vähintään 76-millinen pesä, 89-millinen plussaa
- synteettinen tukki
- alkuperämaa ei Venäjä, Turkki, Vinku-Intia eikä Burkina Faso (oma asennevamma)
- yleiskäyttöhaulikkoa olen hakemassa - metsästyskäyttöön, joskus radalla harjoittelua, en kilpaile haulikkoammunnassa (mikä on hyvä sillä ei kyllä taidotkaan riittäisi kisoihin...! :D )

Hintahaitari on aika väljä, olen ostamassa haulikkoa sillä meiningillä että se minulle, joka ammun haulikolla vähän, kelpaa vuosikymmeniä. Sanotaan max noin 2000 eur, toki jos halvemmalla pärjätään niin se on hyvä.

Olen myös kiinnostunut huonoista kokemuksista - jos jokin ase on hajonnut kättelyssä tms., olen iloinen jos voin sen virheen välttää kun joku ystävällisesti varoittaa.
 
Vaikka alkuperämaaa ei saanut olla Venäjä, niin kerron silti. Baikal 89 pesällä, toiminut moittetta vuosia kaikilla (paitsi 24g kiekko paukuilla) patruunoilla säätöihin koskematta ja riistaa on tullut. Tussari on sen verran pitkä, että olen alkanut katselemaan tilalle jotain näppärää kaksipiippuista. Pituus on ollut tuossa itselle ainoa moitittava seikka.
 
Onko Remington lopettanut kokonaan 887 Nitromangnumin tuotannon, kun sen omilta sivuilta löytyy vain 870 malleja? Noissahan oli osassa joku vika ja niitä korjattiin ilmeisesti takuutyönä vaan oliko se malli kokonasn susi?

Puluja ja supikoiria pyörii farmilla vaivaksi asti, suoritin sitten metsästäjän tutkinnon ja ajattelin niitä harventaa...
 
Onko Remington lopettanut kokonaan 887 Nitromangnumin tuotannon, kun sen omilta sivuilta löytyy vain 870 malleja? Noissahan oli osassa joku vika ja niitä korjattiin ilmeisesti takuutyönä vaan oliko se malli kokonasn susi?

Puluja ja supikoiria pyörii farmilla vaivaksi asti, suoritin sitten metsästäjän tutkinnon ja ajattelin niitä harventaa...

Parempi myöhään (ehkä?) kuin ei milloinkaan; vastaus on kyllä, 870 ziljardina eri versiona on ainoa pumppu mitä Remari tekee nykyään.
 
Kysymys tietäjille. Etsin nyt lähinnä näkemyksiä, ajatuksia ja katsantokantoja joita en itse ole tullut ajatelleeksi.

Minulla on ruvennut mietityttämään sellainen, että mitäpä jos vaihdan pienoiskivääripuolella .22LR:stä .22WMR:ään. Mitä voitan, mitä häviän?

Itsellä toistaiseksi mielessä:

Plussaa:

- .22WMR on teerilaillinen
- .22WMR pitempi tehollinen ampumamatka
-.22WMR laakeampi lentoradaltaan -> ei tule niin herkästi ammuttua yltä/alta ohi jos arvioi matkan väärin

Miinusta:

-.22LR edullisemmat patruunat
-.22LR laajempi patruunavalikoima

Mitä en hoksaa?
 
Kun nuo teeret nyt mainitsit niin en näe perustelua miksi lintukivääri ei sitten olisi oikea .222 tai 223. Paukut suunnilleen saman hintaisia kuin .22wmr. Luotien ballistinenkerroin on ihan eri maailmasta. Jälleenlatausmahdollisuus myös jää pois.
Metsästyskäytössä .22wmr on lähinnä turkisriista paukku koska ei aukaise nahkaa kuten "oikeat" metsästyskaliiperi.
 
Kun nuo teeret nyt mainitsit niin en näe perustelua miksi lintukivääri ei sitten olisi oikea .222 tai 223. Paukut suunnilleen saman hintaisia kuin .22wmr. Luotien ballistinenkerroin on ihan eri maailmasta. Jälleenlatausmahdollisuus myös jää pois.
Metsästyskäytössä .22wmr on lähinnä turkisriista paukku koska ei aukaise nahkaa kuten "oikeat" metsästyskaliiperi.

Pulttilukkoinen .223 minulta kaapista löytyy, ja hyvinhän se toimii pienriista-aseena. Sen ongelma minun kannaltani on, että sillä en pääasiallisella metsästysalueellaani voi ampua kuin maassa olevaa maalia, sillä alueella on asutusta ympärillä eli latvalinnun ampuminen .223:lla olisi edesvastuutonta. .22WMR.llä uskaltaisin ampua kun valitsen sopivan ampumasuunnan, siinä on sen verran lyhyempi takavaara-alue.
 
Olen 22WMR:llä ampunut niin pyitä, teeriä kuin metsojakin. Lyhyen matkan pyssy, sata metriä on ihan maksimi mielestäni, mieluummin selvästi alle.
 
Back
Top