Ongelmana on vain edelleen se sama vanha tuttu, mistä rahat tähän?
Jos ajatellaan, että Ilmavoimien uuteen hävittäjähankintaan menee ensi vuosikymmenellä jo lähemmäs kuusi miljardia euroa ja Merivoimien uusi alushankintakaan ei varmasti jää kauas miljardista eurosta (jos toteutetaan) ja Maavoimatkin tarvitsevat rahoitusta, niin on hyvin vaikea nähdä mistä löytysi rahaa tutkavalvontakoneiden hankkimiseen meille...
No josko otettaisiin ne Soinin mainitsemat EMU-puskurit käyttöön? Tai sitten odotellaan hiukka kun Kreikka romahtaa ja saamme meidän vakuudet (+800milj.) lunastettua
Einomies1:n yllätyshyökkäys-skenaario toi kyllä itselleni vähän sellaiset fiilikset, että paljonko ilmavoimistakaan on apua tuossa tilanteessa. On turha luulla, että ne saisivat operoida rauhassa, jos samaan aikaan Suomeen siirretään ilmakuljetteisia joukkoja Moskovan alueelta ja sähkö- ja tietoverkon solmukohdat pyritään lamauttamaan Iskandereilla. Ilmavoimien valmiuttakaan ei saada kohottua merkittävästi ilman reserviläisiä - tai sitten tukikohtien määrä lasketaan sormilla ja niiden suojaus alkaa verkkoaidasta.
Suomen pitäisi vähintäänkin käynnistää reserviläisten kutsuminen palvelukseen ennen sotatoimien alkamista tai muuten homma on pelattu alkumetreillä. Toivottavasti poliittinen johto pystyy ajattelemaan muutakin kuin provokaatioiden välttämistä...
Iskandereille ei voida mitään, se on fakta. Ainoa keino on taistelunkestävyys = suoja, hajauttaminen ja harhauttaminen. Niilläkin on vaikutusta kyllä mutta lopputulos on pimennossa.
Mikäli naapuri ei käytä ydinkärkiä, Iskanderin pieni heikkous on se että se ymmärtääkseni tarvitsee kirkkaan sään jotta se kykenee käyttämään digikuviin perustuvaa maastonvertailua loppulähestymiseensä ja tuohon n. 10 m CEP tarkkuuteen. Muu ohjaus menee kyllä sääriippumattomalla INS/GLONASS järjestelmillä mutta tarkkuus kärsinee tuon 500-700km laukaisuetäisyyksillä jonkin verran ~30-50m CEP saakka?
Ilmakuljetteisilla joukoilla ei ole mitään asiaa ainakaan Irak-tyyppiseen maahanlaskuun ennen ilmapuolustuksemme lamauttamista (it+hävittäjätorjunta sekä johto). Kun/jos Moskovasta tai muualta lähtee ilmaan kymmeniä kuljetuskoneita ja armadaa aletaan keräämään, meidän tutkat vilkuttavat punaista kyllä hyvin kaukaa ennen. Huomautan että KEVA tutkien (kant. 450 km max.) ja KAVA-tutkien (kant. n.500km) mittausetäisyys kantaa satoja kilometrejä naapurin puolen ilmatilaan ja antaa kyllä hyvän ennakkovaroituksen koko ilmapuolustukselle.
Jos noin uhkarohkeaan operaatioon ryhdyttäisiin heti alkuvaiheessa niin se olisi todella typerää koska en pidä mitenkään mahdollisena sitä että koko meidän pyhä kolminaisuus= ilmatorjunta, hävittäjätorjunta ja johto olisi täysin lamautettuna 24 h ajassa. Siihen en usko, pikemminkin homma veisi päiviä jopa viikon-kaksi naapurilta vaikka hyökkäisi sadoilla koneilla ja ohjuksilla. Sen verran uskon että meilläkin on vuosikymmeniä tunnettu todennäköinen hyökkääjä ja varauduttu vain defensiiviseen ilmapuolustukseen että homma tunnetaan kyllä. Toki ilman muiden apua tuo onnistuisi lopulta mutta hinta tulisi olemaan naapurillekin hirvittävä. Mitenkään uhoamatta se olisi venäjän joukoillekkin kärsimyksen tie.
Reserviläisnäkökulma on hyvä jota en ole ajatellutkaan, tosin AEW-tutkakone ei kovin paljon ressuja tarvitse...
Siinä
@Einomies1 on kyllä jäljillä ehdottaessaan Casan pohjalle rakennettavaa systeemiä - kone on ennestään tuttu ja mahtaisiko optiotkin olla vielä voimassa(?). Tosin Casa ei ole mikään häivekone tai edes vaikeasti havaittava. Eli sekin näkyy kyllä riittävän pitkälle venäläistutkissa, jos saan esittää arvauksen. Jos Irbis-E ja 400 kilometrin kantama 3 neliömetrin maaliin onkin mainospuhetta, niin tulevaisuudessa taso on joka tapauksessa tuota luokkaa. Casan tutkapoikkipinta-alakin lienee huomattavasti suurempi kuin 3 neliömetriä.
Irbis tai ei, taktiikalla on tuossa eniten merkitystä. Jos SU-35 lähtee AEW-jahtiin Alakurtista/Pietarista se huomataan keski-ja yläkorkeuksilla lentäessään maassa olevien tutkien toimesta heti noustuaan joten silloin ilmapuolustuksen johto alkaa seuraamaan sitä/niitä kuten muitakin havaittuja kohteita ja pystyy ennakoimaan asian vaikka lähettämällä ja ohjaamalla hävittäjäparin torjuntaan Rissalasta tms.
Jos SU-koneet lentävät matalalla, ne ovat mahd.ilmatorjunnan ulottuvilla (LÄVA-tutkat ja AN/MPQ64F1 Sentinel-NASAMS) ja tuo AEW-kone havaitsisi Sukhoit vähintään sen 350 km etäisyydeltä myös kovan ELSO vaikutuksen alaisena jos kerran mainospuheita uskotaan.
Väite 1. SU-35 kantaa toistaiseksi R-77 ja R-27 ohjusversioita BVR-taistelussa. Näin ollen 400 km teoreettinen havaintoetäisyys ei vielä takaa pääseekö hävittäjä laukaisuetäisyydelle. Vähintään 150km pitää olla etäisyyttä jopa vähemmän jos AEW-väistää ja pakenee. Todellisuudessa oma CAP-parimme ohjattaisiin torjuntaan jo hyvin ennenkuin Sukhoit pääsisivät laukaisuetäisyydelle.
Väite 2. Irbis-E käyttänee maksimietäisyyksille "Single-Target-Track" moodiaan jossa tutkan maksimitehot otetaan irti noin kaukana olevaa maalia vastaan. Hävittäjä ei kykene mittailemaan kovin kauas vaikka AESA voikin käyttää muita moodeja samaan aikaan. Teho on silti silläkin rajallinen. Kone on siis haavoittuva ja tarvitsee suojaa joten osasto 2-4 konetta on minimi jolla tuota AEW-torjuntaa edes yritettäisiin.
Väite 3. Ko. operaatio ei ole yksinkertainen koska rajoittaakseen meidän vastatoimia/torjuntaa on vihollisen häirittävä/hyökättävä maahan sijoitettuja tutkia vastaan ennakolta tai samanaikaisesti. Se tarkoittaa lisää koneita, ohjuksia koneiden alla, ilmassa ja aktiivisuutta = koordinointia jota voidaan tehdä rajallinen määrä rajallisella ajalla koska 24/7 ei koneet ja pilotit voi lentää ja vaan ammuskella. Todennäköisesti ilmatankkausta tarvitaan jos meinataan yleensä varautua taisteluun meidän Hornettien kanssa eikä tankkausta tehdä suomen ilmatilassa väitän minä.
Väite 4. Naapuri tarvitsee noin monimutkaiseen operaatioon vihamielisessä ilmatilassa AWACS-koneen johtamaan lentoja ja koordinoimaan + havaitsemaan meidän hävittäjiä. Il-50 lentelee jossain rajan takana hävittäjäsuojassa ja lähettää voimakasta herätettä myös meidän suuntaan. Rajan pinnassa lentäessään naapurin AWACS joutuu myös ottamaan riskin tai olemaan tietoinen meidän hajautetusta hävittäjätukikohdista joista voi nousta Hornet AMRAAMeilla aseistettuna joka kykenee myös n. +100 km laukaisuetäisyyteen. AWACS on toki hävittäjillä suojattu mutta se ei takaa että meidän lentokentiltä ei voisi nousta ilmaan koneita. Jos AWACS lentää kauempana rajasta ja turvassa, sen mittausetäisyys jää vajaaksi eikä ulotu länsi/keskisuomen ylle.
Väite 5. SAAB / CASA AEW kone ei ole suurensuuri vaikka ei olekaan häivekone. On otettava huomioon se että pelkkä AEW-jahti ei olisi missään nimessä ainoa ilma-operaatio suomessa. Samaan aikaan molempien osapuolien koneita ja ohjuksia lentelisi ristiin rastiin suomen yllä ja tutka-ja varoitusnäytöt vilkkuisivat valomainoksina. Pystyykö IL-50 tai SU-35 erottamaan CASAn tiukasti lentävästä HN-parista näytöllä? Entä Hawk-parista? Persianlahden sodassa USAn pilotit kohtasivat ongelmia vaikka AWAS osoittikin heille viholliskoneet koska ilmassa oli liikaa omia seassa eikä ohjuksia voitu laukoa vapaasti. Toki IFF auttaa asiaa jos se toimii kuin unelma automaattisesti meillä ja naapurilla mutta en tiedä tuosta.
On myös muistettava että esim. ERIEYE on samalla signaalitiedustelukone ja sen tutka kykenee toimimaan passiivimoodissa eli vain vastaanottaa naapurin tutkasäteilyä ja luoda senperusteella tilannekuvaa. Näin sen oma heräte ei muistuta enää tutkakonetta vaan kuljetuskonetta tms. Se vaikeuttaa naapurin anti-AEW touhua.
Emme ehkä tiedä kohdetta, mutta pystymme varmasti tekemään valistuneita arvauksia siitä, mihin vihollinen iskee. On järkevämpää ryhmittää Crotale-patteri suojaamaan lentotukikohtaa kuin huitsinnevadan kyläkoulua. Sama pätenee myös suuremmassa mittakaavassa: ilmavoimilla on jokin painopiste, jolloin muu osa Suomea jää enemmän tai vähemmän hunningolle. Tasajako ei ole koskaan ollut taktiikka! (Tämä ei ole aukotonta todistelua, vaan on kyse henkilökohtaisesta mielipiteestäni, joka perustuu viimeisten vuosien aikana kerättyyn pirstaleiseen tietoon.)
Ennemmin ilmatorjunnalla tuo painopiste luodaan ja etukäteen koska It-liikkuu paljon heikommin kuin hävittäjä. Liikkuessaan IT on lähes hyödytön. Hävittäjät ja lentueet jakavat tehtäviään eikä yhteen suuntaan keskitetä kokoajan kaikkia voimia. Aina pitää olla jotain takataskussa koska vihollista on vaikea ennakoida. Osa hävittäjistä torjuu, osa partioi ja osa hyökkää maakohteisiin. Luulen/otaksun esim. että F-18D koneet on varattu enemmän ilmasta-maahan toimiin koska 2 ohjaajalla on helpompi toimia varsinkin huonossa säässä ja yöllä (tyyliin
ilotti lentää ja toinen käyttää SAR-tutkaa tai Litening podia maalinhakuun).
Tuo suluissa oleva on ihan legendalause!
Repesin kun luin koska samaa voisi meistä jokainen sanoa, minä ainakin
En siis tarkoita pahalla....
Lisäksi sensoreilla pystytään myös jossakin määrin tunnistamaan ilma-aluksen malli. On melko varmaa, ettei kyseessä ole Su-24 tai Tu-22, jos kohde lentää lähes 20 000 metrin korkeudessa ja nopeudella Mach 2. Vihollinen voi toki lentää hiljempaa ja matalammalla matkien jotakin muuta kuin se on, mutta toisaalta se voi juurikin käyttää maksimisuorituskykyjä ja antaa näin signaalin "emme tee pahaa teille, pysykää kaukana ja näette huomisenkin
SU-24 tai TU-22M3 eivät voi lentää pitkään Mach 2 nopeudella koska ainakin TU-22 max. nopeus on lähinnä "dash-spurtti" jolla paetaan/rynnäköidään hetkellisesti. Polttoainetta kuluu pirusti ja toimintasäde supistuu rajusti. En ole edes varma pystyvätkö koneet lentämään maksimia asekuormalla. TU-22 voi ehkä pyrähtää kun kantaa aseita sisäisesti mutta SU-24/SU-34 muistaakseni kantavat vain ulkoisesti eli vastusta tulee pirusti pommeista.
Valvontatutkalla ei kyllä kovin paljon maalista voi sanoa, väitän minä. En usko että ilmavalvonta lähtee spekuloimaan sillä asialla onko kyseessä SU-24 vai SU-30 tai jotain muuta. Jos/kun kohteista saadaan lämpökuvaa tai korkeatasoista videokuvaa tai signaaliherätettä (radio, tutkat) voidaan asia varmistaa. Tuskin useinkaan näin käy.
Tuolla vihollisen lentoprofiilin antamalla "signaalilla" ei ole paskankaan merkitystä sille torjutaanko kone vai ei. Jos ilmapuolustus rupeaa ennustelmaan moisia tai alkaa spekuloimaan uhkauksilla ollaan aika suossa. Lähestyvistä kohteista tehdään uhka-arvio ja jos vieraanvallan ilma-alus tunkeutuu ilmatilaamme eikä suostu sieltä poistumaan, se pakotetaan pois tai ammutaan alas, piste. Oli naapurilla sitten Iskander tai kaksi. Meidän viesti tulee olla selkeä ja tiukka: tänne ei tulla luvatta tanssimaan, täällä isännän ääntä käyttää suomi!
Antaakseni jotakin pontta ylläolevalle viittaan Kim Jäämeren kirjoitukseen hävittäjätaktiikoista
Rannikon Puolustajassa sivuilla 12-14. Kuvaus on monin paikoin ympäripyöreää, mutta tekstistä voi poimia jotakin:
Hyvä teksti vaikka vanha juttu onkin. Varmaan aika paljon ajankohtainen taktiikka vaikka lienee jalostettu 2015 eteenpäin. Laukkasen teksti oli mielenkiintoista, siinä sanottiin että Hornet kykenee lentämään mach 1 ilman jälkipolttoa!
Oletus: valvontakone näkee kohtitulevan viholisen hävittäjän sellaisen etäisyyden päästä että jos kohtitulevan hävittäjän (jota siis kukaan ei ehdi jostain syystä interceptaamaan) havaittuaan se sulkee tutkansa, sukeltaa lähelle pintaa ja lähtee tangentin suuntaan tai jollekin läheisellä kentälle/maantiekentälle niin kyllä on hävittäjillä ongelmaa sitä löytää. Kunhan niiiltä loppuu löpö, voi koneen taas viedä pelipaikalle ja tutkan taas päälle.
Tuolla "runaway" taktiikalla saataisiin heti meidän AEW-kone pelistä pois eli mittaamasta ja luomasta tilannekuvaa, ei tule kuuloonkaan! Homma pitää pelata toisin ja hoitaa CAP parilla tai ajattaa koneita torjumaan muista tukikohdista. Vain siinä tapauksessa jos ohjus on ehditty laukaista kohden on järkevää että AEW-kone sukeltaa pintaan ja sammuttaa tutkan ja käyttää häirintää+väistöä.
Huonoja puolia awacsin kannalta vs mig31 ovat myös venäläinen R-37 vympel ohjus. Ainakin jossain koeammunnoissa on mig31 + R-37, pudottanut awacs kokoisia maaleja 300km ametilta.
Jep, jos tuohon uskoo niin ehkä. Tosin vaikka R-37/AA-13 toimisikin noin kaukaa, vaatii ohjus että laukaiseva Mig-31BM lentää samalla vektorilla kohden ja päivitää ohjuksen lentorataa kuten muissakin aktiivista tutkahakua käyttävissä ohjuksissa. Alle 100km ei saa olla viholliskoneita torjumassa/tähtäämässä MIGiä koska se ei voi puolustautua.
Veikkaan että jos Porista tai Pirkkalasta toimivaa tutkakonetta yritettäisiin ampua tuolla tavalla, naapuri joutuu tulemaan jonkun verran rajojen sisäpuolelle ja se asettaa Migin alttiiksi meidän Horneteille laajalla sektorilla. Mig voi aina kääntyä tai väistää meidän koneita mutta se menettää hyökkäysasemansa AEW-koneeseen tai se menettää yhteyden ohjukseen liikehtiessään vaikka olisi ehtinyt laukaista. 300km tai vähemmänkin on liian pitkä matka ohjukselle osua lentokoneeseen ilman linkkipäivitystä.