Oma raportti Rissalasta sunnuntailta:
Paska sää, kuten Suomessa aina kesällä. Ilmavoimilla oli mielestäni hyvä edustus, ja puhelias sellainen. Tuli sekin todistettua, että Savossa ainoastaan korkkiruuvi on suora. Ilmavoimien "härvelissä" oli nimittäin "Remove Before Flight" -lippunen... heittoistuimen kahvassa!
NH90-vertailu oli ihan kiva, kun pääsi näkemään rinnatusten korotetun ja normaalikorkuisen kopterin. Jotakin muutakin pientä eroa näytti olevan nokassa, olikohan joku sensori (tutka?) helikopterin nokassa.
Markkinoinnissa Dassault jatkoi vahvalla linjallaan. Kaikkialla näkyi oranssia. Itselläkin oli tarkoitus hakea kassi, mutta en sitten vaivutunut ajoissa, ja kassit loppuivat kesken. (Mitä oli sisältönä? -Huhta) Pinssejä onneksi riitti niin Saabilla kuin Dassaultilla, ja BAE:lta sai sentään spec-sheetit ilman ongelmia. Ainoa probleema tuli, kun piti kävellä Saabin muovikassin kanssa Lämärin telttaan. Ihan ääneen pohdiskelin, että uskallankohan mennä tuonne kasseineni, mutta...
Hengissä sieltäkin selvittiin ulos. Mielenkiintoista oli, että myyntijohtaja Crisler oli paikalla ihan matti meikäläisille avaamassa jenkkigrafiikkaa koneen hinnasta. Ja tietysti simulaattori oli myös mielenkiintoista seurattavaa. Suomen ilmavoimien edustaja sai kaksi täysosumaa Amraamilla, ja EOTS todensi pudotukset. Ainakin fuusio pelaa. Hassua kyllä, ainakin tässä demossa oli käytössä B-malli, jos vertikaalista noususta voi päätellä mitään!
Näytteillä olleista koneista C-130 oli siisti. Sisältä katsellessaan tajuaa, kuinka monimutkaisella laitteella Finnairillakin matkustaa; paneloinnit vain peittävät johdot ja putket. Osperyn sisällä en viitsinyt käydä, mutta hyvin sekin veti väkeä puoleensa. Myös saksalaisten edustus oli kiitettävää. Ilmavoimien Hornetista tuli kyllä mieleen, että onpa koneessa pienet pommit (500 paunan JDAM), toivottavasti lentäjän pallit ovat isommat...
Näytöspuolella oli kaikenlaista kivaa, vaikka olenkin enemmän suihkumoottorimiehiä. "Baltian Mehiläiset" vaikuttivat yllättävän kesyiltä verrattuna Hawkin ärjyntään, vai olenko erehtynyt? Hornetia katsoessa vakuutuin kyllä siitä, että "all else being roughly equal" nitistää Hornet about kaikki länsikoneet lakoon tuosta noin vain.
Romanian MiG-21 oli komea jälkipolttimella lentäessään, ja henkilökohtaisesti kyseessä oli iso juttu, kun en konetyyppiä ollut koskaan lentävänä nähnyt.
Itseäni vähän hymyilytti, kun Gripenin pienoismallin vieressä kuuntelin sivukorvalla nuukailevan suomalaisen tiedustelua Gripenin hinnasta. Myyjäpoika muisti ottaa Janesin legendaarisen lentotuntihintaselvityksen mukaan keskusteluun: Hornetilla lentäminen on kaksi kertaa kalliimpaa ja Rafalella kolme kertaa kalliimpaa. Tässä vaiheessa katsoin paremmaksi poistua teltasta ennen totaalista repeämistä.