Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Noo, rikkaus on suhteellista. Jos otetaan esimerkkikoneeksi F-35, niin 60 koneen fliitti olisi eurooppalaisessa mittapuussa huomattavan suuri. Prioriteetit ovat erilaiset mutta silti voidaan miettiä, miten Suomella olisi varaa isompiin ilmavoimiin kuin Hollannilla tai Norjalla.
Niin. Mistäs sen tietää kuinka laajaan rakennemuutokseen tämä puolustusvoimien uudistusohjelma lopulta tähtää. Suomelle hankittiin aikoinaan noin 60 Hornettia hyvin epävakaassa maailmanpoliittisessa tilanteessa, vaikka periaatteessa olisi voitu velkaa vastaan hankkia enemmänkin, mutta epävakaata naapuria ei haluttu ärsyttää liikaa. Nyt tilanne on hieman toisenlainen kun ollaan vaihteeksi länsirintaman etulinjassa. Voi hyvinkin olla että konekapasiteettia kasvatetaan reippaasti nykyisestä määrästä. On myös mahdollista että Suomen alueelle sijoitetaan pysyvästi Yhdysvaltain kalustoa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin. Mistäs sen tietää millainen tämä puolustusvoimien uudistusohjelma lopulta onkaan. Suomelle hankittiin aikoinaan noin 60 Hornettia hyvin epävakaassa maailmanpoliittisessa tilanteessa, vaikka periaatteessa olisi voitu velkaa vastaan hankkia enemmänkin, mutta epävakaata naapuria ei haluttu ärsyttää liikaa.

Kyllä se oli ensisijaisesti Suomen kansa jota ei haluttu ärsyttää liikaa. Hankinnan vieminen läpi tuossa laajuudessa laman aikana oli saavutus jo itsessään. Eikä taloudellisia rahkeita oikein enempään olisi ollut.
 
Kyllä se oli ensisijaisesti Suomen kansa jota ei haluttu ärsyttää liikaa. Hankinnan vieminen läpi tuossa laajuudessa laman aikana oli saavutus jo itsessään. Eikä taloudellisia rahkeita oikein enempään olisi ollut.
Eihän kansan hyväksyntää hankkeelle ollut itse hankintavaiheessa muutenkaan, se tuli vasta jälkikäteen ja yleensä on tullut. Valtiolla ei ollut varaa myöskään nykyiseen määrään ja Hornetit ostettiin käytännössä velaksi. Ilmataisteluaseistuskin hankittiin muistaakseni pääosin jälkikäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Hankinta oli erittäin täpärällä, valtionvarainministeriön virkamies muisteli jälkeenpäin miten poliitikot olivat vakavin kasvoin tulleet kysymään häneltä että onko meillä rahaa näihin koneisiin? Vastasi että jos niitä oikeasti tarvitaan niin kyllä me rahat niihin kaivetaan. Kielteinen kanta ja olisi voinut käydä vähän toisin. Noinkin jouduttiin kolme konetta leikkaamaan hankinnasta, PV:n toimintamenoja uhrattiin melko paljon, kertausharjoituksia leikattiin, varusmiesten päivärahat jäädytettiin samalle tasolle vuosikausiksi, aseistusta tosiaan hankittiin aluksi vain vähän yms. Ja lentotuntimäärät olivat jonkun aikaa samalla tasolla kuin Venäjällä samoihin aikoihin. Vasta 2000-luvulla päästiin kunnolla operoimaan.
 
Tour de Skyn satoa:

*Boeingilta paha tyylirikko: osasto oli yhden teltan takaseinä, jonne ei edes päästetty kuin vipit. Noin 9900 muulle paikalla olleelle kiinnostuneelle jäi hanketta myymättä. Ovatko tosissaan vrt. viime aikojen lopetuspuheet? Heidän paikalla olosta on todisteena vain muutama Amchamin työntekijän tweetti-kuva. Tavallinen messukävijä ei varmasti tiennyt, että olivat.
*Saabilla näyttävä 2-kerroksinen paviljonki. Olivat tajunneet, että suuri osa kävijöistä haluaa ehkä mahdollisuuden keskustella aiheesta myös suomeksi. Luultavasti parhaat puitteet niin tavan messukävijälle kuin vipeille kuin medialle.
*Eurofighteriltä liki Saabin tasoinen rakennus (rekan perävaunu), mutta sisältö. Krääsän puolesta heikoin esitys. Esittelijät liian passiivisia. Mutta kahden Typhoonin rahtaus paikalle oli kunnioitettavaa.

*Rafalelta paikalla puolen tusinaa ranskalaista, yksi jopa hallituksen edustaja. Messutytöt jakoivat varmaan ainakin tuhat oranssia Rafale-lippistä. Taitavat olla tosissaan. Toivat esille mm. sen, että Suomeen on nimitetty sotilasneuvonantaja, joita ei ole kuin muutamia maailmalla. Silti Ranskan todellinen sot. poliittinen sitoutuminen Itämeren alueeseen on hieman vieras ajatus Suomessa.
*LM:ltä muuten vaatimaton teltta, mutta sisällä oli F-35 simulaattori. Olivat raahanneet paikalle aika paljon erilaisia isokenkäisiä ulkomailta esittelemään. Ex-KARLSTO:n Siven ja Hill & Knowltonin Jääskeläinen taisivat olla ainoat suomalaiset, eikä tehneet tarpeeksi itseään tykö tavan tallaajalle. Puhetyö jäi jenkeille, mutta siellä oli tosiaan kovimmasta päästä Tanskan kaupan vetäjästä ja entisestä kenraalista/F-22 lentäjästä lähtien.

Ilmavoimien komentaja Jäämeri joukkioineen ja max puolen tusinaa kansanedustajaa näkyi. Puolustusvaliokunnasta taisi käydä vain yksi. Ministereitä en nähnyt.

F-35:n osalta selvisi se, että vain A:sta kannattaa käydä keskusteluja Suomen kannalta (ja C:stä ei kenenkään, jolla ei ole lentotukialuksia). Kuulemma hajautettu operointi Suomen tyyliin teiltä onnistuu Alla kuten Hornetien tapauksessa. Eli voi siis unohtaa sen 3000m kiitotie-jutun sieltä aiemmista datasheeteistä. Ei siis ole myyjän mukaan tarvetta havitella kalliimpaa B-mallia. joka on omaperäisyyksineen (STOVL/VTOL, mutta hintana 7G ja pienempi lasti sekä polttoaine + käryävä laskualusta) se osa F-35-ohjelmaa mikä on kompromissi. Tämä selventää kuvioita.

En ole ihan varma, mutta sain sen kuvan ettei LM tarjoa muita kuin miehitettyjä hävittäjiä. Rafalen kauppiaat eivät olleet vielä varmoja sen suhteen mitä tekevät.
Saabilla oli paikalla jopa Neuron-hankkeen pääinsinööri ja kertoi kyllä kaikenlaisista miehittämättömistä Gripen C-kokeiluista lähtien, mutta totesi, että on muuten kallista kuten Global Hawkista käy ilmi. Eli siis vihje oli, että ainoastaan sensoriksi ja luultavasti ei tule kyseeseen meille. Sen sijaan pienempien härvelien suhteen Laivue 2020 osalta paljonkin mielenkiintoisia kokeiluja on tehty. Sinnehän tuskin on Merivoimilla tarkoitusta oikeata kopteria sijoittaa kustannussyistä. Rafalenkin jannut kyllä tiesivät ehdottaa Laivue 2020, kun puhuin epämääräisesti vain laivoista.

MC-130J ja MV-22 Osprey oli ainutlaatuisia kokemuksia käydä sisällä. Gripen C ja Hornet C lentonäytökset toistivat hieman liikaa toisiaan. Onneksi MiG-21-aika on jo kaukaista historiaa ja myös paikalla olleille romanialaisille tämän vuoden päästä. Näytös oli lähinnä pitkiä vetoja jälkipoltin päällä. Ketteryys ei päätä huimannut ja koneiden iän toki näki päältä päin.

Koptereiden suhteen tilanne on varmaan historiallisen hyvä sekä RVL:ssä että Maavoimissa. HKP 14:n korotettu hytti herätti hieman kateutta meidän lentäjissä, mutta omasuojaksi ei ole naapurilla vielä mitään. Dillon törrötti meidän NH:n rampilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tour de Skyn satoa:

*Boeingilta paha tyylirikko: osasto oli yhden teltan takaseinä, jonne ei edes päästetty kuin vipit. Noin 9900 muulle paikalla olleelle kiinnostuneelle jäi hanketta myymättä.
*Saabilla näyttävä 2-kerroksinen paviljonki. Olivat tajunneet, että suuri osa kävijöistä haluaa ehkä mahdollisuuden keskustella aiheesta myös suomeksi. Luultavasti parhaat puitteet niin tavan messukävijälle kuin vipeille kuin medialle.
*Eurofighteriltä liki Saabin tasoinen rakennus (rekan perävaunu), mutta sisältö. Krääsän puolesta heikoin esitys. Esittelijät liian passiivisia. Mutta kahden Typhoonin rahtaus paikalle oli kunnioitettavaa.

*Rafalelta paikalla puolen tusinaa ranskalaista, yksi jopa hallituksen edustaja. Messutytöt jakoivat varmaan ainakin tuhat oranssia Rafale-lippistä. Taitavat olla tosissaan. Toivat esille mm. sen, että Suomeen on nimitetty sotilasneuvonantaja, joita ei ole kuin muutamia maailmalla. Silti Ranskan todellinen sot. poliittinen sitoutuminen Itämeren alueeseen on hieman vieras ajatus Suomessa.
*LM:ltä muuten vaatimaton teltta, mutta sisällä oli F-35 simulaattori. Olivat raahanneet paikalle aika paljon erilaisia isokenkäisiä ulkomailta esittelemään. Ex-KARLSTO:n Siven ja Hill & Knowltonin Jääskeläinen taisivat olla ainoat suomalaiset, eikä tehneet tarpeeksi itseään tykö tavan tallaajalle. Puhetyö jäi jenkeille, mutta siellä oli tosiaan kovimmasta päästä Tanskan kaupan vetäjästä ja entisestä kenraalista/F-22 lentäjästä lähtien.

Ilmavoimien komentaja Jäämeri joukkioineen ja max puolen tusinaa kansanedustajaa näkyi. Puolustusvaliokunnasta taisi käydä vain yksi. Ministereitä en nähnyt.

F-35:n osalta selvisi se, että vain A:sta kannattaa käydä keskusteluja Suomen kannalta (ja C:stä ei kenenkään, jolla ei ole lentotukialuksia). Kuulemma hajautettu operointi Suomen tyyliin teiltä onnistuu Alla kuten Hornetien tapauksessa. Eli voi siis unohtaa sen 3000m kiitotie-jutun sieltä aiemmista datasheeteistä. Ei siis ole tarvetta havitella kalliimpaa B-mallia. Tämä selventää kuvioita.

En ole ihan varmai, mutta sain sen kuvan ettei LM tarjoa muita kuin miehitettyjä hävittäjiä. Rafalen kauppiaat eivät olleet vielä varmoja sen suhteen mitä tekevät.
Saabilla oli paikalla jopa Neuron-hankkeen pääinsinööri ja kertoi kyllä kaikenlaisista miehittämättömistä Gripen C-kokeiluista lähtien, mutta totesi, että on muuten kallista kuten Global Hawkista käy ilmi. Eli siis vihje oli, että ainoastaan sensoriksi ja luultavasti ei tule kyseeseen meille. Sen sijaan pienempien härvelien suhteen Laivue 2020 osalta paljonkin mielenkiintoisia kokeiluja on tehty. Sinnehän tuskin on Merivoimilla tarkoitusta oikeata kopteria hankkia kustannussyistä.

MC-130J ja MV-22 Osprey oli ainutlaatuisia kokemuksia käydä sisällä. Gripen C ja Hornet C lentonäytökset toistivat hieman liikaa toisiaan. Onneksi MiG-21-aika on jo kaukaista historiaa ja myös paikalla olleille romanialaisille tämän vuoden päästä. Näytös oli lähinnä pitkiä vetoja jälkipoltin päällä. Ketteryys ei päätä huimannut ja koneiden iän toki näki päältä päin.

Koptereiden suhteen tilanne on varmaan historiallisen hyvä sekä RVL:ssä että Maavoimissa.
Suosiko sää? Yleensä näissä näytöksissä vettä pieksää vaakatasossa ja on koleaa sekä tuulista. Kiitos hyvästä raportista!!!
 
Suosiko sää? Yleensä näissä näytöksissä vettä pieksää vaakatasossa ja on koleaa sekä tuulista. Kiitos hyvästä raportista!!!
Monella tapaa kehno, joskin ei niin että olisi mitään merkittävää tarvinnut perua. Hiukan siirtoja sunnuntai-iltapvnä, mutta Finskin lennot teki pari kertaa saman muutenkin.
Lauantaina tuuli enemmän, mutta oli myös hetki sinistä taivasta ja aurinkoa. Tänään enemmän täysin harmaata ja alempana ollutta pilveä, joka heikensi vähän hävittäjänäytösten näkyvyyttä verrattuna edelliseen.
Luultavasti söi yleisöä tuhatmäärin kun kumpanakin aamuna satoi, jolloin paikallisten menohalut laski. Ehkä 10k, kun yleensä noista odotelleet 15k:ta. 2v. sitten Oulussakaan ei mennyt ilmeisesti ihan odotusten mukaan.

Eli oli se perinteinen suomalainen lentonäytössää.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia reportista! Olisipa ollut hauska vierailla paviljongeissa. Kävin toissavuonna mutta siellä tarjonta oli vielä vähän vaatimaton, LockMartilla oli simppeli teltta, ja oliko Saabilla. Silloin muistaakseni lauantaina oli osin kehno sää mutta sunnuntaina ihan hyvä.
Romanian MiGithän on modernisoitu ja niissä on mm. modernit tutkat, mutta tietysti ikä rupeaa painamaan. Itä-Eurooppalaisten MiG-21-demot ovat olleet monesti vähän vaatimattomia verrattuna siihen miten Suomen ilmavoimat konetta revitteli näytöksessä. Harmi ettemme koskaan lähettäneet niitä RIATiin. Ei varmaan mikään toinen kone kallistu niin särmästi kuin MiG-21.

Se 3 kilometrin kiitotievaatimus nyt oli joidenkin pöljien väärintulkitsema lukema. F-35A ei tarvinne kiitorataa juuri sen enempää kuin Hornettikaan, ja selkeästi vähemmän kuin vaikka Draken tai MiG-21.
 
Kiitoksia reportista! Olisipa ollut hauska vierailla paviljongeissa. Kävin toissavuonna mutta siellä tarjonta oli vielä vähän vaatimaton, LockMartilla oli simppeli teltta, ja oliko Saabilla. Silloin muistaakseni lauantaina oli osin kehno sää mutta sunnuntaina ihan hyvä.
Romanian MiGithän on modernisoitu ja niissä on mm. modernit tutkat, mutta tietysti ikä rupeaa painamaan. Itä-Eurooppalaisten MiG-21-demot ovat olleet monesti vähän vaatimattomia verrattuna siihen miten Suomen ilmavoimat konetta revitteli näytöksessä. Harmi ettemme koskaan lähettäneet niitä RIATiin. Ei varmaan mikään toinen kone kallistu niin särmästi kuin MiG-21.

Se 3 kilometrin kiitotievaatimus nyt oli joidenkin pöljien väärintulkitsema lukema. F-35A ei tarvinne kiitorataa juuri sen enempää kuin Hornettikaan, ja selkeästi vähemmän kuin vaikka Draken tai MiG-21.

Joo, Elbit oli lanketin mukaan romanialaiset lentokoneet modernisoinut olisiko vuonna 2002. Tämä häiskä silmämääräisesti suti puolet ohjelmastaan jälkipoltin päällä.

Saab kuulemma 600m ja 500m, en muista kumpi oli nousu ja lasku. Tunnin moottorinvaihto, mutta yllättäen myös Rafalen materiaaleissa mainittiin sama. Snecma M-88 kuulemma 20 moduulista koostuva moottori, johon voi vaihtaa osan tunnissa purkamatta sitä alkutekijöihin. Eikä sen jälkeen tarvitse edes jälkitarkastusta (Ranskan ilmavoimat eivät ko. ominaisuuden takia ole muka edes hankkineet moottoritesteriä), vain nesteiden tarkastukset.
 
Viimeksi muokattu:
Siivet-lehdessä 5/15 oli hyvä artikkeli Romanian LanceReista. Projekti oli hiukan erikoinen: koneita modernisoitiin peräti 110 kappaletta joista vain 25 varustettiin hävittäjätutkalla ja loput koulukoneeksi tai rynnäkkökoneeksi. Mitä 21. vuosisadalla tekee Nato-maa 70 rynnäkkökoneella joissa on pieni asekuorma ja lyhyt lentomatka? No ei yhtään mitään. Suurin osa koneista varastoitiin muutaman vuoden sisään. Hävittäjäversiot ovat sitten olleet ahkerassa käytössä ja varmaan pikkuhiljaa kuluneet loppuun. Korvaava kone on käytetty F-16A joita on tilattu peräti 12 kappaletta. Niillä vissiin meinaavat sitten pärjätä? Baltic Air Policingiin kun lähettää parven niin juuri ja juuri jää koneita oman maan QRA-hommiin.

LanceR-C on sinänsä ihan pätevä värkki vieläkin tuohon rooliin, tutka on EL-2032 eli sama kuin FA-50:ssä tai päivitetyissä Kfireissä. BVR-ohjusta ei ole. Olisikohan Romanialta dumpata vielä lentokelpoisia koneita esimerkiksi Kroatialle joka on kysellyt maailmalta lentokelpoisia MiG-21:siä...

Vanhoista MiGeistä kun oli puhetta niin siinäpä olisi. Melkein 0-tuntinen moottori, tutka toimii ja hinta 1/500 uuden hävittäjän hinnasta.
 
Tour de Skyn satoa:

*Boeingilta paha tyylirikko: osasto oli yhden teltan takaseinä, jonne ei edes päästetty kuin vipit. Noin 9900 muulle paikalla olleelle kiinnostuneelle jäi hanketta myymättä. Ovatko tosissaan vrt. viime aikojen lopetuspuheet? Heidän paikalla olosta on todisteena vain muutama Amchamin työntekijän tweetti-kuva. Tavallinen messukävijä ei varmasti tiennyt, että olivat.
*Saabilla näyttävä 2-kerroksinen paviljonki. Olivat tajunneet, että suuri osa kävijöistä haluaa ehkä mahdollisuuden keskustella aiheesta myös suomeksi. Luultavasti parhaat puitteet niin tavan messukävijälle kuin vipeille kuin medialle.
*Eurofighteriltä liki Saabin tasoinen rakennus (rekan perävaunu), mutta sisältö. Krääsän puolesta heikoin esitys. Esittelijät liian passiivisia. Mutta kahden Typhoonin rahtaus paikalle oli kunnioitettavaa.

*Rafalelta paikalla puolen tusinaa ranskalaista, yksi jopa hallituksen edustaja. Messutytöt jakoivat varmaan ainakin tuhat oranssia Rafale-lippistä. Taitavat olla tosissaan. Toivat esille mm. sen, että Suomeen on nimitetty sotilasneuvonantaja, joita ei ole kuin muutamia maailmalla. Silti Ranskan todellinen sot. poliittinen sitoutuminen Itämeren alueeseen on hieman vieras ajatus Suomessa.
*LM:ltä muuten vaatimaton teltta, mutta sisällä oli F-35 simulaattori. Olivat raahanneet paikalle aika paljon erilaisia isokenkäisiä ulkomailta esittelemään. Ex-KARLSTO:n Siven ja Hill & Knowltonin Jääskeläinen taisivat olla ainoat suomalaiset, eikä tehneet tarpeeksi itseään tykö tavan tallaajalle. Puhetyö jäi jenkeille, mutta siellä oli tosiaan kovimmasta päästä Tanskan kaupan vetäjästä ja entisestä kenraalista/F-22 lentäjästä lähtien.

Ilmavoimien komentaja Jäämeri joukkioineen ja max puolen tusinaa kansanedustajaa näkyi. Puolustusvaliokunnasta taisi käydä vain yksi. Ministereitä en nähnyt.

F-35:n osalta selvisi se, että vain A:sta kannattaa käydä keskusteluja Suomen kannalta (ja C:stä ei kenenkään, jolla ei ole lentotukialuksia). Kuulemma hajautettu operointi Suomen tyyliin teiltä onnistuu Alla kuten Hornetien tapauksessa. Eli voi siis unohtaa sen 3000m kiitotie-jutun sieltä aiemmista datasheeteistä. Ei siis ole myyjän mukaan tarvetta havitella kalliimpaa B-mallia. joka on omaperäisyyksineen (STOVL/VTOL, mutta hintana 7G ja pienempi lasti sekä polttoaine + käryävä laskualusta) se osa F-35-ohjelmaa mikä on kompromissi. Tämä selventää kuvioita.

En ole ihan varma, mutta sain sen kuvan ettei LM tarjoa muita kuin miehitettyjä hävittäjiä. Rafalen kauppiaat eivät olleet vielä varmoja sen suhteen mitä tekevät.
Saabilla oli paikalla jopa Neuron-hankkeen pääinsinööri ja kertoi kyllä kaikenlaisista miehittämättömistä Gripen C-kokeiluista lähtien, mutta totesi, että on muuten kallista kuten Global Hawkista käy ilmi. Eli siis vihje oli, että ainoastaan sensoriksi ja luultavasti ei tule kyseeseen meille. Sen sijaan pienempien härvelien suhteen Laivue 2020 osalta paljonkin mielenkiintoisia kokeiluja on tehty. Sinnehän tuskin on Merivoimilla tarkoitusta oikeata kopteria sijoittaa kustannussyistä. Rafalenkin jannut kyllä tiesivät ehdottaa Laivue 2020, kun puhuin epämääräisesti vain laivoista.

MC-130J ja MV-22 Osprey oli ainutlaatuisia kokemuksia käydä sisällä. Gripen C ja Hornet C lentonäytökset toistivat hieman liikaa toisiaan. Onneksi MiG-21-aika on jo kaukaista historiaa ja myös paikalla olleille romanialaisille tämän vuoden päästä. Näytös oli lähinnä pitkiä vetoja jälkipoltin päällä. Ketteryys ei päätä huimannut ja koneiden iän toki näki päältä päin.

Koptereiden suhteen tilanne on varmaan historiallisen hyvä sekä RVL:ssä että Maavoimissa. HKP 14:n korotettu hytti herätti hieman kateutta meidän lentäjissä, mutta omasuojaksi ei ole naapurilla vielä mitään. Dillon törrötti meidän NH:n rampilla.

alkaa tuntua, että Boeing epäilee, ettei pysty lopulta tarjoamaan Super Hornetia, koska tuotantolinja menee kiinni. Roikkuvat toistaiseksi mukana minimipanostuksella siinä toivossa, että joku muu tilaa koneita ennen Suomea ja linja saadaan pidettyä auki. Ei kannata pistää paljoa rahaa tarjouspyyntövaiheessa kiinni, jos lopulta ei ole mitään tarjottavaa.

Rafale, Gripen, F-35... Siinä se kolmen kopla. Ja ranskalaiset ehkä lupaavat jotain Amraam-integraatioita, mutta itse en usko, että JASSMia ikinä tulla oikeasti ampumaan Rafalesta... Eli eiköhän sieltä F-35 tule.... Ellei Gripen irtoa puoleen hintaan. Ainoastaan hinnalla se voi voittaa (tyyliin 40 x F35 vs. 80 x Gripen)
 
Oma raportti Rissalasta sunnuntailta:

Paska sää, kuten Suomessa aina kesällä. Ilmavoimilla oli mielestäni hyvä edustus, ja puhelias sellainen. Tuli sekin todistettua, että Savossa ainoastaan korkkiruuvi on suora. Ilmavoimien "härvelissä" oli nimittäin "Remove Before Flight" -lippunen... heittoistuimen kahvassa! :confused:

NH90-vertailu oli ihan kiva, kun pääsi näkemään rinnatusten korotetun ja normaalikorkuisen kopterin. Jotakin muutakin pientä eroa näytti olevan nokassa, olikohan joku sensori (tutka?) helikopterin nokassa.

Markkinoinnissa Dassault jatkoi vahvalla linjallaan. Kaikkialla näkyi oranssia. Itselläkin oli tarkoitus hakea kassi, mutta en sitten vaivutunut ajoissa, ja kassit loppuivat kesken. (Mitä oli sisältönä? -Huhta) Pinssejä onneksi riitti niin Saabilla kuin Dassaultilla, ja BAE:lta sai sentään spec-sheetit ilman ongelmia. Ainoa probleema tuli, kun piti kävellä Saabin muovikassin kanssa Lämärin telttaan. Ihan ääneen pohdiskelin, että uskallankohan mennä tuonne kasseineni, mutta... :eek: Hengissä sieltäkin selvittiin ulos. Mielenkiintoista oli, että myyntijohtaja Crisler oli paikalla ihan matti meikäläisille avaamassa jenkkigrafiikkaa koneen hinnasta. Ja tietysti simulaattori oli myös mielenkiintoista seurattavaa. Suomen ilmavoimien edustaja sai kaksi täysosumaa Amraamilla, ja EOTS todensi pudotukset. Ainakin fuusio pelaa. Hassua kyllä, ainakin tässä demossa oli käytössä B-malli, jos vertikaalista noususta voi päätellä mitään!

Näytteillä olleista koneista C-130 oli siisti. Sisältä katsellessaan tajuaa, kuinka monimutkaisella laitteella Finnairillakin matkustaa; paneloinnit vain peittävät johdot ja putket. Osperyn sisällä en viitsinyt käydä, mutta hyvin sekin veti väkeä puoleensa. Myös saksalaisten edustus oli kiitettävää. Ilmavoimien Hornetista tuli kyllä mieleen, että onpa koneessa pienet pommit (500 paunan JDAM), toivottavasti lentäjän pallit ovat isommat... :D

Näytöspuolella oli kaikenlaista kivaa, vaikka olenkin enemmän suihkumoottorimiehiä. "Baltian Mehiläiset" vaikuttivat yllättävän kesyiltä verrattuna Hawkin ärjyntään, vai olenko erehtynyt? Hornetia katsoessa vakuutuin kyllä siitä, että "all else being roughly equal" nitistää Hornet about kaikki länsikoneet lakoon tuosta noin vain. :cool: Romanian MiG-21 oli komea jälkipolttimella lentäessään, ja henkilökohtaisesti kyseessä oli iso juttu, kun en konetyyppiä ollut koskaan lentävänä nähnyt.


*Saabilla näyttävä 2-kerroksinen paviljonki. Olivat tajunneet, että suuri osa kävijöistä haluaa ehkä mahdollisuuden keskustella aiheesta myös suomeksi. Luultavasti parhaat puitteet niin tavan messukävijälle kuin vipeille kuin medialle.

Itseäni vähän hymyilytti, kun Gripenin pienoismallin vieressä kuuntelin sivukorvalla nuukailevan suomalaisen tiedustelua Gripenin hinnasta. Myyjäpoika muisti ottaa Janesin legendaarisen lentotuntihintaselvityksen mukaan keskusteluun: Hornetilla lentäminen on kaksi kertaa kalliimpaa ja Rafalella kolme kertaa kalliimpaa. Tässä vaiheessa katsoin paremmaksi poistua teltasta ennen totaalista repeämistä.
 
Täällä kuvia ja positiivisempi arvio kävijöistä. http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Lentonäytös-veti-katsojia-katso-kuvat/786608

Kassissa oli sellainen klassisella Hankkija-värityksellä oleva Rafale International -lippis ja Fox Three -niminen noin 20-sivuinen Dassault/Snecma/Thalesin A4-kokoinen aikakauslehti. Täällä kokonaan luettavissa: http://www.defense-aerospace.com/dae/sponsors/sponsor_rafale/img/fox3_14.pdf - aika vanha, joulukuulta 2009.

Hornettiinhan on meillä kolmen kokoista JDAMia valikoimassa, joista 500lb pienin. Tai ainakin useamman kokoista on koetiputettu edes yhdesti.

Allekirjoitan kyllä ehdottomasti tuon huomion "sopivan suulaiden" NH90- ja Hornet-ohjastajien osalta... ja Ospreyssä oli samanlainen johtoviidakko kuin MC-130J:ssä.
 
Viimeksi muokattu:
Oma raportti Rissalasta sunnuntailta:

Paska sää, kuten Suomessa aina kesällä. Ilmavoimilla oli mielestäni hyvä edustus, ja puhelias sellainen. Tuli sekin todistettua, että Savossa ainoastaan korkkiruuvi on suora. Ilmavoimien "härvelissä" oli nimittäin "Remove Before Flight" -lippunen... heittoistuimen kahvassa! :confused:

NH90-vertailu oli ihan kiva, kun pääsi näkemään rinnatusten korotetun ja normaalikorkuisen kopterin. Jotakin muutakin pientä eroa näytti olevan nokassa, olikohan joku sensori (tutka?) helikopterin nokassa.

Markkinoinnissa Dassault jatkoi vahvalla linjallaan. Kaikkialla näkyi oranssia. Itselläkin oli tarkoitus hakea kassi, mutta en sitten vaivutunut ajoissa, ja kassit loppuivat kesken. (Mitä oli sisältönä? -Huhta) Pinssejä onneksi riitti niin Saabilla kuin Dassaultilla, ja BAE:lta sai sentään spec-sheetit ilman ongelmia. Ainoa probleema tuli, kun piti kävellä Saabin muovikassin kanssa Lämärin telttaan. Ihan ääneen pohdiskelin, että uskallankohan mennä tuonne kasseineni, mutta... :eek: Hengissä sieltäkin selvittiin ulos. Mielenkiintoista oli, että myyntijohtaja Crisler oli paikalla ihan matti meikäläisille avaamassa jenkkigrafiikkaa koneen hinnasta. Ja tietysti simulaattori oli myös mielenkiintoista seurattavaa. Suomen ilmavoimien edustaja sai kaksi täysosumaa Amraamilla, ja EOTS todensi pudotukset. Ainakin fuusio pelaa. Hassua kyllä, ainakin tässä demossa oli käytössä B-malli, jos vertikaalista noususta voi päätellä mitään!

Näytteillä olleista koneista C-130 oli siisti. Sisältä katsellessaan tajuaa, kuinka monimutkaisella laitteella Finnairillakin matkustaa; paneloinnit vain peittävät johdot ja putket. Osperyn sisällä en viitsinyt käydä, mutta hyvin sekin veti väkeä puoleensa. Myös saksalaisten edustus oli kiitettävää. Ilmavoimien Hornetista tuli kyllä mieleen, että onpa koneessa pienet pommit (500 paunan JDAM), toivottavasti lentäjän pallit ovat isommat... :D

Näytöspuolella oli kaikenlaista kivaa, vaikka olenkin enemmän suihkumoottorimiehiä. "Baltian Mehiläiset" vaikuttivat yllättävän kesyiltä verrattuna Hawkin ärjyntään, vai olenko erehtynyt? Hornetia katsoessa vakuutuin kyllä siitä, että "all else being roughly equal" nitistää Hornet about kaikki länsikoneet lakoon tuosta noin vain. :cool: Romanian MiG-21 oli komea jälkipolttimella lentäessään, ja henkilökohtaisesti kyseessä oli iso juttu, kun en konetyyppiä ollut koskaan lentävänä nähnyt.




Itseäni vähän hymyilytti, kun Gripenin pienoismallin vieressä kuuntelin sivukorvalla nuukailevan suomalaisen tiedustelua Gripenin hinnasta. Myyjäpoika muisti ottaa Janesin legendaarisen lentotuntihintaselvityksen mukaan keskusteluun: Hornetilla lentäminen on kaksi kertaa kalliimpaa ja Rafalella kolme kertaa kalliimpaa. Tässä vaiheessa katsoin paremmaksi poistua teltasta ennen totaalista repeämistä.
Olisit nyt kuunnellut loppuun asti. Tiedä vaikka olisit oppinut jotain.
 
Kassissa oli sellainen klassisella Hankkija-värityksellä oleva Rafale International -lippis ja Fox Three -niminen noin 20-sivuinen Dassault/Snecma/Thalesin A4-kokoinen aikakauslehti. Täällä kokonaan luettavissa: http://www.defense-aerospace.com/dae/sponsors/sponsor_rafale/img/fox3_14.pdf - aika vanha, joulukuulta 2009.

Kiitos! Näin vähän arvelinkin, ettei siellä mitään kovin kummallista ollut. Melkeinpä hyvä vain, ettei jäänyt turhaan pölyttymään nurkkiin. Nyt on ainakin Rafale- ja Gripen-pinssit, jotka voi sitten laittaa rintapieliin, kun menee vastaanottamaan koneita, jos jompi kumpi tulee valituksi. :) Seuraavinakin vuosina kerennee vielä kiertelemään lentonäytöksiä ja etsimään pinssejä tyyliin "kerää koko sarja".

Hornettiinhan on meillä kolmen kokoista JDAMia valikoimassa, joista 500lb pienin. Tai ainakin useamman kokoista on koetiputettu edes yhdesti.

Joo. Oli vain koomista, kun LITENING oli isompi kuin JDAM... Sinällään useampi pienempi pommi voi tietysti olla yhtä isoa parempi. Luultavasti onkin, ellei yritetä tuhota lentokonesuojan kaltaista kovetettua maalia.

On mielenkiintoista, ettei Suomella minun tietääkseni ole JDAM-täsmäpommeille useamman pommin kantavia ripustimia. Tai sitten niitä ei vain koskaan esitellä julkisesti täällä Suomessa.

Olisit nyt kuunnellut loppuun asti. Tiedä vaikka olisit oppinut jotain.

Kyllä minä kuuntelinkin, ennen tuota Janesin tutkimuksesta möläyttämistä. Tyyppi kertoi, kuinka elinkaarikulut otetaan huomioon ja pidetään alhaisina. Kaikki lupaavat yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Minä näen keskeisenä ongelmana odotettavasti suhteellisen alhaisen tuotantomäärän. Toinen ongelma on teknologinen "vanhanaikaisuus", joka toki vaivaa jossakin määrin kaikkia paitsi yhtä nimeltä mainitsematonta 5. sukupolven konetyyppiä. Uusinkin teknologia vanhenee aikanaan, ei siinä mitään, mutta valmiiksi vanhahtava vanhenee vielä nopeammin. Tulevaisuuden kehityskulusta on vaikea tietää. Toisina aikoina kehitys on mennyt hitaasti, esimerkiksi kaikki meille 1990-luvulla tarjotut länsikoneet ovat kohtalaisia vielä tänäkin päivänä. Toisaalta taas jokainen voi miettiä hävittäjien kehitystä kylmän sodan aikana: aika monta sukupolvea ehdittiin käymään läpi 1950-luvulta 1970-luvulle.

Myyntimies kertoi myös, kuinka teknologiademonstraattori Gripen NG on lentänyt vuodesta 2008, joten kehitystyö on jo pitkällä. Totta sinällään, joidenkin järjestelmien osalta, mutta runko taas on käytännössä uusi. Rungon kehitys on luultavasti kohtuullisen nopeaa (vrt. Textron Scorpion), mutta jos siinä syystä tai toisesta kohdataankin ongelmia, voi aikaa kulua enemmänkin. Lisäksi kaiken integroiminen yhteen pakettiin vie aikaa. Jokainen voi miettiä asiaa esimerkiksi siltä kantilta, että F-35:n teknologiademonstraattori lensi jo ainakin vuonna 2001, ja nyt vasta aletaan pikku hiljaa olemaan siinä vaiheessa, että kone on edes jokseenkin valmis.
 
Näytöspuolella oli kaikenlaista kivaa, vaikka olenkin enemmän suihkumoottorimiehiä. "Baltian Mehiläiset" vaikuttivat yllättävän kesyiltä verrattuna Hawkin ärjyntään, vai olenko erehtynyt? Hornetia katsoessa vakuutuin kyllä siitä, että "all else being roughly equal" nitistää Hornet about kaikki länsikoneet lakoon tuosta noin vain. :cool: Romanian MiG-21 oli komea jälkipolttimella lentäessään, ja henkilökohtaisesti kyseessä oli iso juttu, kun en konetyyppiä ollut koskaan lentävänä nähnyt.

Et ole varmaan erehtynyt, onhan L-39:ssä paljon heikompi moottori ja kone on muutenkin kevyempi. Nykyään siviilipuolella suosittu warbird.
MiG-21:n osalta varmaan viimeisiä saumoja nähdä kone Suomessa. Romanian jälkeen käyttäjämaita Euroopassa ovat enää Kroatia ja Serbia enkä usko että vähiä koneitaan viitsivät Suomeen tuoda.

Itseäni vähän hymyilytti, kun Gripenin pienoismallin vieressä kuuntelin sivukorvalla nuukailevan suomalaisen tiedustelua Gripenin hinnasta. Myyjäpoika muisti ottaa Janesin legendaarisen lentotuntihintaselvityksen mukaan keskusteluun: Hornetilla lentäminen on kaksi kertaa kalliimpaa ja Rafalella kolme kertaa kalliimpaa. Tässä vaiheessa katsoin paremmaksi poistua teltasta ennen totaalista repeämistä.

Hmm, olisit kysynyt mielipidettä Sveitsin evaluaatioraportista...
 
Siellä oli monta kertojaa. joten kuunneltavat piti valita taiten. Huhta varmaan tarkoitti myyjäpojalla Saabin melko äskettäin aloittanutta viestintäpäällikköä. Gardberg ja keski-ikäiset ruotsalaiset, kuten mainitsemani Neuron-pääinsinööri olivat ihan eri tason tiedoilla matkassa.
Tila oli kaksikerroksinen ja sen takana oli vielä Gripen, jonka luona pari-kolme lentäjää ja mekaanikoita partioi.
Kyllä sieltä olisi ollut saatavissa monenlaista tietoa. Parempi olla kiirehtimättä ja katsella ajan kanssa hetkiä kun väkiryntäys ei ole päällä.

Annan vinkin jos joku ensi kerralla haluaa kuulla muutakin kuin yleisimmän myyntipuheen: kysy keneltä paikalla olijoista kannattaa kysyä tietystä aiheesta. Yleensä joku tietää ilmasta enemmän kuin merestä ja joku voi olla projektiasiantuntija ja toinen pelkkä mainosmies. Siellähän saattaa olla vaikka kuinka huippuja takahuoneessa passissa tai pälyilemässä varovaisesti ympäriinsä kun harrastelijatason tiedoilla varustetut mikrofoniukot vetäää kovinta showta.
 
Viimeksi muokattu:
Snecma M-88 kuulemma 20 moduulista koostuva moottori, johon voi vaihtaa osan tunnissa

Aika ranskalainen ratkaisu, jos yhden osan vaihtamiseen tarvitaan tunnin duuni. Kun osia pitää vaihtaa 8kpl ollaan jo huhkittu kokonainen työpäivä. ;)
 
. Huhta varmaan tarkoitti myyjäpojalla Saabin melko äskettäin aloittanutta viestintäpäällikköä.

Jaa-a, sellainen tummatukkainen kaveri, ehkä 25-30 vuotta. Vaatetus oli arkisen myyjämäinen logoilla ja painatuksilla, ei mikään viestintäpäällikön tumma puku huomaamattomalla brodeerauksella rinnassa. Kuka tämä viestintäpäällikkö muuten mahtaa olla?

Annan vinkin jos joku ensi kerralla haluaa kuulla muutakin kuin yleisimmän myyntipuheen: kysy keneltä paikalla olijoista kannattaa kysyä tietystä aiheesta. Yleensä joku tietää ilmasta enemmän kuin merestä ja joku voi olla projektiasiantuntija ja toinen pelkkä mainosmies. Siellähän saattaa olla vaikka kuinka huippuja takahuoneessa passissa tai pälyilemässä varovaisesti ympäriinsä kun harrastelijatason tiedoilla varustetut mikrofoniukot vetäää kovinta showta.

Eipä tullut etukäteen mietittyä mitään kysyttävää... Ja olihan siellä tosiaan ruotsalaista militääriväkeäkin, mutta en ole niin hardcore harrastaja, että haluaisin kuulla moottorin irroituksesta kaikki yksityiskohdat. ;) Sitten taas ne jotkut kiinnostavat detaljit ovat luultavasti salaisia, esim. TR-moduulien määrät.

Näin jälkikäteen ajatellen ohjusvaroittimesta olisi kyllä ollut kiva kuulla (lähinnä sen havaintojen esittämisestä ohjaajalle), ja sitä ehkä olisi annettukin, mutta täytyypä katsoa netistä. Tai jos joku kysyi, niin jakakaa informaatiota. :)
 
Back
Top