Gyllis1
Respected Leader
GrippeniäLisäksi voitin pilkkikilpailussa kilon rasian irtokarkkia 11-vuotiaana.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
GrippeniäLisäksi voitin pilkkikilpailussa kilon rasian irtokarkkia 11-vuotiaana.
Nuillahan on tietääkseni lentäjiä myöten kaikki ulkoistettu. Entisiä RAF:n lentäjiä ainakin ollu noiden persianlahden öljymaiden ilmavoimissa.Eihän emiraateissa ole kantaväestöä kuin noin miljoona, tai vähän päälle. Sellaisesta väestöstä on vaikea kerätä osaajia isoille asevoimille.
Nuillahan on tietääkseni lentäjiä myöten kaikki ulkoistettu. Entisiä RAF:n lentäjiä ainakin ollu noiden persianlahden öljymaiden ilmavoimissa.
venäläistä IT:tä oli kai Irakilla 1991 ja Serbialla 1999. Eivät kai kovin montaa pudotusta saaneet aikaan. Eivät tosin hävittäjätorjunnallakaan. Mutta kuvittelisin, että huonon koulutuksen vaikutuksella IT-ohjusten ampumisessa olisi pienempi merkitys kuin hävittäjätorjunnassa.
Kaikkihan naapurilla on nykyään superia.. superhävittäjiä, supertankkeja, superohjuksia, supersukellusveneitä, supersoppatykkejä, supermiehiä ja kai vielä superpallojakin. Olkoon, syötetään niille läntistä kryptoniittia kuten ennenkin.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201702052200065447_ul.shtml
Nyt siitä leivottiin ainutlaatuinen superhävittäjä.
T-80 oli toinen aikakautensa "superase" johon lisättiin jos jonkunlaista mielikuvitusominaisuutta. Yllättäen nämä olivat osin samoja ominaisuuksia joita olisi ollut tuolloin suunnitteilla olevassa (ja kalliissa) MBT-70 -vaunussa...
Täytyy nyt muistaa toisaalta, että MiG-25:n superius oli USA:n hallinnon tarkoituksellinen ylilyönti, jolla buustattiin oman asetuotannon tärkeyttä. Eiköhän se ole sama täälläkin; jos mielikuva vastapuolen kalustosta on surkea, ei torjuntavälineiltä vaadita vastaavaa laatua. Vastaavasti länsikalustolta vaaditaan laatua kriittisesti, koska oma kalusto halutaan kohtuullisen vikavapaana, jos mahdollista.
Omasta mielestäni tämä oli lähinnä hauska vitsi, koska taisteluarvoltaan nuo meille tarjotut neukkujen Migit vastasivat juurikin 1970-luvun alun länsikoneita...
Vastuuvapautuslausekkeena todettakoon, että en missään tapauksessa toivo MiG-29:n tulleen valituksi Hornetin sijaan 1990-luvulla. Mutta olisi se nyt sentään ollut parempi vaihtoehto kuin 1970-luvun alun länsikoneet, ainakin jos kustannusseikat jätetään sivuun ja tuijotetaan vain yhden koneen taistelutehoa.
Koska olen haikaillut jo venäläisten kuorma-autojen perään, niin haikaillaanpa nyt oikein kunnolla MiG-29:n perään.
MiG-29:n, kuten muidenkin neljännen sukupolven konetyyppien, liikehtimiskyky on selvästi parempaa luokkaa kuin 1970-luvun alussa yleisesti käytössä olleissa länsimaisissa konetyypeissä, kuten Draken, F-4, F-5 ja Mirage III. MiG-29:n "tappavuutta" lähitaistelussa lisäävät olennaisesti koneen kypärätähtäin ja kehittynyt lyhyen kantaman infrapunaohjus. Asia tuli länsimaille pienoisena järkytyksenä, kun Saksat yhdistyivät ja NVA:n ilmavoimien MiG-29:t päätyivät harjoituskentille ottamaan yhteen länsikoneita vastaan. Esimerkiksi hyvin liikehtimiskykyinen F-16 osoittautui liki harjoitusmaaliksi parempaa lähitaisteluohjusta ja kypärätähtäintä vastaan.
BVR-kyvyn osalta MiG-29 ei ole mitenkään ihmeellinen, mutta eipä olleet 1970-luvun alun länsikoneetkaan avioniikan kehittymättömyyden takia. MiG-29 sentään kykeni ampumaan tutkaohjuksia näköetäisyyden ulkopuolelle, kun taas osa länsikoneista (esim. Draken ja F-5) ei omannut BVR-kykyä lainkaan. MiG-29 ja F-4 olisivat varmaan olleet lähimpänä toisiaan tässä suhteessa, sillä esim. Mirage III:n BVR-ohjuksena käytetty R.530 ylsi vain 20 kilometriin asti.
MiG-29:n lyhyehkö toimintasäde olisi ollut ehkä suurin heikkous verrattuna 1970-luvun alun länsikoneisiin, mutta eiköhän sillä oltaisi pärjätty kohtuullisen hyvin hajautettuihin tukikohtiin pohjautuvan järjestelmän ansiosti.
Vastuuvapautuslausekkeena todettakoon, että en missään tapauksessa toivo MiG-29:n tulleen valituksi Hornetin sijaan 1990-luvulla. Mutta olisi se nyt sentään ollut parempi vaihtoehto kuin 1970-luvun alun länsikoneet, ainakin jos kustannusseikat jätetään sivuun ja tuijotetaan vain yhden koneen taistelutehoa.
F-15 Eagle lensi ensilentonsa vuonna 1972 ja otettiin palveluskäyttöön vuonna 1976. Samoin F-14 Tomcat tuli palveluskäyttöön 1970-luvulla.
Ei niin paljoa kiinnosta nämä ynnä muut tason länsikoneet 1970-luvulta...
Sitä paitsi F-4, F-5 ja Mirage III yms. tulivat palveluskäyttöön jo 1960-luvulla. Verrataan ihan reilusti 1970-luvun koneita 1970-luvun koneisiin ja 1960-luvun koneita 1960-luvun koneisiin.
Nykyään tätä "super"hommaa levittävät tosiaan venäläiset itse, ja Iltalehden tyyppiset "Suomi on vallattu kahdessa päivässä" -juttuja syystäkin nimeämättä jätettyjen 'turvallisuuspolitiikan asiantuntijoiden' avulla julkaisevat mediat ottavat kopin Sputnikin heittämästä pallosta.
Aina kun näen jostain venäläisaseesta etuliitteen "super", kertoo se korviini sen että "Jaahas, taas on niiltä rahat siinä määrin vähissä/varastettu/hassattu, että ei tulla saamaan korvaajiksi jollekin poistuvalle entistä lukumäärää - siispä ne vähät korvaajat ovatkin superia".
Esimerkki: Ilta-Sanomat kirjoitti Venäjän "SUPERYDINOHJUKSESTA". Käytännössä tästä voi päätellä, että Venäjällä ei tule riittämään rahaa uusia kaikkia 5000:ta ydinmakkaraansa. Ennemmin väittäisin että tilalle tulee Kiina-tyyppisesti ehkä 100-500 ohjusta, mutta nehän ovatkin superohjuksia...
http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000001177876.html
Eiköhän homma ole niin, että Suomen käytettynä hankkima, hyvin pidetty ja hyvänä pidettävä länsimateriaali peittoaa lähes joka asiassa jokaisen Venäjän "supervehkeen". Mutta on niillä silti sitä kamaa enemmän pistää tuleen, ei sen puoleen.
MiG-25 hehkutus tosiaan taisi olla ihan jenkkilähtöistä, ei Neukkujen itsensä masinoimaa. Eroaa siis paljon näistä edellämainituista.
Voi tästä tulla suomalainenkin ilmiö. Kun huomataan, että hallitus ei haluakaan käyttää tarvittavaa määrää rahaa 60 x F-35:n ostamiseen, niin sitten uutisoidaan, että uusia super-hävittäjiä ei tarvita kuin 40kpl ja sillä saadaan perinteisiä hävittäjiä käyttäen 60kpl vastaava suorituskyky. Merivoimat myös, kun muka 4 alusta korvaa 7, mutta jos ne onkin super-fregatteja niin sehän on ihan eri asia!!
F-15 Eagle lensi ensilentonsa vuonna 1972 ja otettiin palveluskäyttöön vuonna 1976. Samoin F-14 Tomcat tuli palveluskäyttöön 1970-luvulla.
Ei niin paljoa kiinnosta nämä ynnä muut tason länsikoneet 1970-luvulta...
Sitä paitsi F-4, F-5 ja Mirage III yms. tulivat palveluskäyttöön jo 1960-luvulla. Verrataan ihan reilusti 1970-luvun koneita 1970-luvun koneisiin ja 1960-luvun koneita 1960-luvun koneisiin.
Toisaalta Norjassa meni läpi vaatimus, että konemäärä ei laske. Juttua on pedattu sen verran hyvissä ajoin ja isoon ääneen, että sanoisin olevan ihan hyvät mahdollisuudet 60 koneelle.
No, jos katsotaan MiG-29:n lähintä länsimaista vastinetta, niin eihän F-16:lla ollut BVR-ohjusta ennen vuotta 1991, pl. jotkut harvat joihin sai 2 Sparrowia. Mirage 2000 pystyi myös kantamaan Super 530-ohjusta mutta osassa koneissa oli surkea RDM-tutka. Tietysti palveluskäytössä MiG-29:iä oli kasarina vielä suht vähän, F-16:tta oli Natolla varmaan 3 kertaa enemmän.