Isäni harrastama sotahistorian tutkimus, sekä kylmä teräs vasten ihoa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuosta leffasta jäi mieleen marssilaulun ironinen sanoitus joka hymyillyttää vaikka kuolemasta onkin kysymys:Tuumaakaan ei anneta tappelematta.
Tuosta leffasta jäi mieleen marssilaulun ironinen sanoitus joka hymyillyttää vaikka kuolemasta onkin kysymys:Tuumaakaan ei anneta tappelematta.
Tuosta leffasta jäi mieleen marssilaulun ironinen sanoitus joka hymyillyttää vaikka kuolemasta onkin kysymys:
Kytösavun aukeilla mailla on kansa
mi aina on vaalinut vapauttansa.
Vannoivat näin pojat urheat siellä:
Orjuus pois, taikka menköön henki,
niinkuin mennyt on isienkin,
kunnia kuolla on vapauden tiellä.
Tää vala on murtumaton.
Minua ei tympinyt...jatkokysymyksenä voisi esittää, että ketä ei tympinyt palata kasarmille lomilta?
Tympihän se. Siinä iässä oli vähän muutakin kiinnostavaa tekemistä. Maailma oli samassa vakaassa tilassa kuin oli ollut siihenkin asti. Palveluspaikkaa ei tullut harkittua kunnolla ja valinnat sielläkin meni vähä vituralleen.Pienenä täsmentävänä jatkokysymyksenä voisi esittää, että ketä ei tympinyt palata kasarmille lomilta?
Pienenä täsmentävänä jatkokysymyksenä voisi esittää, että ketä ei tympinyt palata kasarmille lomilta?
Mikäs geenivirhe minulle sitten on, kun olen täällä?!
Sotilasharpyija....tuo on aika kova sana
Joo, kyllä naisten toiminta antaa oman lisänsä duuniin kentällä.Kuule. Naisnäkökulman tuominen mihin tahansa asiaan on vain hyvästä. Tuskin kyseessä on sentään geenivirhe, historiasta löytyy kertomuksia naissotilaista kosolti. On ollut amatsoneja, valkyyrioita ja sotilasharpyijoita.
Nousee aika vahvasti esiin tämä [Toinen maailmansota] kirjasarja monella.
Hassua, olen varmaankin ikäpolveasi, mutta minulla yhä on (tai oli viime vuoteen saakka), vaarini oli varusmiehenä sodassa. Tässä on isona merkitsevänä tekijänä se, kuinka iso on vanhempien ja lasten ikäero - entisaikaanhan se vaihteli 20 ja 45 ikävuoden välillä vielä nykyistä enemmän.Itse olen kai sitä ikäpolvea, jolla ei ole sukulaisten kautta suoraa suhdetta sotaan. Vanhempani ja isovanhempani olivat niin nuoria, etteivät itse sotaan osallistuneet, vaikka isovanhempani sen jollain tavalla toki olivat kokeneet. Iso-isoäitini olisi varmasti voinut sota-ajasta jotain kertoa, mutta ei sitä koskaan sanallakaan maininnut.
Täältä löytyy yksi esimerkki. Eikä edes pahanhintainen.Itse olen kai sitä ikäpolvea, jolla ei ole sukulaisten kautta suoraa suhdetta sotaan. Vanhempani ja isovanhempani olivat niin nuoria, etteivät itse sotaan osallistuneet, vaikka isovanhempani sen jollain tavalla toki olivat kokeneet. Iso-isoäitini olisi varmasti voinut sota-ajasta jotain kertoa, mutta ei sitä koskaan sanallakaan maininnut.
Isäni oli - ja on yhä - kuitenkin kiinnostunut sotakirjallisuudesta ja hänen ansiostaan varmasti itsekin olen näistä jutuista kiinnostunut. Leikkipyssyjä oli jos jonkinlaista, kymmenittäin. Niitä ei meidän perheessämme karsastettu ja hyvä niin, opin alusta asti terveen ja kunnioittavan suhtautumisen aseisiin. Muovisotilaita oli isot kasat. Ilmakiväärillä ammuskelin heti kun sain pyssyn pysymään kädessä. Korkeajännityksiä olen lukenut pikkupojasta asti (ja olen muuten kestotilaaja edelleen). "Koottavia" kasasin (ja räjäyttelin) pikkupoikana ja vähän isompanakin, eikä tuo harrastus ole kokonaan vieläkään jäänyt, yhä on varastossa monta keskeneräistä projektia ja A-10 on parhaillaan työn alla. Keski-Suomessa asuvina kävimme Ilmailumuseossa lähes joka vuosi. Panssarimuseossakin tuli pari kertaa pyörähdettyä. Kaikki mahdolliset paraatit ja lentonäytökset tuli katsottua ja perinteiselle filmikameralle tallennettua. Lentonäytöksissä käyn nykyään puolisoni kanssa, viimeisimpänä kohteena oli RIAT 2016 Englannissa.
Itseäni kiinnostaa erityisesti tekniikka, vähän vähemmän historia. Politiikka ei juuri lainkaan. Sotaa en missään nimessä ihannoi, mutta kaikkeni olisin valmis antamaan rakkaitteni puolesta. Sodan ajan sijoitusta minulla ei enää ole ja tuskin minulle mitään hyödyllistä hommaa keksisivätkään. Puolisalaa toivon myös jälkikasvuni kiinnostuvan näistä asioista ja ehkä käyvän myös vapaaehtoisen asepalveluksen, kukapa tietää.
Tätä kirjasarjaa luimme ala-asteella kirjastossa lähes päivittäin. Mikäs tuon sarjan julkaisijan nimi on? Tahtoisin ehdottomasti nämä kirjat omaan hyllyyni!