Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
On myös selvää, ettei PVKOM ole nähnyt tarjousten sisältöä. Hänellä on vähän muuta tekemistä kuin lukea kymmeniä tuhansia sivuja jotain teknistä speksiä. Hän on epäilemättä nähnyt jotkut koosteet ja vertailut, mutta kuten sanoit, ne on jo noiden valmistajien tiedossa muuta kautta.
Tämä nyt on ihan huuhaata. Iso osa komentajan työajasta mene kokkareilla seisoskeluun ja jos jonkilaisiin tarkastuksiin, katselemaan kun korpraaleista ja ryhmänjohtajista valikoitu viikon peilausharjoittelun läpikäynyt varusmiesosasto esittelee osaamistaan.
 
On myös selvää, ettei PVKOM ole nähnyt tarjousten sisältöä. Hänellä on vähän muuta tekemistä kuin lukea kymmeniä tuhansia sivuja jotain teknistä speksiä. Hän on epäilemättä nähnyt jotkut koosteet ja vertailut, mutta kuten sanoit, ne on jo noiden valmistajien tiedossa muuta kautta.

Ehkä tässä on eniten kyse siitä, onko luottamuksellisuuden kehien yli hypätty sivukautta vai ei kesken prosessin. Nyt on, Lindberg on ollut aktiivinen toimija juuri tässä nimenomaisessa hankinnassa, jos hän on ollut tekemisissä yhdenkään ostajan analyysiä sisältävän salassa pidettävän tiedon kanssa. Vaikea kuvitella, ettei olisi ollut, ja tämänhetkisen tiedon mukaan on ollut. Väliraportissa/koosteessa oleva ostajan käsitys merkitsevistä seikoista sisältää ostajan tulkinnan ja analyysitavan myyjien antamista tiedoista, ja se lienee salassapidon ydinaluetta.
 
Jaahas. Liittyen otsikkoon ja vanha kertaamiseen ja useasti lytättynä.
Jos Suomella on HX- hävittäjät sisältäen vaikka 7kpl F-35 tai growler ilman SH:ta. Miten Venäjä näkee tilanteen. Jossa näillä ei lennetä tai lennetään liian vähän (+simulaattorit/ulkomaan harjoittelu). Eikä meillä ole niiden kunnollista huoltoa maassa. Minusta pelkkä lentokone tyypin olemassaolo osana ilmavoimia-lentoasetta vaikuttaa huomattavasti Venäjän laskelmiin. Onko huolto-organisaatiota olemassakaan Suomessa ei ole olennainen, lyhyen tai päivien kriisissä. Tämä vain välttääksemme kahden huollon rakentamisen kalliina. Voisiko joku kertoa, esim. 2 päivän sodassa: tehdäänkö siinä mitään huoltoa käytännössä vai lennetään vaan hulluna. Huollot voi sitten siirtää myöhemmäksi vai onko siellä oikeasti vaihdettava kokoajana osia? Bensaa ja ohjuksia lisää ja baanalle, katsotaan ne huolto-ohjeen mukaiset vaihdot kahden päivän päästä.
 

"Lindberg ei ole kuitenkaan ilmoittanut ministeriöön Suomalainen kenraalikonsultointi Oy:n perustamisesta, kertoo puolustusministeriön kansliapäällikkö Jukka Juusti. Hänen mukaansa ministeriön juristit aloittavat nyt asian selvittämisen. "

"Kansliapäällikkö Juusti kuvaa Lindbergin siirtoa Lockheed Martinin konsultiksi yllättäväksi. "
Amatööri. Jos karenssiaika päättyy 31.1.2020, niin miksi ihmeessä piti mennä perustamaan firma 9.1.2020? Polttiko se raha niin kovasti mielessä, että ei malttanut muutamaa viikkoa odottaa helmikuun puolelle, että karenssi olisi varmasti täynnä?
 
Lämärin suuri haaste vaikuttaa olevan teollisyhteistyön toteutus. Jos Lindberg on koosteista nähnyt muiden ajatuksia siitä niin silloin LM saa merkittävää etua ratkaistakseen ongelman, joka liittyy ettei sillä ole oikein tarjota kokoonpanotyötä tai täysin itsenäisiä kykyjä. Huoltovarmuusvaatimukset ovat ennallaan ellei jopa koventuneet koronan jälkeen kun on nähty, miten rajat sulkeutuu kriisivälineiden maastavienniltä.

Lindberg on ottanut repsikkakyytiä lähes kaikilla koneilla viime aikoina. Onko se sitten edustamista vai hankkeeseen liittyvää tiedonkeruuta.
Ainakin se on sitä maankuulua koulutuksen suomaa etua. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Amatööri. Jos karenssiaika päättyy 31.1.2020, niin miksi ihmeessä piti mennä perustamaan firma 9.1.2020? Polttiko se raha niin kovasti mielessä, että ei malttanut muutamaa viikkoa odottaa helmikuun puolelle, että karenssi olisi varmasti täynnä?
Ei kai se karanteeni firman perustamiseen vaikuta? Jos firmalla ei ole ollut mitään sopimuksia, eikä mitään työtä ole tehty karanteeniaikana, ei asiassa ole mitään väärää. Firman perustaminen hiukan etukäteen ja esim turvallisuusselvitysten hakeminen etukäteen on ollut ihan järkevää, jotta itse työ voi käynnistyä heti kun karanteeni päättyy.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS

"Näyttää pahalta, kun entinen komentaja vaihtaa näin nopeasti puolta ostajan joukoista myyjän riveihin. "
///

"Lindbergin veivaus oli jopa lobbarien mittapuulla äärimmäisen härski. "
 

"Näyttää pahalta, kun entinen komentaja vaihtaa näin nopeasti puolta ostajan joukoista myyjän riveihin. "
///

"Lindbergin veivaus oli jopa lobbarien mittapuulla äärimmäisen härski. "
Kuvastaa vain median suhtautumista sotilaisiin ja maanpuolustukseen. Kun vaan joku paikka on räkyttää, niin kuoro on valmis. Vai onko tahtipuikon heiluttaja jossain muussa maassa?
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Kyllähän tässä on selkeästi rikottu karenssiehtoja kun yritys perustettu karenssin aikana. Asiassa ei ole väliä onko yhtiöllä liiketoimintaa vai ei. Toki sanktio rikkomisesta ei ole kovin kummoinen, karenssiajan palkka x 2.
 
Onko huolto-organisaatiota olemassakaan Suomessa ei ole olennainen, lyhyen tai päivien kriisissä. Tämä vain välttääksemme kahden huollon rakentamisen kalliina. Voisiko joku kertoa, esim. 2 päivän sodassa: tehdäänkö siinä mitään huoltoa käytännössä vai lennetään vaan hulluna. Huollot voi sitten siirtää myöhemmäksi vai onko siellä oikeasti vaihdettava kokoajana osia? Bensaa ja ohjuksia lisää ja baanalle, katsotaan ne huolto-ohjeen mukaiset vaihdot kahden päivän päästä.
Huolto-ohjelman mukaisia huoltoja voi pääsääntöisesti jättää tekemättä sodassa. Ongelmana ovat vikakorjaukset. Sotilaskoneissa on mm. suunnitteluprioriteeteista johtuen suuri todennäköisyys vikaantumiselle. Jo muutaman päviän operoinnin aikana tulee todennäköisesti vikoja vastaan. Harjaantunut huoltohenkilöstö ja lentäjät kykenevät osan vioista korjaamaan ennakoidusti, osan kuvainnollisesti tai konkreettisesti lekalla napauttamalla ja osa tunnistetaan tehtävän suorittamiseen vaikuttamattomiksi. Vain pieni osa vioista estää tehtävän suorittamisen. Jos huolto-organisaatio ja lentäjät eivät ole osaavia harjaantuneita, tehtäviä keskeytyy huomattavasti enemmän.
 

Veikkaan, että tässä on käynyt iso kömmähdys Lämäriltä. Suomi on vähemmän korruptoitunut kuin Yhdysvallat, niin Lämäri ei tajunnut miltä tämä suomalaisesta perspektiivistä näyttää.
 
Kuvastaa vain median suhtautumista sotilaisiin ja maanpuolustukseen. Kun vaan joku paikka on räkyttää, niin kuoro on valmis. Vai onko tahtipuikon heiluttaja jossain muussa maassa?
Tämä on kyllä jännä tulkinta; tässä on nimenomaan epäilys sotilaan lojaliteetin kääntymisestä isänmaasta kohti omaa tai ulkomaista intressiä. Vaikka intressi olisi hänen omasta mielestään parhaan kandidaatin tukemisesta isänmaalle, metodi oli eettisesti arveluttava. Myös sotilaan ammatissa ammattietiikka on tärkeä asia, ja silloin pitää ymmärtää suojella sitä (hankinta)prosessia, jossa itse oli vielä hetki sitten osallisena. (Jos tahtipuikko olisi jossain muussa maasa, herää lähinnä kysymys, minkä maan tahtipuikkoa Lindberg itse katsoo. Eli mihin yhteisöön hän katsoo itse kuuluvansa enemmän kuin toiseen. Tuskin sentään. Esimerkiksi sotilaan tehtävään ei kuulu ohjailla Suomea sotilasliittoon saatikka sieltä pois. Se on poliittinen kysymys, joka kuuluu valtiojohdolle. Sotilaan tehtävä on toteuttaa ulkopolitiikkaa, ei luoda sitä. Kenraalista tulee toki siviili eläköityessään, mutta kenraalius ei koskaan poistu, se on aseman tuoma ominaisuus.)

Tekninen karenssi on ollut vain kuusi kuukautta, koska ei ole ajateltu että kukaan hankkeen osallinen voisi päättää lähteä kesken prosessin tarjoajalle töihin. Jos PLM:lle olisi tullut mieleen todellisena mahdollisuutena, että joku avainhenkilöistä päättäisi tehdä näin, sopimukseen olisi melko varmasti kirjattu, että ei saa hankkeen käynnissäolon aikana mennä muille osallisille tarjoamaan palveluksia. HX on erikoistapaus, koska on niin pitkä. (Plus tietty PLM on halunnut säästää, koska Lindbgerille maksettiin karenssiajan palkan suuruinen korvaus karenssisopimuksesta. HX:n kattaminen karenssisopimuksella hankintapäätökseen asti olisi ollut kalliimpaa.)

(Mitä sotilaan ammattietiikkaan laajemmin tulee, kenraalin tehtävänä on sodankäyntitehokkuuden lisäksi huolehtia myös sodankäynnin sääntöjen ajamisesta ja valvomisesta läpi koko organisaation kaikille tasoille. Hankintaprosessi ja muu virkamiesetiikka kuuluu esikuntahommiin aivan samalla tavalla kuin sodankäynnin säännöt koko laitokseen. Kun instituutiolla on valta käyttää tappavaa voimaa, sen pitää tapahtua sääntöjen kontrolloimana, muutoin sotajoukko muuttuu barbaareiksi. Japani kokeili tätä korvaamalla Geneven sopimukset Bushido-koodilla, koska se oli taktisesti tehokasta ja koulutuksellisesti helppoa, ja Japani on tämän takia Aasian vihatuimpia maita edelleen kansojen muistissa. Virkamiesetiikka on aivan yhtä tärkeä osa sotilaan työtä, koska PV toimii julkisen luottamuksen ja julkisten varojen varassa.)
 
Viimeksi muokattu:
Kaunankohan Lindbergin pesti LM:llä jatkuisi jos PlM ilmoittaisi että:
"Mahdollisesta eturistiriidasta johtuen, emme neuvottele puolustuhankinnoista Lockheed Martinin kanssa ennenkuin JL:n sisäpiirin tieto hankinnoista on vanhentunut. Palataan asiaa viiden vuoden kuluttua."
No ehkä ei kannata kuitenkaan polttaa siltoja jos yksi kenu on mokannut täällä. Meille L&M on edelleenkin tärkeä sopimuskumppani jatkossa, kävi HX:ä miten kävi. Liika koppavuus voi kostautua pienelle maalle.
 
Ei kai se karanteeni firman perustamiseen vaikuta? Jos firmalla ei ole ollut mitään sopimuksia, eikä mitään työtä ole tehty karanteeniaikana, ei asiassa ole mitään väärää. Firman perustaminen hiukan etukäteen ja esim turvallisuusselvitysten hakeminen etukäteen on ollut ihan järkevää, jotta itse työ voi käynnistyä heti kun karanteeni päättyy.

Ei luulisi. Toimeksiannon alku on kaiken järjen mukaan se olennainen rajapyykki.
 
Toisaalta ylipäällikkö lienee ollut myös vaikuttamassa Lindbergin eläköitymiseen ilman jatkokaudelle hakua, joten voi myös ajatella, että turha nyt tulla vikisemään.
Niin, Niinistö varmaan juuri ajatteli tätä silloin? Mistä kukaan voi tietää etukäteen muiden aikeita ja että Lindbergh rypee kahteen kertaan rapakossa? Ensin kantoi tietysti komentajan vastuunsa symbolisesti, mutta sen perään menee aiheuttamaan ongelmia 10-vuoden HX-hankkeelle negatiivisella julkisuudella yms.

Yhtään hiekkaa ei pitäisi enää kenenkään heittää rattaisiin tässä vaiheessa kun julkinen keskustelu on kääntynyt lisävelanoton johdosta HX:n terminoimiseen tai kutistamiseen. Somessa ollaan herätty ja myös lehtien palstoilla, kuten tämän päivän Aamulehdessä. Pv, ministeriö ja hankkeen puolestapuhujat ovat nyt vasemmiston tähtäimessä tiukasti ja vaarana on että ne keräävät puolestapuhujia myös muualta.
 
Lindbergin että Lockheedin näkökulmasta tämä on täysin ymmärrettävää, erityisesti mikäli Lindberg ajattelee F-35:n palvelevan parhaiten Suomen Puolustusvoimia, mikä ei liene täysin mahdoton ajatus. En myöskään epäile, etteikö muilla tarjoajilla olisi käyttöä Lindbergin asiantuntemukselle, eikä olisi yllätys, mikäli muut tarjoajat olisivat olleet halukkaita hyödyntämään Lindbergin asiantuntemusta. Ehkä se olennainen kysymys tässä on se, että pitäisikö karenssiin tehdä muutos tulevaisuuden varalta, kuten Mustajärvi ehdotti?
 
Ehkä se olennainen kysymys tässä on se, että pitäisikö karenssiin tehdä muutos tulevaisuuden varalta, kuten Mustajärvi ehdotti?
Karenssin ongelma on, että siitä maksetaan palkkaa vastaava korvaus, Lindberg sai siis ilmeisesti noin 70.000€ korvauksen karenssistaan. HX:n tapauksessa sen olisi ilman muuta pitänyt olla näille avainhenkilöille enemmänkuin 6kk, sen pitäisi olla hankintavaiheen loppuun asti.

Tuota Mustajärven nimeä ei kannata hirveästi pitää esillä, siitä syntyy tietyllä tavalla ajatteleville ihmisille mielikuva, että tämä kohu on jokin epäisänmaallinen projekti, kun todellinen suuttuneiden joukko on puolususministeriössä, presidentin virka-asunnossa, ja muualla missä on luotettu kenraalikunnan lojaliteettiin henkilöinä. Kurrantin hankkeenaikaisen sisäpiiritietämyksen vieminen tarjoajan ulottuville on jo ihan toinen juttu, eikä riippuvainen mistään muusta ideologisesta akselista kun ammattieettisestä. Presidentti ja puolustusministeri eivät liene kovinkaan vasemmistolaisia tai amerikkavastaisia ideologialtaan. Molemmat ovat töikseen tekemisissä itänaapurin kanssa ja ovat ensimmäinen puolustuslinjamme.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top