Noo, rikkaus on suhteellista. Jos otetaan esimerkkikoneeksi F-35, niin 60 koneen fliitti olisi eurooppalaisessa mittapuussa huomattavan suuri. Prioriteetit ovat erilaiset mutta silti voidaan miettiä, miten Suomella olisi varaa isompiin ilmavoimiin kuin Hollannilla tai Norjalla.
No yhtä hyvin 1990-luvulla olisi voinut kysyä, että miten Suomella on varaa isompiin ilmavoimiin kuin Sveitsillä? (Huomio: "on", ei "olisi".)
Huoltovarmuus tulee huononemaan, se on jo selvää. En tiedä onko loppukokoonpano nyt ilmavoimien vaatimuksena mutta epäilen tuleeko yksikään valmistaja sitä edes tarjoamaan. Erityisesti F-35:llähän Suomessa ei edes tehtäisi juuri minkäänlaisia huoltoja vaan koneet lähetettäisiin muualle korjattaviksi eikä edes omaa varaosavarantoa olisi. Tosin tämä huoltomalli on vielä kokeiluasteella joten jää nähtäväksi millaiseksi se lopulta muodostuu.
Minä olen jäänyt esiselvityksen perusteella siihen käsitykseen, että loppukokoonpanoa ja sen tuomaa laajaa omavaraisuutta pidetään tärkeänä. Itse näen asian myös siten, että mitä isompi fleetti, sitä todennäköisemmin noita toimintoja myös haluamme.
Tosin olen miettinyt sitäkin, vertautuuko kokoonpanolinjan perustamiskustannus konetyypin hintaan? Voisin väittää, että Volkswagenin ja Dacian linjasto on suunnilleen yhtä kallis, vaikka autojen hinnat poikkeavat paljonkin. Mahtaako sama päteä lentokoneisiin, eli olisiko HX:n linjasto juuri sen kalliimpi kuin Hornetinkaan linjasto? Jos linjasto nimittäin on aika lailla vakiohintainen riippumatta konetyypistä, niin linjasto ei tulisi suhteessa sen kalliimmaksi kuin Hornetia ostettaessakaan, kunhan kaupan koko on ainakin ~3 miljardia euroa.
Mitä tulee F-35:n, niin poikkeuksia F-35:n huolto-omavaraisuuteenhan on jo tehty poikkeuksia Israelin kohdalla. Lisäksi tässä vaiheessa on vaikea ennustaa tulevaisuutta. Lienee selvää, ettei yksi huoltokeskus Italiassa voi huoltaa koko Euroopan hävittäjiä. Kuka sanoo, etteikö Suomeen voisi perustaa huoltokeskusta, varsinkin suomalaisten kustannuksella? Tällä foorumillakin on arveltu, että norjalaisten mukaantulossa Patriaan olisi taka-ajatuksena jotakin tällaista.
Ylipäätään suomalaisesta näkökulmasta kuulostaa huolestuttavalta, jos kone lakkaa lentämästä öbaut sillä kellonlyömällä, kun käyttäjän ja myyjän intressit menevät ristiin. Tietynlainen omavaraisuus on hyvästä, eikä homma saa mennä niin, että koneet lentää pari viikkoa tai kuukautta ilman myyjän tukea, ja sitten ilmavoimat on "grounded" - pysyvästi.