Häh? Eivät ole ilmeisesti kuulleet palstan arviota, että R on toiseksi vahvin.
Vai olisiko jonkun paikallisen saabsympparin paskajuoru?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mun vieressäni istui silloin rannassa noin 80-vuotias pariskunta. Tuon tilanteen jälkeen arvokas herra kääntyi minuun päin ja totesi:
- Jos äänen perusteella valitaan, niin mulle kelpaa tuo.
Ei nää Tampereen likat lämpene ees helikopterille, joten tuskin ne pienet viiikset keulalla auttais. Mutta jos liimaat haalariin kiekon niin sitte voittolaukset on rajana.Joo. Jos se brittiesityslentäjä lentokeikan jälkeen olisi marssinut baariin lentohaalari päällä, olisi tarjolla varmasti ollut enemmän kuin riittävästi piparia.
Luin artikkelin, jossa sanottiin USA:n noin 400 F-35:n ylläpidon maksavan 2 miljardia dollaria per vuosi, eli 5 miljoonaa dollaria per kone, eli 4,5 miljardia euroa. 250 miljoonaa jaettuna 4,5 miljoonaa tuottaisi reilut 55 ja puoli konetta, eli 56 F-35.Saattaa tulla yllättäviä lopputuloksia: 1) F-35:ttä ei saada järkevää määrää mahtumaan budjettiin
Hyvin riittäisi ja kun saataisiin vähän suoraselkäisempi hallitus taas kasaan niin se voisi tilata 10 - 20 konetta lisää ja parven lennokkeja. Ei tämä maailma tähän hx-päätökseen lopu.Jos hyväksytään tuo oletus faktana, että meillä riittäisi budjetti 56 F-35:n operoimiseen, näkisittekö tämän riittävänä määränä meille?
Luin artikkelin, jossa sanottiin USA:n noin 400 F-35:n ylläpidon maksavan 2 miljardia dollaria per vuosi, eli 5 miljoonaa dollaria per kone, eli 4,5 miljardia euroa. 250 miljoonaa jaettuna 4,5 miljoonaa tuottaisi reilut 55 ja puoli konetta, eli 56 F-35.
Tuohon määrän Salamakakkosta voisi olla jo kohtalaisen tyytyväinen, mutta simulaation käyttöä painottamalla ja koneiden käyttöä vähentämällä voisi pruukailla vielä jonkunlaisia säästöjä.
Jos hyväksytään tuo oletus faktana, että meillä riittäisi budjetti 56 F-35:n operoimiseen, näkisittekö tämän riittävänä määränä meille?
Häh? Eivät ole ilmeisesti kuulleet palstan arviota, että R on toiseksi vahvin.
Vai olisiko jonkun paikallisen saabsympparin paskajuoru?
Toimittaja kuitenkin liioittelee puhuessaan nousunäytöksestä.Tuossa linkki liveen, alkaa kohta eli klo 14.15.Näin Typhoonit ärjäisivät ja kipusivat Suomen taivaalle – katso video
Eurofighter Typhoonin esittelypäivä huipentui hävittäjän nousuun Tampere-Pirkkala-lentoasemalta perjantaina. Katso ja kuuntele jylinää yllä olevalta videolta.www.is.fi
On kallis muodon vuoksi höperyys jos vielä vastaa tammikuun lopussa ja sitten vielä vuoden lopulla. Hintavaahan se täydellinen patongittaminen varmasti olisi. Vain ilmavoimien tutkat ovat heillä taskussa ennestään. Tosin Typhoonin MBDA-kuvio miltei yhtä lailla hintava (tosin sentään AMRAAM käy jos väkisin haluaa).Tästä oli tällä palstalla aiemmin joku kommentti, kuulemma sisäpiiritietoa, että Rafale mukana muodon vuoksi, ei mahkuja tulla valituksi. Perusteluja ei ollut.
Toisaalta mietin, että Rafalen integroiminen osaksi Suomen ilmapuolustusjärjestelmää saattaapi olla työläämpää ja kalliimpaa kuin muilla koneilla. Meidän järjestelmä varmaankin aika vahvasti amerikkalaiseen malliin hiottu
MICA:n käyttöikä sellaisenaan on ilmeisesti 13 vuotta. Jos tässä on kyse lähinnä polttoaineen ja taistelukärjen kemiallisesta vanhenemisesta, se kai lienee samaa mittaluokkaa muillakin? Jos viimeiset Hornetit poistuvat taisteluvalmiudesta 2030, tarvitsee vain katsoa milloin viimeisimmät ohjushankinnat on tehty (ja että onko mahdollista nähdä olemassaolevien mahdolliset kunnostukset jossain budjetissa tai kertomuksessa). Onko JASSMien käyttöikää näkynyt missään julkaisussa?
Näin pitää tietenkin sanoa, mutta jotenkin vaikea uskoa. Tosin ehkä on olemassa makanismi, jolla käyttämättömät aseet voi myydä eteenpäin tai takaisin USA:lle. Tai sitten ainakin osan parasta ennen päivä osuu sopivasti, jolloin ne poistuisivat myös luonnollisesti varastoista
Näin pitää tietenkin sanoa, mutta jotenkin vaikea uskoa. Tosin ehkä on olemassa makanismi, jolla käyttämättömät aseet voi myydä eteenpäin tai takaisin USA:lle. Tai sitten ainakin osan parasta ennen päivä osuu sopivasti, jolloin ne poistuisivat myös luonnollisesti varastoista
Häh? Eivät ole ilmeisesti kuulleet palstan arviota, että R on toiseksi vahvin.
Vai olisiko jonkun paikallisen saabsympparin paskajuoru?
Sinä vissiin olet jo pelipaikoilla?Onkos @Gyllis1 perusleiri jo pystyssä?
Eikai tämä ole uutinen. Johan on todettu ettei JASSM sovi mihinkään HX-koneeseen kylmiltään. Rafale ei käytä mitään noista aseista, joten miksi kone olisi mukana jos ne olisi pakollinen vaatimus? Uuteen koneeseen ostetaan pääosin uudet aseet, jos vanhat sopii niin se on vain pieni bonari.
Tietysti jos koneeseen joudutaan hankkimaan jotain vähemmän valmistettua eksoottisempaa keppiä niin nostaahan se hintaa.
Ranskisten tavara on perinteisesti kalliihkoa, hintaraamiin mahtuminen halutun aseistuksen ja varustuksen kanssa tehnee tiukkaa. Suomi ei muutenkaan ole mikään Ranskan aseviennin kärkimaita.
Kattava ilmatilavarausSinä vissiin olet jo pelipaikoilla?
Miten hävittäjiä oikein käytännössä testataan? – ”Tehty hyvin laajan alueen kattava ilmatilavaraus”
Hornetien korvaajiksi kaavailtujen hävittäjäehdokkaiden talvitestit aiotaan viedä läpi ennakkosuunnitelmien mukaisesti, vaikka keli olisi kuinka lämmin. Kysyimme Satakunnan lennostosta, mitä hävittäjien testauksessa tapahtuu.www.tekniikkatalous.fi
Ja Ranskasta tuskin saadaan kriisin ollessa käynnissä asetäydennyksiä. Sillekin pitää laskea joku arvo vs. mahdollisuus ostaa USA:n asevoimien varastosta hätätilassa lisää ohjuksia
Onko USA tehnyt tätä kohteliaisuutta omissa hävittäjäkaupoissaan?Ei ole mitenkään varmaa. Esimerkiksi Rafale-kaupoissa tuotantoslotteja on annettu vientiasiakkaille Ranskan omilta ilmavoimilta.
Ei ole mitenkään varmaa. Esimerkiksi Rafale-kaupoissa tuotantoslotteja on annettu vientiasiakkaille Ranskan omilta ilmavoimilta.
Ja kriiseistä puheenollen, vaikka Suomi olisikin kriisissä, se ei tarkoita, että Ranskakin olisi.Ja kriisi oli....