Mikä mättää puolustusministerimme toiminassa?

Ei iskenyt. Jotkut ihmiset vaan on sellaisia että lässytys katkaistaan jos se ei kiinnosta. Itse olen samanlainen ja ymmärrän kun tietty viiva on ylitetty.

Olisi riittänyt kun olisi vaan tiukan asiallisesti sanonut, että laki kieltää kommentoimasta. Ja voinut lisätä että on harmissaan kun julkisuus on laittanut vastakkain kaksi hyvää hakiaa. On pahoillaan ja toivoo työrauhaa
 
Ei iskenyt. Jotkut ihmiset vaan on sellaisia että lässytys katkaistaan jos se ei kiinnosta. Itse olen samanlainen ja ymmärrän kun tietty viiva on ylitetty.

Onhan se selvä, että persut puolustavat omaansa, vaikka kuinka huonosti pyyhkisi, mutta ajatelkaapa jos Calle Haglund olisi Niinistön sijaan sivuuttanut Rädyn? Voi sitä huutoa, syyttelyä ja katkeraa tilille vaatimista. Nyt käyty keskustelu on vain hailakka varjo siitä, mitä silloin olisimme saaneet kokea. Niinistössä on monta hyvää puolta, mutta tämän nimityksen ja TV-ohjelman hän mokasi, jollei sitten yksiselitteisen vastaansanomaton nimitysmuistio pelasta häntä. En sääli Niinistöä, mutta Jukka Juustin puolesta toivon, että näin käy!
 
Onhan se selvä, että persut puolustavat omaansa, vaikka kuinka huonosti pyyhkisi, mutta ajatelkaapa jos Calle Haglund olisi Niinistön sijaan sivuuttanut Rädyn? Voi sitä huutoa, syyttelyä ja katkeraa tilille vaatimista. Nyt käyty keskustelu on vain hailakka varjo siitä, mitä silloin olisimme saaneet kokea. Niinistössä on monta hyvää puolta, mutta tämän nimityksen ja TV-ohjelman hän mokasi, jollei sitten yksiselitteisen vastaansanomaton nimitysmuistio pelasta häntä. En sääli Niinistöä, mutta Jukka Juustin puolesta toivon, että näin käy!

Puhumattakaan esimerkiksi kuinka Carlia on haukuttu pelkästään hänen äidinkielensä takia.
 
  • Tykkää
Reactions: krd
Olisi riittänyt kun olisi vaan tiukan asiallisesti sanonut, että laki kieltää kommentoimasta. Ja voinut lisätä että on harmissaan kun julkisuus on laittanut vastakkain kaksi hyvää hakiaa. On pahoillaan ja toivoo työrauhaa

Tässä olikin kysymyksessä nyt se osuiko arkaan paikkaan. Sitä minä kommentoin Honcholle.
 
Onhan se selvä, että persut puolustavat omaansa, vaikka kuinka huonosti pyyhkisi, mutta ajatelkaapa jos Calle Haglund olisi Niinistön sijaan sivuuttanut Rädyn? Voi sitä huutoa, syyttelyä ja katkeraa tilille vaatimista. Nyt käyty keskustelu on vain hailakka varjo siitä, mitä silloin olisimme saaneet kokea. Niinistössä on monta hyvää puolta, mutta tämän nimityksen ja TV-ohjelman hän mokasi, jollei sitten yksiselitteisen vastaansanomaton nimitysmuistio pelasta häntä. En sääli Niinistöä, mutta Jukka Juustin puolesta toivon, että näin käy!

Lindbergin nimitys puolustusvoimain komentajaksi olisi voinut aiheuttaa hämminkiä, jos se olisi huonosti valmisteltu. Rätyähän veikkailtiin myös komentajaksi ja muitakin ilmeisiä kandidaatteja olisi ollut. Nimitysvalta tässä asiassa tosin oli tasavallan presidentillä, mutta Callellakin oli varmaan sormensa pelissä.

Näin siis tuntematta asioita, sillä minulla ei ole yhteyksiä valtionhallintoon tai poliittisiin päätöksentekijöihin.
 
Niinistö on kohta rampa ankka. Vääränlainen luonne ja tehnyt suuren virheen luullessaan, että hänen tehtävänsä on yrittää olla asiantuntija. Ei, sinun pitäisi olla ammattipoliitikko. Pitäisi hakea ne uhkat oman tontin ulkopuolelta (esim. valtiovarainministeriö), jotta kentsut voisi saada puolelle. Jos rähisee omien kanssa menee aivan vihkoon. Puolustusministerin aika pitäisi kulua ministeritapaamisissa, kv. suhteiden hoidossa, budjetin saamapuolta taikoessa ylemmäs...

Sampo Terho tai JHA tiskiin niin homma hoituisi. Leppoisalla luonteella ei lähtisi keulimaan.

Niinistön reaktio A-studion penkillä kertoi enemmän kuin tuhat sanaa.
 
Viimeksi muokattu:
En sääli Niinistöä, mutta Jukka Juustin puolesta toivon, että näin käy!
Samoin! Juusti on aikalailla ilman mitään omaa osuuttaan päätynyt soppaan mukaan. Se on harmi, koska ei hänkään missään tapauksessa ole huono ammattimies, päinvastoin mies paikallaan.
Nyt tilanne vaan on se, että hänen otsaansa on lyöty mm. lievä epäpätevän leima, jonkinlaisen tahdottoman jees-miehen leima ja niissä piireissä kenen asiaa se ajaa, myös aikamoinen Naton vastustajan leima.
Mikään noista ei osu kohdilleen.
 
ajatelkaapa jos Calle Haglund olisi Niinistön sijaan sivuuttanut Rädyn?

Minä väitän että tuosta itse asiassa EI olisi tullut niin valtavaa kohua. Oikeastaan melkein kaikki CH:n "kritiikki" liittyi lähinnä hänen kuviteltuun "sivariinsa" tai olemukseen tai kieleen. Rädyn sivuutus on kuitenkin lähempänä ihan asiakysymystä.
 
Samoin! Juusti on aikalailla ilman mitään omaa osuuttaan päätynyt soppaan mukaan. Se on harmi, koska ei hänkään missään tapauksessa ole huono ammattimies, päinvastoin mies paikallaan.
Nyt tilanne vaan on se, että hänen otsaansa on lyöty mm. lievä epäpätevän leima, jonkinlaisen tahdottoman jees-miehen leima ja niissä piireissä kenen asiaa se ajaa, myös aikamoinen Naton vastustajan leima.
Mikään noista ei osu kohdilleen.

Sehän tässä on että isoimpana häviäjänä on mies jolla itellään ei ole osuutta asiaan.
 
Omia ajatuksiani tähän aiheeseen: Jussi Niinistö näyttää tällä hetkellä uivan vastavirtaan siltä linjalta mihin tämän maan puolustusta on yhteisillä päätöksillä tietoisesti ajettu (keskitetään koulutus muutamiin varuskuntiin, luovutaan poliittisesta pakosta osasta miinotteita ja kehitetään taistelumenetelmää toisin menetelmin). On mielestäni melkoista vähäisten resurssiemme haaskaamista soutaa-huovata-soutaa-huovata kun kykyjä kehitetään. Siinä missä edeltäjä Carl Haglund toimi reippaalla otteella edistäen valittuja linjoja eteenpäin, olen ollut näkevinäni Niinistön takertuvan enemmän niin sanotusti "lillukanvarsiin" kuin itse asiaan. Tuohon Carl Haglundin armeijan käymättömyyteen toteaisin että ainakaan itselleni RUK ei tuonut suuremmin valmiuksia puolustusministerin tehtäviin, tuskin olisi mikään muukaan varusmieskoulutus sitä luonut joten lopetetaanko hyvät Herrat tuo paskanpuhuminen siltä osin, puhumattakaan hänen ulkonäöstään (Harry Potter) tai äidinkieltään (mielestäni miehellä oli erinomainen suomenkielinen ulosanti vaikka oma suomenkieleni on kotoisin aivan toiselta puolen maata). Omat odotukseni olivat todella korkeat Jussi Niinistön tarttuessa Puolustusministerin pestiin tietäen hänen vankan taustansa mutta ainakin tähän astiset ulostulot ovat olleet kovin heikkoja verrattuna edeltäjän tekemisiin kun ajatellaan että hän toimii tehtävässään koko maan puolustuksesta vastaavana ministerinä eikä asiantuntijalausuntojen antajana jota hän enemmän on mielestäni jaellut. Haglund kykeni puhumaan kameran edessä enemmän "koko kansan puolustusministerinä" ja tämä on mielestäni tärkeä ominaisuus ministerille koska hänhän ei esiinny vain pelkästään intopinkeille reserviläisille tehtävässään. Nämä edellä mainitut seikat ovat omasta mielestäni mättäneet hänen suorituksessaan mutta voimme toki toivoa että hän parantaa suoritustaan kun alkaa ministerin uudet saappaat sopia paremmin jalkaan. Edellä olevat ovat vain omia mietteitäni aiheeseen ja varmasti ihan päteviä vastaväitteitä sekä toisenlaisiakin vaikutelmia hänestä on.
 
Ei voi kovin hyvää tulevaisuutta ennustaa kun yksin on päättänyt ajaa itsensä nurkkaan.
Missään ei ole olemassa sellaisia selvityksiä ja asiantuntijatahoja, jotka tukisivat linjaa mitä Niinistö on lehdissä esiin nostanut kuukausitolkulla.
Tässä se asiantuntemus muodostuu kompastuskiveksi. Ei pysty osoittamaan jälkikäteen mihin on ratkaisunsa perustanut. Oma intuitio ei ole hyväksyttävä peruste julkilausuttuna.

Jos teet virheen, älä tee sitä yksin. Konsensuksella/työryhmällä jne. saa töpätä.

Harmi kun Niinistö on niin kokematon poliitikko. Tässä vaiheessa on itselleni käynyt selväksi, että esim. täysin asiantuntematon Sanni Grahn-Laasonen olisi ollut ylivoimainen valinta tuolle paikalle. Sillä jopa broileri- ja avustajataustalla olisi oppinut enemmän poliitikasta. Ovat ehtineet tehdä alokasmaiset virheet jo silloin kuin ketään ulkopuolista ei ole kiinnostanut.

Ei Suomessa monoa tule poliitikolle asiakysymyksistä. Lähinnä muoto- ja imagoseikoista... jollaisen Niinistö loihti esiin A-Studiossa.
 
Viimeksi muokattu:
On mielestäni melkoista vähäisten resurssiemme haaskaamista soutaa-huovata-soutaa-huovata kun kykyjä kehitetään.

Lähes kaikkia Jussin ajamia asioita olisi pystynyt ajamaan sellaisellakin sävyllä ettei olisi tullut töppäiltyä.

  • Miinojen korvaamiseen uusia hienoja järjestelmiä, tämän olisi voinut ilmaista "positiivisesti" eikä siten että tässä nyt palataan ikään kuin "vanhaan". Tyyliin että nämä ovat uusia kykyjä ja VIELÄ parempia kuin ne ihanat miinat.
  • Rynkkyjen tsekkaus tuskin tuotti mitään hirveitä agreja kenelläkään?
  • SA-sijoitetun reservin koosta puhumisen sijaan olisi voinut puhua jostakin kivasta puuhastelusta mitä MPK ja PV voivat tarjota nyt tai tulevaisuudessa sijoittamattomalle väelle, samalla MAAKKin promoaminen
  • Varuskuntien uudelleen avaus...no tuo Iso-Mursun ehdotus kevyemmästä "harjoitusalueesta" kuulostaa näin taviksen korvaan h-tin hienolta.
  • Juusti/Räty -asiaan oli jo hyviä sanamuotoja aiemmin
Kumma että hän lähti viestimään tällä linjalla, mikä muistuttaa melkein kuin hakkaisi vasaralla kulmikasta palikkaa palikkalaatikon pyöreän reiän läpi. No, jos vielä tuosta petraisi niin menisi kokemattomuuden piikkiin, ehkä.
 
On mielestäni melkoista vähäisten resurssiemme haaskaamista soutaa-huovata-soutaa-huovata kun kykyjä kehitetään. Siinä missä edeltäjä Carl Haglund toimi reippaalla otteella edistäen valittuja linjoja eteenpäin, olen ollut näkevinäni Niinistön takertuvan enemmän niin sanotusti "lillukanvarsiin" kuin itse asiaan.
Tästä juuri on kyse, jos pohditaan mikä esimerkiksi sotilaita tällä hetkellä hiertää. Tuohon kun lisätään se ehkä hiukan hankala persoona, sen myötä syntyneet vanhat erimielisyydet ja "koska mä nyt voin" - asenne + takapiruksi erityisavustajaksi kaveri joka, jos ei ole kovasti muuttunut, on vielä triplasti pahempi "koska mä voin" - mies, niin siinähän ne ovat sopan ainekset kasassa.
Puolustusvoimia on nyt kehitetty tiettyyn suuntaan määrätietoisesti (no, välillä hitaasti joo) jo noin parikymmentä vuotta. Muutos on ollut todella suuri ja matkalla on ollut jos jonkinlaisia vaikeuksia. Nyt ollaan lähestymässä tavoitetilaa, johon on pyritty ja jonka uskotaan vastaavan parhaalla mahdollisella tavalla uhkiin tästä eteenpäin useamman kymmentä vuotta. Perspektiivin on näissä asioissa oltava aina se vähintään nykyhetki + 20 vuotta.
Se, että nyt aletaan yhtäkkiä pakittaa, ilman erityisen hyviä perusteluita, itseasiassa hyvin monen sotilaan mielestä ilman mitään perusteluita, hiertää ilman muuta.
 
Back
Top