Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Tämä on todella mielenkiintoinen kaavio! Olisi mukava tietää, miten muut HX-kandidaatit sijoittuisivat sähköntuotannon osalta. 400 kVA on hurja sähköntuotto: kuten kuvasta näkyy,se on samalla tasolla 747:n ja A350:n kanssa!

Sähköntuotto vaikuttaa suoraan tutkan tehoon ja ELSOn kyvykkyyteen. Jatkossa esimerkiksi laser-aseiden käyttö voisi hyvin olla mahdollista F35:n kanssa.

Kuinka paljon on Growlerin ja kolmen NGJ-säiliön sähköntuotto?
 
Kuinka paljon on Growlerin ja kolmen NGJ-säiliön sähköntuotto?
Tätä parempaa tietoa ei vielä ole tullut vastaan. Ei tosin ole edes oikea suure, vasta mahdollinen teho. Eli 60 kW per RAT.
NGJ:n ram air turbiini. 60kW lisätehoa siihen, että imisi tehot vain koneen moottor(e)ista.

"AS PART OF the Next Generation Jammer (NGJ) program for the Navy’s tactical aircraft, NAVAIR required the development of a submerged Ram Air Turbine (RAT) capable of producing 60 kW of power at a speed of 220 knots at 25,000 feet " https://atgi.us/phase-iii-success-9...vy-and-commercial-sales-topic-number-n08-035/
 
Viimeksi muokattu:
Eli huipputeho 60 kW per NGJ ja kolmella säiliöllä siis 180 kW + koneen itsensä tuottama sähkö, joka lienee jossain 100+ kW tietämillä. Eli F35:n sähköntuotto on aivan hurja!

Sähköntuoton osalta Growleriin ei ole tarvetta, F35 pystyy samaan häirintätehoon suoraan, kunhan sopivat antennit ja ohjelmistot ovat olemassa. Tämäkin kuva lisäsi uskoa F35:n ELSO-kykyihin, olen koko ajan uumoillut, että kone ei ole ELSOnkaan osalta mikään nuhapumppu...
 
Eli huipputeho 60 kW per NGJ ja kolmella säiliöllä siis 180 kW + koneen itsensä tuottama sähkö, joka lienee jossain 100+ kW tietämillä. Eli F35:n sähköntuotto on aivan hurja!

Sähköntuoton osalta Growleriin ei ole tarvetta, F35 pystyy samaan häirintätehoon suoraan, kunhan sopivat antennit ja ohjelmistot ovat olemassa. Tämäkin kuva lisäsi uskoa F35:n ELSO-kykyihin, olen koko ajan uumoillut, että kone ei ole ELSOnkaan osalta mikään nuhapumppu...
Täällä itse moottoreista viitteellinen arvo:
"The stand-alone integration demonstration began in the summer of 1999 at Honeywell in Torrance, California. The demonstration, which simulated a mission profile, included ground maintenance operation with 25 kW of electrical power and 12 kW of cooling."

Muutenkin hyvä paperi, jossa käydään läpi mm. F-16:n sähköjä. On mm. 80kW startti, 15kW hätävara. Sitten loppupuolella kerrotaan miten siirrytään F-35:een.
 
Viimeksi muokattu:
Eli huipputeho 60 kW per NGJ ja kolmella säiliöllä siis 180 kW + koneen itsensä tuottama sähkö, joka lienee jossain 100+ kW tietämillä. Eli F35:n sähköntuotto on aivan hurja!

Sähköntuoton osalta Growleriin ei ole tarvetta, F35 pystyy samaan häirintätehoon suoraan, kunhan sopivat antennit ja ohjelmistot ovat olemassa. Tämäkin kuva lisäsi uskoa F35:n ELSO-kykyihin, olen koko ajan uumoillut, että kone ei ole ELSOnkaan osalta mikään nuhapumppu...
Itse olen ollut sitä mieltä juurikin, että F-35:ssa ei tarvita oikeastaan edes Growleria ja tämä vahvistaa hypoteesini. Ja sitten oli vielä jokunen kuukausi sitten juttua, että F-35 ei edes tarvitse AWACSia, kun se pystyy itse keräämään jo niin ison määrän tietoa ja välittämään sen eteenpäin muille hävittäjille ja puolustusjärjestelmän osille, että ei voi muuta kuin kannattaa Salamakakkosta. F-35 vaikuttaakin soveltuvan hyvin kyvyiltään Suomelle. Siinä on ns. distributed lethality kohdillaan.

Toivottavasti kuulemme ensi vuonna sitten että hankimme 64 F-35.
 
Kannattaa sähkötehoja vertailtaessa huomata, että F-35:n lennonohjausjärjestelmän servojen teho välitetään sähköllä (kuten myös esim. 787). Muissa koneissa on tätä tarkoitusta varten useamman sadan kilowatin tehon välittävä hydraulijärjestelmä.
 
Kannattaa sähkötehoja vertailtaessa huomata, että F-35:n lennonohjausjärjestelmän servojen teho välitetään sähköllä (kuten myös esim. 787). Muissa koneissa on tätä tarkoitusta varten useamman sadan kilowatin tehon välittävä hydraulijärjestelmä.
Joo tämä hydrauli vs. elektrohydrostaattiset aktuaattorit meinaa unohtua.

Suomessa osataan myös jotain siihen liittyvää:
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa sähkötehoja vertailtaessa huomata, että F-35:n lennonohjausjärjestelmän servojen teho välitetään sähköllä (kuten myös esim. 787). Muissa koneissa on tätä tarkoitusta varten useamman sadan kilowatin tehon välittävä hydraulijärjestelmä.
Toisaalta. Keltainen laatikko.
1596707985976.png

F-35 EHA:sta laajempi spekulaatioketju.


Pallon toinen puoli on sitten se lämmönsiirtokyky. Se ei taida olla myöskään häävi usealla kandidaatilla verrattuna F-35:een.
 
Onko arvioita, paljonko sähkötehoa F35:n ohjausservot vaativat? Tasaisessa lennossahan näitä ei tarvita, jolloin valtaosa sähköstä on käytettävissä mm. tutkaan ja/tai ELSOon.
 
Tasaisessa lennossahan näitä ei tarvita, jolloin valtaosa sähköstä on käytettävissä mm. tutkaan ja/tai ELSOon.
Tuskin.

Kuulostaa vain niin erikoiselta touhulta, että energiaa ruvettasiin noin käyttämään.
Tietysti järjestelmät pystyisi tälläistä hoitamaan, mutta siitä huolimatta tuntuu vähintään oudolta, että ohjauksella ei olisi energia reserviä kokoajan.

Kaiken järjen mukaan koneissakin on sähköjärjestelmä mitoitettu maksimikuorman mukaan.
 
Tästä voi muuten päivitellä miten isoa työmaata saa perustaa lennostoihin jos F-35 päädytään. On siinä LVI-sähkömiehille leiviskää.

Todentotta.



"The F-35 uses 270v DC power. This power supply is more advanced and different in almost every way than 400 Hz power we are used to."



On sillä hienot sähkötkin.:facepalm:
 
On sillä hienot sähkötkin.:facepalm:
On toki vähän ylimyyntiä mukana.

Esim. "During the last 16 years there has been a growing usage of a third system using 270 VDC. The 270 VDC system for aviation was first defined in MIL-STD-704B 17 Nov. 1975. Battery systems in this voltage area had been utilized in submarines since 1900."

Tämä on sitten vaikeampi tulkita.
"The old reason for the 270 VDC system was increased power density and capacity.
The new interest is due to stealth concerns and design changes in modern fighter aircraft"

"Alternating current systems such as 400 Hz are not as stealthy as Direct Current (DC)."

"The previous generation of fighter aircraft used a dual hydraulic system to move the flight control surfaces. This presented a large vulnerability should the aircraft suffer damage and fluid loss.

Newer aircraft now utilize multiple electrically driven hydraulic actuators at each control surface. This now requires the electrical system to respond to rapid load changes while maintaining a constant voltage.

Radar systems require more pulse power while the voltage stays constant."

Eli ne EHAt hydrauliikan sijaan vaatisi parempaa? AESA ei toki voi vaatia kun niitä on muillakin.
 
Tästä voi muuten päivitellä miten isoa työmaata saa perustaa lennostoihin jos F-35 päädytään. On siinä LVI-sähkömiehille leiviskää.
... Siinä voi olla haastetta maantiekenttätoiminnan suunnittelijoille.
"The F-35 is also a very smart aircraft. If the quality of the 270v DC provided from the converter, or the 28v DC E&F safety power circuit is not the perfect voltage, amperage or harmonics at the aircraft plug, the aircraft will not accept the power and will not turn on when the ground crew hits the external power switch. Nobody likes it when that happens."
"With the F-35’s multiple, complex onboard electronic systems, the PCA requirements are very difficult for the F-35. Not too hot … not too cold … it has to be very dry air and at a higher pressure than normal commercial PCA requirements."
 
Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole. Muuntajia ja tasasuuntaajia, ei kummempaa.
 
Back
Top