Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Mun vieressäni istui silloin rannassa noin 80-vuotias pariskunta. Tuon tilanteen jälkeen arvokas herra kääntyi minuun päin ja totesi:
- Jos äänen perusteella valitaan, niin mulle kelpaa tuo.

Joo. Jos se brittiesityslentäjä lentokeikan jälkeen olisi marssinut baariin lentohaalari päällä, olisi tarjolla varmasti ollut enemmän kuin riittävästi piparia.
 
Saattaa tulla yllättäviä lopputuloksia: 1) F-35:ttä ei saada järkevää määrää mahtumaan budjettiin
Luin artikkelin, jossa sanottiin USA:n noin 400 F-35:n ylläpidon maksavan 2 miljardia dollaria per vuosi, eli 5 miljoonaa dollaria per kone, eli 4,5 miljardia euroa. 250 miljoonaa jaettuna 4,5 miljoonaa tuottaisi reilut 55 ja puoli konetta, eli 56 F-35.

Tuohon määrän Salamakakkosta voisi olla jo kohtalaisen tyytyväinen, mutta simulaation käyttöä painottamalla ja koneiden käyttöä vähentämällä voisi pruukailla vielä jonkunlaisia säästöjä.

Jos hyväksytään tuo oletus faktana, että meillä riittäisi budjetti 56 F-35:n operoimiseen, näkisittekö tämän riittävänä määränä meille?
 
Jos hyväksytään tuo oletus faktana, että meillä riittäisi budjetti 56 F-35:n operoimiseen, näkisittekö tämän riittävänä määränä meille?
Hyvin riittäisi ja kun saataisiin vähän suoraselkäisempi hallitus taas kasaan niin se voisi tilata 10 - 20 konetta lisää ja parven lennokkeja. Ei tämä maailma tähän hx-päätökseen lopu.
 
Luin artikkelin, jossa sanottiin USA:n noin 400 F-35:n ylläpidon maksavan 2 miljardia dollaria per vuosi, eli 5 miljoonaa dollaria per kone, eli 4,5 miljardia euroa. 250 miljoonaa jaettuna 4,5 miljoonaa tuottaisi reilut 55 ja puoli konetta, eli 56 F-35.

Tuohon määrän Salamakakkosta voisi olla jo kohtalaisen tyytyväinen, mutta simulaation käyttöä painottamalla ja koneiden käyttöä vähentämällä voisi pruukailla vielä jonkunlaisia säästöjä.

Jos hyväksytään tuo oletus faktana, että meillä riittäisi budjetti 56 F-35:n operoimiseen, näkisittekö tämän riittävänä määränä meille?

56 riittää ja jos niin monta saadaan, niin eiköhän F-35 tule. 48 kpl on varmaan aivan ehdoton minimi. Sen alle jos jää, niin tuskin valitaan konetta.
 

Häh? Eivät ole ilmeisesti kuulleet palstan arviota, että R on toiseksi vahvin.
Vai olisiko jonkun paikallisen saabsympparin paskajuoru?

Tästä oli tällä palstalla aiemmin joku kommentti, kuulemma sisäpiiritietoa, että Rafale mukana muodon vuoksi, ei mahkuja tulla valituksi. Perusteluja ei ollut.

Toisaalta mietin, että Rafalen integroiminen osaksi Suomen ilmapuolustusjärjestelmää saattaapi olla työläämpää ja kalliimpaa kuin muilla koneilla. Meidän järjestelmä varmaankin aika vahvasti amerikkalaiseen malliin hiottu
 
Tuossa linkki liveen, alkaa kohta eli klo 14.15.
Toimittaja kuitenkin liioittelee puhuessaan nousunäytöksestä.
Tämän raportin Aircraft operations from runways with inclined ramps (ski-jump) mukaan F-15C irtoaa kentän pinnasta vain 210 jalan eli 64 metrin lähtökiihdytyksen jälkeen ilman katapulttia tai muuta ulkopuolista apua kiihdytykseen, ja myös pysyy sen jälkeen ilmassa. Painoa saa silloin olla tosin vain 32750 lbs eli 14855 kg (kuva 12 sivulla 16/19), ja käytössä pitää olla tarkoitukseen suunniteltu hyppyri, mutta kone on vakio ilman vahvistuksia laskutelineeseen taikka runkoon. Periaatteessa lähes sama onnistunee myös suomalaisella maantiellä, jos valitsee paikan oikein (suora ylämäki sopivalla 9...15 asteen kaltevuudella, mikä suht nopeasti vaihtuu alamäeksi).
F/A 18 on päässyt ilmaan 385 jalan eli vajaan 118 metrin nousukiidon jälkeen 32800 lbs eli 14878 kg painoisena eri hyppyrillä, mutta paljon suuremmalla kuormituksella laskutelineissä (sivu 6/19). Jälkimmäisen tapauksen hornetilla voisi ko painolla ottaa osaa ilmataisteluun, mutta F-15C on tuolla painolla aika tyhjällä tankilla lähdössä liikkeelle suhteessa kulutukseen, mikäli ilmataisteluohjuksia on yhtään mukana. Samassa lähteessä on muutakin dataa hyppyrien käyttövaatimuksista ja hyödyistä lyhyen nousukiidon suhteen, osin muillekin US koneille ja useilla painoilla aina suurimpaan sallittuun saakka. Esim kuvan 2 mukaan F-16 nousukiito lyhenee kaikilla painoilla 65...67% eli tippuu suunnilleen kolmasosaan siitä mikä se olisi ilman hyppyriä. Tuskinpa Eurofighterille juuri tulokset siitä eroaisivat, kun sen teho/paino suhde lienee samaa luokkaa, ellei jopa parempi.
Tuollaisen alle sadan metrin nousukiidon näkeminen livenä tai edes videolla olis kyllä hienoa ja sen yhteydessä ilmaisu nousunäytös on jo vähättelyä.
 
Tästä oli tällä palstalla aiemmin joku kommentti, kuulemma sisäpiiritietoa, että Rafale mukana muodon vuoksi, ei mahkuja tulla valituksi. Perusteluja ei ollut.

Toisaalta mietin, että Rafalen integroiminen osaksi Suomen ilmapuolustusjärjestelmää saattaapi olla työläämpää ja kalliimpaa kuin muilla koneilla. Meidän järjestelmä varmaankin aika vahvasti amerikkalaiseen malliin hiottu
On kallis muodon vuoksi höperyys jos vielä vastaa tammikuun lopussa ja sitten vielä vuoden lopulla. Hintavaahan se täydellinen patongittaminen varmasti olisi. Vain ilmavoimien tutkat ovat heillä taskussa ennestään. Tosin Typhoonin MBDA-kuvio miltei yhtä lailla hintava (tosin sentään AMRAAM käy jos väkisin haluaa).
 
Viimeksi muokattu:
MICA:n käyttöikä sellaisenaan on ilmeisesti 13 vuotta. Jos tässä on kyse lähinnä polttoaineen ja taistelukärjen kemiallisesta vanhenemisesta, se kai lienee samaa mittaluokkaa muillakin? Jos viimeiset Hornetit poistuvat taisteluvalmiudesta 2030, tarvitsee vain katsoa milloin viimeisimmät ohjushankinnat on tehty (ja että onko mahdollista nähdä olemassaolevien mahdolliset kunnostukset jossain budjetissa tai kertomuksessa). Onko JASSMien käyttöikää näkynyt missään julkaisussa?

Tämän mukaan (hae dokumentista storage life) 15 vuotta, alkuperäinen lähde IHS Jane's.
 
Näin pitää tietenkin sanoa, mutta jotenkin vaikea uskoa. Tosin ehkä on olemassa makanismi, jolla käyttämättömät aseet voi myydä eteenpäin tai takaisin USA:lle. Tai sitten ainakin osan parasta ennen päivä osuu sopivasti, jolloin ne poistuisivat myös luonnollisesti varastoista

Ei tuolla hyllyssä olevalla amitsuunilla niin paljon arvoa ole, että se ihan valtaisasti vaikuttaisi konehankintaan. JASSM:n osalta on hyvä muistaa, että sitä ei ole tällä hetkellä integroitu mihinkään kone-ehdokkaista, eli kaikki tarjoajat joutuvat sisällyttämään tarjouksiinsa joko sen integroinnin tai korvaavan rynnäkköohjuksen. Jenkkikoneilla ja Typhoonilla (Kuwaitin kaupan myötä) on toki jonkinmoinen etu AIM-120C7 -integraation ansiosta ja jenkkikoneilla myös AIM-9X, JSOW ja JDAM -integraatioiden ansiosta.

Jos konekaupan arvo on 10 miljardia ja elinkaarikustannukset vähintään toisen samanmoisen, niin vaikkapa 100 miljoonan euron laskennallinen etu kyvyssä käyttää varastoista löytyviä aseita on hankintahinnasta luokkaa yhden prosentin ja kokonaiskustannuksesta luokkaa puoli prosenttia tai alle. Se on tietysti ihan merkittävä tekijä, jos oletetaan, että kaikki konetyypit ovat kustannus-suorituskyky -suhteeltaan lähellä toisiaan, mutta tuskin ratkaiseva. Ihan samalla tavalla voidaan nähdä Super Hornetilla olevan merkittävä etu, kun se hulahtaa Hornetin huolto- ja tukeutumisjärjestelmään muita konetyyppejä paremmin (säästöä, kun voidaan jälleen jatkokäyttää kalustoa) ja kun se on vieläpä ainoa tukialuskone. Mutta jos US Navy laittaa konetyypin pakettiin jo 2040-luvulla, niin se taas on merkittävä tekijä päinvastaiseen suuntaan.

Eli aseyhteensopivuus on vain yksi tekijä yhtälössä. Merkittävä sellainen, mutta niitä merkittäviä tekijöitä on paljon muitakin.

Listaus:

-JDAM (määrä niukin naukin kolminumeroinen ja hinta luokkaa kymppitonneja per pommi, ts. pokkaamisella ei juuri mene rahaa hukkaan)
-JSOW (lukumäärä kymmenkunta, hinta ilmeisesti n. 0,5-1,0 miljoonaa euro per jytky, mutta n. 2010 tienoilla hankittuina ikää on jo ~20 vuotta vuonna 2030, ts. pokkaamisella ei juuri mene rahaa hukkaan)
-JASSM (lukumäärä maks. 70 kpl, hinta ilmeisesti n. 1,5-2,5 miljoonaa euroa per jytky, toimitukset n. 2015 eli ikää lähemmäs 15 vuotta vuonna 2030 Hornetin poistuessa)
-AIM-120B AMRAAM (lukumäärä ilmeisesti 445 kpl ja toimitukset n. vuonna 2000, eli ikää ~30 vuotta vuonna 2030, ts. selkeästi vanhenevaa materiaalia - sopivat kuitenkin myös NASAMS-järjestelmään)
-AIM-120C7 AMRAAM (lukumäärä ilmeisesti 300 kpl, hinta ~miljoonan euron luokkaa per jytky ja ikää ~15 vuotta vuonna, ts. käyttöikää vielä jäljellä ja arvoakin kohtuullisesti - sopivat kuitenkin myös NASAMS-järjestelmään)
-AIM-9M Sidewinder (lukumäärä ilmeisesti 480 kpl, toimitukset yhdeksänkymmentäluvun loppupuoliskolla, eli ikää 30+ vuotta vuonna 2030 Hornetin poistuessa ja teknologia nykymittapuullakin vanhahtavaa)
-AIM-9X Sidewinder (lukumäärä ilmeisesti 140+ kpl, hinta puolen miljoonan luokkaa per jytky ja toimitukset n. vuonna 2005, eli ikää ~25 vuotta vuonna 2030, ts. pikku hiljaa vanhenevaa materiaalia ja pitäisi olla helppo ja halpa sovittaa Hawkiin)
 
Näin pitää tietenkin sanoa, mutta jotenkin vaikea uskoa. Tosin ehkä on olemassa makanismi, jolla käyttämättömät aseet voi myydä eteenpäin tai takaisin USA:lle. Tai sitten ainakin osan parasta ennen päivä osuu sopivasti, jolloin ne poistuisivat myös luonnollisesti varastoista

Eikai tämä ole uutinen. Johan on todettu ettei JASSM sovi mihinkään HX-koneeseen kylmiltään. Rafale ei käytä mitään noista aseista, joten miksi kone olisi mukana jos ne olisi pakollinen vaatimus? Uuteen koneeseen ostetaan pääosin uudet aseet, jos vanhat sopii niin se on vain pieni bonari.
Tietysti jos koneeseen joudutaan hankkimaan jotain vähemmän valmistettua eksoottisempaa keppiä niin nostaahan se hintaa.


Häh? Eivät ole ilmeisesti kuulleet palstan arviota, että R on toiseksi vahvin.
Vai olisiko jonkun paikallisen saabsympparin paskajuoru?

Ranskisten tavara on perinteisesti kalliihkoa, hintaraamiin mahtuminen halutun aseistuksen ja varustuksen kanssa tehnee tiukkaa. Suomi ei muutenkaan ole mikään Ranskan aseviennin kärkimaita.
 
Eikai tämä ole uutinen. Johan on todettu ettei JASSM sovi mihinkään HX-koneeseen kylmiltään. Rafale ei käytä mitään noista aseista, joten miksi kone olisi mukana jos ne olisi pakollinen vaatimus? Uuteen koneeseen ostetaan pääosin uudet aseet, jos vanhat sopii niin se on vain pieni bonari.
Tietysti jos koneeseen joudutaan hankkimaan jotain vähemmän valmistettua eksoottisempaa keppiä niin nostaahan se hintaa.



Ranskisten tavara on perinteisesti kalliihkoa, hintaraamiin mahtuminen halutun aseistuksen ja varustuksen kanssa tehnee tiukkaa. Suomi ei muutenkaan ole mikään Ranskan aseviennin kärkimaita.

Ja Ranskasta tuskin saadaan kriisin ollessa käynnissä asetäydennyksiä. Sillekin pitää laskea joku arvo vs. mahdollisuus ostaa USA:n asevoimien varastosta hätätilassa lisää ohjuksia
 
Ja Ranskasta tuskin saadaan kriisin ollessa käynnissä asetäydennyksiä. Sillekin pitää laskea joku arvo vs. mahdollisuus ostaa USA:n asevoimien varastosta hätätilassa lisää ohjuksia

Ei ole mitenkään varmaa. Esimerkiksi Rafale-kaupoissa tuotantoslotteja on annettu vientiasiakkaille Ranskan omilta ilmavoimilta.

Toivottavasti asehankinnat kuitenkin tehdään täysimääräistä sodan ajan tarvetta silmällä pitäen. Olisi kovin hölmöä, jos meille jäisi kymmeniä koneita seisomaan kentänlaidalle, kun ohjukset ja pommit ovat loppu. Sillä jos niitä lisäaseita jostakin saadaan hädän hetkellä, niin lähtökohtaisesti saadaan myös koneita. Kenelläkään kun ei ole tarvetta aseille ilman koneita eikä koneille ilman aseita.
 
Back
Top