MiG-35

T-80 oli toinen aikakautensa "superase" johon lisättiin jos jonkunlaista mielikuvitusominaisuutta. Yllättäen nämä olivat osin samoja ominaisuuksia joita olisi ollut tuolloin suunnitteilla olevassa (ja kalliissa) MBT-70 -vaunussa...
 
Ovatko maailman kärjessä?
Meillä on vain väitteitä, todisteita suuntaan tai toiseen on vähän.
Ilmatorjunta on hyvin tekninen aselaji, joten sen puolesta en luota venäläisen "markkinajohtajuuteen".

Käytännössä mikä tahansa it-järjestelmä on "yksi parhaita luokassaan" kun harvassa luokassa on enempää kuin 3-4 kilpailevaa järjestelmää. Joissakin tapauksissa vain 2 tai jopa 1.

Venäläisen it:n näytöt ovat joka tapauksessa kovin ohuet. Niin on kyllä muualta tulevienkin. Ehkä ilmatorjunnasta ei vain ole päämenetelmäksi koska siihen jää väistämättä liian isoja ja helposti hyödynnettäviä aukkoja? Aloitteen tekijä on aina vahvoilla ja se ei it:llä onnistu?
 
OK kiitos paljon sun vastauksista! :), mutta mitä on PESA tutka? mikä on ero AESA ja PESA välillä?

Että se on niin suuri ero niisä nokissa? (nenät) Mig: 66cm ja Flanker saa sisään metrin leveän tutkan. Mitä tutka käyttä Mig-31? voikko sitä verratta Flankeriin?

Oikea tutkamies kuten RistoJ varmaan osaisi vastata paremmin mutta yritänpä jotenkin selitellä ja tuhersin taas yhden
BS3qac7.gif
legendaarillisen MS Paint-kuvankin...

Eli 60-luvun hävittäjätutkat olivat lautasantennitutkia, joissa tutkan säde (keila) fokusoitiin vähän satelliittiantennin näköisellä virityksellä. Sädettä sitten suunnattin kääntämällä koko antennia. Esimerkiksi Drakenin ja MiG-21:n tutkat olivat lautasantennitutkia, uudempia lautasantennitutkia ovat Mirage 2000:ssa käytetty RDM ja Su-27:n N001.
70-luvulla otettiin käyttöön tasoantennitutkat. Niissä on litteä antenni jossa on monta pientä antennielementtiä. Tutkan säde muodostetaan elementtien lähetyksen vaihetta (ajoitusta) muokkaamalla. Sädettä liikutellaan kääntämällä koko antennia mekaanisesti. Hornetin APG-73 on tasoantennitutka, samaten MiG-29K:n Zhuk-ME.
PESA-tutkassa antennielementtien lähetyksen vaihetta voidaan muokata jatkuvasti, näin sädettä voidaan paitsi fokusoida, myös liikuttaa ilman että itse antennia tarvitsee liikuttaa ollenkaan. Esimerkkejä PESA-tutkista ovat Su-30:n Bars, Su-35:n Irbis ja Rafalen RBE.
AESA-tutkassa jokaisessa antennielementissä on oma lähettimensä. Tutka voi muodostaa vaikka monta erilaista sädettä. AESA-tutkia ovat mm. F-35:n APG-81 ja Zhuk-AME.

Jokainen näistä teknologioista on edelliseen sukupolveen verrattuna edistysaskel tutkan tehossa, luotettavuudessa, joustavuudessa ja häirinnänväistössä. Joissakin PESA- ja AESA-tutkissa on edelleen myös mekaanisesti liikuteltava antenni, näin saadaan paljon laajempi keilausalue painon ja luotettavuuden kustannuksella. Esimerkkejä tällaisista ovat Bars, Irbis ja Gripen E:n Raven ES-05.

MiG-31:n Zaslon-tutka on aivan eri kuin Flankereissa käytetyt tutkat. Se on paljon isompi ja voimakkaampi (painaa noin tonnin, antennin läpimitta 1.1 metriä).
 
Viimeksi muokattu:
MiG-31:n Zaslon-tutka on aivan eri kuin Flankereissa käytetyt tutkat. Se on paljon isompi ja voimakkaampi (painaa noin tonnin, antennin läpimitta 1.1 metriä).

Eikö näistä hirmumörssäri tutkista lähde säteilyä? Radio/röntgen. Hajasäteilyä ei lähde pilotin suuntaan? Onko pilotilla ''kulkuset'' lyijypussissa?:D
Toisaalta ehkäisystä ei tarvitse huolehtia, Zaslon hoitaa sen puolestasi.. Ei niin pahaa, ettei jotakin hyvää.
 
Eikö näistä hirmumörssäri tutkista lähde säteilyä? Radio/röntgen. Hajasäteilyä ei lähde pilotin suuntaan? Onko pilotilla ''kulkuset'' lyijypussissa?:D
Toisaalta ehkäisystä ei tarvitse huolehtia, Zaslon hoitaa sen puolestasi.. Ei niin pahaa, ettei jotakin hyvää.

Tutkasäteily (mikroaallot) on onneksi kaukana röngtenistä tai gammasäteilystä.

490px-EM_spectrum_fi.svg.png


Mutta, on siellä silti väliseinä.

Lentäjät muuten saavat sitten aika paljon haitallista säteilyä myös avaruudesta.
 
Lentäjät muuten saavat sitten aika paljon haitallista säteilyä myös avaruudesta.

Juu, ja tavallaan on ironista, että parhaimman näön omaavat miehet pistetään taivaalle hankkimaan itselleen kaihi. :D
 
Ovatko maailman kärjessä?
Meillä on vain väitteitä, todisteita suuntaan tai toiseen on vähän.
Ilmatorjunta on hyvin tekninen aselaji, joten sen puolesta en luota venäläisen "markkinajohtajuuteen".
Niin, S-400, Tor, Pantsir, Igla-S, Verba, Uudet Bukit....voimatkaat tutkat ynnä muuta.
 
Ovatko maailman kärjessä?
Meillä on vain väitteitä, todisteita suuntaan tai toiseen on vähän.
Ilmatorjunta on hyvin tekninen aselaji, joten sen puolesta en luota venäläisen "markkinajohtajuuteen".

venäläistä IT:tä oli kai Irakilla 1991 ja Serbialla 1999. Eivät kai kovin montaa pudotusta saaneet aikaan. Eivät tosin hävittäjätorjunnallakaan. Mutta kuvittelisin, että huonon koulutuksen vaikutuksella IT-ohjusten ampumisessa olisi pienempi merkitys kuin hävittäjätorjunnassa.
 
Buk on saapunut it-museoon. Myöhemmin on tulossa myös johtokeskusajoneuvo ja maalinosoitustutka sekä latauslavetti.

Sääli että ovat hallissa. Olisivat nyt laittaneet koko patterin sinne aitaukseen Petsora-patterin kaveriksi.

Edit... kopioitu Ilmatorjunta-ketjuun. On ehkä siellä paremmin kotonaan.
 
Viimeksi muokattu:
venäläistä IT:tä oli kai Irakilla 1991 ja Serbialla 1999. Eivät kai kovin montaa pudotusta saaneet aikaan. Eivät tosin hävittäjätorjunnallakaan. Mutta kuvittelisin, että huonon koulutuksen vaikutuksella IT-ohjusten ampumisessa olisi pienempi merkitys kuin hävittäjätorjunnassa.

Ja ainakin osa Irakin it:stä oli länsikalustoa, esimerkkinä ainakin saksalainen Roland, jolla tehtiin oletettavasti pudotuksia.
Kaikessa sodankäynnissä osaamisella on suuri merkitys. Tietysti kolmannen maailman asevoimilla on omat vaikeutensa teknisissä aselajissa, joten vaikea laji muuttuu entistä vaikeammaksi. Toisaalta silloin järjestelmän helppokäyttöisyys nousee arvoon.
 
Ei lasertykkejä MIGeihin. :)

Don’t Expect Russia to Arm MiG-35s With Laser Cannons
https://warisboring.com/dont-expect-russia-to-arm-mig-35s-with-laser-cannons-1d819463674#.3i7ve3al3
Experts think official misspoke about beam weapons
by DAVE MAJUMDAR

Will Russia’s new MiG-35 Fulcrum-F fighter jet really be armed with laser weapons? Experts think a Russian official probably just misspoke when he made that claim.
During his report to Russian Pres. Vladimir Putin, Yury Slyusar, director of the United Aircraft Corporation — the parent company of RSK-MiG, which makes the MiG-35 — told officials at the Kremlin that the new fighter could eventually fight with laser weapons.

“We have increased from six to eight the number of suspension points, which will make it possible to use current and future airborne weapons systems, including laser weapons,” Slyusar told Putin.

Even though state-run media channels enthusiastically broadcast the statement, the announcement was immediately met with derision among professional defense analyst community — both in Russia and in the United States.

“The presenter clearly misspoke, intending to say laser-guided weapons, but it resulted in an instant joke among Russia defense watchers,” research scientist Michael Kofman, an expert on Russian military affairs at the CNA Corporation said. Sources in Russia concurred with Kofman’s assessment that Slyusar was not likely intentionally trying to be misleading, but most likely made an error.

Its not clear if the MiG-35 in its present guise would even be able to accommodate such advanced systems.

There has already been some confusion about the current version of the MiG-35, which despite sharing the same designation as an earlier prototype, is not the same aircraft. RSK-MiG designed this latest varaint as a low-cost, lightweight fighter primarily aimed at replacing Russia’s remaining original model MiG-29 fleet and the export market.
The original MiG-35 prototype featured a Zhuk-MA active electronically scanned array radar and thrust-vectoring controls. However, the new simplified aircraft is a simply a slightly upgraded, land-based version of the naval MiG-29KR.

As such, while this new MiG-35 will be considerably more capable than the original MiG-29, the new jet is a far cry from the advanced derivative that the firm proposed for export to India in 2011. Indeed, the plane no longer even has a phased-array radar, now relying instead on the significantly less capable Zhuk-M mechanically scanned set.

Thus, while this case was probably not a deliberate piece of fiction promoted by the Kremlin, laser weapons mounted on the MiG-35 will remain in the realm of fantasy for the foreseeable future.

This article originally appeared at The National Interest.
 
Yleisen näkemyksen mukaan MiG-29 ei ole sinänsä vaikea kone huoltaa, mutta moottori RD-33 on lyhytikäinen ja vanhahtava verrattuna Su-27:n AL-31:een, länsimaisista moottoreista puhumattakaan.
Alkuperäisen MiG-29:n lyhyt toimintasäde rajoittaa sen käyttömahdollisuuksia: lyhyen kantaman taktiselle torjuntahävittäjälle nyt ei vaan ole Venäjän nykyisessä strategisessa tilanteessa hirveästi käyttöä. Tiettävästi MiGejä on aktiivikäytössä enää parilla rykmentillä, loput koneet on varastoitu. MiG-29SMT -päivitys parantaa tilannetta jonkun verran, kas kun niitä ei ole Syyriassa vielä nähty.

MiG-29M-pohjaiset versiot on käytännössä uusi kone (hitsattu runko, integraalitankit) ja varmasti suhteessa kalliimpi valmistaa kuin vanhat MiG-29 -versiot, tai Su-27. Flanker-varianttien suuri valmistusmäärä on painanut hintoja alas.

Muistanko oikein että Suomeen tarjotut Mig-29 koneiden käyttöikä olisi ollut 20-vuotta
 
Muistanko oikein että Suomeen tarjotut Mig-29 koneiden käyttöikä olisi ollut 20-vuotta

Muistat oikein, ja moottori kesti muistaakseni vain 1000 tuntia, eli niitä olisi pitänyt ostaa lisää tai peruskorjata vanhat jossain välissä.
Malesia osti MiGejä ja Hornetteja rinnan samoihin aikoihin kuin Suomi, ja MiGit alkavat olla piipussa. Hornettien korvaajaa malesialaiset eivät vielä edes mieti. Toisaalta, onhan ahkerasti korjaamalla pidetty Itä-Saksankin entiset MiGit rivissä näihin päiviin asti joten kyllä sekin onnistuu.
MiG-29M-pohjaisten versioiden mainostetaan kestävän 6000 tuntia/30 vuotta.
 
Hyvä juttu MIG-35:stä.

Time Is Running Out for the Fulcrum Fighter Jet
Russia is desperate to sell MiG-35s to India
by DAVE MAJUMDAR

Russia intends to bid the new Mikoyan MiG-35 Fulcrum-F and potentially another version of the Sukhoi Su-27 Flanker family for an Indian tender for as many as 200 aircraft.

However, the Russian focus seems to be on selling India the MiG-35, which is RSK-MiG’s last real hope for sustaining the Fulcrum series production line.

“We will certainly participate in a tender with MiG and Su,” Vladimir Drozhzhov, deputy director of Russia’s Federal Service for Military and Technical Cooperation told the Moscow-based TASS News agency at the Aero India 2017 exhibition in Bangalore on Feb. 15, 2017.

1*sM5KaHIm9YBzwgMbVv8RNg.png

While Drozhzhov mentioned the Flanker, he put much more emphasis on the Fulcrum. “If the Indian side shows an interest, Russia is ready to supply MiG-35 to India,” Drozhzhov said in a Russian language article from TASS.

“Especially since the aircraft of the MiG type are well known to the Indian pilots compared to the French Rafale fighter.”

RSK-MiG chief Ilya Tarasenko told TASS that the company is eager to pitch the MiG-35 for the Indian Air Force’s requirements. As part of any prospective deal, the Russians are willing to upgrade existing Indian MiG-29s in country and seemed to indicate that it could assemble the MiG-35 in India — should New Delhi choose to purchase the aircraft.

1*VXe6fd_1fWmpmxeQgbp0Mw.jpeg

A MiG-35D. Carlos Menendez San Juan photo via Flickr
There has been some confusion about the current version of the MiG-35, which despite sharing the same designation as an earlier prototype, is not the same aircraft.

The current version of the MiG-35 is designed to be a low-cost, lightweight fighter primarily aimed at replacing remaining original model MiG-29 fleet and the export market.

While the original MiG-35 prototype was equipped with a Zhuk-MA active electronically scanned array radar and thrust-vectoring controls. However, the new simplified MiG-35 is a simply a slightly upgraded land-based version of the naval MiG-29KR.

As such, while the new MiG-35 will be considerably more capable than the original MiG-29, the new jet is a far cry from the advanced derivative that was proposed for export to India in 2011. Indeed, the current jet does not even have a phased-array radar, relying instead on the Zhuk-M mechanically scanned set.

As with the 2011 tender, the MiG-35 will face tough competition from Western types — particularly the Lockheed Martin F-16 and Saab Gripen — assuming it is even allowed to compete. Indeed, the Indian tender — which is for 200 aircraft rather than the 400 jets as the Russians reported — specifically asks for the supply of a single-engine aircraft, as such, Moscow may be out of luck.

Lockheed Martin and Saab are seen as the leading contenders to build the new Indian fighter — which New Delhi is mandating will be built in India.

https://warisboring.com/time-is-running-out-for-the-fulcrum-fighter-jet-6c0f95f85646#.d7thiv1e1
 
T-80 oli toinen aikakautensa "superase" johon lisättiin jos jonkunlaista mielikuvitusominaisuutta. Yllättäen nämä olivat osin samoja ominaisuuksia joita olisi ollut tuolloin suunnitteilla olevassa (ja kalliissa) MBT-70 -vaunussa...

Nuo Pentagonin tms. raportit Neuvostoliiton sotilaallisista kyvyistä olivat 80-luvulla huimaa luettavaa. Ei taida teknologia olla vieläkään tasolla joka idän iskuriarmeijoilla jo silloin esitettiin olevan laajasti käytössä tai ainakin heti kohta tulossa. Vaan mitäpä ei hallinto tekisi budjettirahoituksensa eteen.

Edit

Ihan sama sapluuna oli sittemmin käytössä Irakin joukkotuhoaseohjelmasta kerrottaessa.
 
Time Is Running Out for the Fulcrum Fighter Jet
Russia is desperate to sell MiG-35s to India
by DAVE MAJUMDAR

https://warisboring.com/time-is-running-out-for-the-fulcrum-fighter-jet-6c0f95f85646#.d7thiv1e1

Dave ei ole tuossa kyllä ihan kärryillä versioviidakosta. Se "halpisversio" on MiG-29M joka on siis melkolailla sama kuin tukialuskone MiG-29K. MiG-35:ssä taas on uusi avioniikkapaketti. Kääntyvät suihkusuuttimet ovat edelleen optiona jos tilaaja ne haluaa.
 
Arabiemiraatit ja Venäjä kehittävät yhdessä uuden sukupolven kevyen hävittäjän

Aiesopimus tehty. Tekstissä vihjataan MiG-29:ään pohjautuvasta koneesta joten eikai tämä voi olla muuta kuin emiraateille kustomoitu MiG-35?
Samaan aikaan UAE neuvottelee myös Su-35:stä, myös Rafale-kauppoja on maalailtu pitkään.

Näppärä paketti pyöritellä logistiikkaa jos pidetään rivissä 3-4 erilaista 4gen-konetta, vieläpä eri maista peräisin.
 
Back
Top