Mikä on Suomen puolustusvoimien Akilleen kantapää?

Mikä on Suomen puolustusvoimien suurin heikkous?


  • Äänestäjiä yhteensä
    77

RPG83

Soome Majori
Mikä on mielestänne Suomen puolustusvoimien suurin heikkous? Mitä sille on tehtävissä, ja millaisia panostuksia sen korjaaminen vaatisi?

Keskustelua, olkaa hyvät!
 
Mielestäni suurin heikkous on se, ettei se Venäläisestä näkökulmasta katsottuna ole riittävän suuri pelote nostaan toimintakynnystä riittävän korkeaksi.
Jos miettii sitä, kuinka Venäläinen useimmiten arvioi vastustajaansa, niin eihän Suomen Puolustusvoimat välttämättä kovin vahvalta pelotteelta heidän silmiinsä näytä. Venäläisestä näkökulmasta aikalailla vähän taistelupanssarivaunuja, aikalailla vähän rynnäkköpanssarivaunuja, tykistön määrä kohtuullinen..mutta pääosin heikosti liikuteltavaa (ei teloilla siis), taistelevien jalkaväkijoukkojen ajoneuvoina suht paljon mm. traktoreita, henkilöstön määrä suhteellisen pieni, Ilmavoimien konemääräkin voidaan nähdä pienenä, joskin konekalusto suhteellisen hyvänä jne jne.

Eli pidän mahdollisena, jopa todennäköisenä sitä että vaikka Puolustusvoimien todellinen kyky toimia ja tehokkuus saattaa olla jopa monille Suomalaisillekin yllätys - niin se ei riitä nostamaan kynnystä korkealla..koska se tehokkuus paljastuu vasta kun olemme sodassa - ja silloin se on liian myöhäistä.
 
Puolustusvoimien komentajalla on liikaa valtaa, mutta ei juurikaan vastuullisuutta. Viimeiset 30 vuotta pv on "uudistunut" uudistumalla ja säästänyt kustannuksista tinkimättä. Aina riippuen kulloisestakin komentajasta oma kädenjälki on pitänyt jättää laitokseen vaikka seuraaja sen sitten sotkeekin omalla käsialallaan.
Poliitikkoja voidaan ja pitääkin syyttää paljosta, mutta kyllä puolustusvoimat on vajonnut tasolleen pitkältikin komentajiensa kipparoimana.

J’accuse
 
Puolustusvoimien komentajalla on liikaa valtaa, mutta ei juurikaan vastuullisuutta. Viimeiset 30 vuotta pv on "uudistunut" uudistumalla ja säästänyt kustannuksista tinkimättä. Aina riippuen kulloisestakin komentajasta oma kädenjälki on pitänyt jättää laitokseen vaikka seuraaja sen sitten sotkeekin omalla käsialallaan.
Poliitikkoja voidaan ja pitääkin syyttää paljosta, mutta kyllä puolustusvoimat on vajonnut tasolleen pitkältikin komentajiensa kipparoimana.

J’accuse

Jostain syystä nykyinen komentaja miellyttää omaa hipiää suunnattomasti... Eräät...ei, mutta niistä ei puhuta :D
 
Viimeiset 30 vuotta pv on "uudistunut" uudistumalla ja säästänyt kustannuksista tinkimättä. Aina riippuen kulloisestakin komentajasta oma kädenjälki on pitänyt jättää laitokseen vaikka seuraaja sen sitten sotkeekin omalla käsialallaan.
Poliitikkoja voidaan ja pitääkin syyttää paljosta, mutta kyllä puolustusvoimat on vajonnut tasolleen pitkältikin komentajiensa kipparoimana.

Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys ja näkemys..
Olet sikäli oikeassa, että komentajan johdolla ja linjausten mukaisesti on totuttu toimimaan ja toteuttamaan myös säästötoimenpiteet. Ne onkin kerta toisensa jälkeen toteutettu mallikelpoisesti - mm. viimeisimmällä säästökierroksella Puolustusvoimat oli AINOA joka valtionhallinnossa toteutti säästöt sellaisina kuin ne oli oli poliitikoiden taholta määritetty!
No, tietenkin komentajan johdolla olisi voitu viitata kintaalla hallituksen säästövelvoitteille - kuten muut ministeriöt/virastot/laitokset tekivät - tai sitten toteuttaa säästöt siten kuin ne on käsketty toteuttaa.
Hankalan tästä asiasta tekee se, että Suomessa Puolustusvoimat on tottunut tekemään siten kuin hallitus käskee - mikä tietenkin on Puolustusvoimien luotettavuuden kannalta olennaisen tärkeää - hallitus tietää, että Puolustusvoimat tekee sen mitä käsketään, oli se homma sitten mikä tahansa..
Minä en tiedä, miten tässä olisi ollut parasta toimia -toisaalta tuntuu, että säästöille olisi voitu viitata kintaalla - kolikon toinen puoli on sitten se luotettavuuspuoli..

Ehkä meillä Saksalainen sotilasperinne on niin voimakas, että meillä armeija tekee sen mitä käsketään - oli se mitä tahansa, eikä kyseenalaista tai edes mieti sitä onko se oikein vai väärin mitä on käsketty tehdä...?!
 
Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys ja näkemys..
Olet sikäli oikeassa, että komentajan johdolla ja linjausten mukaisesti on totuttu toimimaan ja toteuttamaan myös säästötoimenpiteet. Ne onkin kerta toisensa jälkeen toteutettu mallikelpoisesti - mm. viimeisimmällä säästökierroksella Puolustusvoimat oli AINOA joka valtionhallinnossa toteutti säästöt sellaisina kuin ne oli oli poliitikoiden taholta määritetty!
No, tietenkin komentajan johdolla olisi voitu viitata kintaalla hallituksen säästövelvoitteille - kuten muut ministeriöt/virastot/laitokset tekivät - tai sitten toteuttaa säästöt siten kuin ne on käsketty toteuttaa.
Hankalan tästä asiasta tekee se, että Suomessa Puolustusvoimat on tottunut tekemään siten kuin hallitus käskee - mikä tietenkin on Puolustusvoimien luotettavuuden kannalta olennaisen tärkeää - hallitus tietää, että Puolustusvoimat tekee sen mitä käsketään, oli se homma sitten mikä tahansa..
Minä en tiedä, miten tässä olisi ollut parasta toimia -toisaalta tuntuu, että säästöille olisi voitu viitata kintaalla - kolikon toinen puoli on sitten se luotettavuuspuoli..

Ehkä meillä Saksalainen sotilasperinne on niin voimakas, että meillä armeija tekee sen mitä käsketään - oli se mitä tahansa, eikä kyseenalaista tai edes mieti sitä onko se oikein vai väärin mitä on käsketty tehdä...?!

touché! Akilleen kantapäähän siellä pilkottaa ja perään voilà!
 
Niin meinaatko Tvälups että hallituksen säästövelvoitteille olisi pitänyt viitata kintaalla ja jättää ne toteuttamatta??
 
Ei ihan otsikkoon, mutta: Itään päin pyllistävät politiikot, suomettuneet ja niitä agitoivat lampaat.

No juuri näin!!

Henk.koht koen pienen hermojen repeämisen AINA kun joku poliitikko tai muu lammas sanoo NATO-keskusteluun liittyen: "ei kriisin aikana - mitä Venäjä sitten sanoo - Venäjää ei sovi ärsyttää, eikä varsinkaan nyt..." - eli siis toisinsanoen: Annetaan Moskovan päättää Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan liittyvistä ratkaisuista!!!!!
 
Niin meinaatko Tvälups että hallituksen säästövelvoitteille olisi pitänyt viitata kintaalla ja jättää ne toteuttamatta??

Ehkä meillä Saksalainen sotilasperinne on niin voimakas, että meillä armeija tekee sen mitä käsketään - oli se mitä tahansa, eikä kyseenalaista tai edes mieti sitä onko se oikein vai väärin mitä on käsketty tehdä...?!

Kaikki muut hallinnonalat tähän kykenevät.

Tuohon päälle se komentajan oma todellisuudesta erkaantunut haaveilu, josta räikeimpänä esimerkkinä Kopteri-Kustun komentajakausi.
 
Ehkä meillä Saksalainen sotilasperinne on niin voimakas, että meillä armeija tekee sen mitä käsketään - oli se mitä tahansa, eikä kyseenalaista tai edes mieti sitä onko se oikein vai väärin mitä on käsketty tehdä...?!

Kaikki muut hallinnonalat tähän kykenevät.

No..PV on poikkeusolojen organisaatio, eikä mielestäni sellaisena vertailukelpoinen tässäkään suhteessa muihin valtionhallinnonaloihin..

Asiahan on kuitenkin pohjimmiltaan niin, että armeija on hallituksen armeija..ja länsimaisessa demokratiassa hallitus on kansan valitsema..joten periaatteellisella tasolla on äärimmäisen tärkeää, että armeija todella on hallituksen näkökulmasta 100% luotettava. Siinä vaiheessa kun armeija alkaa itse päättämään, mitkä käskyt ja tehtävät se täyttää ja mitä jättää täyttämättä, ollaan sellaisella tiellä jota emme missään länsimaassa pidä sopivana emmekä halua nähdä. Silloin nimittäin olemme kuin joku Afrikan tai Etelä-Amerikan maa, jossa armeija vaihtaa hallitusta tasalta ja puolelta ja kukaan ei ikinä oikein tiedä, kenen hallinnassa armeija on..

Olkoonkin, että asia on yhdestä näkökulmasta niin, että esim nyt, tässä hetkessä voisi olla parempi jos armeija olisi jättänyt hallituksen sille asettamat säästötavoitteet toteuttamatta - mutta en oikein näe sellaisen armeijan todellista arvoa, joka ei länsimaisessa demokratiassa halua toteuttaa hallituksen sille asettamia tehtäviä. Valmisteluvaiheessa armeija komentajan johdolla voisi olla varmasti jämäkämmin esillä esim juuri säästöjen kohdalla - mutta sitten kun päätös on tehty, niin armeijan homma on se toteuttaa - ja kaikesta huolimatta: hyvä niin..huomattavasti parempi kuin jos armeija alkaa itse päättämään mitkä hallituksen asettamat tehtävät täytetään ja mitä ei.. Silloin olemme kuin Ukrainan armeija, jonka kohdalla sikäläinen hallitus ei voi olla varma yhdestäkään käskystä miten armeija sen toteuttaa.. vai toteuttaako ollenkaan.
 
Ja toisaalta sama tottelevainen armeija harhauttaa sekä suorastaan valehtelee samaisille poliitikoille, joita se niin kuuliaisesti tottelee.

Muunmuassa sotamateriaalin hävittämisen piti olla seis. PE ja PlM molemmat kilpaa vakuuttelivat näin puolustusvaliokunnan jäsenille. Mutta todellisuudessa stenaus/pokkaus jatkuu täyttä häkää; uusia asemalleja on jo valikoitu hävitettäviksi ja ne taatusti tullaan myös hävittämään.

Puolustusvoimat vetäytyy aina poliitikon selän taakse, aivan kuten näimme viimeisimmässä lakkautuspäätös-sirkuksessa. Komentaja ja ylin upseeristo ei kanna pienintäkään vastuuta tekemisistään. "Tein vain mitä käskettiin" ei kelvannut puolustukseksi Nürnbergin sotasyyllisoikeudenkäynnissäkään.
 
Kyllä minä tuon henkilöstön rääpäisin tuohon. Reservin (ja varusmiesten) tilasta on jauhettu jo riittämiin ja toisaalta väliin tuntuu että ei siellä huipullakaan aina ihan terävimmästä päästä olla. Toki tämä ei tarkoita ettäkö tämä olisi nimenomaan PV:n ongelma, etenkään nuo terävän pään puutteet. Luulen vain että mitä korkeammalle missä tahansa organisaatiossa noustaan niin sitä enemmän henkilökohtaiset vajavaisuudet alkaa nostaa päätään ja niillä on isot seuraukset. En tiedä onko PV syyllistynyt sitten juuri tuohon lammassyndroomaan, kovista kriisijohtajista on kehittynyt jotakin vähemmän mairittelevaa. Sillehän tuo vähän vaikuttaa, evp on se piste elämässä kun leukapielet alkaa käydä. Hyvä että edes silloin, mutta toisaalta soisi että sitä rohkeutta olisi aktiivipalveluksessakin.

Ymmärrän kyllä Kapiaisen pointin ja nyökyttelen päätäni sille täyttä häkää, PV:n jos jonkin pitää olla luotettava. Mutta toisaalta tämä ei poista sitä että pitäisi olla mahdollisuuksia ilman negatiivista urakehitystä avata suunsa silloin kun homma menee päin helvettiä. Mikäpä minä 33-vuotias duunarin paska (jonka urakehitys tarkoittaa sitä että ei saa potkuja) olen sanomaan everstille että heitä se urakehitys helvettiin ja avaa suusi... Organisaatiossa on jotakin perseellään jos vanhemman upseeristonkin oletetaan pitävän kuorma-auton lavalla turpansa kiinni. Miehistön osalta tämän viellä jossakin suhteessa ymmärtää :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Suurin heikkous, jolle ei ihan heti voi mitään, on miljardien puuttuminen puolustusbudjetista. Jos rahaa olisi mielinmäärin, suurin osa "pienemmistä heikkouksista" voitaisiin poistaa lisäämällä kalustoa (panssarit, ilmavoimat), elsokykyä ja joukkojen määrää (ja samalla niiden koulutusta ja taitojen kertausta).

Mutta lisäyksenä jatkan, että Puolustusvoimien suurin heikkous, jolle jotain voidaan tässä ja nyt, on mielestäni uskon puute. Siis tropiikin kyselyn mukaan tuo henkilöstö ja sen päänsisäinen elämä. Masentavaa oli tehdä polunvarsigallupia vehissä ja kuulla monen ajattelevan, että ne jyrää meitin joka tapauksessa ja siksi monet ajatuksissaan suuntaavat "jonnekin pohjoiseen" kovan paikan edessä.

Käsitykseni on, että meidän tulisi varautua ennen kaikkea strategisiin kohteisiin suuntautuvien iskuihin sekä poikkeusoloissa toimimiseen koko yhteiskunnan tasolla. Sitten sitä rautaa rajalle. On niin, että jos venäläiset tämän maan syystä tai toisesta haluavat valloittaa, heidän ei kannata pommittaa infraa maantasalle, koska sitten heidän pitäisi se itse uudelleenrakentaa, jos haluavat maan hyödyntää ja toisaalta jos he tulevat valloitusmielessä, pitää panssarien päästä syvälle alueet haltuunottamaan. Tähän pitää siis pystyä vastaamaan - myös henkisesti. Meillä on siis kykyä ja valmiuksia vastata em. tilanteisiin. Sihen ei tarvittaisi rahaa sen enempää kuin nytkään, että asevelvolliset saisivat nykyistä parempaa "psyykkausta" ja sama saisi näköjään jatkua ressujenkin osalta, kun vehiin yleensä kuitenkin kerääntyy porukkaa, joka näkee tämän maan puolustamisen mielekkäänä.
 
Minä en tässä kohtaa enää edes viitsi kommentoida materiaalia. Sitä on helppo osoitella ja siihen on helppo kiinnittää huomio. Sama liittyy määrärahoihin. Määrärahat on jees, mutta suurin huomio pitää kiinnittää siihen, mitä määrärahoilla tehdään, miten ne kohdistuvat vastaamaan mahdollisia uhkia de facto. Luolastot voivat olla upposen täynnä roinaa, se ei tarkoita tässä maailmassa enää paljoakaan, jos reagointi ei pelaa.

Suurin heikkous näyttäisi olevan poliittisen ohjauksen kontra ylimmän sotajohdon välisen yhteisen tahtotilan muodostuminen. Näyttäisi, mistä voi olla varma tässäkään?

Jälkeenpäin on helppo huomata, että suomalaiset sotilaat olivat erittäin hyvin kartalla jo vuosia sitten nytkin Krimillä jne. nähdyistä tempuista. Väitän, että ylläripylläri syntyi joka tasolle tilanteen nopeasta kehittymisestä. Itseasiassa se sanottiinkin jollain tasolla aivan suoraan. Venäjä on Frunzen torjuntavoitto-opistossa kehitellyt muitakin teemoja kuin Kurskin toisintoa. Epätyypilliset sodat ja kähinät etelä-vatsassa ovat tarjonneet mainion alustan ja kyllä se näkyy.

Näyttää siltä, että reagointinopeuteen on satsattava, on oltava valmiita joukkoja panna kehiin nopeasti, samalla pitäisi kyetä mobilisoimaan "raskaat joukot" ja puolustushaarat. Sotilaat eivät voi piiloutua poliitikkojen selän taakse, kyllä aito ja oikea viesti on kyettävä saamaan läpi. Tai sitten on aidosti ja oikeasti - epäonnistuttu tärkeässä tehtävässä.

Lapatossu-asenteen kylväminen yleisölle on pahinta. Uskokaa pois, ihmisille pitää puhua rohkaisten, tappiomielialan lietsominen on itsestään perhanasta. Omien mahdollisuuksien vähättely on tai voi olla poliittisen agendan kannalta mainio temppu. Mutta de facto tilanne voi tulla eteen siten, että sitä apua ei nyt tähän saumaan löydy. En hyväksy lapatossuasennetta. Minuakin pelottaa, itärajan asukkina tulee mieleen kaikenlaista, mutta ei meillä ole varaa pukea jalkoihin lapatossuja. Eikä tarvettakaan, kyllä me pärjätään, jos halutaan.

Natosta on keskusteltu 20 vuotta plus. Keskustellaan vaan lisää, mutta ei pidä antaa tuon keskustelun haudata alleen kaikkea muuta.
 
Ymmärrän kyllä Kapiaisen pointin ja nyökyttelen päätäni sille täyttä häkää, PV:n jos jonkin pitää olla luotettava. Mutta toisaalta tämä ei poista sitä että pitäisi olla mahdollisuuksia ilman negatiivista urakehitystä avata suunsa silloin kun homma menee päin helvettiä. Mikäpä minä 33-vuotias duunarin paska (jonka urakehitys tarkoittaa sitä että ei saa potkuja) olen sanomaan everstille että heitä se urakehitys helvettiin ja avaa suusi... Organisaatiossa on jotakin perseellään jos vanhemman upseeristonkin oletetaan pitävän kuorma-auton lavalla turpansa kiinni. Miehistön osalta tämän viellä jossakin suhteessa ymmärtää :cool:

Olen samaa mieltä - ja tämä onkin sinänsä mielenkiintoinen kysymys, joka ansaitsee keskustelua..
Olen aiemminkin sanonut, useamassa yhteydessä eri tilanteissa, että Puolustusvoimissa vallitsee kummallinen "suomettumisen ajan kulttuuri", joka ilmenee juuri tuolla tavalla kuin mitä tuossa kuvaat. Sotilailla on mielipiteitä ja näkemyksiä, joille on jopa hyvät perustelut. Niitä tuodaan esiin pienen piirin keskusteluissa, usein ärhäkkäästikin - mutta sitten kun olisi se paikka että NYT se pitäisi sanoa ääneen siten että se kuuluu myös riittävän kauas PV:n ulkopuolelle, niin silloin ollaan parhaimmillaan hiirenhiljaa ja huonoimmillaan puhutaan kieli keskellä suuta päinvastaista kuin oikeasti ollaan mieltä. Sotilaiden ei pidä lähteä politikoimaan (viitaten mm. aikaisempaan kirjoitukseeni PV:n luotettavuudesta) - mutta asiantuntijalausunto on eri asia kuin poliittinen kannanotto, myös silloin kun asiantuntijalausunnon sisältö ei vastaa poliittista näkemystä asiasta. Kun asiantuntija päätyy tulokseen, jonka mukaan poliittista päätöksentekoa saatetaan tehdä virheellisin perustein, on se tosiaankin uskallettava sanoa ääneen - ja sen sanominen on myös poliitikkojen sallittava!!
Nythän nähtiin jokin aika sitten kun Puolustusvaliokunnan PJ otti useampaan kertaan kielteistä kantaa upseereiden oikeuteen puhua julkisuudessa viitaten Strategian laitoksen johtajan asiantuntijalausuntoon, joka ei tukenutkaan Puolustusvaliokunnan PJ:n kantaa asiaan. Tätä pidän erittäin kielteisenä ilmiönä Suomessa ja sen jos minkä olisi muututtava!
 
Alzhaimer on ikava tauti mutta venalaisilla viela on tuoreessa muistissa viime sotien tapahtumat vaikka eivat siita sen koommin puhukaan. Itselleni on aivan samaa mita mielta he ovat Suomen puolustus mahdollisuuksista.

Heikkous: Voimakkaan kaukoisku kapasiteetin puute johtaa joukkojen alistamiselle kohtaamistaisteluihin jonka sodanjalkeisena tuloksena (kriisin pituudesta riippuen) osa joukosta tulee karsimaan ruumiillisista vammoista, osa tietyn tasoisista mielenhairioista ja osa molemmista em.
Taloudellisen jalleen rakennus vaiheen aikana. Kiitos paitaa jaetaan vaalien alla mutta rintamamiesten mielenterveys ei kiinnosta ketaan joka puolestaan tulee aiheuttamaan syvaa katkeruutta. Kun hallitus heraa tuon puutteen korjaamiseksi ja sijoittaa muutaman miljardin rintamamiesten kuntoutusohjelmaan niin pikkuhiljaa asiat muuttuvat parempaan suuntaan.

Jospa sijoitetaan nuo miljardit etukateen kaukoisku kapasiteettiin.
 
Alzhaimer on ikava tauti mutta venalaisilla viela on tuoreessa muistissa viime sotien tapahtumat vaikka eivat siita sen koommin puhukaan. Itselleni on aivan samaa mita mielta he ovat Suomen puolustus mahdollisuuksista.

Heikkous: Voimakkaan kaukoisku kapasiteetin puute johtaa joukkojen alistamiselle kohtaamistaisteluihin jonka sodanjalkeisena tuloksena (kriisin pituudesta riippuen) osa joukosta tulee karsimaan ruumiillisista vammoista, osa tietyn tasoisista mielenhairioista ja osa molemmista em.
Taloudellisen jalleen rakennus vaiheen aikana. Kiitos paitaa jaetaan vaalien alla mutta rintamamiesten mielenterveys ei kiinnosta ketaan joka puolestaan tulee aiheuttamaan syvaa katkeruutta. Kun hallitus heraa tuon puutteen korjaamiseksi ja sijoittaa muutaman miljardin rintamamiesten kuntoutusohjelmaan niin pikkuhiljaa asiat muuttuvat parempaan suuntaan.

Jospa sijoitetaan nuo miljardit etukateen kaukoisku kapasiteettiin.

Muuten asiaa - mutta en usko, että ilman liittoutumista mikään asejärjestelmä tai armeijan muukaan kyky välttämättä riittää ennaltaehkäisemään riittävästi sotaa.
 
Ilman muuta upseereilla pitää olla oikeus, eikä vain oikeus vaan velvollisuus tulla thråådille, tämä korostuu kriisiytyvinä aikoina. Yleisö odottaa sitä, vaikka ei mitään vaadikaan. Puheiden en soisi olevan maalailevia ja poliittisesti värittyneitä, vaan paremminkin rohkaisevia ja faktoissa pysyviä. Tosin sotilaat osaavat tämän puheenpidon, kun vaan sen tekevät.

Meidän on nyt ihan turha yrittää olla "korrekteja", kun toinen osapuoli vääntää meille syntejä sitä tahtia, ettei niitä enää Pietarikaan ehdi kirjata. Korjaan: pitää olla korrekteja, mutta faktat on voitava iskeä kehään julkisesti. Sitä yleisö odottaa. Ja kun pitäydytään faktoissa de facto, niin kriisiaikaiseen tiedottamiseen silloin luotetaan. Eikös se näin mene? Jos tiedottaja kompromettoi itsensä yleisön silmissä jo ennen kriisejä, on turha kuvitella, että kriisissä tiedottajaan luotettaisiin. Rehellinen, avoin ja faktoissa pysyvä, se on lopulta paras. Suomalaiset eivät ole tyhmä kansa.

Hlökoht. alkaa ruveta mietityttämään, mistä jokaisessa kansassa sikiää aina nämä erilaiset quislingit? Kyllä minä ihmettelen, mikä tai mitkä tekijät saa henkilöt toimimaan kansaansa vastaan? Kuka on kussut niin pahasti Bäckmanin muroihin, että tuohon virkaan on tullut ryhdyttyä? Ja hänellä on vissit sateenvarjonpitelijätkin siinä kimpassa. Kaiken lisäksi Herra on sotkeutunut leikkiin, jossa voi käydä vielä ihan perskohtaisesti todella huonosti. On niin isojen ja pahojen poikien kanssa kalassa, että vain hullu tuohon ryhtyy. Tässä on kyllä ajattelun arvoinen sivujuonnekin, josta ei julkisesti puhuta tavuakaan. Näiden puuhapoikien taustat ovat nimittäin aika merkille pantavat. Hmmm. Ilman folionkin rapsuttelua ajatukset kiertyvät hankaliksi.
 
Muuten asiaa - mutta en usko, että ilman liittoutumista mikään asejärjestelmä tai armeijan muukaan kyky välttämättä riittää ennaltaehkäisemään riittävästi sotaa.

Eikä pieni maa voi ajaa itseään konkurssiin sotavarustelulla. Isot voivat näköjään taloudessaan tehdä mitä tykkäävät, meillä sitä mahdollisuutta ei ole.

Jos Kapiainen ei olisi niin tutuksi tullut vuosien mittaan foorumilla, niin arvioisin erittäin kriittisesti tätä näkökulmaa, erittäin kriittisesti. Jos otetaan näkökulmaksi se, että sotilailla voi olla sellaista tietoa, mitä ei ainakaan vielä ole yleisön käytössä, on parasta olla vähemmän kriittinen. Jokin looginen päättelyketju ja tieto voi kertoa paljon esim. Venäjän kyvyistä, tahtotilasta ja tavoitteista. Ja silloin tämä "liittoutuminen - sodan ennaltaehkäisy" asettuu vakavasti harkittavaan muotoon.

Tässä tulemme tietyllä tapaa sen tiedottamisen teemaan. Jos tällaisella lähes sisäsiittoisella foorumilla voidaan pohtia näitä seikkoja tiedonmuruista, niin sitä suuremmalla syyllä asioita PITÄÄ avata yleisölle. Sotilaat avaavat, jos poliitikot näyttävät edes keltaista valoa.

Mutta ylläkirjoitettu on tietyllä tapaa arviointia ja arvailua, en halua panna näitä sanoja Kapiaisen suuhun.
 
Back
Top