Mikä konetyyppi korvaa Hughes MD500 helikopterit?

VLF

Kapteeni
Lahjoittaja
Noniin, tuossapa se otsikossa seisoo. Mitä tilalle?

Itselle tuli vähän yllätyksenä, että nämä on jo elinkaarensa ehtoopuolella näin vahvasti.

Amerikkalaisvalmisteisia MD500-helikoptereita käytetään muun muassa lentokoulutuksessa, henkilökuljetuksissa, tiedustelussa ja kadonneiden etsinnässä virka-apuna. Helikopteriin mahtuu lentäjä ja kolme matkustajaa.

2000-luvun alussa hankittujen koptereiden elinkaari on pian päättymässä. Kalustolla on tarkoitus lentää noin vuoteen 2025 saakka.
Lähde : https://yle.fi/uutiset/3-11052101?fbclid=IwAR2go3dCyzRdbVyGbYJsYuNKWeAG60DHNTHY1Co8Zx0balzz5JosV08rKU0
 

Tetra

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 2.0
Miksi ei tiedustelukäytön laajuudesta riippuen NH90 ja tarvittaessa koulutusta siviilisektorilta?
 

ajs178

Ylipäällikkö
Seuraava tarjouskilpailu: Korvataan Hughes MD500 helikopterien suorituskyky täysimääräisesti. Mielestäni MD500 on sen verran noheva peli, että täysimääräiseen korvaamiseen voitaisiin ostaa esim. 24 x Boeing AH-64 Apache.
 

Falangi

Kenraali
Airbus H135M voisi olla yksi korvaajakandidaatti. On koulutuskäytössä monen maan armeijassa. Suurin käyttäjä UK.


Infographic_H135_MFTS.jpg
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Miksi ei jatkettaisi samalla mallilla? Tykki/rakettipodit olisi tietysti hauska lisä.
Onkohan MD500:n ominaisuudet riittävän lähellä NH90:tä? No, onhan niillä koulittu aikanaan myös Mi-8:n kippareita, mutta NH90 on kuitenkin melkoisesti uudempi. Harjoituskopterin vastaavuus NH90:n kanssa voidaan nähdä tärkeänä myös säästösyistä, NH90 on tähän asti ollut turkasen kallis lentää.

Miksi ei tiedustelukäytön laajuudesta riippuen NH90 ja tarvittaessa koulutusta siviilisektorilta?
Samaa olisi voinut kysyä pari vuotta sitten, mutta PV hankki Grobit Vinkojen tilalle. Eiköhän se näin mene jatkossakin.
 

J0h1F

Kenraali
Niin, miksi ei jatkettaisi MD 500 -linjalla? Osa voisi olla aseistettuja ja osa nykyiseen tapaan aseistamattomia. Hankintahinta ei päätä huimaa, isompiin helikoptereihin verrattuna.

Olen pohtinut, että osassa voisi olla Spike ER -laukaisimet PST-käyttöön. Näin saataisiin jonkinasteinen kyky PST-toimintaan vihollisen lähi-ilmatorjunnan ulottumattomistakin: valokuidulla ER2 kantaa 10 km ja radiolinkillä 16 km. Laukaisimien hankkiminen ja asentaminen tähtäimineen toki maksaisi jonkin verran, kuten myös ohjusten hankkiminen.

Miksi ei tiedustelukäytön laajuudesta riippuen NH90 ja tarvittaessa koulutusta siviilisektorilta?
Taitaa NH90 olla aika paljon kalliimpi lentää kuin MD 500.

Lisäksi olen kuullut, että MD 500 on aloittelevalle lentäjälle varsin helppo lentää, verrattuna isompiin koptereihin.
 
Viimeksi muokattu:

magitsu

Ylipäällikkö
Sikorskya ei parane ostaa jos F-35 päädytään, tulee liikaa hyvää LM:lle.
Eli olisiko MD Helicopters (ei ole Boeingilla kuten hävittäjät vaan ihan erillinen) tai Agusta Westland.

Valtion pitäisi ostaa uudet pelastushelikopteritkin 2-3 vuoden päähän. Pitäisi jo kohta tilailla jos aikoo saada suunniteltuun siirtymään mennessä. Itse uskon, että saattaa Babcock ja Wiklöfin firma edelleen saada bisnestä kun sekoillessa kestää.

Eurocopter on toki ehkä todennäköisin jos MD 500 kanssa ei jatketa. FinnHEMSillä on pohjoisessa 3x EC145T2/H145 ("pidennetty EC135") ja sitä käyttää myös Babcock, Wiklöfin pulju ajattaa lännessä EC135:ia/H130:a.
 
Viimeksi muokattu:

Teräsvilla

Luutnantti
Ettei lähde mopo ihan lapasesta niin joku, jolla aikaa voisi tutkia mitä muiden maiden kalusto. Robinson taitaa olla liian kevyt, vaikka sillä sitten olisikin varaa lentää enemmän.
 

VLF

Kapteeni
Lahjoittaja
Sikorskya ei parane ostaa jos F-35 päädytään, tulee liikaa hyvää LM:lle.
Eli olisiko MD Helicopters (ei ole Boeingilla kuten hävittäjät vaan ihan erillinen) tai Agusta Westland.

Valtion pitäisi ostaa uudet pelastushelikopteritkin 2-3 vuoden päähän. Pitäisi jo kohta tilailla jos aikoo saada suunniteltuun siirtymään mennessä. Itse uskon, että saattaa Babcock ja Wiklöfin firma edelleen saada bisnestä kun sekoillessa kestää.

Eurocopter on toki ehkä todennäköisin jos MD 500 kanssa ei jatketa. FinnHEMSillä on pohjoisessa 3x EC145T2/H145 ("pidennetty EC135") ja sitä käyttää myös Babcock, Wiklöfin pulju ajattaa lännessä EC135:ia/H130:a.
Tämä boldattu saattaa olla hyvinkin jäljillä. FinnHemsin lentotoimintaa on tosiaan suunniteltu siirrettäväksi valtion toiminnaksi. Lisäksi Uttiin on suunniteltu FinnHemsin tukikohtaa. Sieläpä sattuu lisäksi olemaan valtion hekolentäjien ja Patrian huollon keskittymää aika mukavasti. Ehkä tässä olisi sitä synergiaa? Yksi konetyyppi korvaamaan sekä pv:n että FInnHemsin koneet ja huolto Utin Patrialle? Ei pöllömpää?
 

Raveni

Ylipäällikkö
Mites UH-72A Lakota? Siinä olisi hyvä kopteri moneen hommaan ja myös pilotti koulutukseen. Vai mahtaako olla jo liian raskas?


Toinen mielenkiintoinen olisi Bell OH-58 Kiowa. Toki tämä on enemmän tiedusteluun tarkoitettu vehje.
 

StmSvejk

Ylipäällikkö
Sikorskya ei parane ostaa jos F-35 päädytään, tulee liikaa hyvää LM:lle.
Eli olisiko MD Helicopters (ei ole Boeingilla kuten hävittäjät vaan ihan erillinen) tai Agusta Westland.

Valtion pitäisi ostaa uudet pelastushelikopteritkin 2-3 vuoden päähän. Pitäisi jo kohta tilailla jos aikoo saada suunniteltuun siirtymään mennessä. Itse uskon, että saattaa Babcock ja Wiklöfin firma edelleen saada bisnestä kun sekoillessa kestää.

Eurocopter on toki ehkä todennäköisin jos MD 500 kanssa ei jatketa. FinnHEMSillä on pohjoisessa 3x EC145T2/H145 ("pidennetty EC135") ja sitä käyttää myös Babcock, Wiklöfin pulju ajattaa lännessä EC135:ia/H130:a.
Tämä olisi jo ihan liian järkevän kuuloista toteutuakseen, varsinkin kun Rajan kevyet hekot lykättäisiin samaan kokonaisuuteen.

Ihan saman luokan idea kuin jos tuleva MTA2030 - Haminoiden ja Pansioiden seuraaja - hankittaisiin yhteistyössä Rajan kanssa. Ei voi toteutua koska hallinnolliset esteet.
 
Viimeksi muokattu:

Aarne1

Kapteeni
Mites UH-72A Lakota? Siinä olisi hyvä kopteri moneen hommaan ja myös pilotti koulutukseen. Vai mahtaako olla jo liian raskas?


Toinen mielenkiintoinen olisi Bell OH-58 Kiowa. Toki tämä on enemmän tiedusteluun tarkoitettu vehje.
Eikös Lakota korvaa Kiowan?
 

Aarne1

Kapteeni
Ei mitään tietoa.
Joo ja ei. Wikistä lukemalla Kiowa poistuu, korvaajat ovat moninaiset, kiowia on varastossa ostettavaksi, Lakota tulee Utility-käyttöön, myös armed versio, mutta Kiowa on ollut Scout-hommissa.

Alkeiskoulutukseen H145 olisi aika hevi. MD530 olisi käypä jatkumo, siitä on myös äkäisiä malleja, saa ihan torpedot kyytiin!
 

TBman

Ylipäällikkö
Niin, miksi ei jatkettaisi MD 500 -linjalla? Osa voisi olla aseistettuja ja osa nykyiseen tapaan aseistamattomia. Hankintahinta ei päätä huimaa, isompiin helikoptereihin verrattuna.

Olen pohtinut, että osassa voisi olla Spike ER -laukaisimet PST-käyttöön. Näin saataisiin jonkinasteinen kyky PST-toimintaan vihollisen lähi-ilmatorjunnan ulottumattomistakin: valokuidulla ER2 kantaa 10 km ja radiolinkillä 16 km. Laukaisimien hankkiminen ja asentaminen tähtäimineen toki maksaisi jonkin verran, kuten myös ohjusten hankkiminen.


Taitaa NH90 olla aika paljon kalliimpi lentää kuin MD 500.

Lisäksi olen kuullut, että MD 500 on aloittelevalle lentäjälle varsin helppo lentää, verrattuna isompiin koptereihin.
minulla on MD500 tyyppikelpparit ja vieläpä useaan eri malliin.
MD500 on turvallinen ja helpohko kopukka operoida, mutta ehkä korvaisin ilmapussilla (Airbus) kuitenkin tämän laivaston. Uudempaa elektroniikkaa, aseintegraatiot olemassa, turvallisempi runko törmäystilanteessa ja myös keraamista panssaria olemassa, jos mieli tekee varmistaa jotain tärkeää.
MD Tuoteperheen uudempia jäseniä voisi myös harkita siksi, että jopa datalinkkimahdollisuus on olemassa F35 kanssa chattailyyn, tosin hinta on kovempi tällä optiolla, kuin itse koptereilla. Toisaalta operatiivista arvoa voisi tuottaa ne uudet Bell 360 Invictus härpäkkeet, vaikka eivät ihan ole pelkkiä harjoitus kopukoita.
 

rukkaskikka

Kapteeni
minulla on MD500 tyyppikelpparit ja vieläpä useaan eri malliin. MD500 on turvallinen ja helpohko kopukka operoida, mutta ehkä korvaisin ilmapussilla (Airbus) kuitenkin tämän laivaston.
Tunnetko MD600 mallia? Allaolevan Helihubin jutun (vuodelta 2010) mukaan US Customs & Border Protection tilasi niitä 45 kappaletta, vastaanotti vain 11 ja laittoi nekin aika pikaisesti aavikkovarastointiin. Jutussa veikataan, että ongelma olisi ollut MD600:n autorotaatiokäyttäytymisessä. Johtuneeko tuo MD600:n NOTAR-pyrstöstä (malleissa MD520N, MD600N ja MD902) vai oliko vika jossain muualla?

"29 Oct, 10, Source: HeliHub.com

After investigating a number of leads, HeliHub.com can report that the US Customs & Border Protection “CBP”, part of the Dept of Homeland Security, have put their entire MD600 fleet into desert storage.

In 1997, CBP originally ordered 45 MD600s, but ended up taking just 11, and these were issued FAA registrations N602BP through N611BP, plus N613BP. Nine of these remain on the FAA register – N609BP and N610BP having been cancelled thus far, and we can infer that these have been damaged as there would be no other logical reason for removing such young airframes.

PoliceHelicopterPilot.com carried an article late 2009 on the accident to N613BP in which they focused on the MD600 during auto-rotation, inferring that the CBP was unhappy with the performance of the MD600 in this phase of flight, and that they had turned to MD Helicopters for advice."



MD600 ei ole US Customs & Border Protection sivujen kalustoluettelossa:


Valmistajan sivuilta:
 

ajs178

Ylipäällikkö
Nyt synergiaa Laivue 2020 -hankintaan. Olisiko sellaista kopteria, joka voisi operoida näiltä laivoilta ja joilla voisi olla jonkinlainen suto-rooli?
 
Top